1-vuotissynttarit ja valmistelut?

Käytiin Ikeassa ostamassa synttärijuhlien koristeet ja muut tarvittavat roinat, ja pojalle iso kasa klassikkoleluja mm. se puinen junarata synttärilahjaksi :) Nyt jos saisi kutsukortit vielä printattua ja annettua eteenpäin... mutta onhan tässä vielä onneksi kaksi viikkoa aikaa :grin
 
Meillä oli tänään juhlat, ja ne menivät oikein mukavasti. Olimme kutsuneet isovanhemmat,sedät, tädit ja enot, kummit sekä yhden minun ystäväni, joka on paljon meidän elämässä mukana, myös meidän vakkari lapsenvahti ja siksi tytölle tuttu ja tärkeä ihminen. Näistä kaikki eivät päässeet, esim. molemmat isoisät ja minun sisko ja vanhempi veljeni, mutta olen ehkä vähän huono ihminen, koska minua se ei haitannut ollenkaan. Nyt juhliin tulivat juuri ne neidin kaikkein tutuimmat ja tärkeimmät ihmiset, ja meillä oli hauskaa ja tunnelma pysyi rentona. Kakkupohjan jouduin eilen tekemään uusiksi, mutta itse kakku onnistuikin sitten hienosti, oli kaunis ja maukas vaikka itse sanonkin. Lahjaksi tuli mm. Dubloja, laadukkaita vaatteita, sellainen työnnettävä vanhanaikainen lelu (en oikein osaa selittää), palapeli jne. Uudet lelut olivat niin jännittäviä, ettei neiti meinannut ollenkaan malttaa mennä nukkumaan, yritti vielä ottaa yhden palapelin paloista sänkyyn. :grin
 
Nyt on meilläkin synttärit vietetty. Poika ilmeisesti stressasi niitä etukäteen kun siivoiltiin ja muutenkin touhuiltiin "epänormaaleja juttuja", eikä oikein pariin päivään syönyt juuri mitään, eikä eilen ennen juhlia suostunut nukkumaan kuin pienet päiväunet. Jaksoi kuitenkin olla pirteä ja touhukas, muttei juhlissakaan syönyt juuri mitään. Vähän maistoi hänelle leipomiani muffinsseja. Vieraat kävivät onneksi kahdessa erässä ja siinä välillä saatiin poika nukkumaan vajaa tunti kun alkoi olla vähän yliaktiivinen ja kärttyinen. Sitten jaksoi taas olla touhukas ja iloinen kun seuraavat vieraat tulivat. Illemmalla söi jo vähän ruokaa ja vielä toisen muffinssin ja tutkaili taas innokkaasti uusia lelujaan. Viimeiset vieraat lähtivät vasta puoli yhdeksän aikaan, mikä on vähän liian myöhään kun poika on huomattavasti helpompi saada nukkumaan kahdeksan paikkeilla kuin myöhemmin, joten iltatoimien jälkeen heilui sängyssä jonkin aikaa kunnes kymmeneltä nukahti. Ilmeisesti oli rankat juhlat kun on nukkunut heräämättä koko yön. Puoli yhdeksältä kuulin ääniä sängystä ja nousin itse, mutta poika jatkoikin vielä uniaan ja tulin sitten aamupalalle. Nyt vasta kuuluu alakerrasta huutelua, joten menenpä hakemaan aamupuurolle.
 
^ Mä olenkin miettinyt tuota synttäreiden aikataulutusta, että mihin aikaan päivästä te muut olette vieraat kutsuneet. Meillä kun mennään edelleen kaksilla päikkäreillä, niin luulen, että pyydän joskus neljän kieppeillä, ja toivon, että ymmärtävät lähteä sitten noin seiskan aikoihin, niin poika pääsee ajoissa rauhoittumaan ja nukkumaan. Kun kyseessä on ihan vaan kakkukahvit ja pikkusuolaista, niin eikö kolmisen tuntia ole ihan tarpeeksi juhlintaa? Omasta perheestäni en ole huolissani, koska tiedän heidän kunnioittavan pojan päivärytmiä, mutta miehen perhe ei välttämättä ymmärrä nostaa kytkintä ajoissa. Toivottavasti he seuraavat muiden esimerkkiä :)
 
Mä pyysin vieraat kolmeksi, koska neiti menee nukkumaan 12 - 13 aikoihin ja saattaa vielä kahden maissa olla unilla. Nyt kerkesi hyvin herätä ennen ensimmäisiä vieraita. Ja se oli siitäkin hyvä aika, ettei selvästi ole enää lounasaika, mutta ei vielä päivällisaikakaan, niin kukaan ei odottanut muuta kuin kahvia, ja lähtivätkin sitten ihan ajoissa. :)
 
Meillä aloitettiin yhden aikaan, neiti heräsi aamulla kuudelta ja kerkesi nukkumaan parit unet ennen juhlia. Illalla nukkui sitten vielä klo 18-19. Ihan hienosti jaksoi juhlia. :)
Tänään käytiin valokuvassa ja alkutuimistelun jälkeen neiti ihan innostui. Huomenna saadaan koevedokset, en malta odottaa!
 
