20-24v äidit, otettiinko ikääsi koskaan puheeksi sairaalassa tai neuvolassa?

  • Ketjun aloittaja utelias
  • Aloituspäivämäärä
En ainakaan muista, että olisi puhetta ollut mistään ikään liittyvästä neuvolassa tähän mennessä (laskettuun aikaan parisen viikkoa). Enemmänkin "ei ole taipumusta/riskiä tähän ja tuohon ja tähän, koska olet sen verran nuori vielä".

t. 23v.
 
Olin 20-vuotias kun tulin raskaaksi ja 21-vuotias kun poika syntyi, eikä ollut koskaan mitään puhetta mun iästä, ei neuvolassa eikä sairaalassa.
 
23v olin kun esikoisen sain. Muistaakseni mitään ikään liittyvää mainittiin vain kerran, viimeisessä lääkärikäynnillä lekuri tuumas että ei hätää, nämä kilot lähteekin helposti kun oot vielä nuori.
 
Olin 22-v, kun poikani syntyi (nyt 23) eikä kukaan maininnut mitään muuta kuin ettei tarvitse mennä sokerirasitukseen koska olen alle 25 eikä ole sukurasitetta tai ylipainoa. Perätilan takia lantion alue magneettikuvattiin (ilmeisesti vakiotoimenpide jos haluaa synnyttää perätilavauvan) ja hyvin olisi mahtunut tulemaan.
 
Olin 22-vuotias kun oma tytär syntyi. Neuvolassa ensimmäisellä käynnillä (ollessani vielä 21) terveydenhoitaja totesi iloisesti, että olen parhaassa mahdollisessa lapsentekoiässä. :happy:
 
NIIN ja jos aloittajaa kiinnostaa, niin esimerkiksi sokerirasitustestiä ei niin nuorelle tehdä ollenkaan, jos ei ole aihetta muuten epäillä radi-taipumusta. :)
 
Tuosta sokerirasituksesta niin mulle sanoi neuvolantäti että täällä se tehdään nykyään kaikille oli ikä mikä tahansa tai paino..Varmaan paikkakunta kohtasta..
 
Tuosta sokerirasituksesta niin mulle sanoi neuvolantäti että täällä se tehdään nykyään kaikille oli ikä mikä tahansa tai paino..Varmaan paikkakunta kohtasta..

Ahaa, sehän voi olla paikkakunta-/neuvolakohtaista... Tai sitten systeemi on kokonaan muuttunut sitten oman raskauden. :)
 
Mulle sanottiin myös (sekä esikoisesta että viime viikon neuvolassa), että jos on normaalipainoinen, alle 25 vuotias eikä suvussa diabetestä ei joudu sokerirasitukseen.
Ilmeisesti siis paikkakuntakohtaista. Muuten iästä ei ole huomautettu. :)
 
Mä oli 22 kun esikoisen sain, enkä muista että olis mitään ihmeellistä iästä ollut. Jotain sen tapaista, että "nuorena jaksaa ja pysyy kunnossa" tyyppistä tsemppaamista. Sokerirasituksesta ei ollut mitään puhetta, kuulin siitä vasta toista odottaessani 25-vuotiaana. Noista ajoista on jo jonkin aikaa, että on saattanut myöskin unohtua.
Mutta sitten kun vauva syntyi ja neuvolantäti vaihtui, niin tuntui, että mua pidettiin täysin kykenemättömänä tekemään omia päätöksiä lapsen hoidon suhteen. Kaikki neuvolan ohjeet oli käskyjä tehdä asia pilkulleen niin kuin täti sanoo. En tiedä johtuiko tädin luonteesta tai kenties siitä, että näytin ikäistäni huomattavasti nuoremmalta ja täti ei ollut tarkistanut ikää papereista.
 
Olin 19 vuotta kun sain esikoiseni, eikä ikääni otettu puheeksi neuvolassa. Muutenkin sieltä vain positiivisia
 
22v olin kun esikoinen syntyi eikä ollut missään vaiheessa mitään puhetta iästä.. ei positiivisesti eikä negatiivisesti :)
 
Esikoista odottaessa olin 22, syntyi kun olin 23, missään vaiheessa ei tullut ikä puheeksi, ei kai silloinkaan kun mies paljastui 9 vuotta vanhemmaksi :)
 
Esikon kans olin 22 ja tän tokan kans 24, eikä oo ollu mitään negatiivissävytteistä puhetta missään vaiheessa.. Ainakaan iän puolesta :D
 
Juu ei kyllä mitään oo sanottu vaik nyt 23v odotan jo kolmatta :D kun tää syntyy oon kyllä lähemmäs 24. Nykynen terkkari vaan ihmetelly miten voin ottaa näin rennosti ku jo kaks pientä. Halooo..joukon jatkoksi vaan, me kyllä pärjätään :) ja ihan toivottuja lapsia kaikki murut:Heartred
 
Ensimmäinen syntyi, kun olin 20v. ja tämä toinen nyt kun olen 22v. Neuvolassa vaan sanonut, että oon hyvissä ajoin liikenteessä ja hyvässä iässä saamaan lapsia. :happy:
 
Takaisin
Top