1-vuotiaan koko

Mrs.S.

Oman äänensä löytänyt
Minkä kokoisia teidän yksi vuotiaat ovat? Minkäkokoisia vaatteita he käyttävät? Käveleekö, sanooko sanoja, lauseita?
Ihmetyttää pieni yksivuotias tyttö. Käyttää vaatekokoa 62-68. 68 on jopa hieman iso. Tyttö kävelee. Ei sano sanoja.
 
Jokainen lapsi on yksilö ja kasvaa omaa tahtiansa, meillä muistaakseni vaatekoko tuolloin oli 68 -74. Riippuen vaatemerkeistä. Kävelemään oppi kunnolla 1w 1kk ikäisenä ja sanoja ei tullut. Nyt 1w 4kk ja ihan muutamia tunnistettavia sanoja tulee selkeästi , mutta en tiedä ymmärtääkö hän itse niiden merkityksestä vielä mitään.
 
Meillä tytöt olivat 1v neuvolassa 73,5cm/7,5kg ja 72,5cm/7,7kg. Vaatekokona oli 68/74 vähän mitoituksesta riippuen, jokunen 62cm vaatekin taisi olla vielä käytössä. Toinen kasvoi silloin -2 käyrän alla ja toinen -2 käyrällä, mutta ovat kasvaneet tasaisesti saavuttaen ikätovereitaan koko ajan. A tyttö oli tuolloin alipainoinen ja B siinä rajoilla. Ovat syntyneet keskosina.

Kumpikaan ei sanonut sanaakaan, ääntelyä toki tuli, eikä kumpikaan kävellyt ilman tukea. Toinen lähti kävelemään 1v3kk ja toinen 1v4kk iässä. Puhetta on alkanut tulla vasta lähempänä 2v synttäreitä, vaikka 1,5v neuvolassa oli jo muutama sana.

1v neuvolassa ei tarvitse osata vielä mitään taitoja, eikä lapselta vaadita vielä silloin mitään. Tuossa iässä toiset osaavat jo hurjan paljon ja toiset oppivat ne samat taidot vähän myöhemmin perästä. Jos lapsen kasvu on ollut tasaista ja kasvanut hyvin omalla käyrällään, ei koostakaan minusta kannata liikaa murehtia. Ei kaikkien kuulu kasvaa keskikäyrällä. :) Jos jokin lapsen kehityksessä tai kasvussa huolettaa, kannattaa asiasta minusta tietysti neuvolassa keskustella ja tuoda oma huoli ilmi. Olet lapsesi paras asiantuntija! :)
 
Meillä 1-vuotias tyttö, painoa 9150g ja pituutta 76cm. Koon 80 vaatteisiin siirryttiin jo pari kuukautta sitten. Kävelee tukia pitkin, mutta ei vielä itse. Sanoja on n. 10-15 kpl, ensimmäiset sanat tulivat 9,5kk iässä. Lisäksi toistaa kyllä kaiken, mitä sanotaan mutta ei vielä ymmärrä sanojen merkitystä :)
 
Meillä poika oli vuoden iässä 10 kg ja pituutta 78 cm. Vaatteissa on koko 80 enimmäkseen käytössä. Kävelemään oppi 10,5 kk iässä mut sanoja on vaan muutama ollu jo jonkun aikaa. Kovasti yrittää sanoa sanoja ja usein toistaa perässä. Puhetta taas ymmärtää todella hyvin.
 
Mulla ollut kaikki kolme isoja. Eka 11.5kg,toka 12.5kg ja kolmas 16.8kg ja kaikki reippaan pitkiä. Viimesimmän kohdalla oli vaikea löytää vaatteita. Saas nähä mitä tästä neljännestä tulee. Hoikkiksena itse on ollut painavaa kantamista....
Kävelee lähtivät alta vuoden ikäisenä ja puhumaan oppivat ajoissa.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Minua vain alkoi mietityttää kun eräs ystävä kertoi, että hänen pieni yksivuotias tyttärensä ei ole kasvanut pituutta vähään aikaan. Tyttö onkin tosi pienikokoinen. Autossakin hän mahtuu vielä istumaan turvakaukaloon. Omat lapseni olivat tuon ikäisenä isompia. Hieman huolestuin siitä, että tyttö ei ole kasvanut vähään aikaan.
 
Kasvu tulee usein spurteissa. Meillä pituutta tuli siinä vähän ennen vuoden ikää 10cm kolmessa kuukaudessa. Paino laahasi pahasti perässä, kun pituuskäyrä ampui suoraan ylöspäin. Näitä kasvuvaiheita on ollut ja välissä pituuskasvu ollut taas sitten tasaisempaa.

