4kk mahallaan nukkuminen

  • Ketjun aloittaja Virveliini
  • Aloituspäivämäärä
V

Virveliini

Vieras
Vauva oppi kääntymään mahalleen jo 3kk, nyt 4kk ja kääntyy joka suuntaan ja ryömii pieniä pätkiä. Öisin kääntyy jatkuvasti mahalleen, aluksi käänsin aina huomatessa takaisin selälleen mutta nyt kääntyy melkein heti takaisin masulle/kun herään niin on masullaan. Kääntää päätä onneksi sivuun, lisäksi saattaa havahtua kesken unien, mutta kääntää vaan sitten toisen posken patjaa vasten. Nukun vauvan kanssa parisängyssä, hän nukkuu levottomasti ja pyörii/ryömii unissaan, silti syöttäjä yöllä vaan 0-2 pullolla kun saa nukkua vatsallaan. Patja on aika napakka.

Kysyin neuvolasta saako vauva nukkua masullaan kun siihen itse pyrkii (nukutan aina selällään). Terkkari ehdotti että laittaisin jotain estettä ettei vauva pääse kääntymään (Luulin ettei saa laittaa esim tyynyjä vauvan sänkyyn) tai että nukutan vauvaa omaan pinnasänkyyn. Kokeilin pinnasängyssä nukuttamista, ja vauva heräilee jatkuvasti siihen kun yrittää kääntyä selälleen ja törmää sängyn laitoihin.

Onko kellään vinkkejä tai kokemusta että pitäisikö vaan jatkaa pinnasänkyyn nukuttamista? Tai miten voisin toimia?
 
Vauva oppi kääntymään mahalleen jo 3kk, nyt 4kk ja kääntyy joka suuntaan ja ryömii pieniä pätkiä. Öisin kääntyy jatkuvasti mahalleen, aluksi käänsin aina huomatessa takaisin selälleen mutta nyt kääntyy melkein heti takaisin masulle/kun herään niin on masullaan. Kääntää päätä onneksi sivuun, lisäksi saattaa havahtua kesken unien, mutta kääntää vaan sitten toisen posken patjaa vasten. Nukun vauvan kanssa parisängyssä, hän nukkuu levottomasti ja pyörii/ryömii unissaan, silti syöttäjä yöllä vaan 0-2 pullolla kun saa nukkua vatsallaan. Patja on aika napakka.

Kysyin neuvolasta saako vauva nukkua masullaan kun siihen itse pyrkii (nukutan aina selällään). Terkkari ehdotti että laittaisin jotain estettä ettei vauva pääse kääntymään (Luulin ettei saa laittaa esim tyynyjä vauvan sänkyyn) tai että nukutan vauvaa omaan pinnasänkyyn. Kokeilin pinnasängyssä nukuttamista, ja vauva heräilee jatkuvasti siihen kun yrittää kääntyä selälleen ja törmää sängyn laitoihin.

Onko kellään vinkkejä tai kokemusta että pitäisikö vaan jatkaa pinnasänkyyn nukuttamista? Tai miten voisin toimia?
Minä laitoin lakanan alle pyyhkeestä tehdyt madot, sekä sivuille että pään yläpuolelle. Vauva nukkuu siellä kuin "valllihaudassa", saa kädet liikkumaan, muttei mahdu kääntymään kuin kyljelleen. Rauhoittui yöunet... Nukkunut vallien välissä isossa sängyssä, sohvalla ja pinniksessä.
 
Vauva oppi kääntymään mahalleen jo 3kk, nyt 4kk ja kääntyy joka suuntaan ja ryömii pieniä pätkiä. Öisin kääntyy jatkuvasti mahalleen, aluksi käänsin aina huomatessa takaisin selälleen mutta nyt kääntyy melkein heti takaisin masulle/kun herään niin on masullaan. Kääntää päätä onneksi sivuun, lisäksi saattaa havahtua kesken unien, mutta kääntää vaan sitten toisen posken patjaa vasten. Nukun vauvan kanssa parisängyssä, hän nukkuu levottomasti ja pyörii/ryömii unissaan, silti syöttäjä yöllä vaan 0-2 pullolla kun saa nukkua vatsallaan. Patja on aika napakka.

Kysyin neuvolasta saako vauva nukkua masullaan kun siihen itse pyrkii (nukutan aina selällään). Terkkari ehdotti että laittaisin jotain estettä ettei vauva pääse kääntymään (Luulin ettei saa laittaa esim tyynyjä vauvan sänkyyn) tai että nukutan vauvaa omaan pinnasänkyyn. Kokeilin pinnasängyssä nukuttamista, ja vauva heräilee jatkuvasti siihen kun yrittää kääntyä selälleen ja törmää sängyn laitoihin.

Onko kellään vinkkejä tai kokemusta että pitäisikö vaan jatkaa pinnasänkyyn nukuttamista? Tai miten voisin toimia?
En laittaisi mitään ylimääräisiä noin pienen sänkyyn. Meillä alkoi nukkua vatsallaan 5kk iässä. Jotkut vauvat nukkuvat hyvin myös matkaaängyssä, kun siinä on pehmeät laidat. Vähän isommalle olen laittanut reunapehmusteen
 
En osaa suoraa vastausta antaa mitä tehdä, mutta meillä oppi kääntymään mahalleen 4kk iässä ja olin myös huolissani noista yökääntymisistä ja kääntelin aina takaisin selälleen, varsinkin kun välillä oikein tuntui laittavan naamaa patjaan. Meidän neuvolan terveydenhoitaja rauhoitteli että jos osaa kääntyä itse niin silloin pitäisi osata myös kääntyä tarvittaessa takaisinkin kunhan ei ole mitään unipussia tms. esteenä. Sen jälkeen olen vain opetellut luottamaan että vauva antaa äänimerkkiä jos tarvitsee minua. Hyvin on yönsä nukkunut milloin mitenkin päin. Ja nukkuu muuten parhaiten just niin kun saa itse päättää asentonsa, usein just masullaan paras.. 🙈
 
Itse sain kyl kans neuvolasta aikanaan selkeän ohjeen, että kun vauva on tarpeeksi jäntevä kääntyäkseen itse selältä mahalleen, niin osaa/on riittävä koordinaatiokyky unissaan nostaa niskaansa niin, että hengitys kulkee. Eli mulle sanottiin, että kun vauva osaa kääntyä, niin sit saa nukkua siinä asennossa mihin unissaan päätyy. Silti vauva edelleen nukutetaan siis selälleen. Itse kans en laittais sänkyyn mitään erillisiä toppauksia, jotka pitää asennon tiettynä.

Muok. Tosin tässä erona, että meillä nukkui vauva alusta ashi pinnasängyssä jossa kova patja. Sänky oli kiinni meijän parisängyssä "mun puolella", eli pidin usein kättä vauvan lähellä pinnojen välistä/taputtelin. Perhepedissä voi just olla patja paljon pehmeämpi ja muutoinkin peittoa ja tyynyä, joka voi olla syynä siihen, että sulle neuvolassa neuvottu eri tavalla.
 
Kyllä mulla oli sydänsyrjällään ensimmäisten massu-unien aikaan! Tiesin tuon kun osaa itse kääntyä, niin voi... Vaan silti, kyllä pelotti. Annoin pienen kyllä siten nukkua, mutta valvoin itse, odottaen seuraavaa imetyshetkeä ja mahdollisuutta ohjata seläälleen nukkumaan. Onneksi äkkiä oma pelko hellitti ja mahalleen kääntymisen tarve pieneni.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top