Yrittäjän äitiyspäivärahasta :)

Tuutikkitii

Silmät suurina ihmettelijä
Moi!

Onko täällä yrittäjiä, jotka ovat nostaneet yel tuloa niin, että sen kuuden kuukauden perusteella katsotaan äitiyspäivärahan määrä? Aiheesta on varmasti ollut täällä puhetta, mutta nyt iski paniikki :D

Itse tajusin koko homman ehkä vähän myöhässä, sillä nyt kun nostin yel summaa vastaamaan todellisia tuloja, saan maksaa ensimmäisen isomman erän vasta ensi kuussa. Tässä tapauksessa ehdin maksaa korotettua maksua vain 5kk ennen äitiysloman aloituspäivää!
Onko jollain kokemusta vastaavasta?

Terkuin rv.11+4 ja going strong ;)

Harmi, että et ole saanut vastausta tähän kysymykseesi. Minä olen aivan väärä henkilö vastaamaan tähän viestiin,kun ihan palkkatyöläinen olen, mutta voithan sinä kelaan olla yhteydessä tämä asian tiimoilta ? Toki aina olisi kivempaa, jos joku sellainen vastaisi kenellä on ihan omaa kokemusta tälläisestä asiasta. :)

Tsemppiä kuitenkin tämän asian selvittelyyn! :)

Mä en vielä ole raskaana mutta oon tutkinut tätä asiaa. Oon myös yrittäjä mut en halya majsaa mitään superisoja yelkuluja kuukaisittain. Maksan sellasta ok-hintaa.
Kerran näin untakin et tein plussatestin ja eka ajatus unessa oli et pitää muistaa nostaa yel-taso :D
Se kyllä vissiin on valitettavasti niin et viimeiset 6kk lasketaan. en nyt pistä päätäni pölkylle mut näin oon ymmärtänyt ja aina just ajatellut et kun plussa tulee testi niin heti nostan tasoa. netissä on niitä eri laskureita mistä näkee paljon saa äitiyspäivärahaa ha tietty et paljon pitää maksaa. järkkyjä summia pitää kuukausittain kyllä pulittaa jos haluaa saada sitä vanhempainrahaa ees vähän yli tonnin :o

Voit nostaa yelin myöhemminkin ja todellisuutta isommaksi. Ne laskee 6kuukauden ajalta taaksepäin keskiarvon ja sen mukaan tulee äippäraha. Itsehän sen vuositulon määrän päätät

Jos nostat yel maksun niin että vuositulot ovat 52 000 saat äippärahaa käteen 2000e kuussa. Yeliä maksat kuussa n 1000e

Itse yrittäjänä nostin yel:n heti plussan jälkeen ja ehdin kyllä maksaa 6kk. Kysäisepä kelasta asiaa ja eläkevakuutusyhtiöstäsi,koska voisiko olla mahdollista maksaa vaikka kuukausi etukäteen,eli kaksi erää kuussa tms? Ja kelahan laskee kai kuitenkin keskiarvon nointa kuudelta kuukaudelta? Niin haittaneeko se kuitenkaan paljoa,jos yksi kuukausi on matalamman yel:n mukaan?

Toivottavasti asia selviää sinun kannaltasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Takaisin