Turvakaukaloa pitäisin huonona mittarina. Nuo nyt 1v11kk ikäiset tytötkin kun edelleen menisivät painon puolesta hyvin ja pituudenkin puolesta nippanappa vielä turvakaukaloon.. :D Ovat nyt noin 10kg/~83cm.
 
Meillä 1 vee poitsu oli 10,2 kg ja 76 cm, ihan keskikäyrällä ( 1 v 2 kk; 10,3 kg ja 78 cm). Ekat askeleet 1 vee ikäsenä, vielä ei tule mitään ymmärrettäviä sanoja :confused:, lähinnä jotain önisee. Tunnistaa nimensä, mielestäni ei oikein ymmärrä puhettakaan.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Minua vain alkoi mietityttää kun eräs ystävä kertoi, että hänen pieni yksivuotias tyttärensä ei ole kasvanut pituutta vähään aikaan. Tyttö onkin tosi pienikokoinen. Autossakin hän mahtuu vielä istumaan turvakaukaloon. Omat lapseni olivat tuon ikäisenä isompia. Hieman huolestuin siitä, että tyttö ei ole kasvanut vähään aikaan.
Eiköhän ystäväsi lapsen kasvusta huolehdita neuvolassa ihan riittävästi, ja sieltä ystäväsikin saa lisäselvityksiä, jos kokee niihin tarvetta. Toki jos epäilet ystäväsi laiminlyövän lastaan, niin kannattaa vähän kysellä ystävältä lisää, ennen kuin ryhdyt lasua puuhaamaan.
 
Lapset kasvaa ihan omaan tahtiinsa, meillä oltiin neuvolassa huolissaan kun poika on kasvanut pituutta aika rajusti, nyt 1v 81cm ja 11,7kg. Vaatteet 86-92. Plus kakkosella menee ja tosiaan johonkin kontrolliin liian reippaasta pituuskasvusta olivat jo suunnittelemassa lähetettä. Mutta ei laitettu sitten kuitenkaan, mikä on hyvä, ei tässä mitään erikoista ole. Jokainen menee omaan tahtiin ja vanhempien pituudet varmasti myös vaikuttaa. Poika puhuu muutamia sanoja ja on ihan just lähdössä kävelemään, tuen kanssa jo melkein juostaan (taaperokärry).
 
Meidän tyttö oli 1v 70cm ja poika oli 72cm. Millekään käyrälle eivät koskaan pääsekään. Ite oon lyhyt ja mies keskimittanen. Lapset on ikäsiään huomattavasti lyhyempiä, mut se on vaan geeneissä. Kukin kasvaa omaa tahtiaan. Ja meidän lapset pärjää hyvin elämässään. Muitakin avuja on kuin pituus. He on esim. Ollu aina hyvin ketteriä ja jänteviä ja taitavia kiipeilijöitä. Eikä tähän mennessä tyttöö oo pituus haitannu eikä koulussa oo kiusattu. Mua nimiteltiin ku olin lapsi, mutta mitäpä siitä. Enemmän on ärsyttänyt aikuisten typerät kommentit ihmisten koosta.
 
Helou..kerroitkohan meidän neidistä? :D tuskin oikeasti, mut meillä pikkuinen 1v 4kk, vajaa 7kg ja 68cm. Käytössä koon 62 vaatteet, pikkuhiljaa siirrytään 68. Tyttö höpöttää aika paljon jo sanoja, lähti kävelemään hieman ennen 1v ikää. Tutkimuksissa ja kontrolleissa on käyty useaan otteeseen ja viimeisimmästä käynnistä odotellaan vastauksia. :) luultavasti ystäväsi lapsi om myös joutunut jonkinmoiseen syyniin, nykyään ollaan aika tarkkoja. Meillä kyse on ehkä geeneistä (itse 151cm), pienikasvuisia löytyy suvusta paljonkin. -5 käyrällä tällä kasvaa. Mut siis onhan toki keskiverto 1v paljon isompi. Nämä on näitä poikkeuksia :)
 
Meidän 1v käytti 68-74 vaatteita. Hän on aina kasvanut omaa tahtiaan siellä alimmalla käyrällä. Ensi askeleet otettiin siinä 10kk iässä ja käveltiin hurjaa vauhtia jo 1v synttäreiden aikaan. Selkeää puhetta ei tuolloin vielä tullut, eikä edelleenkään vaikka ikää mittarissa se 1v6kk. Muutama hassu sana! :)
 
Meidän 1v3kk ikäiset tyttö ja poika ovat käyttäneet kokoa 86/92 jo monta kuukautta. Ei uskoisi, kun niin pieninä rääpäleinä syntyvät :D
 
Takaisin
Top