Alipaino ja raskaus

Cedju2

Silmät suurina ihmettelijä
Tästä aiheesta on hirveän vähän tietoa yleensä missään ja itseäni enemmän asia huolestuttaa miestäni. Kuinka äidin alipaino vaikuttaa raskauteen? Ennen raskautta olin lievästi alipainoinen, painoindeksini on edelleen alle 18. Syön mielestäni pääasiassa terveellisesti, herkuttelen kyllä hieman liian usein myös karkilla, naksuilla ja hampurilaisilla.

Voiko äidin alhainen rasvaprosentti vaikuttaa sikiön kehittymiseen? Rasva kuitenkin on tärkeää normaalin hormonitoiminnankin kannalta, joten jotain vaikutuksia sillä saattaisi olla, etenkin kun kuukautiskiertoni on todella kummallinen. Viimeisin kuukautisten väli oli melkein vuoden ja nyt olen todistetusti kuitenkin raskaana. Ilmeisestikään keltarauhashormoni ei erity normaalitahdissa - miten se voi vaikuttaa sikiöön? Tietääkö kukaan tai olisiko täällä muita alipainon kanssa eläviä plussanneita?
 
Neuvolassa kun kysyin asiasta, sanottiin ettei sillä ole vaikutusta, että päinvastoin lihavuus on suurempi riski. Vaikutusta alipainolla olisi ainoastaan siihen että olisi vaikeampi tulla raskaaksi.

Olen aina ollut painoindeksien puolesta alipainoinen, mutta kuitenkin olen pitänyt itseäni terveenä, syön normaalisti, en näytä luurangolta ja menkatkin ovat olleet säännölliset. Vauva on kasvanut masussa ihan normaalia ja hyvää tahtia. Itse epäilen, että laihuuden takia koin pahoinvoinnit hankalempana (kokoajan nälkä kun tarvitsee energiaa, muttei pysty syömään ja se minkä syö kulkee läpi nopeammin kuin ehkä muilla), mutta perusteita tälle epäilykselle ei ole. Karkit olen jättänyt pois näin pahoinvointien jälkeenkin, koska niiden syönnin jälkeen iskee vain huono olo yhä, neuvolassakin siitä sanottiin että sokeriarvoja heitteleviä karkkeja ja mehuja ei kannata raskaana syödä.

Mutta mikäli sinulla kuukautisten kanssa on todettu jotakin ongelmia, voithan kysäistä neuvolassa miten ne raskauteen vaikuttavat.
 
Kiitos vastauksestasi panda! Ihana kuulla, että sinulla on kaikki mennyt hienosti :).

Pahoinvointia, jatkuvaa nälkää ja väsymystä on täälläkin podettu, mutta tiedä siitä sitten kuinka normaalin rajoissa oireet menevät. Parin viikon päästä otan kyllä asian vielä puheeksi lääkärin kanssa, jos paino silloin vielä mieltä vaivaa.
 
Itsekin olin lievästi alipainoinen, vaikka yritin tehdä kaikkeni että saisin painoni nousemaan. No raskausaikana tuli normaalisti kasvua. Mahani kyllä jäi aika pieneksi, mutta silti normaalikokoinen vauva syntyi (hieman etuajassa, kun ei vissiin tilaa ollu). Syntyi kuitenkin 3400g painoisena :) Söin päällisinpuolin terveellisesti ja säännöllisesti ja söin tarvittavat vitamiinit. Kiloja kuitenkin raskausaikana tuli se 10kg. Ne lähtivät sitten aika pian pois synnytyksen jälkeen (tekemättä oikeastaan mitään sen eteen). Sit lähti vielä ylimääräistäkin pois 2kg. Ja nyt edelleenkin lihotusyrityksistä huolimatta olen kevyempi kuin ennen raskauttani.

Mutta minusta sinun ei tarvitse olla huolissasi, kunhan tosiaan muistat syödä hyvin ja terveellisesti :)
 
Mullakin painoindeksi alle 17, mut neuvolassa ei kyllä oltu huolissaan. Eipähän tarvinnut niin paljoa miettiä, mitä ja paljonko söisi :P ja kiloja tuliki +20kg.. Puolet niistä jäi synnärille ja loput lähti imetyksen aikana.
Nyt taas sama homma uusiks, tai ei ihan noin paljoa tarvis niit kiloja tulla :D

Kunhan muistaa ottaa vitamiinit ja pitää huolen, että vauva saa tarvittavansa :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top