Juhlat ja merkkipäivät

Meillä ei ole tulossa mitään isoja synttäreitä. Vieraita käy ihan vaan muutama jonain viikonloppuna. Varsinainen synttäripäivä osuu keskelle viikkoa ja sitä juhlistetaan omalla porukalla kakulla (kaupasta tai leipomosta haetulla) ja poju saa illalla sitten synttärilahjansa. Kakku kiinnostaa varmasti enemmän äiskää ja iskää :hungry: kuin itse juhlakalua.

Lahjaksi poju saa plaston ison tukkirekan. Aika hintava se oli mun budjetille, vaikka olikin alessa. Mutta toivoisin sen olevan hintansa väärti ja kestävän, kun oli kuitenkin 2-6 v suunnattu, ja plasto on yleensä hyvä. (No toistaaltahan fisher pricen 1 v alkaen traktorin ja trailerin poju onnistui jollain käsittämättömällä keinolla rikkomaan melkein heti.... :shifty: )
 
Niimpä! :D kai nuista syötäviä tuli mutta käpy kyllä kärys ihan mustaksi asti... :D
 
Brummelisa meilla on plaston iso kuorma-auto ja om kylla tosi tukeva. Hieman ollaan duunattu sita ja laitettu naru, jotta poju voi vetaa sita.

Lahjaksi olen vasta viime aikoina miettinyt pyorayilykyparaa. Poika vetaa tyontomopollaan ihan taysilla tuolla jalankulkutiella paseolla, niin etta saa itse miltei holkata perassa. Poika ohittaa mopollaan jopa samankokoiset tai hieman isommat pyorailijatkin... Joku tosi siisti, isojen poikien mallinen kypara, jossa olisi vauhtiviivat ja kaikki. :rolleyes:
 
Salme, palatakseni voileipäkakkuihin, mä olen tehnyt sellaista superhelppoa kalakakkua, mihin tulee ihan yksinkertainen tonnikalamajoneesitäyte (tonnikalaa öljyssä, majoneesia, tilliä, sitruunaa ja vähän mätitahnaa) kaikille pinnoille ja kerrosten väliin; päälle sitten koristeeksi graavi- tai kylmäsavulohta sekä katkarapuja, niin on tonnikalan lisäksi muitakin makuja.

En tiedä, tekisikö kukaan enää nykypäivänä tuollaista kakkua, ohje on peräisin ajalta, ennen kuin tonnikalakolmioleivät rantautuivat Suomeen. Mutta ihan älyttömän hyvin se on aina juhlissa huvennut (meillä tuota samaista kakkua tekee about koko suku) retroudestaan huolimatta, tai ehkä just sen takia :grin

Mä vannoin viime vuonna Kuyminin tapaan, etten enää koskaan tee täytekakkua, mutta nyt se taas vähän houkuttaisi. Viime vuoden kakusta tuli kyllä niin ruma, etten voi tehdä mitään muodikasta naked cake -tyylistä, vaan pitää kuorruttaa koko hoito jollain mahdollisimman paksulla tökötillä :grin
 
Herne, kuulostaa herkulliselta sinun kakkusi! Minulla on tapana mättää täytteeseen suolakurkkua, paprikaa ja omenaa ja toimii kyllä sekä liha- että kalakakussa. Sitten tietysti majoneesia ja tuorejuustoa sekaan.
Olen miettinyt millaisen kakun tytölle tekisin, vielä ei tule mitään toivomuksia niin voi tehdä oman mielen mukaan. Joskus sitten ehkä jotain leppäkerttua tms.. :)
 
Mulla meinaa taas karata mopo käsistä (kuten aina ja kaikkien juhlien kohdalla): pakkasessa on karjalanpiirakat valmiina, ja tulossa on kinuskikakku ja mustikkainen juustokakku. Ja anopilta tilattu mokkapaloja. Suolaisiin en kuitenkaan ala piirakoita enempää panostaa, vaan ostan sipsejä siltä varalta, että tulee sokeriähky.
 
