YouTube-äidit laittavat synnytyksensäkin verkkoon

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yppy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Yppy

Näppärä viestien naputtelija
Hesarista:

Videosivusto YouTubessa ovat yleistyneet synnytysvideot, joista joillakin on jopa miljoonia katsojia. Mitä hurjempia tapahtumia, sitä enemmän katsojia!

Yksi synnytyksensä nettiin kuvanneista on kaksi- ja nelivuotiaiden tyttärien äiti Shona Rae, Britannian Manchesterissa asuva 28-vuotias antropologi.

Hän latasi videon YouTubeen, koska halusi jakaa tärkeän hetken kaukana asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa. Rae kertoo HS:n haastattelussa uskovansa, että positiivisen synnytyskokemuksen näyttäminen voi rohkaista muita naisia. Hänen kolmannen lapsensa syntymää esittelevä video on katsottu netissä ainakin 138 000 kertaa.

Videosta on kaksi versiota. Toisessa näytetään sekin, miten vauva tulee ulos äidistä. Toinen keskittyy tyttären ensimmäisiin hetkiin. Yksityiskohtaisella videolla on paljon enemmän katsojia, mutta herkemmille katsojille se voi olla liian hurja.

Suomalaiset eivät ole toistaiseksi juuri innostuneet synnytysten julkaisemisesta netissä, mutta esimerkiksi kätilö Anu Lampinen on antanut synnytysvalmennukseen tuleville erilaisia nettivideoita kotiläksyiksi.

Mediatutkija Mikko Hautakangas sanoo, että vertaistuen jakaminen on yksi tärkeimpiä syitä videoiden nettiin lataamiselle. Se on hänen mukaansa jatkoa sille, että äidit jakavat kokemuksiaan keskustelupalstoilla.

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/YouTube-%C3%A4idit+laittavat+synnytyksens%C3%A4kin+verkkoon/1135258507468

Voi ei.. huhhuh. En ymmärrä miten joku haluaa laittaa koko synnytyksestä nyt ainakaan videota vieläpä Youtubeen..
Mä en haluais että mun synnytyksestä kuvataan mitään videota edes perheen käyttöön.. Toisaalta kun hetkisen mietin tota niin ois se ehkä itelleen kiva kattoo myöhemmin (mut ei koko suvun kesken, enintään miehen kanssa) niin ja sitten se meinais sitä että ainoastaan mies on se joka vois kuvata ja saatan kuvitella itteni siinä ponnistamassa kun toinen kuvaa vieressä "hymyilepä nyt kameralle ja sano terveisiä!!!!" voi olla että isä kameroineen sais passituksen käytävälle odottamaan vauvan syntymää.. [:D]

Mies kehtas ottaa musta yhden valokuvan kun supisti - ja jälkikäteen ajatellen ne supistukset olivat vielä lasten leikkiä - ja mä suutuin tosi kovasti! Kyynelet silmissä sanoin, että nyt kyllä loukkaannuin. Sen jälkeen pysyi kamera laukussa [:D] Todellakaan en voisi kuvitella antavani jonkun kuvata koko hommaa, saati sitten levittävän sellaista kuvaa koko maailmalle.

Kai meitä äitejäkin on joka lähtöön. Mulla mies räpsi kuvia koko synnytyksen ajan, myös aika irvokkaan näköisiä ponnistuskuvia [:D]. Ja mun pyynnöstä kuvasi videolle sen hetken, jolloin pikkuinen syntyi maailmaan. Ainoa vaan, että olis ehkä voinut vähän yrittää rajata alapäätäni pois kuvista, mutta kai se oli isillekkin niin vaikuttava hetki, että ei siinä sellasia aateltu. Nyt on ollut jälestä päin mukava käydä synnytystä uudelleen läpi sen videon kautta. Mutta en ikinä vois sitä näyttää kenellekkään muulle! Se on vain mua varten. Ja saatiimpa vauvan ensimmäiset parkasut tallennettua <3! Mut todellakaan en tollasia YouTubel evityksiä ymmärrä. Mutta niin kuin alussa sanoin, meitä synnyttäjiäkin on joka lähtöön. Oon kyllä myös nähnyt siskoni synnytyksen videolta, nyt kun aloin asiaa miettimään...

henkilökohtaisesti en haluaisi nähää video synnytyksestäni..mutta nautin valokuvista sen jälk kun lapsi on mun mahan päällä tai isin sylissä [:D] ja eka imetys hetkikin on aika ihana jos siitä saa kuva otettu [;)]

Eipä tule katsottua tuollaisia videoita, saati vielä vähemmän laittaisin omia videoita nettiin.
Johtuu ihan siitä, että itselle kokemus on sen verran henkilökohtainen ja intiimi. En haluaisi jakaa sellaista kenenkään kanssa.
Toinen syy on se, että tässä maailmassa on sen verran häiriintyneitä ihmisiä, en halua edes ajatella miten he reagoivat ja käyttäytyvät
katsoessaan sellaisia videoita.

Itselle kuvatut kuvat ja videot on mun mielestä jokaisen oma mielipidet. Itse haluan kyllä kuvia ja nyt on videokamerakin pakattuna mukaan.

Itse puolestani kammoksun sitä että paikalla olisi sukulaisia ja muita ylimääräsiä ihmisiä. Toki en viedon levittelyäkään ymmärrä. Omaan käyttöön se vielä menettelee. Minusta kans tilanne on intiimi ja sellaisena sen pitäisi pysyä.

Vaikka itse en tytön syntyessä saanut edes olla paikalla saati sitten tietoinen tapahtumista.

Takaisin