Yli 35 kuumeilevat

  • Ketjun aloittaja Kirbycat
  • Aloituspäivämäärä
@Rimpukka Keskenmeno ei oo koskaan helppo asia. Hali! Hyvä että tutkitaan ja sitten pääset sinne suunnitteluun. Siellä yleensä katsotaan, että millainen hoito ja koska se alotetaan. Mulla 22.4. suunnittelukäynti lapsettomuuspolille, jos ei nyt tärppää… Sitä odotellessa. 🩷
 
Täällä kp5 keskenmenon jälkeen. Alkion kehitys oli loppunut tyyliin viikolle 5 -6 ja vuoto alkoi pari viikkoa myöhemmin. 🙏 eniten tässä nyt mietityttää, että onkohan niitä kehityskelpoisia munasoluja enää ollenkaan jäljellä 🤔 toivottavasti kierto ei tästä keskenmenosta nyt kovin heittelisi; viimeksi keskenmenon jälkeen kierto taisi olla 36 päivää (yleensä 29-31). Saapa nähdä.

Tänään aika naistenpolille; ainakin varataan uusi aika sille lapsettomuuslääkärille kun viimeksi juuri pari päivää ennen tapaamista testi näytti plussaa. Sovittiin silloin, ettemme tule tapaamiselle vaan jos raskaus ei jatkuisi jostain syystä niin sitten varataan uusi aika. Jännä nähdä mitä siellä tapaamisella suunnitellaan. En tiedä tutkivatko tämän päivän käynnillä sitten muuten kun tuo tyhjennysvuotokin alkoi itsestään eli lääkkeitä ei onneksi tarvittu.

Mukavaa viikkoa kaikille! 🤩
Mua kovasti mietityttää sama et onko munasolut jo iän puolesta liian huonoja. Joulukuussa oli kkm, sikiö vastasi 6+3 ja gyneltä sain lääkkeet 2vko myöhemmin. Nyt en uskalla yhtään iloita alkaneesta raskaudesta, odotan vaan koko että koska vuoto alkaa. Moni saa vielä vanhanakin lapsen mut toisaalta moni jää myös ilman. Voitkohan saada sieltä gyneltä labroja joista näkyy munasarjojen toiminta jne?
 
Mua kovasti mietityttää sama et onko munasolut jo iän puolesta liian huonoja. Joulukuussa oli kkm, sikiö vastasi 6+3 ja gyneltä sain lääkkeet 2vko myöhemmin. Nyt en uskalla yhtään iloita alkaneesta raskaudesta, odotan vaan koko että koska vuoto alkaa. Moni saa vielä vanhanakin lapsen mut toisaalta moni jää myös ilman. Voitkohan saada sieltä gyneltä labroja joista näkyy munasarjojen toiminta jne?
Se AMH kannattaa mittausta verikokeella. Kertoo vähän sitä vastetta mitä siellä on. Kuulemma jos on 0.2 niin sit alkaa jo vaihdevuodet läheneen. Tupakointi elämän aikana kuulemma vaikuttaa tähän. Itsellä amh 0.38 viimeksi ja olen tupakoinut, mutta en aina ja nyt ilman 4,5-5 vuotta suunnilleen. 😢

Mulla kp23 ja just vihloi vasemmalta munasarjoissa… Vasemmalta puolelta vissiin aina tullu tärppi tai ainakin vasemmalle kohdunpuoliskolle mennyt (kohtuanomalia). 🤞
 
Mua kovasti mietityttää sama et onko munasolut jo iän puolesta liian huonoja. Joulukuussa oli kkm, sikiö vastasi 6+3 ja gyneltä sain lääkkeet 2vko myöhemmin. Nyt en uskalla yhtään iloita alkaneesta raskaudesta, odotan vaan koko että koska vuoto alkaa. Moni saa vielä vanhanakin lapsen mut toisaalta moni jää myös ilman. Voitkohan saada sieltä gyneltä labroja joista näkyy munasarjojen toiminta jne?
meillä tosiaan se lapsettomuuslääkäri kolmen viikon päästä niin luulen, että siellä sitten määrätään lisää kokeita jos nähdään ne tarpeellisiksi. Meillä taitaa olla ainoa vaihtoehto se ivf, ja se tehdään tuolla 300 km päässä. 🙄 mutta saapa nähdä mitä siellä tapaamisella sitten sovitaan.
 
