Perheet, joissa toinen tai molemmat vanhemmista on yrittäjiä. Tästä aihepiiristä todella kaipaisin vertaistukea ja juttuseuraa. Tuntuu, ettei omat kaverit aina ymmärrä kaikkea, yhteiskunnallisesta keskustelusta puhumattakaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tilanne on ajatunut sellaiseksi että vaikuttaa osa-aikayrittäjyyden olevan ajankohtaista jo puolen vuoden sisään. Jännittää. Hankala sanoa että riittääkö yrittäjänä mulle liikaa vai liian vähän töitä jos tekisin kahtena päivässä viikossa. Olen selvitellyt asioita, käynyt yritysneuvonnassa, pohtinut tilitoimistoa jne. Vielä odottelen muutaman viikon ennen kuin laitan pyörät pyörimään sillä päätyöni ja siihen liittyvät kuviot vaikuttaa myös tähän päätökseeni hypätä yrittäjäksi.Meillä ei kumpikaan ole vielä yrittäjä.
Miehellä kuitenkin vaativa työ ja mm esim. säännöllinen sopimus ylitöistä, joka kuitenkin korvataan rahallisesti. Joka päivä tekee käytännössä väh. 8.5h työpäivän ja siihen vielä työmatkat.
Mulla yrittäjyys on tulossa kuvioihin todennäköisesti 3-8 vuoden päästä. Vähän epävarmuutta tässä, esim haluaisin ensin käydä lisäkoulutusta, pyöräyttää toisen lapsen ja hoitaa vauvaa hetken kotona ennen yrittäjyyttä. Mun ala tulee kuitenkin olemaan sellainen että pystyn säätelemään omaa työmääräni sitten hyvin. Jos teen paljon töitä, saan enemmän rahaa. Jos teen vähemmän töitä, saan enemmän vapaa-aikaa ja elätän kuitenkin kohtuullisesti perhettäni.
Yhteiskunnallisia keskusteluja seuraan. Tuntuu että nyt ollu pinnalla etenkin heikompi osaisten taloudellinen pärjääminen. Tosi tärkeä aihe, myönnän. Mutta sitte missä valossa yrittäjyys mediassa ja politiikassa näkyy.. Minusta yrittäjyys ja hyväosaisuus niputetaan usein yhteen. Yrittäjyyteen ja hyväosaisuuteen liittyen ei usein näe ymmärtävää keskustelua. Muistan kun joitakin vuosia sitten kritisoitiin yritystukia. Nyt kritisoinnin kohteena hallituksen aie madaltaa irtisanomiskynnystä. Ymmärrän monelta kantilta asian. Mielestäni (eettisesti käytettynä) matalammalla irtisanomiskynnyksellä voisi olla myös hyviäkin vaikutuksia, sillä se voisi madaltaa pienyrittäjien kynnystä palkata työntekijä. Lisäksi minusta yrittäjät ovat todella ahkeria ja he tekevät hyvää, kuten työllistävät muita. Monen on vaikea ymmärtää että yrittäjät tekevät usein ihan sikana töitä. Pitää se yritteliäisyys näkyä minusta tulotasossakin. Ei yrittäjyys muuten houkuta ja me tarvitaan yrittäjiä.
Joko oot Kaaho päässyt ensiaskeleita ottamaan?Tilanne on ajatunut sellaiseksi että vaikuttaa osa-aikayrittäjyyden olevan ajankohtaista jo puolen vuoden sisään. Jännittää. Hankala sanoa että riittääkö yrittäjänä mulle liikaa vai liian vähän töitä jos tekisin kahtena päivässä viikossa. Olen selvitellyt asioita, käynyt yritysneuvonnassa, pohtinut tilitoimistoa jne. Vielä odottelen muutaman viikon ennen kuin laitan pyörät pyörimään sillä päätyöni ja siihen liittyvät kuviot vaikuttaa myös tähän päätökseeni hypätä yrittäjäksi.
Joko oot Kaaho päässyt ensiaskeleita ottamaan?
