Onko muita kaksosten odottajia?

Haluaisin kyllä tietää sf-mittani :) Kaikki aikanaan. Mittasin kuitenkin vatsanympärysmittani navan kohdalta ja jotain on kyllä tapahtunut! Se oli tänään 99 cm :)

Olen tänään ollut ihan puhki... Flunssa tulossa veikkaisin kun yöllä oli kurkku vähän kipeä, niskalihakset ihan jumissa ja päässä painetta. Mielenkiintoinen flunssa joka alkoi silmätulehduksessa. Olen tässä miettinyt tänään että jos tämä flunssa pahenee niin missäköhän tilassa olen sitten kun en tänään ole jaksanut tehdä mitään... Alaselkääkin jomottaa. :sad001 Mieskään ei ole täydessä vauhdissa, mutta on ainakin jaksanut olla töissä, käydä kaupassa ja leikkii nyt tyttären kanssa kun selkäni vuoksi en millään jaksa istua lattialla. Toivon mukaan hän kohta tervehtyy ja saa nukuttua niin hän jaksaisi paremmin.

Hyvät uutiset ovat se että pienokaiset riehuvat masussa kuin viimeistä päivää! :rolleyes: Ja huomenna meillä on jo 27 viikkoa täynnä :)

Tosta luomuraskaus vs. raskaushoitoja-kysymys, niin onkohan lääkäreille jotain eroa? Ehkä seurontoja tehdään useammin kuin luomuraskauksissa, ainakin alkuraskaudessa (riippumatta siitä onko yksi tai useampi tulossa) on ylimääräinen ultra, sen verran tiedän. Ja mielestäni seuranta tapahtuu silloin Naistenklinikalla jos asuu pääkaupunkiseudulla. Näin ainkin kaverin kohdalla (he saivat yhden lapsen).
 
Tänään kontrollissa painoarviot a:1134g ja b:1184g, kaikki hyvin. Perätilassa molemmat! Potkineet koko päivän tonne alaspäin ja päät painaa kylkiluihin. Viimeyönä pistivät järjestyksen uusiks. Saa nähä kauan tässä pysytään. Ja rv 28+0 nyt. Parin viikon päästä sit taas. Lääkärin puheista ymmärsin että tästä eteenpäin olis viikonvälein mutta sanoi että kun kaikki niin hyvin niin laitetaan kahden viikon päähän nyt vielä. Jos jotain tulee ennen sitä niin pitää vaan ite sit olla yhteydessä.
 
Talvi, sanoiko lääkäri miksi väliä lyhennettäisiin? Kun minulle viimeksi sanoi että sitä voidaan pidentää 2-3 viikkoon.
 
Mulle sanottiin jo sillon ekassa ultrassa että kahden viikon välein ja lopussa viikon välein koska on mono-di raskaus, en muista muuta selitystä, riskien takia. Ei oo koskaan ollu puhetta että yhtään pidempää väliä tulis.
 
Tänään siis olin pukemassa ja lääkäri sitte sanoi sille kuka varasi aikaa että laitaa vaan sinne kahden viikon päähän kun kaikki näin hyvin, kun viikon päähän ei meinannu löytyä aikaa. Sitte muistinki että taisikin olla sitte 28 viikosta asti se että viikon välein ultra.
 
Ahaa, interesting!! Minulle on sanottu just toisinpäin alusta asti, eli että mono-di:n vuoksi seurannat kahden viikon välein TTTS:n vuoksi viikkoon 26 asti, mutta jos siihen asti kaikki ok niin voidaan pidentää väliä jopa neljään viikkoon! Mutta miksi minulla on sellaiset muistot että sinäkin käyt Naistenklinikalla seurannoissa? Muistanko ihan väärin??
 
Mä käyn hysalla. Aika jännä et noin eroaa tavat. Luulen et siksi seurataan että lopussa voi istukka jotenki heikentyä tai jotain, en tiiä. Ja kokoero sitte muuten kasvaa tai ihan mitä vaan.
 
No, pitää luottaa siihen että lääkärit tietää! Vaikka niiltä saa ihan ristiriitaisia määräyksiä. Katsotaas sitten mitä minulle sanovat kahden viikon jälkeen kun meillä on seuraava seuranta :)
 
Ootko Ducksie muuten jutellu synnytyksestä lääkärin kanssa? Mulle sanoi tänään että viimeistään 38viikolla käynnistetään jos ei itestään lähde käyntiin, sitä pidemmälle ei anneta mennä mono-di raskautta. Ja jos a perätilassa niin sitte sektio. Mietin että onkohan siellä sama käytäntö siinä?

Jotenki kyllä lohduttavaa että ihan oikeesti nämä siis syntyvät jokatapauksessa tänä vuonna :-)
 
Talvi, en ole vielä ehtinyt puhua synnytyksestä. Tuota 38-viikon sääntöä olen kyllä lukenut monessa kohtaa just mono-di raskauksien kohdalla. Olen miettinyt pitäisikö pyytää aikaa pelkopolille edellisen synnytykseeni vedoten kun en millään haluaisi sektiota mutta samalla alatiesynnytys pelottaa repeämisen takia... Toipuminen edellisestä kesti mielestäni kauan.
 
