Äitien tekemää ruokaa

NuuNu

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2015
Nyt kehiin parhaimmat kotiruokareseptit: helppoa, hyvää ja mieluusti tietty myös terveellistä!

Olen itse aika laiska ruoanlaittaja, en erityisemmin viihdy keittiössä mutta perusjutut toki onnistuu. Tuntuu kuitenkin, että helposti jumittaa tekemään viikosta toiseen niitä samoja ruokia, missä sinänsä ei ole mitään vikaa. Mies on hyvä kokki ja laittaa lihoja jne. useinkin, varsinkin viikonloppuisin, mutta arkiviikolla ruoanlaittovastuu on enemmän itsellä. Ja lounastaahan sitä pitää kun mies on töissä. Vaihtelua kuitenkin kaipaa. Erityisesti kiinnostaisi kuulla teidän ohjeet nopeasti valmistuville ruoille, joskus kun tuntuu ettei vauvanhoidosta lomassa yksinkertaisesti ehdi kokata, jos on esim sylittelypäivä eikä itsekseen viihdytä sitterissä tms yhtään ilman äitiä.

Joten arvon äiti-kollegat, paljastakaa parhaat reseptinne! :)
 
Oma tämän hetken ehkä ehdoton lemppariruokani on uunilohi perunamuusin kera. Perunamuusi on mun bravuuri :winkLohihan on helppo laittaa, sillä valmisteluihin ei mene montaa minuuttia ja uuniin vain. Ei tätäkään kuitenkaan joka pv viitsi syödä!
 
Mä jämähdän helposti keittoihin. Kaikkei helpoimmalla pääsee kun ostaa valmista kasvissosetta (niitä makkaran näköisiä paketteja), suosikkeja punajuuri-perunasose sekä bataattisose. Sose kattilaan, sekaan maustettu ruokakerma tai tuorejuustoa, vettä ja mausteita jos siltä tuntuu, kuumennus ja syömään! :)

Yhdestä kasvistötsästä+kermasta tulee 2 isoa annosta, ja toimii hyvin seuraavana päivänä lämmitettynäkin.
 
Helppo ja nopea keitto tulee myös : pakastimesta peruna-kasvis pussi ja siihen lisäksi jauhelihaa,nakkeja,kalaa,kanaa ja omia mausteita ja ehkä kermaa. Laitan myös monesti keittojuureksia pakkasesta sinne sekaan kun nuo peruna-kasvispussit on peruna painotteisia. Aikaa menee ehkä,10-15min :grin
 
Mä kaipaisin jotain pasta ohjeita. Esim kana tai lohi tai tonnikala.. Ja tarkkoja mittoja (en osaa improvisoida ruoan kanssa) :p
 
Meillä syödään aika usein pastaa kun on helppoa ja maistuu lapsillekin hyvin. Tämän hetken hitti on tonnikalapestopasta, johon tulee vain keitettyä pastaa, purkki valmista pestoa ja pari purkkia tonnikalaa. Kaikki sitten vain sekaisin.

Toinen lasten herkku on keitettyä pastaa, johon on sekoitettu kylmäsavulohta ja kermaa/ruokakermaa. Ja kaikki vaan taas sekaisin.

Sitten on vielä broilerihässäkkä, johon tulee keitettyä pastaa, paistettuja broilerisuikaleita, fetaa jossain mausteöljyssä (vain mitä salaattijuustoja ovatkaan nykyään) ja pilkottuja kirsikkatomaatteja. Nämäkin sitten vain sekoitetaan. Joskus laitan joukkoon vielä oliiveja jos sattuu olemaan.
 
Mun lemppareihin kuuluu itsetehty protskupasta, johon kookosöljyä ja mausteita + keitettyjä kasviksia.

Vegelasagne on kanssa yksi lemppareista, mutta hirveän työläinen, eikä oikein ole aikaa tehdä :/

Itsetehdyt bataattiranskikset uunissa on nameja ja perunabataattimuusi :)

Hernekeitto on aina hyvää ja helppoa, tulee iso satsi josta on helppoa pakastaa kerta-annoksina!

