Sikiön liikkeet..

Ai niitäkö ne äänet ovatkin! :hilarious: Mahtaa pienellä olla muutenkin tekemisen puutetta, ei ihmekään et paukauttelee kalvoja!
Vauvelin liikkeet alkaa olla jo siinä rajoilla, et sattuuko muhun vai venyttääkö mahaa vaan. Välillä tuntuu et maha repee, mut aivan pahinta on nuo ylöspäin potkut. Mulla ei oo avautunut/levinnyt rintakehä oikeastaan yhtään, ja oon luonnostaan tosi "littee", joten muksun jalka luiden alla tuntuu ihan tappavalta.
Samoin kumartuessa tai noustessa sängystä vauva osuu/jää raukka jotenkin kylkiluiden alle jotenkin tosi huonosti, mikä tekee yökkäysolon ja saa pienen mesoamaan. Oi näitä iloja!:grin
Kaipa tuo pieni pian kasvaa sen verran ettei mahu liikkuu, mut vielä sen mielestä ei oo ollenkaan aika lopettaa kiemurtelua, pyöriskelyä ja potkimista.
 
Täällä kans on masussa välillä semmosta mesoamista, että tuntuu vatsanahasta tulevan läpi, varsinkin silloin kun vauveli tuntuu oikein venyttelevän. On kuitenkin laskeutunut jo lantioon, ettei ahista enää niin paljoo. Mun mielestä aikasemmin oli kans niin, ett kun isi laittoi käden vatsalle, niin rauhottui kummasti, mutta enää ei rauhotu läheskään samalla tavalla. Meinaa kai, että kyllä sitä iskällekin uskaltaa riehua.

Täälläkin alettu hurjana uhmailla isin kättä, ei kylläkään pitkiä aikoja, mut ei samalla tavalla enää nukahda napista painamalla ku ennen. Nytkö sitä jo aletaan kapinoimaan... Huokaus:grin
 
No se on miusta niin kovaa se napse ettei se vois kuuluu kalvoista. Mutta eipä tuota oo kyllä sen jälkeen enää kuulunukkaa.
Meijän tirppasella on jo selvä rytmi millon on hereillä ja millon nukkuu. :)onko muut huomannu samaa että on tietyt pätkät hereillä ja potkii joka päivä samaan aikaan? :)
 
No se on miusta niin kovaa se napse ettei se vois kuuluu kalvoista. Mutta eipä tuota oo kyllä sen jälkeen enää kuulunukkaa.
Meijän tirppasella on jo selvä rytmi millon on hereillä ja millon nukkuu. :)onko muut huomannu samaa että on tietyt pätkät hereillä ja potkii joka päivä samaan aikaan? :)

On kyllä rytmi löytynyt meidänkin tytöllä, mikä on kyllä aika ihanaa kun oppii vähän tuntemaan sen "aikatauluja":woot: Välillä sekoitan vahingossa sen rytmiä, nyt viime päivinä glögi on herättänyt sen nokosilta ja saanut hurjaa viuhdontaa aikaiseksi.. sori vauva!:hilarious:
 
On se :)miulla sen 3-4h välein on hereillä, niinku muutki lapset ku ovat mahassa kasvanneet. Ja kaikilla jäänykki tuo rytmi vielä syntymän jälkeen :)
 
Justii viime yönä aattelin että voi kamala jos pullalle jää tällanen rytmi. Oli taas niin katkonainen yö että..! :shifty: Ihana on tuntea liikkeitä, mutta me mennään vauvan kans vähä ristiin ku päivisin se niin rauhassa ja yöllä alkaa mylläys. Enää ei ees miehen käsi rauhota sitä samoin ku ennen. Saipas mieskin osansa potkuista kun lähentelin aivan kylkeen kiinni :hilarious: Tuumas vaan unenpöpperössä että siellähän nyt mäiskitään.
 