Kp25/27 tein pregceckin raskaustestin, mutta ei siinä näkyny mitään. Toki se oli tavallinen eikä herkkä. En usko, että tärppää. Mua ahdistaa vähän. Mulla on työterveyden kautta kyl lyhyt terapeutti käytössä, mutta musta tuntuu, että hän ei oikein osaa tässä asiassa minua tukea. Pitäisiköhän kysyä lapsettomuuspolilta aikaa… Toki se sit maksaa… :sad001
Yritän tässä tiputtaa painoa, mutta viimeks tippui 100g ja sitä ennen 800g. Perjantaina taas punnitus, mutta pelottaa, että se sanoo ++. Toki mulla muutettiin kilpparilääkettä, joten se vois auttaa. Pelottaa, että tästä ei tuu mitään. Mä haluan sen lapsen, mutta mun kroppa uinuu ja alkaa oleen liian vanha. 😭
 
Et sä oo @Sandra84 liian vanha :red-heart: jospa se kroppa oikeasti heräisi ja saisit sun toiveet toteutumaan. Paljon muuttujia sulla, kilpparit ja kaikki, joten vaatii vaan vähän enemmän aikaa ja tukea. Toivon tosiaan että saat nyt riittävät avut lapsettomuuspolin puolelta. Kannattaa kyllä keskusteluapua hyödyntää jos siihen on mahdollisuus.
 
Täällä kp40 ja tuntuu kuin
1710927979017.png

Tänään loppuu Terolut-kuuri, katotaan alkaisko sitten ne menkat vihdoin. Alan olla niin kypsä tähän odotteluun kyllä 😤
Miten tällasten monsterikiertojen kanssa oikein jaksaa? Ihme hommaa, ensin hyppään gynellä kun kierto on 23 päivää ja sitte tulee tällasta.
 
@Daiya Venyvät kierrot ilman raskautta on täyttä 💩 tsemppiä 🧡 jospa nyt teroluttien jälkeen alkaa, mulla meni 2-3 päivää niiden loppumisesta muistaakseni että vuoto alkoi.. syksyllä 22 söin kuurin...

@Sandra84 ❤️ tiiän niin tunteen, tsemppiä, kyllä tästä hommat etenee 🙏🏻

💔 mulla jo näytti vaaka melkein 4kg flunssan jälkeen vähemmän.. mutta tais iso osa olla kierron aikaista vaihtelua... Nyt taas nilkat turvoksissa, selässä on nestettä ja ranteissa.. toki on läskiäkin, mutta tää turvotus on syvältä.. ja työterveydessä sanotaan vain et laihduta ja osta tukisukkahousut... Joo ne auttaa varmaan ranteisiin ja selkäänkin... 🤬
Kun ei muka ole nesteen kertymiselle mitään syytä.. 🤷‍♀️ aamuisin on sormet turvoksissa... Iltaisin nestettä on selässä ja nilkoissa, pohkeissa yms.. mutta ei enää sormissa 🤪
Ajattelin varpailla aikaa jollekin lymfahoitajalle, jos saisi järkeä neste kiertoon.. akupunktiokin auttoi ehkä vähän.. pitäisi sinnekin varata kokeeksi taas uus aika... 🤔

Kun tää flunssa loppuu, niin jatkan taas lenkkeilyä ja näin auringonvalon lisääntyessä jaksan taas seurata muutenkin syömisiä paremmin. Aion ottaa niskalenkin painosta, olen siinä onnistunut 12 vuotta sittenkin, niin onnistun kyllä mokoma nytkin. 🤪

Mulla on ollut menkkamaisia jomoja välillä, rinnat tuntuu pinkeemmiltä... Mutta voi toki olla PMS oireitakin... 🙈 Viikonloppuna pitäis menkkojen alkaa.. jos ei lauantaina ala niin teen su aamuna testin... 🤔 Silloin ois dpo12 🤔 ja kp26
 
Muokattu viimeksi:
@Daiya Venyvät kierrot ilman raskautta on täyttä 💩 tsemppiä 🧡 jospa nyt teroluttien jälkeen alkaa, mulla meni 2-3 päivää niiden loppumisesta muistaakseni että vuoto alkoi.. syksyllä 22 söin kuurin...

