Äitiyspakkaus

Mullekkin äiti joskus ohjeistanut että jos samassa vaatteessa on esim punaista ja valkoista, sen ei pitäisi päästää väriä, mut jos on koko punainen, niin sillon ei voi olla varma. Ite en oo huomannut et vauvan vaatteet olis ikinä päästänyt väriä, mut kerran kävi kämmi et oli oma punainen sukka jäänyt pesukoneeseen ja sen päälle kun pesin pyyhkeitä, niin oli kivasti saanut vaaleanpunaista sävyä :yuck:
Mä kyllä pesen erikseen esikoisen ja omat/miehen vaatteet ihan vaan sen takia että on eri pesuaine käytössä. Ja nyt sit vaan lisään esikoisen vaatteiden joukkoon masuasukin vaatteet.
 
Meillä pestään erikseen aikuisten tumma/väripyykki ja valkoiset. Lisäksi erikseen liinavaatteet ja esikoisen vaatteet.
Esikoisella on oma pyykkikori joka helpottaa kovasti vaatteiden järjestelyä :shy:

Nyt sitten vauvan vaatteet pesen samassa esikoisen kanssa ja esikoinen saa taas hetkeksi siirtyä takaisin hajusteettomaan sensitive pesuaineeseen :)
Lasten vaatteissa katson vain sen verran, että uudet vaatteet pesen suunnilleen samassa sävyssä ja sellaiset jotka ei missään nimessä saisi värjääntyä, niin erikseen.
 
Meillä kun kaikki pyykki pestään hajusteettomilla sensitive aineilla niin kyllä menee kaikkien vaatteet samassa koneellisessa. :) Asteiden ja värin mukaan lajittelen.
 
Sensitivet käytössä täälläkin kaikkeen niin oon pessyt sekaisin meidän normaalien vaatteiden kanssa. Vauvanvaatteet oon nyt eka pesussa kaikki silittänyt. Kuuma höyry vähän desinfioi kuitenkin...
 
Miksi vauvan vaatteet pitäisi "desinfioida"...? En ole ajatellut tekeväni niiden suhteen mitään erityisiä kommervenkkejä ts. hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella pestä 40C tai 60C riippuen vaatteesta, kuten kaikki omat vaatteet ja liinavaatteetkin tulee pestyä. En ole siis ajatellut, että vauvan vaatteita pitäisi jotenkin erityisesti kohdella.
 
Meillä ollaan aika huolettomia pyykkäilijöitä, kun erotellaan vaan tummat ja vaaleat ja karkeasti asteiden mukaan. Ei kyllä oo ikinä mitään värjäytyny. Erikseen pestään liinavaatteet ja pyyhkeet. Välillä jotain pyyhkeitä ym. pestään 95 asteessa, niin konekin vähän puhdistuu samalla. Hajusteettomia aineita käytetään, kun mulla hajustetut pesuaineet välillä aiheuttaa suht ikäviä oireita, huuhteluainetta ei käytetä ollenkaan ja pesuainetta vähemmän ku suosituksessa. Vauvan vaatteet nyt alkuun pestiin erillään ja sitten omien vaatteiden seassa taitaa mennä jatkossa. Mies hoitaa monesti pyykkäyksen ja mä taas usein laskostan pyykit. Niin ja ei oo ees pyykkikoria, yleensä niihin pienempiin Ikea-kasseihin lajitellaan pyykit, niissä on kätevä kantaa koneeseen tai pyykkitupaan. :)
 
Mä tykkään kun meille ostettiin uus kuivaava pesukone ja siinä on myös höyrytystoiminto. Nyt vauvan vaatteet pyöräytin kuivauksen jälkeen vielä höyrytyksenkin läpi niin tuli suoraan pehmoisia ja sileitä niin ei tarvitse edes silittää. :)
 
Miksi vauvan vaatteet pitäisi "desinfioida"...? En ole ajatellut tekeväni niiden suhteen mitään erityisiä kommervenkkejä ts. hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella pestä 40C tai 60C riippuen vaatteesta, kuten kaikki omat vaatteet ja liinavaatteetkin tulee pestyä. En ole siis ajatellut, että vauvan vaatteita pitäisi jotenkin erityisesti kohdella.