En oo ihan satavarma, mut tuntui et mukula ois yrittänyt kääntyä perätilaan tai poikittain!:eek: Se väänsi niin et meinas nahka repee. Pienikokoinen on ja paljon tilaa vielä nytkin liikkua.
Oon itsekin näillä viikoilla yrittänyt kääntyä väärinpäin, mut mutsi oli vaan painanut päästä takaisin alas.:hilarious:
 
En oo ihan satavarma, mut tuntui et mukula ois yrittänyt kääntyä perätilaan tai poikittain!:eek: Se väänsi niin et meinas nahka repee. Pienikokoinen on ja paljon tilaa vielä nytkin liikkua.
Oon itsekin näillä viikoilla yrittänyt kääntyä väärinpäin, mut mutsi oli vaan painanut päästä takaisin alas.:hilarious:

Meillä ollaan vinossa ja poikittainki välillä... :D aamusin on aina rt, mutta heti ku nousen ylös sängystä ni alkaa menemään pää vasemmalle.
 
Meillä ollaan vinossa ja poikittainki välillä... :D aamusin on aina rt, mutta heti ku nousen ylös sängystä ni alkaa menemään pää vasemmalle.

Liikkuvaa sorttia siis:grin
Huomasin tuossa aamupäivällä että tyttö oli palannu alemmas niin et sen pää on nyt tuolla mun vasemmalla viistossa alhaalla. Tiiä sit mitä nää kaikki muut osaset on mitkä viuhtoo eestaas mut pää on aika helppo hahmottaa:p
Mut törkeän kipee mahanahka eilisen/yön jäljiltä kun piti niin paljon rimpuilla.
 
Musta kans tuntuu että kääntyilee vielä poikittain ja vähän miten sattuu kun tuntuu niin hirveetä möyryämistä ja peppu ja pää tuntuu välillä kyljissä. Toivottavasti alkais pikkuhiljaa asettumaan..
 
Huh! Täällä onneks pysytään samassa asennossa. Liikkeet samanlaisina aina samassa kohtaa ja kyllä alkaa olla pikkuherralla sen verran voimaa, etten tiedä kauanko mä tai mun vatsanahka vielä jaksaa tätä menoa! Pahinta on se, ku jaloilla otetaan vasemmalta vauhtia ja peppu tömähtää oikeanpuoleisiin kylkiluihin, samalla vatsanahka venyy vasemmalla, kun vielä pitää jaloilla työntää se peppu kiinni kylkiluihin ja mielellään vielä mahdollisimman ylös. Se se vasta sattuu ja aina tulee kipeä supistus (tai pari) sen jälkeen.
 
Meillä poitsu kovasti vielä liikkuu. Lähinnä venyttelee ja kääntyilee. Pylly on visustu oikean kylkiluiden alla ja sitä sit työnnellään mukavasti kylkiluiden alle, ai etttä sitä tunnetta ! :shifty: :hilarious: Pää pyörii tuolla alhaalla ja vihloo kivasti välillä alapäähän. Sitten venytellään ja jotenki onnistutaan löytämään ne kivuliaimmat kohdat kyljistä :D
 
Tää ei oikeestaan enää liiku. Jalat puskee oikeelle kylkeen ja lantion sisällä tuntuu välillä painetta mut ei pääse enää kääntyilemään mihinkään ja lähinnä siis vaan venyttelee:)
 
Täälläkin vauvan liikkeet on jo jonkun aikaa sitten muuttuneet lähinnä venyttelyksi. Siis punkee välillä peppua mahan oikealla puolella niin et näkyy hirveä möykky siinä ja sit ojentelee käsiä/jalkoja sillee et näkyy vatsanahkassa kova kohta joka liikkuu. :-D mut ei kyl oo tosta rt:sta liikkunu mihkää suuntaa pää enää sen jälkeen ku on niin asettunu.
 
