Aiotko osallistua sikiöseulontaan?

Episma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2017
Ja mitä mieltä olette yleisesti seulonnoista? Vai onko joku, joka ei edes tiedä mitä se tarkoittaa? Keskustelua aiheesta.
 
samoin. musta on hyvä tietää mahdollisimman paljon tulevasta lapsosesta ja osaa sitten ennalta valmistautua mielessään tilanteeseen jos ei kaikki ole hyvin.
 
Kyllä mä näihin perusseulontoihin aion osallistua, mutta sitten jos on jotain ongelmaa, niin en tiedä menisinkö esim. lapsivesipunktioon tms.
 
Sama kuin Liina85, ollaan miehen kanssa sovittu että ajatellaan jotain lapsivesipunktioita yms vasta jos tulee tarvetta niitä miettiä. Nämä sikiölle ei vaaralliset testit kyllä otetaan.
 
Siis mun piti vastaa tähän kysymykseen että aion osallistua mutta painoin vahingossa ei ja sitä vastausta ei kai saa muutettua :o siis kyllä mäkin aion osallistua, mutta jos lapsivesipunktioon pyydettäis niin en suostuis 
 
kyllä me kans osallistutaan. On se ihanaa nähdä pikkuinen mahdollisimman monta kertaa "ruudulta", ku niitä perus ultria ei oo kuitenkaan ku se 3 kertaa..
 
Osallistutaan myös, onhan se ihana saada tietää että kaikki on hyvin (toivottavasti on) ja nähdä pikkuinen jo mahdollisimman ajoissa.
 
Meillä kans sama, normiseulonnat käydään, mutta siihen maholliseen punktioon tai muihin ei osallistuta.
 
Kyllä aion käyä verikokeessa sekä np ultrassa. Olis mahdollisuus mennä istukkabiopsiaan edellisen raskauden keskeyttämisen takia (sikiöllä oli kromosomipoikkeavuus), mutta ei mennä, ellei niskapoimu ultrassa näy taas turvotusta. (:
 
Osallistun ja osallistuisin myös lapsivesipunktioon, jos sillä on informatiivista tietoa antaa esim kromosomipoikkeavuus tms. Tieto auttaa synnärilläkin, että osaavat varautua mahdollisiin ongelmiin syntymän jälkeen (esim hengityksen avustaminen jne), toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse koskaan tätä asiaa loppuun asti miettiä..
 
Kyllä osallistun kaikkiin mahdollisiin seulontoihin, ja lapsivesipunktioonkin, jos tarve vaatii. Jos saan mahdollisuuden valita terveen ja sairaan lapsen väliltä, niin...
 
Juuliska: Sitä kysytään neuvolassa, se ei ole pakollinen, mutta lähes kaikki siihen osallistuu. Otetaan vain verikoe + ultrataan ja katsotaan niskaturvotus, eli täälläkin puhutaan np-ultrasta...

Jos näissä edellisissä on jotain häikkää, niin sitten saa vapaavalintaisesti osallistua lapsivesitutkimukseen...
Tässä linkki aiheesta täältä vaun sivuilta:
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Vaivat-ja-komplikaatiot/Lapsivesi-btutkimuksessa/

Vaun sivuiltakin löytyy kymmeniä ja kymmeniä artikkeleita raskaudesta, kannattaa lukea, ihan noin yleisesti kaikille =)
 
Osallistumme sikiöseulaan. Jos hälyttää, menemme jatkotutkimuksiin. Todellakin toivon, ettei tule minkäänlaista tarvetta...

Sikiöseulonnassa siis lasketaan riskisuhde 21-trisomiaan (Down) ja 18-trisomiaan. Ne lasketaan kahden istukan erittämän proteiinin pitoisuuden ja niskapoimu-ultrassa mitatun niskaturvotuksen määrän perusteella. Jos riskisuhde ylittää seulontarajan, odottaja pääsee keskustelemaan asiasta (eli mitä tulos tarkoittaa) sairaalaan ja halutessaan voi osallistua istukka- tai lapsivesinäytteenotttoon. Kannattaa olla mies mukana.
 
