Äiti 24/7

Tuo arvokas aika. Eikä kotona olo tarvii 24/7 olla. Hengähdystauon saa kun haluaa. Apua saa aina mutta jatkuva valitus..

On myös ihmisä kenellä ei oo oikeesti sukulaisia, ystäviä tai puolisoa keneltä sitä apua vois pyytää.. Ja joillekki voi olla liian suuri kynnys hakea apua esim neuvolasta tai perhetyöstä. Sillon se "hohto" siihen elämään vaan täytyy löytää siitä lapsi ajasta.
Toikin on kyl totta ja valitettavasti nähtykki et just ne ketkä ei pärjää edes sen yhden pienen kanssa ni hankkivat sen toisen ja kolmannenki pienellä ikäerolla. Sit lopputulos on se et on muutama pieni ja vanhemmat ihan loppu ja lapset ei saa tarpeeksi hoivaa, huomiota ja virikkeitä :sad001
 
Itse olen ainakin nauttinut lasten kanssa kotona olemisesta... Saan itse olla näkemässä kun lapsi kasvaa ja kehittyy... Tietenki niitä vaikeampia päiviäkin on ollut mutta on se kaikki ollut sen arvoista... Mikään ei ole ollut ihanampaa kun nähdä kuinka oma lapsi hymyilee ensimmäistä kertaa.. Tai kun kääntyy mahalleen:)... Niihin hetkiin rakastuu[emoji175]
 
Itse olen myös 24/7 äiti, olen totaali yh, lapsen biologinen isä ei ole lapsen kanssa missään tekemisissä. Mistä repiä iloa tähän? Jos päästää irti siitä -herätys- vaipan vaihto-hampaiden harjaus aamupala-kakka pyllyn pesu- lounas- vaipanvaihto- päikkärit -välipala...... jne rumbasta ja ajattelusta jossa rutiinit ja ruokailut suoritetaan ja odotetaan että päivä on pulkassa jotta voi "huokaista". Heittäydy lasten kanssa puuhasteluun ja riko arkea pienillä muutoksilla! Ota sormivärit ja maalailkaa, meillä on esim jotain leluja joilla leikitään vain yhdessä äidin kanssa (esim juna rata, jota ei vielä osaa itse koota, mutta kun äiti on mukana ja kokoaa radan johon hän saa sitten laittaa pattereilla toimivan junan pyörimään, ja asetella vaunuja perään... ja trust me, molemmilla on todella ihanaa laatuaikaa!), kun leikitään riittävästi yhdessä, saa myös niitä omia rauhallisia hetkiä kun toinen leikkii myös pätkiä itsekseen, eikä koko ajan roiku lahkeessa haluten huomiota! sen lapsen puhtaan ilon ja innostuksen nähdessään, ei mikään voita sitä tunnetta! Siinä ainakin minun sydän pakahtuu ja saan voimia ja iloa arkeen. Extempore leikit johon tarvitaan vähän äidin avustusta, ovat oikeasti sen vaivan arvoisia. Päikkäreiden jälkeen yhteinen majan rakennus projekti, ja kun lapsi saa leikistä kiinni, voi sitten myös tarvittaessa itse siirtyä muihin puuhiin, sohvalle katselemaan ja kommentoimaan leikkiä. Toinen asia, (en tosin tiedä asuin aluettasi, eli sitä kuinka pitkät välimatkat lähimpään "kaupunkiin" on) itse käydään lähes tulkoon päivittäin jossain! Joko aamusta avoimeen päiväkotiin, tai tapaamaan ystävää. Sen jos ajottaa päikkäri aikaan, voi rauhassa vaihtaa kuulumisia toisen kanssa kahvin ja leivoksen kera. Lisäksi: Itse asun pääkaupunkiseudulla, ja täällä on myös lähes kaikissa marketti-kauppakeskus-rykelmissä jonkinlainen lasten leikkialue, johon päästää muksu touhuamaan. Itse (tiedän joo, pinnallista ja turhaa) sipaisen vielä vähän meikkivoidetta ja ripsaria silmäkulmaan jos jonnekkin lähikauppaa kauemmas mennään. On kivempi olo itsellä, ja tuntuu että vaikka olen äiti, olen myös nainen. Itse nautin tästä ajasta sydämeni kyllyydestä, jotenkln se lapsen maailmaan heittäytyminen, ja ajatus siitä että "voin tehdä asioita, lähteä ulos neljän seinän sisältä vaikka minulla onkin lapsi". Täytyy toki olla itsekin aktiivinen, ja kun ystävät tietävät että minusta saa kahvi/juttelu/hengailu seuraa, niin tulee myös niitä puheluita "lähdetkö ulos syömään/kahville/hakemaan kaupoilta jotain tiettyä", niin ei pitäisi ensimmäisenä ajatella -ei käy- ehkä ensiviikolla- jne. Tuli aika sekava setti nyt luettavaksi, toivottavasti jolle kulle pointtini aukesi :D mä luulen että oon sellainen kaupunkilainen 'latte-mamma" :D Ja tietenkin, silloin kun huomaa että hermot alkavat kiristyä liian pienistä asioista, olisi se hengähdystauko hyvä pitää. Käyttää tukiverkostoa tai ulkopuolista apua, jotta saa sen yhden yön nukuttua ja muutenkin pienen irtioton siitä arjesta. Ymmärrän kyllä, että joskus tilanne on vaikeaksi edennyt, että tarvitaan jonkinlainen muutos pysäyttämään tilanteen, mutta jos ei vielä niin pitkällä olla, niin pieni breikki ajatuksissa, voisinko itse muuttaa tapaani ajatella, koittaa panostaa asioihin eri näkökulmasta, muutta asennetta? Tää on niiiiin lyhyt aika, että myöhemmin voi tuntua pahalta, kun tajuaa menneensä "ruuhkavuodet" täysin sumussa, voimavarat loppuneena.
 
