alavatsa kipeä!

tammenlehti

Oman äänensä löytänyt
onko muilla alavatsan kanssa kipuilua? mulla on ollu ny pari päivää alavatsa aikas kipeä, öisinkään ei oikeen saa nukuttua kunnolla, kun missään asennossa ei ole hyvä olla! kaiketi vaan kasvukipuja on, mutta tosi epämukava olo on!
 
Täällä 15+4 ja alavatsakivut ovat välillä lähes sietämättömiä. Kunnon kipukohtaus kun iskee niin en pysty kävelemään suorassa vaan etukenossa menen eteenpäin ja sattuu ihan sairasti. Viimeksi eilen oli tällainen aamupäivä. Tosiaan missään asennossa ei ole hyvä olla kivun iskiessä.
 
juu aika usein kans kipuja, sillon ei oo kiva ku iskee töis, tosin tuntunu pahemmat kivut iskeen aina ku ollu helpommilla potilailla joita ei oo tarvinnu ees nostella.. 
 
Sama juttu! Mut varsinki jos on vähän isokokosempi asukas joka pitää siirtää/nostaa (yleensä kyllä nostan nosturilla) nii alkaa tuntua kipua. Äkkinäiset liikkeet on pahimpia. Rv 16+4 täällä meneillään.
 
Itellä kans öisin on usein älytöntä vatsakipua, kyljen kääntäminen on ihan tuskaisaa :S tapaankin vuorata usein mahan pehmeillä tyynyillä, muuten ei tuu mittää nukkumisesta. Mut tosi epämukavalta tuntuu :/ Välillä myös töissä vihloo kunnolla, kun joudun nostelemaan suht raskaita viinipullolaatikoita..
 
Mulla on ollu noita kipuiluja ihan alusta asti, samoin oli esikoisen kanssa. Nopeasti jos nousee ylös, kääntää kylkee, ja yleensä just jos on ollu samassa asennossa kauan ja vaihtaa asentoa se räjähtää se kipu. Pahin on aina sillo ku esikoisen vien nukkumaa ku rauhottuu sylissä ja vien sitte sänkyy minne nukahtaa. Se ei ole kivaa.. Ja mulla kesti viimeksi ihan loppuu asti noi kivut. Mies sitte aina toppuutteli että älä nouse niin äkkiä ylös ja rauhotu ton liikkumisen kans nyt :D
 
Mulla ei kyllä onneksi ole ollu, silloin alussa kyllä jos nousi äkkiä tai aivasti, mutta nyt ei mitään. Mutta olenkin tosi tarkkana ollut nostelemisten kanssa eli en nosta mitään ellei ole pakko. Töissä ei tarvi nostella mitään ja arkena sitten jotain pientä kauppakassin kantoa tai multapussin nostamista. Eli aikalailla olen kivuilta säästynyt.
 
Täällä kanssa tuntunut viime päivinä aalavatsalla vihlaisua, eikä edes liity millään tavalla liikkeisiin välttämättä. Viime raskaudesta en sellaisia muista.. Mutta viime raskaudesta muistan kyllä ikimuistoisen wc-reissun, jolloin toiseen jalkaan tuli niin kova yhtäkkine kramppi ja särky (oisko vauva painananut jotain hermoa), että huusin aivan täyttä kurkkua. Sitä kesti varmaan minuutin, joka tuntui ikäisyydeltä. Mieskin jo luuli, että lapsi syntyy (loppuraskaudessa kun oltiin). Sitä en toivo kyllä enää kokevani!!
 
Täälläkin alavatsa kipuilee aina välillä. Ei tartte kuin yskäistä huonossa asennossa tai vaikka hyvässäkin niin johan iskee kipukohtaus. Onneksi ne menee pian ohi mutta osaa ne olla ilkeitä. Kivusta jotenkin iskee hetkeksi sellainen pakokauhu että nyt tapahtuu jotain kamalaa..
Edellisellä kerralla pelkkä kävelylenkki sai aikaan kipua ja neuvolalääkäri tulikin siihen tulokseen että ne oli supistuksia, vaikkakin vaarattomia. Jouduin niiden suppareiden takia sitten pitkälle sairaslomalle. Toivottavasti tällä kertaa säästyisin ilman.
 
Kyllä taitaa kohtu kasvaa kohisten, kun on nyt viikonlopun aikana ollut niin useita polttavia vihlaisuja vatsassa.. perjantaina jo pelästyin, että ne on supistuksia, kun alkoivat kovan rehkimisen jälkeen (oltiin lenkillä + puistossa, käytiin kaupassa ja sen jälkeen siivosin koko talon). Niitä tuli pitkin pe-iltaa, lauantaina ja tänään sunnuntaina. Esikoista odottaessa oli samanlaisia, mutta en muista että olisi ollut näin aikaisessa vaiheessa ja näin paljon. Tosin ei mun vatsakaan silloin ollut näin iso näillä viikoilla.

Sitä tunnetta on tosi vaikea selittää, mutta käy sellainen polttava vihlaisu (ihan kuin sähköisku) vatsan läpi, yleensä poikittaissuunnassa. Ja niitä tulee 1-3 peräkkäin. Liittyy usein johonkin tekemiseen (kävely, kumartelu, nostaminen). Vaikka tiedän kokemuksesta että nämä on normaaleja tuntemuksia kun kohtu venyy ja venyy, niin silti päätin nyt ottaa hieman rauhallisemmin.

Onko muilla ollut jo tällaisia?
 
Joo nyt viime viikolla huomasin ku käytii kaupoilla ja eilen korkeasaaressa että ku on koko päivän liikkeessä eikä pysähy kunnolla niin alavatsassa tulee sellain outo tunne, ja muistan edellisestä että tuli sellasia mutta paljon myöhemmässä vaiheessa. 
 
Täällä kanssa vaihtelevasti alusta asti ollut kipuja alavatsassa. Öisin, aamuisin, 15kk ikäistä nostaessa... Ja lisäksi välillä tuossa ylävatsalla myös tuntuu, että nostaminen ei oikein olisi hyvä juttu.
 
Multa kysyttiin viime viikon neuvolassa, että joko minua on supistellut ja että jos alkaa supistelemaan, niin sitten pitää rauhoittaa tahtia. Kaksi raskaana olevaa toista lasta odottavaa tuttavaani valitteli jo näillä viikoilla (mulla nyt rv 19 menossa), että supistelee kun enemmän touhuaa jotain. Että on ne supistuksetkin jo mahdollista tulla, hui :S. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan niitä tulis vielä. Siis ainakaan kivuliaita, harjoitussupistelut on sitten asia erikseen.
 
vatsakivut yltyivät täällä siihen malliin, että päätin mennä eilen terkkariin päivystykseen, ku yöt edelleen aikas kamalia ollu, ja tiedossa oli vielä aikas raskas työviikko.. no siellä si tulehdusarvot oli vähän koholla, ja lääkärin painellessa vatsaa, tuntui hirveää kipua, jonka johdosta sain si lähetteen tays:siin! no siellä si totesivat, että kaikki veriarvot on ihan ok, samoin kuin pissanäytekkin, ettei ole syytä epäillä umpisuolta.ja lääkärin painellessa vatsaani siellä, ei mitään kipua tuntunutkaan enään! huokasin kyllä helpotuksesta, että kaikki on kunnossa! eli siis ihan tätä tavallista paikkojen venymistä tää kipuilu vaan on! no töihin ei tarvinnu mennä ennen vk:nloppua, ja sitten alkaakin jo kesäloma, joten josko tämä lepääminen ny auttais vähän!
 
Takaisin
Top