Poju sai vähän ennakkoon yhdeksi synttärilahjaksi klassisen keinuhepan. Se onkin kiva, poju pysyy siinä istumassa paremmin kuin olin osannut odottaakaan :) Ajattelin, että kamala tilarohmu, mutta tuosta on varmaan kuitenkin iloa pitkäksi aikaa.
 
Huomenna vietetään täälläkin pojan 1-v synttäreitä :wav

Pojat saivat lähteä puistoon ja mä jäin toteuttamaan kunnianhimoisia kakkuviritelmiä. Eli tiedossa on Sarian vinkaama kolmen suklaan juustokakku (juustokakut ovat muutenkin mun bravuuri, niin kolmella suklaalla tehty ei voi olla muuta kuin syntisen hyvää :) ), porkkanakakku muffinseja (porkkanakakku on toinen mitä aina leivon) jonka kuorrutuksen värjään siniseksi ja sitten tietysti itse synttärikakku. Meinasin kyhätä (tai ainakin yritän kovasti) JUNAN :) Lisäksi on suolaista suomalaiseen tyyliin, eli oon itse graavannut lohen ja toin suomesta eri lohi/mätitahnoja ja niistä teen saaristolais/ruisleivän kanssa pieniä suomi-tapaksia :) Tällä tarjonnalla ajateltiin pärjätä koska juhlat alkavat kello 16, eli heti lounaan jälkeen :)

Kauhee stressi, että mitä mä oon unohtanut o_O Vaikka pääasia on että junakakku onnistuu ja saan siitä kuvan pojan vauvakirjaan :)
 
Kuulostaapa oudolta se että tärkeintä on että junakakku onnistuu :laughing021

Ehkä nyt kuitenkin tärkeintä olisi se, että poika jaksaa edes hetken juhlia synttäreitään koska ripuli, räkätauti ja hampaat vaivaavat sen verran ettei poika jaksa oikein mitään tällä hetkellä :sad001
 
Meilla juhlittiin kotosalla pojan synttareita viime sunnuntaina. Kavi sitten niinkin kivasti, etta poika sitten vihdoin ja viimein tartutti minuun oman on/off -ripuli&oksennustautinsa lauantai-iltana. Oksentelin ja ripuloin koko yon varmaan puolen tunnin valein ja olin synttariaamuna ihan tillin tallin. Yhta mystisesti kuin tauti alkoi niin se myos loppui auringon noustua aamulla. Sain kaytya suihkussa, meikattua ja nukuttua muutaman tunnin ennen vieraiden tuloa. Silti olin tosi huonossa hapessa koko juhlan ajan, enka uskaltanut oikein syoda mitaa kunnolla kun mahassa kiersi edelleen. Mies oksensi koko viikonlopun aikana vain muutaman kerran, ja pysyi onneksi vahvana ja veti koko synttari-projektin kunnialla lapi. Lisaksi mun vanhemmat auttoivat paljon. Mummi hoiti miehen kanssa ruuanlaittoa, kattausta ja siivosi keittiota. Ukki kavi pojan kanssa ulkona ja oli pojan seurana... Ja ma siis vain makasin puolikuolleena sangyssa. :grin

Itse tarjottavat onnistui tosi hyvin, ja simpukoita lukuunottamatta saimme kaiken suunnitellun aikaan ja enemmankin. Perinteinen voileipakakku matitahnoineen ja graavilohineen oli aivan menestys! Ja synttarikakku oli kolmen suklaan kakku, johon oli pursotettu suklaakynalla pojan nimi ja siihen pieni 1-numeron mallinen kynttila. Yksinkertainen ja tyylikas. Tarjolla oli siis myos sushia ja erilaisia salaatteja. :)

Lahjoja poika sai myos paljon. Mun vanhemmilla oli toinen matkalaukku oikeastaan vain pojalle tarkoitettuja lahjoja taynna. Osa heilta ja osa muilta sukulaisilta mukaan tuotavaksi. Paljon uusia leluja, vaatteita, kirjoja, cd-levyja, itsetehtyja villasukkia, pienia sisustusjuttuja... Lisaksi saimme aika paljon angry birds-tuotteita eri ihmisilta, eli lasten ruokailuvalineita, huppari, farkut, paita, pehmolelu, jarrusukat... Ma olin ihan ihmeissani, silla en ollut edes tajunnut, etta Angry Birds on Suomessa joku iso juttu?! Toki olen ollut tietoinen ko. brandista ja olen taallakin kyseisen merkin tuotteita jossain nahnyt, mutta silti... Kaiken kaikkiaan olen tyytyvainen pojan saamiin lahjoihin, ja ennen kaikkea vaatteisiin. Paljon kaytannollista ja paljon laadukkaan oloista vaatetta, ja reilun kokoisia.