Me vietetään huomenna pojan synttäreitä pari viikkoa myöhässä. Tarjolla tulee olemaan kinkkupiirakkaa ja lisäksi suolaisena voileipäkeksejä ja ruisnappeja/lastuja ja kahta eri levitettä. Sitten porkkanakakkua, keksejä ja tietty täytekakku. Meillä on olevinaan Muumi-teema. Lätkäisen täytekakun päälle muumikuvan, on muumilautasliinaa ja muumipäällysteisiä suklaita. Täytyy vähän yrittää :wink Niiden superteemasynttäreiden aika lienee tulevina vuosina.
 
Meilläkin juhlitaan huomenna. Huomaan muuten omaksuneeni jotain insinöörimäisiä piirteitä, kun tein itselleni tälle päivälle tarkan suunnitelman ja leipomishommat sujuivat tänään käsittämättömän helposti. Huomenna varmaan taas poltan itseni tms. kuten vuosi sitten... Mutta itse keksimäni mustikkajuustokakku onnistui tosi hyvin, täyte maistui tosi hyvältä ja oli varsin kauniin värinen. :p
 
Meillä vietetään tänään perheeni kanssa pojan synttäreitä. Parin viikon päästä sitten kavereiden ja heidän lapsien kanssa. Tänään ihan perus täytekakku, omatekoisella mansikkahillolla. Sitten kun tulee enemmän lapsia niin teen ison kulhon jäätelöpalasia ja sekaan keksinpalasia ja pakastemarjoja. Nopeaa ja kätevää, ja lapset tykkää varmasti :grin
 
Meilläkin vietetään tänään synttäreitä, oikea päivähän oli eilen. Täytekakku odottaa vielä tekemistään:oops:, mutta onneksi vieraatkin tulee vasta neljän jälkeen. Muut tarjottavat (porkkanakakku, kinkkupiiras, keksit ja fetataskut) on sentään valmiina.

Poika sai eilen meiltä vanhemmilta lahjaksi potkulaudan. Sellaisen kolmipyöräisen Salama McQueen mallisen. Oli innoissaan ja halusi heti lähteä testaamaan. Vähän vielä vaatii harjoitusta tuo toisella jalalla vauhdin antaminen, mutta kyllä se siitä. Meillä on se eteisessä ja poika käy välillä seisomassa siinä päällä ja sanoo " olen SalaMäki -auto" :grin.
 
Meillä vietettiin myös tänään synttäreitä. Tein kinuskikakun ja voileipäkakun ja hyvin maistui. Meillä ei mitään teemaa ollut, mietitään niitä sitten muutaman vuoden päästä. Oikein mukavat juhlat oli ja juhlakalu jaksoi hienosti koko päivän. :)
 
Synttärit ohi ja hienosti meni. Tyttöä ujostutti vähän aluksi, mutta sai sellaisia lahjoja, että oli sitten ihan intona. Lohikäärmepaita nousi heti suosikiksi, hyvä että pysyi nahoissaan. Kaikille vieraillekin kertoi, että "X:llä on lohikäämmepaita päällä". Ja lahjaksi tuli mm. kirjoja ja legoja, suosikki oli sellainen setti muovivihanneksia, joiden osat on tarroilla kiinni toisissaan ja siinä on mukana muoviveitsi jolla ne saa halki. Kummilta on tulossa sellainen IKEAn ritariteltta, mutta se ei kerennyt verkkokaupasta vielä, vaan tulee ensi viikolla. Mikä on varmaan hyvä, koska nyt tuli niin paljon kaikkea, että meinasi mennä pää pyörälle. Mutta vähänkö se varmaan rakastuu siihen, kun nyt tuo piiloon meno on maailman hauskinta.
 