Osallistun seulontaan.
Mulle tehtiiin seulonta ekassakin raskaudessa ja saatiin silloin korkea riskiluku. Sitä lukua nosti mun ikä 36v sekä se että mulla on lähisuvussa syntynyt kehityshäiriöinen lapsi (mun isosisko). Me käytiin lapsivesipunktiossa. Eli se tarkoitaa sitä että mahasta pistetään neula läpi ja kohdusta otetaan lapsivettä. Kuullostaa ihan hirveeltä...Tähän toimenpiteseen liittyykin keskenmenon riski joka on muistaakseni alle 1%. Mekin mietittiin sitä riskiä mutta meille sanottiin että se riski on niin pieni että tutkimukset kannatta silti tehdä. Ja me päätettin ne tehdä. Tutkimukset pelotti tosi paljon ja enkä varmasti ole eläessäni pelännyt mitään niin paljon kun tätä toimenpidettä. Samalla tehtiin myös todella tarkka ultra missä tutkitiin erityisesti mm. sydäntä koska kehitysvammaan liittyy useasti myös sydänvika. Meillä tutkimukset oli HYKSissä eikä näitä missään keskussairaaloissa edes tehdä. HYKSin ammattitaitoinen henkilökunta ja yliopistosairaala hienoine laiteineen teki minuun suuren vaikutuksen. Tämän jälkeen asiointi KOKSissa tuntui lähinnä puoskaroinnilta ;) Mulla oli tutkimuksissa viikot 18+4. Me saatiin tulokset nopeasti muistaakseni alle viikossa ja kaikki oli meidän suureksi onneksi kunnossa :)

Nyt tokassa raskaudessa odotan pääseväni lisätutkimuksiin. Ei pitäisi olla mitään syytä ettei saatais korkeaa riskilukua seulonnasta myös nyt. Ikäähän mulla on nyt jo 39v. Koska olen elänyt perheessä jossa on vammainen lapsi ja puhunut äitini kanssa niistä tuntemuksista kun syntynyt lapsi ei olekkaan terve, pidän tutkimuksia todella tärkeinä. Näihin asioihin on mielestäni hyvä varautua. Jokainen tietenkin tekee päätösensä omista lähtökohdistaan.
 
mä en yhtään tiedä mitä tehtäis jos olisi isompi riski bultran ja verikokeiden perusteella. oon aiemmin ajatellut etten ikinä menisi punktioon, mutta ei se kyllä niin yksoikosta oo...ja helppohan se on sanoa. muutamalla kaverin kaverilla on ollut lapsen raskauden aikaisessa kehityksessä ongelmia ja yhdelle näistä kakki tuli yllätyksenä kun lapsi syntyi, ei ollut kovin helppo juttu. näille parille muulle on sitten taas ollut helpompi pyöritellä ajatuksia raskausaikana ja lapsentulo on jollain tavalla vaikuttanut ainakin olevan helpompi tilanne. mutta noitakin tilanteita on niin miljoona ettei saisi vertailla. ja ihmiset on erilaisia. mutta mä luulen että puntaroidaan asiaa vasta ite sitten jos sellaiseen joudutaan, etukäteen vaikea arvioida fiiliksiä.
 
Itse en ajatellut osallistua seuloihin. Riski saada sairas lapsi on kuitenkin lähtökohtaisesti (tilastollisesta näkökulmasta) hyvin pieni. Yleensä sikiöt joilla on vakavia kehityshäiriöitä tai muuten elinkelvottomia, menevät kesken luonnollisesti.

Jos menisin seulaan ja saisin korkean luvun, olisi kuitenkin epätodennäköistä että menisin lapsivesipunktioon tai istukkaverinäytteeseen. Näiden toimenpiteiden keskenmenoriski on siinä 1-1,5% luokkaa kun taas hyvinkin korkealla luvulla  (kuten yhdellä ystävälläni) riski saada sairas lapsi oli n. 0,5% luokkaa. Kun riski saada keskenmeno toimenpiteen seurauksena on korkeampi kuin riski saada sairas lapsi, valitsisi noista kahdesta pienemmän riskin vaihtoehdon.

Näiden yllämainittujen syiden vuoksi en menisi seulaan lähtökohtaisesti, koska korkea tulos aiheuttaisi vain huolta koko loppuraskaudeksi (silläkin edellytyksellä että kaikki olisi loppuviimein kunnossa). En kuitenkaan menisi punktioon/istukkaverinäytteeseen, ja tuskin tekisin aborttia vaikka testit osoittaisivat trisomian.

Ystäväni, joka korkean luvun takia teki istukkaverinäytteen, alkoi vuotaa verta ja saada supistuksia, siinä jännitettiin reilu viikko meneekö terve sikiö kesken tämän toimenpiteen seurauksena. Onneksi ei mennyt. Terveen lapsen saatuaan, ystäväni ei enää menisi seulaan tai näytteisiin riskien ja seulan aiheuttaman huolen takia.

Tietysti jos tietää ihan varmaksi, että jos trisomia näytteistä löytyy, haluaisi tehdä keskeytyksen, silloin mielestäni kannattaa seulat toki tehdä.

Nämä mielipiteitäni asiasta omalta kohdaltani, auvoinen tietämättömyys sopii tässä itselleni parhaiten :) toki ymmärrän että monille muille voi olla tärkeämpää tietää asiat varmaksi, vaikka uutiset olisivat huonojakin.

Toivottavasti saamme kaikki terveitä ja onnellisia lapsia
 
Ehdottomasti menen seulontaan, näin osaa varautua mitä tuleman pitää tai rauhoittua asian suhteen.
 
Takaisin
Top