Me vanhemmat emme sitten viela ostaneetkaan pojalle mopoa synttarilahjaksi, katsotaan sitten vaikka joululahjaksi. Ostimme pojalle sellaisen farmilelun, jossa on traktori & vaunu, jossa on maatilan elaimia. Elaimet saa irti vaunusta ja ne pitaa lajityypillisia aania. Samoin traktorin saa hornista painamalla liikkeelle, valot vilkkuu ja farmari laulaa jotain hillybilly-laulua. :)
 
Asiasta sivuun, mut juolahti tuosta mieleen kertoa, että kun me aikanaan mentiin kihloihin, tulevaan anoppilaani oli kutsuttu muutama kymmenen ystävää. Edellisenä yönä mies sairastui johonkin, makasi omassa pimeessä huoneessaan 39'c kuumeessa ja mä otin vastaan vieraat ja lahjat ja onnittelut. :D
Vähän kiusasin sitä, että häissä on sit mun vuoro olla kipee.
Eipä naurattanu enää, ku häitä edellisenä iltana oltiin koristelemassa juhlapaikkaa ja tekemässä viime hetken järjestelyjä ja mulla alkoi pöytäkynttilät tanssiin silmissä ja kova päänsärky.. Mies lähti viemään kotiin ja pääsin talon nurkalle asti ennenku aloin oksentaan. Sitä jatkui koko yö. Aina jos yritin ottaa jotain suun kautta, piti mennä haliin vessanpönttöö. Mun porukat oli mulla majoituksessa, onneksi pitivät huolta!
Aamulla onnistuin pitään sisällä muutaman teelusikallisen kahvia ja kourallisen viinirypäleitä. Kampaaja/meikkaaja tuli onneksi kotiin, niin sain huilata mahdollisimman pitkään. Itse toimitus meni sit vähän sumussa, siinä ihmisten ja kameroitten editse kävellessä muistan vaan, että keskityin olla pyörtymättä heikotuksesta. Onneks oli vahva käsipuoli koko ajan tukemassa. :wink Loppu hyvin, kaikki hyvin, naimisiin päästiin ja jopa kakku pysyi sisällä, mutta tiedän yhtä sun toista juhlissa sairastamisesta. :') Kiva, että teillä meni ok!

Anteeksi aiheeton välikommentti! :S
 
Mä olin ajatellut, että ehtisin tehdä ison osan leipomuksista (kuten kakkupohjan) jo hyvissä ajoin ennen synttäreitä, mutta kuinkas taas kävikään: mies on vienyt mun leivontamunat itselleen evääksi töihin. Äh.
 
Ma olen joutunut nyt laittamaan kaapin perukoille pari arsyttavaa synttarilahjaa. Muovisen puhelimen, jossa on ihan kamalan raivostuttavat ja aanekkaat melodiat ja hevosen hirnunnat. Toinen on skeittilaudalla liikkuva pehmolelu-lehma, josta lahtaa kans ihan ihmeelliset rallatukset.
Kylla se oikeasti riittaa, etta yks pikkutappi huutaa naama punaisena. En kaipaa enaa yhtaan enempaa hermoja koettelevia aania. :grin
 
kossi sai 1-v lahjaksi sellasen tuhottoman ärsyttävän vaakkuvan ankkaperheen. Jota vedetään perässä. Onneksi sen suosio kesti vaan pari päivää :DD
 
niin ja meillä kun siskon miehen kanssa kisa että kumpi keksii enemmän ärsyttävän lahjan (siis sellaisen, josta lapsi pitää mutta vanhemmat inhoaa :D) ,mulla on jo vastaus tuolle ankalle: ostin halpa-hallista sellasen sähköauton, joka rallattaa ilmeisesti mm. gangam (tms :D) stylea :DD
 
Nyt on viimeinenkin (hmmm, tavallaan) lokakuinen vuoden! :) Me ei tehty mitään kovin ihmeellistä, poika sai synttärilahjansa meiltä ja käytiin shoppailemassa kakkukynttilöitä sun muuta tärkeää lauantain synttärikahveja varten. Olisi ollut ihan kiva tehdä jotain muutakin koko perheen voimin, mutta miehellä on nyt juuri vuoden kiireisin aika töissä, joten piti sitten valita, viettääkö hän vapaaillan oikeana syntymäpäivänä, vai vapaapäivän lauantaina, kun on juhlat.

Ja minä yritän päästä yli siitä, että meillä on nyt sitten ihan virallisesti taapero :Heartred
 
Takaisin
Top