Meillä alkaa uutta liiketoimintaa, nimittäin maataloutta mies siis tuota omaa sukutilaansa alkaa pyörittää. Ensimmäisiä kevättöitä jännityksellä odotetaan, pian alkaa. Samalla hänellä kyllä edelleen pyörii raksahommatkin, että saa nähdä paljonko tänä keväänä yhteistä aikaa vietetään itse kasvattelen masupalloa ja koitan pitää pienen sisällä toukotöiden yli. Jos ei ennenaikaisena synny, niin pitäisi kylvötyöt olla kokonaan tai melkein paketissa kun on täysiaikainen.
Omat urasuunnitelmat ja yrityshaaveet on nyt jäissä tämän toisen pienen syntymän ja vauva-ajan. Jotain tekisi mieli keksiä, on se sitten omaa alaa tai jotain ihan uutta. Ehkä kun pää tästä raskaushormooneista kirkastuu, niin alkaa tulevaisuuskin näyttää muulta kuin vauvanhoidolta Just nyt ei siis ole edes mitään ideoita mielessä pyörimässä
Oletkos selvittänyt mihin mahdollisiin tukiin olisit yrittäjätaipakeen alussa oikeutettu? Tuttava lähti tmi perusteella mukaan kynsistudioon ja saa siihen jotain starttirahaa olikohan 6kk vai 9kk. Kuulemma kannatti jättää osa-aikatyöt kotihoidossa kokonaan pois ja keskittyä somemarkkinointiin ymsKiitos kysymästä. En ole vielä konkreettisesti yritystä perustanut mutta teen sen aivan näillä näppäimillä. Nimittäin varmistui, että sain osa-aikatyön joten sen päälle nyt hyvä alkaa yrittäjyyttä tekemään. Suoraa sanottuna tuo osa-aikainen päätyö ei oikein nappaa, mutta yrittäjyydestä olen innoissaan. Vähän kuitenkin stressiä tässä...
Olen selvitellyt ja kävin yrittäjyysneuvonnassakin, jossa aiheesta puhuttiin. Tässä vaan se että yrittäjyys olisi osa-aikaista niin en olisi nyt starttirahaan oikeutettu.Oletkos selvittänyt mihin mahdollisiin tukiin olisit yrittäjätaipakeen alussa oikeutettu? Tuttava lähti tmi perusteella mukaan kynsistudioon ja saa siihen jotain starttirahaa olikohan 6kk vai 9kk. Kuulemma kannatti jättää osa-aikatyöt kotihoidossa kokonaan pois ja keskittyä somemarkkinointiin yms
Kiitos jos jaksat ja ennätöt vastata seuraaviin. Tottakai tilanteet vaihtelee, mutta varmaan moni miettii mitä tehdä vauva/ taapero ajan jäljern. Minkä suuruinen se starttirahaa oikein on?Olen selvitellyt ja kävin yrittäjyysneuvonnassakin, jossa aiheesta puhuttiin. Tässä vaan se että yrittäjyys olisi osa-aikaista niin en olisi nyt starttirahaan oikeutettu.
Yritysneuvonnassa ei muuta kuin sivuttu aihetta koska tosiaan mun ei ole tarkoitus päätoimista yrittäjyyttä aloittaa ja se starttiraha on päätoimisen yrittäjyyden alkuun tarkoitettu tuki. Mutta mitä netistä olen lueskellut niin starttiraha on tarkoitettu yrittäjyyden alkutaipaleelle yrittäjän toimeentuloksi kun yritystä ollaan käynnistelemässä ja yritystoiminta ei ole vielä vakiintunut. Summa on noin 700 euroa kuukaudessa ja sitä vois saada 6 tai 12 kuukaudeksi.Kiitos jos jaksat ja ennätöt vastata seuraaviin. Tottakai tilanteet vaihtelee, mutta varmaan moni miettii mitä tehdä vauva/ taapero ajan jäljern. Minkä suuruinen se starttirahaa oikein on?
ja miksi aikaa sitä voi saada?
Onkohan se nykyään tarkoitettu yrityksen alkuinvestointihin vai normi elantoon?