Nopena ruokana pakasteesta kasvispihvit :) ja monesti kiireessä olen keittänyt vaan vihanneksia, kaveriksi mausteita öljyä ja papuja :)
 
Aika nopea ja terveellinenkin kotiruoka on broiler riisi paistos. Eli paistaa broilerin fileesuikaleita (esim hunaja), heittää hieman sipulia joukkoon, kaataa pussin riisivihannes-seosta ja ruokalusikallinen soijakastiketta ja oreganoa :)
makaroonilaatikko on kans aika pop ja riittää monelle päivälle :)
meillä syödään paljon itselaitettua ruokaa, tehdään joka ilta miehen tultua päivällinen josta usein jää seuraavaksi päiväksi.
 
Minä kuorin kyllä perunat (en oo niitä valmispusseja käyttänytkään) ja ostan keittoja varten heviosastolta sellaisen rasian, jossa keittovihannekset valmiina. Löytyy myös vaihtoehtoisesti myös valmiiksi paloiteltuna ne. Pakkasesta löytyy toki pakastevihanneksia hätätapauksia varten. Esikoiselle myös helppo keittää parissa minuutissa pikkuporkkanoita ja herneitä yms. ruuan lisukkeeksi, ku niitä aina pakasteessa.

Keitot helppoa arkiruokaa, kuten myös laatikot. Niitä syödään sit pari päivää. Samat ruuat toistuu, mutta välillä pengon reseptejä netistä tai poimin esim. Pirkka-lehdestä. Oon vaan laiska tallettaan mitään niin hyvätki reseptit unohtuu...
 
Pastaa tulee itse kyllä laitettua nykyään aika vähän. En tiedä miksi. Makaronilaatikko on yks mun ruokakierron kulmakivistä, sellainen tulee tehtyä varmaan joka toinen viikko ainakin. Kätevää tosiaan, kun saa pariksi päiväksi ainakin kerralla. Keitot on kyllä helppoja, jauheliha/nakkikeitto onnistuu. Kasvissosekeitoista tykkäsin mutta en muka ole saanut aikaiseksi tehdä itse. Jauheliha/nakkikastiketta teen myös aika usein, perunoiden tai spaghetin kera. Uuniperuna on ollut kestosuosikki myös, sitä laitetaan usein erilaisten lihojen kanssa. Mies kun hoitaa ne lihat useimmiten niin pääsen ruoanlaitossa aika helpolla kun laitan uuniperunaa vaan :happy::joyful:
helppoa ja tosi hyvää.

Ystävälläni kun lounastin viime viikolla oli hän tehnyt sairaan hyvää kesäkurpitsa/jauhelihalaatikkoa. Sitä aion kokeilla seuraavan kerran makaronilaatikon sijaan!
 
Meillä on viime aikoina maistunut siskonmakkarakeitto usein, pelkästään perunaa ja porkkanaa, plus makkarat. Suolaa ja pippuria. Mies alkaa jo kyllästyä :D
 
Me tehdään paljon valmiiksi ruokaa, jota vaan lämmitetään ja lisukkeet valmistetaan. Apetitin uuden näköinen keittojuurespussi on myös saanut meillä suosiota. Siinä on mielestäni isommat juurekset kuin niissä vanhoissa pusseissa, ja maku parempi. Ainakin kuvittelen niin.

Karjalanpaistipaketti pataan, voi ruskistaa jos haluaa, perään vettä, lihaliemikuutio ja perunaa ja porkkanaa tai keittojuurespussi. Keitän 2-3 tuntia, mutta kun vettä on riittävästi ja keittää miedohkolla lämmöllä, ei tarvitse kaitsemista

Uunikala meilläkin yksi suosikki, itse teen aika miedolla lämmöllä, 125 astetta.

Jauhelihasta ollaan tehty mureke. Kestää hetken tehdä, mutta me syödään siitä monta päivää.

Siskonmakkarakeitto on hyvää, olen tehnyt vain muutaman kerran, mutta mies ilmoitti ekan kerran jälkeen, että sitä voi tehdä uudelleen.

