Arki vauvan kanssa

Kiitos! Kuten tämän viestin ajankohdasta näkyy niin nukkuminen jääny vaan haaveeksi.Pari tuntia sai nojatuolissa nukuttua.Poika onneks nukkunu tosi hyvin.Vaipan saanu kyl kahteen otteeseen vaihtaa,kun näköjään yöllä on kiva kakata. :D
 
Hei pitkästä aikaa!

Ei ole niin ollut voimia kirjoitella, mutta nyt alkaa ehkä vähän elämä voittaa. Olen nyt käynyt säännöllisesti neuvolapsykologilla ja lääkitys päällä, vaikka tuntuu ettei siitä vielä mainittavaa apua ole ollut (Venlafaxin).
Eikös joku muukin ollut mielialalääkityksellä? Ja jatkettiinko lääkitystä koko raskausajan vai lopetettiin ja jatkettiinko synnytyksen jälkeen uudestaan?
Toki tuntuu, että olen päivisin aivan raato nykyään kun yöunet ovat huonot (typy heräilee yhtä 2h välein vaikka vedellään soseita jo ihan hyvätkin määrät). Tottakai pieni tyttö on todella rakas ja jaksan häntä halailla ja pussailla paljon ja nauttia kotosalla olemisesta. Harmittaa vain ettei vanhemmille pojille ole enää niin paljon aikaa kuin ennen, mutta heidänkin kanssaan alaillaan ja pussaillaan kun vain mahdollista ja muistutan että äiti rakastaa.

Ja kolme päivää sitten ihmettelin kun "menkat" olivat sellaiset että illalla tuli vähän väriä, seuraavana aamuna vähä vaaleanpunaista ja se oli sit siinä. Vähän heräsi epäilys.
Noh, tänä aamuna sain sitten soittaa miehelle töihin että hän saa ensi jouluna lahjaksi pienen nyytin jos kaikki sujuu hyvin.
Kyllä oli hämmentynyt vastaanotto, toki itsekin olin vähän hämmästynyt vaikka tämä tiedossa olikin että pieni saa tulla kun on tullakseen. :happy: Mutta nämä plussat ovat olleet silti niin ihmetyksiä, kun ei tahdo aluksi tajuta että kyllä ny oikeasti vaan siinä testissä on ne kaksi viivaa ja elämä sisällä alkanut itämään. Kun on käynyt siellä nurjallakin puolella, että mitään ei tapahdu ja suru rinnassa elää itsesyytöksissä kun ajattelee että itsessään on joku vika.
Oma jaksaminen tietysti mietityttää, mutta luotan siihen että ihminen sopeutuu vaikka mihinkä.
Toki siirryn työttömäksi äitiysloman jälkeen, ehdin ehkä jonkun työpätkän tehdä välissä.
 
Onnea Maatuska! :Heartred Mutta hui! Ajattelitko oikeasti ehtiä vielä töihinkin ennen pienen syntymää? Mä en kyllä jaksaisi (ei onneksi ole tarve kyllä miettiäkään moista) eli todellakin jaksamista! :)
 
Onnea Maatuska!

Minulla on escitalopram ollu käytössä ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen. Yritin lopettaa viimeisen kolmanneksen aikana mutta ei onnistunut. Minulla muuten oli ennen escitalopramia venlafaxin lääkitys, ja se oli oikein toimiva lääke. Vähän liiankin hyvä (toki kestää ennenkuin vaikutus kunnolla alkaa) ajattelin lopettaa lääkityksen kun olo oli niin hyvä. Sain AIVAN KAMALAT lopettamisoireet, sähköiskumaisia tuntemuksia päässä sekä 24/7 päällä olevia ahdistuksia. Hyvä lääke muuten, mutta lopettaminen oli tuskaa. Siksi olen sanonutkin etten ikinä siihen "huumeeseen" koske. Mutta toivottavasti sinulla toimii!
 
Hei pitkästä aikaa!

Ei ole niin ollut voimia kirjoitella, mutta nyt alkaa ehkä vähän elämä voittaa. Olen nyt käynyt säännöllisesti neuvolapsykologilla ja lääkitys päällä, vaikka tuntuu ettei siitä vielä mainittavaa apua ole ollut (Venlafaxin).
Eikös joku muukin ollut mielialalääkityksellä? Ja jatkettiinko lääkitystä koko raskausajan vai lopetettiin ja jatkettiinko synnytyksen jälkeen uudestaan?
Toki tuntuu, että olen päivisin aivan raato nykyään kun yöunet ovat huonot (typy heräilee yhtä 2h välein vaikka vedellään soseita jo ihan hyvätkin määrät). Tottakai pieni tyttö on todella rakas ja jaksan häntä halailla ja pussailla paljon ja nauttia kotosalla olemisesta. Harmittaa vain ettei vanhemmille pojille ole enää niin paljon aikaa kuin ennen, mutta heidänkin kanssaan alaillaan ja pussaillaan kun vain mahdollista ja muistutan että äiti rakastaa.