Onko kellään isänpäiväsuunnitelmia? Meillä ei ihmeempiä, kun pojan synttäritkin ovat tulevalla viikolla, kakkua leivotaan vasta silloin. Kortin ajattelin askarrella pojan piirustuksia hyödyntäen ja varmaan tehdään jotain miehelle mieleistä ruokaa, niillä mennään tänä vuonna.
 
Meillä ei ole sen kummempia isänpäiväsuunnitelmia. Päiväkodista tuli kortti ja "pojan kanssa " tilasimme omalla kuvalla painatetun paidan :grin ehkä jotain hyvää tarjottavaa , fiiliksen mukaan...
 
Meillä järjestetään huomenna pojalle synttärit. Kummitäti on juurikin tulossa tekemään kaikenlaisia herkkuja tarjottavaksi. Aion laittaa lopun kakun pöytään sunnuntaina. Poika on hoidossa askarrellut jonkinlaisen isänpäivälahjan joka 'kauniisti' on jopa paketissa. Näillä mennään. Ajattelin tehdä perinteen tästä, ei tarvitse erikseen tehdä kakkua. Olempas laiska.. Iskälle se kuitenkin oli jo viimevuonna ok.
 
Meilla on isanpaiva vasta joskus maaliskuussa. En olisi itse asiassa edes muistanut koko Suomen isanpaivaa ellen olisi aukaissut facebookia, joten laitoimme pojan isoisalle viestin. :grin

Meilla juhlittiin pojan synttarit viime sunnuntaina. Poika sai stressaavan paljon kaikkea kraasaa: pikkuautoja, muovielaimia, joitain robotti/action-nukkeja (itse en edes kuvitellut, etta sellaisten aika olisi jo nyt), legoja... Ja varityskirjan, kynia, kuvakirjoja, vaatteita... Ma olen ihan suosiolla laittanut ainakin puolet lahjoista sivuun. Mita taapero tekee 20-30 pikkuautolla? Joita se vain nakkelee ympariinsa?

Kestitykset menivat hyvin, vaikka nekin hieman hermoja koetteli. Alkuperaisen kolmen lapsivieraan sijaan lapisivieraita olikin YHDEKSAN! Kaikki joitain miehen kavereiden lapsia ja aikuisia oli kymmenen.
Olimme leiponeet perinteisen mansikkakermakakun hedelmakoristeineen, mutta edeltavana paivana todellisen vierasmaaran selvitessa paadyimme paniikissa ostamaan toisen kakun leipomosta. Se olikin hienompi (ja helkkarin paljon kalliimpi:grin) kuin omatekoinen kakku ja siina oli pojan valokuvasta tehty syotava pintakoriste (miltei yhta terava kuin valokuva, en tieda miksi sita kutsutaan).
Kaksi kakkua hupeni ihan hyvin ja itsellemme jai vain pieni pala naposteltavaksi kotona.
Ehka ensi vuonna voidaan suosiolla leipoa itse enemman niin ei tarvitse ostaa erikseen.

Seuraavaksi laiskan mutsin vinkit :grin:

Tarjottavaksi meilla oli minisampyloita, joita kaytin uunissa ja taytteiksi niihin tuli eri variaatioilla juustoa, tonnikalaa tai makkaraleiketta. Tosi helppoa ja edullista isommallekin porukalle!

Sitten oli edellispaivana tehty pastakanasalaatti. Keitin ainakin kilon makaroneja, paistoin megaperhepakkauksen kananfileita, viipaloin ne ja heitin makaronien sekaan. Mukaan yksi sipuli viipaloituna, mausteet ja jaakaappiin. Sitten kun ne olivat kylmat, sekoitin joukkoon reilusti majoneesia. Tuosta salaatista tuli tosi riittoisa ja herkullinen!

Ja kaikki lautaset, mukit ja ottimet oli kertakayttoisia! Muuten olisi ollut ihan jarkyttava tiskaaminen. Nyt oli helppo vain bileiden jalkeen kerata kaikki roskapusseihin ja vieda ulos. Nyt tiskattavaksi jai vain salaattikulhot, kakkulapiot ja tarjoiluvadit.