Pulled pork kestää valmistaa, mutta ei vaadi paljon toimenpiteitä, ja periaatteessa voisi tehdä vaikka viikonloppuna valmiiksi jos käyttää uunia muuhunkin.

Kun ollaan saatu alennuksella naudan takuumureaa ulkofilettä, ollaan ostettu ja tehty lehtipihviä ja myös uunissa: pinta ruskistetaan, sitten uuniin 175 asteeseen ja kun mittari näyttää 60 astetta, ulos. Siihen voi tehdä maustevoin, itse puristan pari valkosipulinkynttä ja silppuan persiljaa pakkasesta, rouhittua suolaa ja sekoitan voihin. Tää on kyllä meillä juhlaruokaa, mutta todettiin että kun siitä syö kerrallaan pari ohutta siivua ja lautasella on enemmän salaattia ja joko perunaa tai uunikasviksia, niin todellisuudessa hintaa ei lihan osuudelle/ateria tullut paljon mitään, eli voisi syödä useammin.

Naudan jauhelihasta voi tehdä pihvejä (myös nautasikajauhelihasta ollaan tehty) ja sitten joko paistettu tai grillattu. Lisätään lihaan vaan suola ja yritetään painaa pihvit mahdollisimman tiiviiksi.

Me keitetään perunoita usein mikrossa. Olisi hyvä, jos kannellisessa astiassa olisi höyrylukko. Osa astioista meillä on Pyrex-uunivuokia, joiden kansi vähän hakkaa mikrossa kun vesi höyrystyy. Esim. viisi pienehköä perunaa, vettä niiden puoliväliin ja mikroon. Ovat valmiita viimeistään 12 min. kuluttua. Kiinteät perunat sopii paremmin kuin jauhoiset, tai sitten pitää olla tarkempi ettei mene yliajalle. Jos vettä on liian vähän, kuori muuttuu ryppyiseksi ja perunasta tulee hieman kumimainen.
 
Oon kokki, mutta ekaa kertaa kuulin että mikrossa voi keittää perunoita :D Täytyy koittaa!
 
Meillä mies on kokki, mutta mä laitan silti ruuat :D Tai nyt poitsun synnyttyä on laittanut itselleen. Me harvoin syödään samaa ruokaa, kun mies syö lihaa ja itse en.
 
Jos vauva vaan viihtyy lattialla niin yks aika kiva on kans uunivihannekset :) valmistelu kun vie vähän aikaa. ite paloittelen porkkanaa, punajuurta ja perunaa + sivelen maustetulla öljyseoksella ja uuniin. Nam :) ite hieman keitän pottuja ennen uuniin laittoa kun tykkään enemmän oikein pehmeästä perunasta :) näin paistoaikakin lyhyempi. Eli tänään vihanneksia ja kaveriksi broiskun sisäfileetä :P
 
Mies tekee parempaa ruokaa ja pääsääntöisesti vastaa meillä ruuanlaitosta. :)
 
Mä oon kokenu hirmusesti apua arjen "mitä tänään ruoaksi" pohdintaan kun oon tehny valmiiksi parin vkon ruokalistan. Ei tarvi joka päivä pähkäillä mitä ruokaa tekis, tulee vaihtelevuutta kun suunnittelee eri raaka-aineista viikon ruoat ja halvemmaksi kun kerran vkossa voi ostaa seuraavan vkon ruoat suurimmaksi osaksi. Jotain pieniä tuore juttuja käy sit hakemassa tarvittaessa. Ensin vaan listaa itelle kaikki perus ruoat mitä yleensä tekee ja sieltä on sit helppo poimia ruokalistalle eri ruokia. Oon yrittäny sit 1-2 uutta ruokaa laittaa aina 2vkon listalle, ettei aina pyöri vaan ne samat. Toimii meillä ja tällä konstilla ei tule monta kertaa vkossa syötyä jauheliharuokaa kun se on niin helppo valmistaa :rolleyes:
 
Pipanat, minä oon aatellu pitkään samaa, mutta enpä oo saanu ruokalistas tehtyä...
 
Takaisin
Top