Ihmiset ovat erilaisia. Minä olen totaali-yh myöskin, minusta lapsen kanssa on ihanaa, enkä todellakaan kaipaa "vapaata" lapsesta. Ynmärrän kuitenkin, että ihmiset ovat erilaisia, ja joku sekoaa, jos joutuu vuodenkin kestämään lapsen kanssa ilman omia juttuja.
Ei kannata kokea minkäänlaista syyllisyyttä siitä, että hakee parhaansa mukaan elämäänsä tasapainoa, kunhan sen tekee omista haluistaan, eikä siksi, että ympärillä olevat ihmiset painostavat tai vihjailevat.

Siten minä ymmärrän kehoitukset nauttia vauva-ajasta -- sanoja itse on ehkä laittanut lapsen hoitoon pienenä, koska niin on ollut tapana ja ympäristö on siihen painostanut, ja nyt hän haluaa sanoa, että älä kuuntele ympäristön painostusta. Näkeehän tätä painostavaa keskustelua päivittäin; poliitikot kilvan haluavat pienten lasten äidit töihin ja veroja maksamaan, ja kotona lapsia hoitavat nähdääny laiskottelijoina. Painostusta töihin menoon siis on, ja paljon.

Tehkää niin, mikä teille itsellenne parhaiten sopii, oli se sitten kotihoito tai töihin meno. Kuunnelkaa itseänne, älkää muita.
 
Meillä se tilanne kun mies käytännössä käy kotona syömässä ja nukkumassa töiden takia (lauantai ainoa vapaa jolloin ei tartte ajatella töihin lähtöä tai sieltä tulemista). Saatan käydä yksin kaupassa tai koiran kans pikku lenkillä yksin kun mies tulee töistä kotiin (en ole antanut vaihtoehtoja jos oikein ahdistaa). Pyrkinyt 1x viikossa käymään siskon kanssa salilla ja siinä reissussa menee yht. 2h. 1-2 X vuodessa työporukan iltamat jolloin olen tullut illalla jo kotiin ja itseasiassa toisella kerralla pienimmäinen oli mukana syömässä :D 1 yön olen ollut pois kotoa työporukan pikkujouluissa. En oikeastaan kaipaa ns. Omaa aikaa kovinkaan paljoa. Kun saan käydä vessassa edes 1x päivässä rauhassa ja suihkussa rauhassa sillon tällöin niin se on sitä nollaus aikaa, yleensä yöllä :D. Kun esikoinen on eskarissa on sekin sitä nollaus aikaa kun se saa mut väsymään nanosekunnissa jos sillepäälle sattuu ja useimmiten on sillä tuulella. :D onneks silläkin on jo kavereita että voi välillä niitten luo viskata. No eniten kaipaan toisia aikuisia ihmisiä ympärille. Ystävät on töissä ja mies on töissä tai nukkumassa. Parisuhde aikaa meillä ei ole nyt lainkaan ennen oli n.1x/kk. mutta olen itse sitä mieltä että lapset ovat pieniä vain vähän aikaa. Sen ajan jaksaa vaikka päälläseisten. Ihana käydä lasten kanssa kesällä marjastamassa ja sienestämässä. Ottaa eväät mukaan. Aamukahvit kesällä terassilla. Ukkosen Jyrinää ja sadetta kuunnella terassilla lapsi peiton sisään käärittynä ja muistella miltä itsestä tuntui pienenä olla äidin kans kiikussa samalla lailla. Miten turvallista siinä oli olla. Talvella laskea mäkeä ja monestikin sitten pelaillaan lautapelejä yhdessä. Kotityöt tehdään yhdessä. Jää paljon aikaa yhdessä ololle ja lapsikin leikkii sitten välillä yksinään leikkejään kun on saanut yhteistä aikaa. Muutaman työvuoron olen käynyt sijaistamassa työpaikalla vanhempain vapaalla ja töihin olisi tarkoitus lähteä kun nuorimmainen 10kk. Esikoinen täytti vuoden kun menin töihin. Rahan tarve on syy töihin menolle. Ei ole varaa jäädä kotiin. ja onhan se töissä käynti kuin lomalle lähtisi. Saa jutella toisten aikuisten kanssa jotka samassa tilanteessa kuin itse kun heilläkin lapsia on. Ja sitten vanhukset... vaikka samat hoito hommat jatkuu töissä on se silti eri asia. Töissä kaipaa kotiin lasten kans ja kotona kaipaa töihin. Kunnioitan todella niitä äitejä jotka ennenvanhaan lähtivät suoraan synnytyksestä lehmät lypsämään tai muihin askareisiin. Ei olisi minusta siihen.
 
Takaisin
Top