Ja kolme päivää sitten ihmettelin kun "menkat" olivat sellaiset että illalla tuli vähän väriä, seuraavana aamuna vähä vaaleanpunaista ja se oli sit siinä. Vähän heräsi epäilys.
Noh, tänä aamuna sain sitten soittaa miehelle töihin että hän saa ensi jouluna lahjaksi pienen nyytin jos kaikki sujuu hyvin.
Kyllä oli hämmentynyt vastaanotto, toki itsekin olin vähän hämmästynyt vaikka tämä tiedossa olikin että pieni saa tulla kun on tullakseen. :happy: Mutta nämä plussat ovat olleet silti niin ihmetyksiä, kun ei tahdo aluksi tajuta että kyllä ny oikeasti vaan siinä testissä on ne kaksi viivaa ja elämä sisällä alkanut itämään. Kun on käynyt siellä nurjallakin puolella, että mitään ei tapahdu ja suru rinnassa elää itsesyytöksissä kun ajattelee että itsessään on joku vika.
Oma jaksaminen tietysti mietityttää, mutta luotan siihen että ihminen sopeutuu vaikka mihinkä.
Toki siirryn työttömäksi äitiysloman jälkeen, ehdin ehkä jonkun työpätkän tehdä välissä.

Onnea tulevasta pikkuisesta! :)
Pitää mainita (vaikka en oo ihan 100% varma) ja ettei tuu ikävänä yllätyksenä;
jos siun äityispäivärahat on nyt paremmat ku minimit ja teet töitä ennen uutta äitiysloman alkua niin äitiyspäiväraha lasketaan uudelleen. Ja todennäköisesti silloin tulee huonommat..
Esimerkkinä ite jäin esikoisen vanhempainvapaan jälkeen työttömäksi työnhakijaksi. Sain kotihoidontuen ja työttömyyskorvauksen, en ollut töissä ennen kuin jäin äityislomalle. -> Sain samat äityispäivärahat kun esikoisesta.

Kaveri lapset syntyin 2vuoden ikäerolla. Ainut ero meillä oli et hää teki töitä ennen uuden äitiysloman alkua. Sai sit minimi äityispäivärahat.. Odotti saavansa samat ku ikäeroa tuli alle 3v, eipä tullut..

(Tää kyl kuulostaa niin näiltä "tarinoilta" mut mainittakoon et kyseinen kaveri on poitsumme kummi :grin)
 
Onnea tulevasta pikkuisesta! :)
Pitää mainita (vaikka en oo ihan 100% varma) ja ettei tuu ikävänä yllätyksenä;
jos siun äityispäivärahat on nyt paremmat ku minimit ja teet töitä ennen uutta äitiysloman alkua niin äitiyspäiväraha lasketaan uudelleen. Ja todennäköisesti silloin tulee huonommat..
Esimerkkinä ite jäin esikoisen vanhempainvapaan jälkeen työttömäksi työnhakijaksi. Sain kotihoidontuen ja työttömyyskorvauksen, en ollut töissä ennen kuin jäin äityislomalle. -> Sain samat äityispäivärahat kun esikoisesta.

Kaveri lapset syntyin 2vuoden ikäerolla. Ainut ero meillä oli et hää teki töitä ennen uuden äitiysloman alkua. Sai sit minimi äityispäivärahat.. Odotti saavansa samat ku ikäeroa tuli alle 3v, eipä tullut..

(Tää kyl kuulostaa niin näiltä "tarinoilta" mut mainittakoon et kyseinen kaveri on poitsumme kummi :grin)
Mä kyllä saan samat äitiyspäivärahat kuin edellisestäkin, vaikka tein töitäkin näiden kahden välissä. Kun täytin Kelan hakemusta niin siihen tuli kohta, missä sai valita, että haluaako äitiyspäivärahan edellisen mukaan vai lasketaanko uusiksi. Valitsin että sama kuin edellinen.
 
Mä kyllä saan samat äitiyspäivärahat kuin edellisestäkin, vaikka tein töitäkin näiden kahden välissä. Kun täytin Kelan hakemusta niin siihen tuli kohta, missä sai valita, että haluaako äitiyspäivärahan edellisen mukaan vai lasketaanko uusiksi. Valitsin että sama kuin edellinen.
Menitkö samaan paikkaan töihin? Siis lähinnä et olitko työttömänä työnhakijana ja pääsit/menit töihin? :)
 
Olin ensin kotihoidontuella, sitten työttömänä työnhakijana ja sitten sain töitä. Sen jälkeen olin vielä hetken työttömänä ennen äitiysloman alkua. Paikka kylläkin oli sama kuin ennen edellisenkin syntymää, mutta tosiaan en ole vakkari siellä.
 
