Ajatuksia tulevasta synnytyksestä

Muistaakseni oon kuullu, että neuvolasta voisi saada lähetteen pelkopolille? Itsellänikin oli tarkoitus sinne päästä,mut eipä nyt oikein ehtinyt tai eihän tässä vielä tiedä koska tää syntyy.... Synnytysosastolla ja salissa käytiin tutustumassa perjantaina.
Miten jakselee? Onko vauvalla vielä kaikki hyvin?
 
Neuvolasta saa pelkopolille lähetteen joo! Juttelin just viimeeksi ja nyt katsotaan joko lähtisin jutteleen. Toisaalta kyllä mä tiedän, mitä sieltä suurin piirtein sanotaan ja en tiedä onko siitä mulle mitään apua. Ois ehkä pitänyt käydä ekan synnytyksen jälkeen juttelemassa, ois purettu traumat heti.
 
Lyydia varaappa aika toiselle lääkärille.. ei ihan heti tuu montaa parempaa syytä päästä synnytystapa arvioon kun sun syyt. Jos sekä äidillä että sisarella on molemmilla liian ahdas lantio niin kyllä sun pitää päästä siihen arvioon. Jos ei neuvolalääkäri laita lähetettä niin soitat hänen esimiehelle ja selität tilanteen niin saat lähetteen aivan varmasti tai sit tosiaan pyydät toiselta lääkäriltä, Se ahdas lantio kun ei näy päällepäin millään tavalla. Mulla on yks "karjalais"vartaloinen tuttu, siis kohtuu lyhyt ja leveä lanteinen ja hällä on 4 sektiota koska lapsi ei mahdu tulemaan alateitse.
 
Lyydia: samaa mieltä olen kun Womb!!! Aivan älyttömän kuulosta??!!! Nyt otat Neuvolassa/Neuvolalääkärin/Terveysasema lekuriin/Äitipoliin johki yhteyttä!!!

Ihan älyttömältä kuulostaa... Tulee ihan huono omatunto kuinka ihanaa ja hyvää kohtelua ite on saanut joka puolelta!
 
Sanoi neuvolan terveydenhoitaja, että voi kirjoittaa mulle pelkopolille lähetteen, jos mua pelottaa, mutta ei mulle tullut mieleen että sieltä voi saada lähetteen tutkimukseen. Kun en usko että jutustelu auttaa tähän ahdistuksen syyhyn. Kuun lopussa mulla on neuvolalääkäri, pitää puhua asiasta taas. Ajattelin jankuttaa siitä, kunnes ne väsyy.
 
Mua jännitti synnytys ennen raskautta, mutta jostain syystä ei enää. Ei se voi olla pahempaa kuin alkuraskauden pahoinvointi, joka kamppas sänkyyn yli kuukaudeksi. Pahimmillaankin synnytys kestää vain pari vuorokautta, helppo juttu :grin! ...Mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä mua vähän jännittää mahdolliset komplikaatiot. En haluaisi sektioon, en haluaisi kuolla, enkä halua että vauvalle käy mitään. Pitää vaan luottaa siihen, että kaikki menee hyvin :). Jossain vaiheessa mietin, että josko kokeilisin synnytystä ihan luomuna, mutta nyttemmin olen kallistunut ainakin kohdunkaulan puudutteen ja pudentaalin puoleen. Niin ja Tens-laitteen ajattelin joka tapauksessa vuokrata. Enkä nyt epiduraaliakaan kokonaan torppaa, jos kivut yllättävät, niin se sitten.

Itse olen aina silloin tällöin elämäni aikana kärsinyt valtavan kovista kuukautiskivuista, joihin ei auta muuta kuin lämmin suihku ja erilaiset kyykkyasennot. Just ennen raskautta opettelin semmoisen helpotusta antavan hengitystavan, josta luulen olevan hyötyä myös synnytyksessä.
 
Sinuski! Mulla hyvin hyvin hyvin samanlaisia ajatuksia ja odotuksia synnytyksestä! :) Itse myös haluaisin (ainakin yrittää) mahdollisimman vähin lääkkeellisin kivun lievityksin, mutta, kun en voi tietää millaiset kivut ovat niin jos siltä tuntuu niin tottahan toki otan /pyydän saada epiduraali puudutteen.

Tuosta Tens laitteesta; tosiaan kirjoitin aikaisemmin tänne omista ajatuksista, ja kun minulla ei tuota miestä synnytykseen ole tulossa, niin sitä doulaa olen paljon miettinyt ja kun luin näitä esittelyitä tuolta "aktiivinen synnytys", niin monella juuri tuo TENS laite on + kaikkia mahdollisia "kursseja" käytynä kivunlievitystä ajatellen (akupainantaa, vyöhyke terapiaa, hierontaa, ym. Ym....) Olen itse myös tehnyt jo etukäteen "rentoutumis- ja mielikuvaharjoituksia".

Toivottavasti jokaisen synnytys olisi kokemuksena positiivinen ja voimaannuttava, mahdollisimman kivuton ja kätilöt mukavia :wink
 
Itse en ole tätä ketjua kauheasti seuraillut. Kun itselläni on hiukan synnytyspelkoa. Minulla on pelkopuolelle aika varattuna 28.4 ja synntystapa-arvio rv 36+6. Mutta nyt jostain syystä eräs juttu pisti silmään.