Meillä paljon käytettyjä niin halusin varmistaa ettei jäämiä esim. aiemman käyttäjän eritteistä :D tai tuoksullisista pesuaieneista, joille oon ite tosi allerginen. Mulla siis kuivuu ja aukeilee sormenpäät, kun kattelen kirpparilla vaatteita, joissa on hajustettua ainetta käytetty.
 
Meillä ei myöskään käytetä huuhteluainetta, enkä jaksa silittää mitään. Mies silittää mun silitystä kaipaavat vaatteet, mutta yritän ostaa sellaisia, joita ei tarvii. B-) Vauvan vaatteita en siis ajatellut myöskään silittää, on taatusti muutakin tekemistä (kuten nukkuminen) :D
 
Minäkään en ajatellut silittää vauvanvaatteita. Pakko myöntää, että ei ole tullut edes mieleen! Suosin muutenkin vaatteissa itsestäänsiliäviä materiaaleja :)
 
Minä en koskaan silitä oikeastaan muita, kuin juhlavaatteet koko perheelle :grin

Yhdet vauvan vaatteet pesin 95 asteessa, kun oli ollut varastossa 1,5vuotta ja sinne oli päässyt muutama ötökkä (nyt saan varmaan kauhistelut niskaan, että kuinka voin kuumapesusta huolimatta edes harkita käyttäväni kyseisiä vaatteita vauvalle :wacky:)

Meillä pesukoneessa on baby ohjelma, eli 95 astetta, vähemmän annostelee pesuainetta ja lisäksi lisähuuhtelu. Ainakin tuon yhden pesun jälkeen olin todella tyytyväinen!

Edit. Esikoisen kohdalla silitin kaikki vaatteet ennen synnytystä läpi, mutta silloin olikin sitä ylimääräistä aikaa :wink
 
Mä aattelin kans silittää kaikki vauvanvaatteet, mut nyt on väsymys vieny niin voiton et ei pysty.. Tää kaikki viimeaikanen stressi ja ahdistus alkaa helpottaa viimeinkin ja siitä seuraa hirvee väsymys. Nukun 10-12h yöunia ja päälle vielä 4h päikkäreitä. :D lopun ajan kulutan koiran "lenkittämiseen", eli ulkona laahustamiseen 1,5hx1,5h, koirapuistossa seisoskeluun 1h ja sohvalla lopun päivää makaamiseen. Koko viikkoon en oo ees siivonnu! :D no, ehkä mun on aikaki levätä nyt, kun siihen en oo viiteen viikkoon kyennyt..

Katsoo jos ens viikolla jaksais alkaa niitä vaatteita silittää. Toisaalta se kyllä tuntuu turhalta työltä, kun ne on sen hetken päällä ja sit menee pesuun ja taas ovat rytyssä. Enkä varmasti tuhlaa energiaani silloin enää silittämiseen. Eli kannattaakohan niitä sit ees silittää.. :)

Äpakkauksen vaatteitakaan en vieläkää oo jaksanu käydä läpi..... :S tuskin jaksan tänäänkään, kun on _pakko_ siivota. Miehen vanhemmat tulee huomenna meille. Äääää. En jaksais.
 
hitsi meillä myös tuo baby pesuohjelma enkä ole tajunnut että siinä toi annostelujuttu ja lisähuuhtelu! olis pitäny sillä pestä eka kertaa ainakin.. se kestää vaan tunnin pidempään ku perus ohjelma mitä käytän niin iski aikapiheys :D kun lajittelin vähän tuota vauvanvaatesatsia niin tuli aika vajaita koneellisia vielä :P

ja jos joku haluaa desinfioida/valkaista valkosia harsoja, niin ite olen yleensä ennen uutta vauvaa liottanu valkoset harsot glorittivedessä, sitten 20-40 asteinen pesu(gloritti höyrystyy liian lämpimässä jos joku tätä jää miettimään) ja päälle vielä 60asteinen. onhan siinä hommaa mt kiva kun uudelle vauvalle saa valkoiset harsot valkoisena :)
 
En minäkään silitä tavallisisa arkivaatteita. Juhlavaatteet on sitten oma lukunsa. Meillä vaan kun esikoinen on atoopikko niin hänelle olisi hyötyä siitä, että jaksaisin/ehtisin silittämään hänen vaatteensa. Tosin kunhan remontti edistyy ja saadaan toinen vessa niin saan kuivausrummun, joka kuulemma (siskoni kertoman mukaan) ajaa saman asian vaatteiden "pehmentäjänä" kuin silitys. (Siskollani on siis kaksi lasta, joista molemmat ovat atoopikkoja ja heillä on iho-ongelmat vähentyneet hurjasti kuivausrummun oston jälkeen.)
 