@Sandra84 ❤️ tiiän niin tunteen, tsemppiä, kyllä tästä hommat etenee 🙏🏻

💔 mulla jo näytti vaaka melkein 4kg flunssan jälkeen vähemmän.. mutta tais iso osa olla kierron aikaista vaihtelua... Nyt taas nilkat turvoksissa, selässä on nestettä ja ranteissa.. toki on läskiäkin, mutta tää turvotus on syvältä.. ja työterveydessä sanotaan vain et laihduta ja osta tukisukkahousut... Joo ne auttaa varmaan ranteisiin ja selkäänkin... 🤬
Kun ei muka ole nesteen kertymiselle mitään syytä.. 🤷‍♀️ aamuisin on sormet turvoksissa... Iltaisin nestettä on selässä ja nilkoissa, rohkeissa yms.. mutta ei enää sormissa 🤪
Ajattelin varpailla aikaa jollekin lymfahoitajalle, jos saisi järkeä neste kiertoon.. akupunktiokin auttoi ehkä vähän.. pitäisi sinnekin varata kokeeksi taas uus aika... 🤔

Kun tää flunssa loppuu, niin jatkan taas lenkkeilyä ja näin auringonvalon lisääntyessä jaksan taas seurata muutenkin syömisiä paremmin. Aion ottaa niskalenkin painosta, olen siinä onnistunut 12 vuotta sittenkin, niin onnistun kyllä mokoma nytkin. 🤪

Mulla on ollut menkkamaisia jomoja välillä, rinnat tuntuu pinkeemmiltä... Mutta voi toki olla PMS oireitakin... 🙈 Viikonloppuna pitäis menkkojen alkaa.. jos ei lauantaina ala niin teen su aamuna testin... 🤔 Silloin ois dpo12 🤔 ja kp26
Lähestyvät kuukautiset nostaa nestettä kehossa, kun natriumia erittyy virtsaan normaalia vähemmän. Kokeile juoda enemmän vettä, ota magnesiumia ja kaliumia, ne auttaa vähentämään ylimääräistä vettä. Ja tietty vältä liiallista suolaa ja hiilaria. Niillä saat nopeasti turvotuksen kuviin. 😊

T. Melkein 10v valmennustyön kokemuksella
 
@Kesäheinä85 toivottavasti helpottaa! Tietty jos turvotukseen liittyy joku sairaus on asia eri, mutta kalium (ja magnesium) toimii natriumin vastavaikuttajana ja poistaa siten nestettä enemmän.

Mä jätin itse hiilareita pois PCOS diagnoosin jälkeen ja lisäkin rasvaa ruokavaliossa (ja paljon proteiinia ja kasviksia), siinä toivossa, että auttaisi tasaamaan verensokeria ja vähentämään insuliinin tuotantoa.

Mulla tänään dpo15 ja tein raskaustestin, negatiivinen. 😔 Olin niin toiveikas, kun viime yönä palelin niin paljon, että piti hakea neule päälle keskellä yötä. En just nyt edes osaa olla surullinen, oon vaan jotenkin niin turta. Ekalla kerralla tultiin raskaaksi 4-5 kierrosta, riippuen miten laskee, mut nyt tää oli 8 kierto, eikä haamun haamua yhteenkään testiin. 🙄

Tuntuu, että oon tehnyt kaikkeni. Raskauskilot on tiputettu ja vähän päälle (normaali paino), lopetettiin imetys, ollaan syöty ubikinonia, inositolia, kourallinen muita vitamiineja, oon lukenut ja kuunnellut kaiken hedelmällisyyteen liittyen, käyn päivittäin kävelyllä, treenaan ~3x/vko, syön terveellisesti ja panostan nukkumiseen sen mitä pikkulapsi arjessa pystyy. 😮‍💨 Tää oli nyt toinen Letrozol kierto, vaikka ovuloin omillanikin.