Mitaan teemaa meilla ei ollut. Ilmapalloja mies puhalsi ainakin 50 ja niita ilmapallon raatoja pyorii edelleenkin nurkissa.
 
Lapsivieraat olivat ikahaarukalla 1-12. Sotkeminen oli ihan jarkyttavaa. Poika oli ihan hepulissa niin suuresta ihmisjoukosta omassa kodissaan. Kaikki pojan lelut olivat sikin sokin ympari asuntoa. Lopuksi pojalle tuli raivoisa riita yhden pikkuvieraan kanssa omasta rakkaasta mopostaan. Riita eskaloitui siihen, etta poika kuristi sita toista poikaa kasillaan ja samaan aikaan potki sita reisiin ja takapuoleen jaloillaan. Ma en edes tiennyt, etta poika osaa pahoinpidella jotain niin, hmm, monipuolisesti. :grin
Ja toinen vain istui kuin eskimo siina mopon paalla puristaen sarvista nyrkit valkoisina.
Mopo piti piilottaa vessaan, kunnes joku lapsista sen loysi.

Ma en tajua lapsivieraita, jotka penkovat koko kylapaikan asunnon siella olllessaan. Toisaalta tama on eka kerta, kun meilla oli lapsivieraita suuremmassa mittapuussa. Ma en yhtaan tykkaa, jos joku menee vaikka mun vaatekaapille ronkimaan. :mad:
Se on meidan omaltakin lapselta kielletty. Ainahan oven voi laittaa kiinni, mutta isommat lapset osaavat jo itse avata oven.

Ja kaikista pienin lapsivieras oli jo itselleenkin vaarallinen. Hanen aitinsa on niin kova puhumaan ja selittamaan asioita, ettei huomaa (tai edes valita) kun pikkuinen vaeltelee ympari asuntoa, kompastelee, laittaa esineita suuhunsa, nuolee lattiaa tms.

Ja sitten se ihmisten ihana tapa nuoletuttaa omia lapsiaan meidan lapsella. Kaikki lapset pussasivat meidan poikaa naamaan tai suulle seka saapuessaan etta hyvastellessaan. Ja sitten piti ottaa pakollisia poseerauksia paivansankarin kanssa, jossa poika pussaa toista lasta.
Tyyliin: "Menkaa viela kerran siihen kakun viereen ja A pussaa B:ta suulle"
Ja sitten: "Ei tama kuva ei onnistunut, uudestaan".
Ja kaikista paras "Anna A syottaa B:lle kakkua" (2-vuotias syottaa toista 2-vuotiasta niin etta kaikki kermat ovat naamalla ja vaatteilla ja tasta otetaan kuva.)
Ja sitten "A miksi sotkit B:n naaman?! Nyt kylla syot tuon sotkun pois B:n poskelta!" (Toinen lapsi nuolee kermaa meidan pojan kasvoilta.)
Ja sillahan ei ole mitaan valia, jos toinen lapsi yskii ja rakii.
Mun sanat eivat riita kertomaan ajatuksiani tasta sotkemisesta, pussailusta ja tyhjanpaivaisesta nuolemisesta. :violent001

Ja sitten niita kuvia vuotaa facebookiin ja ties minne. Oudot ihmiset kommentoivat, uuh-aah miten ihanaa ja suloista.
Olen ma itsekin sosiaalisessa mediassa, mutta kuitenkin aika tiukka sen yksityisyyden suhteen.
Joillekin ihmisille se on itsestaanselvyys, etta lapsista saa laittaa kuvia, koska ovat lapsia.
Toisaalta ei tama mikaan maailmanloppu ole, mutta silti. :shifty:

Nyt ainakin tiedetaan, keita ei seuraavana vuonna kutsuta. :grin
 
Takaisin
Top