En minäkään silitä tavallisisa arkivaatteita. Juhlavaatteet on sitten oma lukunsa. Meillä vaan kun esikoinen on atoopikko niin hänelle olisi hyötyä siitä, että jaksaisin/ehtisin silittämään hänen vaatteensa. Tosin kunhan remontti edistyy ja saadaan toinen vessa niin saan kuivausrummun, joka kuulemma (siskoni kertoman mukaan) ajaa saman asian vaatteiden "pehmentäjänä" kuin silitys. (Siskollani on siis kaksi lasta, joista molemmat ovat atoopikkoja ja heillä on iho-ongelmat vähentyneet hurjasti kuivausrummun oston jälkeen.)

Meillä kuivausrumpu ollut nyt noin vuoden käytössä ja todellakin pyykit ovat ihanan pehmeitä sen jälkeen. Tietty villapaidat esim on taas kamalan "kovia", kun ei niitä voi sinne laittaa :grin
 
Juu pelkän kuivauksen jälkeenkin pyykit on pehmeitä ja meillä kun on lisänä tuo höyrytys niin sillä saa kyllä extra pehmoista pyykistä. Omia en sillä viitsi pyöräyttää, kuivaus riittää, mutta vauvan vaatteissa siis todella kätevä.
Itsellä oli siis vielä pari kk sitten pelkästään ihan peruspyykkäri ja nykyisin on kyllä pyykin peseminen, lajittelu ym paljon miellyttävämpää touhua kuin aikaisemmin. Lähinnä miettii että miksi hitossa ei aikaisemmin investoinut kunnon koneeseen :rolleyes:
 
Silittämällä pyykeistä irtoaisi vähemmän pölyä (samoin, kuin jos lakanat ja pyyhkeet mankeloisi), mutta ensinnäkin olen liian laiska silittämään ja toiseksi mietin, että luultavasti just nukkuminen ja syöminen tulee tärkeämmäksi ts. se on jo hyvä, että jaksan pestä pyykkiä ja ripustaa ne kuivumaan. Enää meillä ei ole sellaista pesutupaa, jossa olis mankeli, mutta silloin kuin oli, en siltikään mankeloinut. Kuivausrummussa vaatteet kuivuu tosiaan nopeasti ja tulee pehmoista, mutta musta vaatteista irtosi myös tosi paljon pölyä ja monet vaatteet kuluvat vähän nopeammin kuivausrummussa (ainakin meillä, kun oli pesutuvassa sellainen teollisuuskuivuri). Nyt on sellainen kuivaushuone, jossa on puhallin, että siellä sais lakanat ja pyyhkeet nopeammin kuiviksi kuin kotona, mutta toistaiseksi oon pessyt vain ihan kotona normikoneessa ja kuivattanut kuivaustelineellä. Onneksi mies on myös kodinhoitotaitoinen ja -intoinen ts. tosiaan silittää, pesee pyykkiä, imuroi, tiskaa, laittaa ruokaa ym, että saan varmaan levättyä, kun hän hoitaa kotihommia. On myös paljon näppärämpi lasten kanssa kuin minä, että lähinnä epäilen omia kykyjäni uuden elämänvaiheen koittaessa. :rolleyes:
 
Meille vaan ei mahdu riittävästi kuivaustelineitä mihinkää niin senkin takia haluan kuivausrummun. Lakanat tykkään pestä kesäisin kun saan ne ulos kuivumaan. On ihanaa kaivaa talvella puhtaat raikkaat kesäntuoksuiset lakanat sänkyyn. :) Ja joo olen itse allergikko-astmaatikko ja silti kuivatan pyykkiä pihalla.
 
Takaisin
Top