Joten Lyydialle haluan sanoa että itselläni samat pelot. Suvussa ahtaita lantiota. Tokassa neuvolassa tuli asia puheeksi. Tämän takia RU aika kätilölle muuttui lääkäri ajaksi joka sitten teki lähetteen synnytystapa-arvioon. Ja neuvolasta laittoivat tiedot pelkopuolelle ja sieltä sain siis myös ajan. Nyt vaan rohkeasti pyytämään terveydenhoitajaa olemaan yhteydessä näihin tahoihin. Täällä ainakin otetaan tälläiset asiat vakavasti ja pyritään selvittämään asiota ennen sitä h-hetkeä.
 
En kyllä ymmärrä miksi tätä ei suostuta selvittämään, oon varmaan kolmeen otteeseen siitä puhunut. Sanotaan vaan että lääkärissä tunnustellaan miten vauva asettuu lantioon. Mutta ei luvattu ultrata tai mitata...Varmaan jotain säästösyitä..
 
Itse haluaisin pystyä synnyttämään ihan luomuna ettei olisi ihan lääke tokkuras :grin mutta saas nähdä miten käy, kun kokemusta ei synnyttämisestä oo.. toivottavasti kaikki menis hyvin :rolleyes: toivottavasti meillä kaikilla onnistuu synnyttäminen ilman ongelmia ja pelkoja :smiley-angelic001 :wink
 
Luulin laittaneeni tän tälle puolella, mutta olikin tuolla salaisella :rolleyes: Mutta kuiteskin:
Mulla on nyt tuo kivunlievitys pyörinyt paljon mielessä. Sellain vahva tunne on, etten taaskaan ehdi saamaan mitään hyviä huumeita ( :wink). Suunnitelen TENS-laitteen vuokraamista, mutta mietityttää, että onko siitä hyötyä kun avautuminen on nopeaa? Onko kellään kokemusta nopeasta synnytyksestä ja tenssistä?
 
Mä en ollut vielä stressannut, pelännyt tai ollut ahdistunut yhtään synnytyksestä, vaikka oon miettiny sitä ja oon nähny siskon synnytyksen ja oon lueskellu jotain juttuja joskus.... mutta tiistaina kävin synnytysvalmennuksessa, joka käsitteli synnytystä ja kivunlievitystä.. sen jälkeen mulle kehittyi ahdistusta, jännitystä ja "pelkoa" tulevaa synnytystä kohtaan ja ekan kerran tuli ajatukset, etten halua synnyttää tätä lasta ja joku muu saa synnyttää mun puolesta.
Vaikka tiedänkin, ettei se oo mahollista. :D
En edes tiedä, mikä siinä valmennuksessa aiheutti tän tai mitä osaa kohtaan niin sanotusti nää tuntemukset kohdistuu. Ehkä tää lievenee jossain vaiheessa. Ehkä viimestään h-hetkellä. :P
 
Eilen kun mies oli lähtenyt yövuoroon, tunsin pienen vihlaisun mahassa. Sitten alkoi kamalasti ahdistamaan, että lapsihan voi alkaa syntymään koska tahansa. "Mitä jos se tulee etuajassa, entä jos olen yksin, sattuu kamalasti ja avun tulo kestää..."Taas uusi pelon aihe.
 
Mulla on ollut sisäinen mielenrauha synnytyksen suhteen alkuajatuksien laannuttua (silloin kuukausia sitten :P) . Toivottavasti ei sit synnytysvalmennus laukase mullekkin jännitystä :D iik!
 
Eniten mua pelottaa/jännittää tulevast synnytyksest se, että kerkeekö isimies mukaa. Pääsee armeijast pois kuitenki vast 2 viikkoo ennen la :/
 
minä ja maha samaa mietin täällä.. meillä tasan 3vk laskettuaika siitä ku pääsee.. mutta luotan et kaikki menee hyvi
 
Varmasti pääsee lähtemää sielt jos synnytys käynnistyyki aikasemmin... Mut ei vekaralt hetkes juosta kättärille :D sormet ristissä toivon et tyttö syntyy tasan 4.7
 
Mulla edelleen pysyny fiilikset synnytystä kohden rauhallisina ja luottavaisina. Toivon kans että ilman epiduraalia pärjäis, mutta toki joa kivut on kauheet niin ei sekään ole hyvä juttu, enkä ole pettynyt jos sitten vähän vahvemmat tropit tuleekin tarpeeseen :wink

Luetteko muuten mitään synnytykseen valmentavaa/liittyvää kirjallisuutta..?
 
Oon ite ajatellut, että haluan kaiken kivunlievityksen, mitä vaan tarjolla on. Toivon kyllä, että se tulee erikoissairaanhoidossa pyytämättäkin...toki pitää vielä odottaa kesäkuun lapsivesipunktion ja synnytystapa-arvion tulokset. Voi olla, että koko homma hoituu suunnitellulla sektiolla eikä multa kysellä kuin että sopiiko päivä (eikä varmaan sitäkään).

Jotenkin en osaa suhtautua noihin synnytysvalmennusoppaisiin ja synnytystoivelistoihin, kun oon ite kokoajan vaan toivonut, ettei kumpikaan - äiti tai lapsi - joutuisi teholle kovin moneksi päiväksi.
 
Takaisin
Top