Huh! Täällä onneks pysytään samassa asennossa. Liikkeet samanlaisina aina samassa kohtaa ja kyllä alkaa olla pikkuherralla sen verran voimaa, etten tiedä kauanko mä tai mun vatsanahka vielä jaksaa tätä menoa! Pahinta on se, ku jaloilla otetaan vasemmalta vauhtia ja peppu tömähtää oikeanpuoleisiin kylkiluihin, samalla vatsanahka venyy vasemmalla, kun vielä pitää jaloilla työntää se peppu kiinni kylkiluihin ja mielellään vielä mahdollisimman ylös. Se se vasta sattuu ja aina tulee kipeä supistus (tai pari) sen jälkeen.

Nilla meillä ihan samat kuviot, ainoastaan vauvan selkä vasemmalla puolella yleensä. Jalat vaan tonne oikeeseen kylkeen ja kunnolla punkemista! Meinaa aina happi loppua ja luut ihan hellänä o_O

Täälläkin vauvan liikkeet on jo jonkun aikaa sitten muuttuneet lähinnä venyttelyksi. Siis punkee välillä peppua mahan oikealla puolella niin et näkyy hirveä möykky siinä ja sit ojentelee käsiä/jalkoja sillee et näkyy vatsanahkassa kova kohta joka liikkuu. :-D mut ei kyl oo tosta rt:sta liikkunu mihkää suuntaa pää enää sen jälkeen ku on niin asettunu.

Ne jotku pienet luiset kyynärpäät ja kantapäät mitkä näkyy tuossa mahanahalla on kyl aina yhtä erikoinen näky vauvan venyillessä:p ja mitä kovempi paine ni sitä kipeempi mahasta tuleeo_O
 
Vielä noista vauvan hengitysharjoituksista. kun mulla tuntuu selkeästi välillä semmoista nopeaa hengitysliikettä masusta kun vauvan selkä on tiiviisti mun mahanahkaa vasten, maha kohoilee nopeasti, säännöllisesti mut ei nykivästi. Ei oo hikkaa, eikä oo mun hengitystä tai mun sydämen sykettä, tarkistettu on pulssista.
Oon lukenut sit netistä et vauva tekee noita harjoituksia vetäen lapsivettä keuhkoihin tai joskus vaan tekee sitä hengitysliikettä.

Mut neuvolalääkäri oli ihan ihmeissään ja väitti et se on vaan mun oma suolisto mikä liikahtelee:rolleyes: En viittiny alkaa kinastella siinä vaik olin ihan varma mistä puhun... Ja kun ei oo silleen ylimääräistä tossa masussa niin eihän lapsen ja mun välissä oo ku joku sentti ihoa, ni on Kai se loogista et sen voi tuntea. Eilen videoin sitä hengitysliikettä ni vaikee sitä on muuten selittää..

Onko teillä muilla tuntunut nuo hengityksen harjoitukset?
 
Mulla noi vauvan hengitysharjoitukset tuntuu lähinnä hikkailuina. :-) ja aika usein. Mut kyllä mullakin on ollut sellanen tunne, että välillä tuntuis niinku vauva hengittelis. Maha kohoilee sillee eri tavalla... :-)
 
Jee kiva kuulla Desiree ja Matkalla! Ku oon ollu ihan varma et ne on niitä ja aloin sit vähän epäillä kun lääkäri kuulosti niin varmalta etten voi niitä tuntea, saati nähdä!
Sit aloin pohtia jo kaikkea ihmeellistä et mitä heijaako lapseni siellä itseään, onko sillä joku vamma/hermo-ongelma yms. jos se noin säännöllisesti liikkuu...:hilarious: kunnon vainoharhoja... Mun loogisuus on hävinnyt jonnekin kauan sitten
 
Meillä neuvolan th oli myös ihmeissään, ettei se hengittele tuolla lapsivedessä. Palleaa opettelee käyttämään, mut hikka on sitä hengitysharjoittelua. Kysy vielä multa, että osaatko ite hengittää veden alla? No joo en, mut mitä se sit muka on? Ku täälläki selvästi näkyy, vaikka on tota läskiäki itellä! :hilarious:
 
Takaisin
Top