Varattiin miehelle huomenna aika sperma-analyysiin, toivoisin että hän saisi siitä boostia panostaa omaan terveyteen lisää, vaikka on hänkin siistinyt ruokavaliota.
 
Se AMH kannattaa mittausta verikokeella. Kertoo vähän sitä vastetta mitä siellä on. Kuulemma jos on 0.2 niin sit alkaa jo vaihdevuodet läheneen. Tupakointi elämän aikana kuulemma vaikuttaa tähän. Itsellä amh 0.38 viimeksi ja olen tupakoinut, mutta en aina ja nyt ilman 4,5-5 vuotta suunnilleen. 😢

Mulla kp23 ja just vihloi vasemmalta munasarjoissa… Vasemmalta puolelta vissiin aina tullu tärppi tai ainakin vasemmalle kohdunpuoliskolle mennyt (kohtuanomalia). 🤞
Täytyy tötö mittaamista harkita, veikkaan että julkiselta en saa lähetettä ja lähelläkään ei oo yhtään yksityistä joka ottaisi labroja ilman lääkäriä 🤦🏼‍♀️
 
Liityn takaisin joukkoonne, positiivinen viiva oli kemiallinen tällä kertaa 😔 Arvasin jo su kun viivat ei tummunut ja nyt menkat alkoi todella runsaina (paljon pieniä hyytymiä myös) 2pv myöhässä. Ei juurikaan harmita kun mitään odotuksia ei ollut ja ehdottomasti parempi kokemus kuin kkm. Ilmeisesti raskaudun edelleen melko helposti mutta onkohan munasolut jo niin huonoja että lapsihaaveen voi unohtaa 💔
 
Täytyy tötö mittaamista harkita, veikkaan että julkiselta en saa lähetettä ja lähelläkään ei oo yhtään yksityistä joka ottaisi labroja ilman lääkäriä 🤦🏼‍♀️
Perus gynekin voi kyllä määrätä sen lähetteen, mä sain myös ihan puhelinajan kautta lähetteen Terveystalolta (toki olin käynyt vasta muuten tutkimuksissa jossa todettu että pinnallisesti kaikki kunnossa). Eli kannattaa ainakin kokeilla, jos pääsisit jotain kautta labraan. Toki hintavaksi voi käydä yksityisen kautta... Ainahan sitä voi julkiselta koittaa saada, jos on takana jo keskenmenoa ja kemiallista. Näissäkin voi tuuri käydä ja saada ymmärtäväisen vastaanoton.
 
Perus gynekin voi kyllä määrätä sen lähetteen, mä sain myös ihan puhelinajan kautta lähetteen Terveystalolta (toki olin käynyt vasta muuten tutkimuksissa jossa todettu että pinnallisesti kaikki kunnossa). Eli kannattaa ainakin kokeilla, jos pääsisit jotain kautta labraan. Toki hintavaksi voi käydä yksityisen kautta... Ainahan sitä voi julkiselta koittaa saada, jos on takana jo keskenmenoa ja kemiallista. Näissäkin voi tuuri käydä ja saada ymmärtäväisen vastaanoton.
Yksityinen gyne ja ultra (plus se verikoe) on niin kallis täällö et en oo valmis maksaa, veikkaan et olis joku 400-500e 🙈 . Halvempi ajaa sellaiseen labraan mihin pääsee ilman lähetettä. Julkiselta en varmasti saa apua kun on useampi lapsi ja takana ”vasta” yksi keskenmeno ja nyt kemiallinen. Tota vikaa ei varmasti edes huomioitaisi koska kemiallisen on niin yleisiä ja olen plussannut ennen kuukautisia (jota gynet ei ymmärrä). En usko että neuvolan lääkärikään ottaisi edes vastaan kun aikoja muutenkin sinne todella vähän 😔
 