Kannattaa kyllä jos siltä tuntuu! Mä rupesin tänään itkeä vollottamaan siellä kun keskusteltiin synnytyksestä ja kerroin että pelottaa enemmän nyt. Satuin vielä olemaan jotenki yliherkässä hormoonimyrskyisessä tilassa ja sitte se vaan purkautu siinä.
 
Onneksi meillä on vielä (suurella todennäköisyydellä) aikaa miettiä näitä asioita ja puhua asiantuntijoiden kanssa :) Uloshan nämä pikkuiset tulevat tavalla tai toisella, ja meillä on täällä Suomessa erittäin osaavaa lääkärikantaa joten olemme hyvissä käsissä riippumatta mitenpäin tämä menee. Kyllä tämä tästä!
Minun pitäisi muutenkin olla yhteydessä neuvolatyttööni sokerirasituksesta joten ehkä kysyn samalla tosta pelkopolista :)
 
Ilmankos on tukala olo ku sfmitta on jo 29cm ja viikkoja vasta 27+1! Painoa ei oo tullu ku 3 kg eli ei oo ainakaa ylimäärästä kertyny.no viel se kerkee muuttuu.mua hirvittää kans synnytys ku viimex kerkesin saada spinaalin mut se toimi väärin.jalat puutu mut supistuksii ei auttanu ja sit ku poika viel synty avotarjonnas ja oli jumis ni tulipa ponnisteltuu 1,5tuntii.ei kiva kokemus mut ite sain punnerrettuu ulos ilman imukuppii eikä tullu repeemii! =) tuli ihan vahingos luomusynnytys.tää maidon tihkuminen on tosi rasittavaa.onx muil vastaavaa?meillekin sanottu et 38 viikkoon mennes käynnistellään johtuen mono-di:stä
 
Mulla kans alkaa tukala olo lisääntyy mut ihmekkös tuo jo..
Mul meni niin hyvin viime synnytys ettei pelota ainakaan vielä. Vaikka ponnistin 1,20h mut ku ei sattunut yhtään missään vaiheessa eikä itelle tullu paniikkia vaikka kestikin.

Mulla kans maitoa alkanu tulla. Jos painaa vahingossa rintoihin tai makaa sillai et painoa jää rintaan niin tihkuu. Toppinkikausi vissii taas alkaa. :D ekan kanssa sitä maitoa meinaan tuli ihan riittämiin.
 
Missä asennossa vauva on jos on avotarjonta?

Mul ei oo tihkunu maitoa, mutta pikkasen maitoa kyllä tulee. Lopetin kuopuksen imetyksen just ennen ku tulin raskaaks ja tässä välissä kyllä loppu maidontulo ihan kokonaan. Tässä joku aika sitte alko, en muista tarkkaa milloin Mut ei tosiaan tihku.

Täällä kans tukalat olot nyt kun poikien päät mun kylkiluissa, sitte ku venyttelevät tai potkivat niin oikeen puskevat keuhkot lyttyyn.
 
Avotarjonta tarkoittaa että vauva tulee pää edellä, mutta kasvot eteenpäin.
Meidän tyttö tuli avotarjonnassa, pää kallellaan sekä nyrkki poskessa. Episiotomia ja mielestäni hirveä repeäminen seurasi (onneksi sulkijalihas oli ehjä!) Olin muutenkin erittäin tiukka alapäästä treenieni luonnosta johtuen... Se että hänellä oli pää kallellaan johti vielä sitten siihen että hänellä oli niska jumissa, kurkkulihakset työnsivät hänen kielensä ulos suusta niin ettei tutti pysynyt millään vaikka selvästi halusi sitä, ja koliikki oli (ehkä) seuramus siitä.
Nyt olen myös miettinyt sitä että kun tässä on kaksi, niin heillä ei ole tilaa kääntyä oikeinpäin eli kasvot häntäluuni kohti, varskinkaan B-vauva joka sitten pääsee siirtymään kun A-vauva on syntynyt.

Minähän imetin noin viikolle 15... Enhän tiennyt että oli kaksosia tulossa ennen nt-ultraa, ja sen jälkeen meni vähän aikaa tottua ajatukseen että tandemimettäminen vanhemman kanssa ei toimisi, sekä saada tyttären unohtamaan. Mutta luulen että maidon tulo tyrehtyi kokonaan siihen aikaan joten tytär ei jaksanut enää pyytää. Nyt ei kyllä tule yhtään mitään. Ehkä yksi tippa jos lypsään, mutta sehän sattuu joten ei ole mitään syytä lypsätä :wink
Muutama päivä sitten tytär näki minut ilman rintaliivejä ja selvästi muisti että "noistahan tuli jotain kivaa". Annoin hänen kokeilla, mutta hän ei muistanut enää mitä piti tehdä, nuoli nännejäni ja jätti sikseen :wink
 
Mulla tihkuu maitoo sillee ettei ilman rintsikoita voi olla ja saunas vaa valuu.joo poika synty tosiaan kasvot ylöspäin ja otsa edellä.kätilö tajus tilanteen vasta ku pää oli ulkona jo! Pojal oli otsalt päälaelle ulottuva mustelma joten vähäl selvittii molemmat ja seuraavana päivänä lähettii jo kotiin.=) Minkä kokosii teil on edelliset lapset ollu ja millä viikoilla syntyneet?
 
Takaisin
Top