Hmm.. jännä juttu ku luulis et kaikille päätökset tehtäis samalla tavalla.. :confused:
Nimittäin hitto et kaveri kiros sitä et meni tekemään keikka hommia välillä ja äitiyspäivärahat tippu toisesta minimiin..

Ite ihmettelin sillo ku menin raskaana ilmoittautumaan työttömäks työnhakijaks nii se työntekijä siellä puhu et "kattele ite jos jotain löytyy.. ilmota sit ku äitiysloma alkaa". Koskaan eivät mitään töitä tarjonneet tai ees kysyny et oonko hakenu minnekään :eek:
 
Googlasin tuota juttua, ja Kela-Kerttu vastaa jonkin äidin kysymykseen kesällä 2015:
K: "Minkä perusteella äitiysraha lasketaan kun nyt olen hoitovapaalla alle 2v. kanssa ja olen menossa loppuvuodesta töihin n.4 kuukaudeksi ennen kun seuraava äitiysloma alkuvuodesta alkaa? Onko se sama kuin edellisen lapsen kanssa vai lasketaanko ne jotenkin tuosta 4kk? Palkka on noussut mutta ei sitä 20%. Eli saanko vähintään saman kuin viime äitiysraha vai pitääkö mennä 6kk töihin välissä?"
V: "Kun äitiys- ja vanhempainrahakautesi alkaa vuoden 2016 puolella, silloin käytössä päivärahan laskennassa on ensisijaisesti verovuoden 2014 työtulot. Jos olet tuolloin ollut kotona lapsen kanssa ja työtulot jäävät näin ollen pieniksi, voidaan äitiys- ja vanhempainpäivärahasi määrä laskea edellisen vanhempainpäivärahan päätöksen mukaisilla työtulolla. Näin voidaan tehdä, kun vanhempi lapsesi ei ennätä täyttää kolmea vuotta ennen uuden vauvan laskettua aikaa.
Kerrot myös, että palaat noin neljän kuukauden ajaksi työhön ennen uutta äitiyslomaa. Voit halutessasi esittää nämä neljän kuukauden ajan työtulot hoitovapaan jälkeen, niin Kela tekee vertailun, millä näistä vaihtoehdoista laskettuna sinulle tulisi lain mukaan paras äitiys- ja vanhempainraha. Työtuloa ei tarvitse kertyä kuutta kuukautta, kun palaat hoitovapaalta takaisin työhösi vaan kuukaudenkin työtulo riittää.

Kesäisin terveisin Kela-Kerttu"

Meillä, jos pystytään enää tulemaan raskaaksi juuri tällainen tilanne edessä, tavoitteena mahdollisimman pieni ikäero (n. 2 v.) ...
 
Onnea Maatuska!

Minulla on escitalopram ollu käytössä ennen raskautta, raskauden aikana ja raskauden jälkeen. Yritin lopettaa viimeisen kolmanneksen aikana mutta ei onnistunut. Minulla muuten oli ennen escitalopramia venlafaxin lääkitys, ja se oli oikein toimiva lääke. Vähän liiankin hyvä (toki kestää ennenkuin vaikutus kunnolla alkaa) ajattelin lopettaa lääkityksen kun olo oli niin hyvä. Sain AIVAN KAMALAT lopettamisoireet, sähköiskumaisia tuntemuksia päässä sekä 24/7 päällä olevia ahdistuksia. Hyvä lääke muuten, mutta lopettaminen oli tuskaa. Siksi olen sanonutkin etten ikinä siihen "huumeeseen" koske. Mutta toivottavasti sinulla toimii!

Olen lukenut kokemuksia, että on vaikea lopettaa. Tottakai jännittää siihen liittyvät lopetusoireet (kun niitä aloitusoireitakin on tullut), mutta olen kyllä varautunut siihenkin että joutuisin sitä syömään loppuelämäni ja katsotaan mitä lääkäri sanoo nyt sitten jatkosta. Olenkohan nyt reilu kuukauden sitä syönyt enkä ole vielä ainakaan huomannut mitään järisyttävää vaikutusta (tällä hetkellä annos 75mg). Mutta kaippa se ottaa sitten aikansa ennenkuin vaikuttaa. Ja kiitos onnitteluista. :)
 
Takaisin
Top