Perus gynekin voi kyllä määrätä sen lähetteen, mä sain myös ihan puhelinajan kautta lähetteen Terveystalolta (toki olin käynyt vasta muuten tutkimuksissa jossa todettu että pinnallisesti kaikki kunnossa). Eli kannattaa ainakin kokeilla, jos pääsisit jotain kautta labraan. Toki hintavaksi voi käydä yksityisen kautta... Ainahan sitä voi julkiselta koittaa saada, jos on takana jo keskenmenoa ja kemiallista. Näissäkin voi tuuri käydä ja saada ymmärtäväisen vastaanoton.
Pelkän amh arvon saisi Puhdista 113e et se olis melko edullinen verrattuna gynen käyntiin kalliilla yksityisellä asemalla. Pitää ehkä ajella joku kerta ottaa toi arvo 😊
 
@Sarsabutt eiköhän se tästä taas kun saa hiilarit kuriin. Flunssassa ei jostain syystä tahdo millään saada salaattia syötyä.. mulla on normaalisti lounas hiilariton ja muutenkin ovat pysyneet kohtuudessa.. mutta toki jos haluan painoa alas, pitää jaksaa vähentää.. magnesiumia löytyy kaapista, niin pitää enää hankkia kaliumia, niin pääsen testaan.. vettä juon onneksi ihan hyvin, jäänyt jo tavaksi pitää vesipulloa töissäkin mukana.. 🙂
Mitään muuta diagnoosia ei ole kuin PCOS, ylipaino ja burn out muutaman vuoden takaa... Jonka aikana kertyneitä kiloja en ole saanut karistettua, kun tuntuu etten ole toipunut tarpeeksi arjen keskellä 🤔 mutta parempaan päin menossa 👍🏻
 
@Sarsabutt eiköhän se tästä taas kun saa hiilarit kuriin. Flunssassa ei jostain syystä tahdo millään saada salaattia syötyä.. mulla on normaalisti lounas hiilariton ja muutenkin ovat pysyneet kohtuudessa.. mutta toki jos haluan painoa alas, pitää jaksaa vähentää.. magnesiumia löytyy kaapista, niin pitää enää hankkia kaliumia, niin pääsen testaan.. vettä juon onneksi ihan hyvin, jäänyt jo tavaksi pitää vesipulloa töissäkin mukana.. 🙂
Mitään muuta diagnoosia ei ole kuin PCOS, ylipaino ja burn out muutaman vuoden takaa... Jonka aikana kertyneitä kiloja en ole saanut karistettua, kun tuntuu etten ole toipunut tarpeeksi arjen keskellä 🤔 mutta parempaan päin menossa 👍🏻
Burnoutista voi kestää palautua tosi pitkään, eikä silloin todellakaan oo paras hetki yrittää pudottaa painoa. Kokemusta on. Itsellä kesti toipua burnoutista vuosi, mut monta vuotta oli sellainen olo, että se jätti hermostoon jälkiä. Toisilla voi kestää paljon pidempään, jos arki on raskasta.

Eikä hiilareiden rajoittaminen oo ainut, eikä kaikille edes paras tapa pudottaa painoa. Hiilariton ruokavalio ja dieetti yleensä nostaa ylikuormituksen riskiä.

Painonpudotus vaatii miinuskalorit, mut sitä ennen ois paras kun pystyis 3-6kk vaan syömään terveellisesti (jopa pienesti plussalla), tehdä lihaskuntotreeniä, kävellä, panostaa nukkumiseen ja stressittömään elämään. Sen jälkeen paino lähtee liikkeelle paljon helpommin. Tän oon testannut melkein kaikkien asiakkaiden kanssa, jotka ovat onnistuneesti painoa pudottaneet! 😄

Enkä ajattele ettet ymmärrä painonpudotuksesta. Musta ois vaan ihanaa kun voisin auttaa useampia jotka haluaa pudottaa painoa erityisesti lapsihaaveen vuoksi, joten tulee tarve jakaa omaa tietotaitoa! 🤗 Tsemppiä joka tapauksessa! ❤️
 
Takaisin
Top