Ymparileikkaus

Nooris

Jostain jotain jo tietävä
Laitoin aiheen nyt tannekin hyvissa ajoin, kun tuolta Mita Mielessa-osiosta ei ole kukaan viela vastaillut. Tosin voi kylla olla etta asia on niin harvinainen Suomessa, ettei kukaan asiasta tietava ole sattunut foorumille lukemaan.

Eli jos jollakulla sattuu olemaan tietoa minka ikaiselle vauvalle toimenpide Suomessa yleensa tehdaan ja tehdaanko se yksityisella vai julkisella puolella, jos syyna on kulttuuri/uskonto?
 
Suomessa laiton toimenpide (julkisella kuin yksityiselläkin) Vai onko joku muu asiasta toista mieltä?

Oon ymmärtänyt, että täytyy lähteä ulkomaille se tekemään, jos lääkärin sen haluaa tekevän, mutta Suomessa ammattihenkilö ei tee.
 
Ei ole laiton, siis pojan ympärileikkaus. Tytön on. Nythän sitä vasta jotain komiteaa puuhataan miettimään onko jatkossakin sallittua vai ei. Käytännön asioista en osaa sanoa.
 
:eek: Nyt on kyllä koulussa menny pahasti ohi, jos näin tosiaan on. Vai ollaanko puhuttu sitten vaan just tytön ympärileikkauksesta. Aika ihmeellistä, jos Suomessa laillista! Voiko olla? Pitääpä ottaa selvää.
 
Vai tarkoitatko elmiina lääketieteellisistä syistä ympärileikkaus sallittua pojille? Mutta jos kyseessä "vain" uskonto, niin silloinkin laillisista Suomessa?
 
Totta se näköjään on. Mutta ainakin mitä uutisia luin, niin ei monikaan suomalainen lääkäri sitä suostu pojallekkaan tekemään, jos ei ole lääketieteellistä syytä. Koska asia voi syystä tai toisesta mennä oikeuteen.... Varmaan pitää ettiä oman uskontokunnan lääkäri Suomesta jos sen haluaa lapselleen tehdä.
 
Tosiaan toimenpide suomessa on vissiin harvinainen verrattuna muuhun maailmaan. Toivottavasti joku sattuu kuitenkin tietamaan suomen kaytannoista hieman enemman. Googlailemalla en loytanyt juurikaa varsinaista tietoa toimenpiteesta suomessa, ainoastaan mielipiteita.
Luultavasti omalle pojalle toimenpide tehdaan sitten pian syntyman jalkeen taalla ulkomailla, mutta olen kiinnostunut kuitenkin tietamaan Suomen tamanhetkiset kaytannot asiassa.
 
Tuskin sitä tietoa on julkisesti paljonkaan saatavilla. Miulla on sellainen käsitys että ne lääkärit jne löytyy sen oman uskontokunnan kautta, eli jos on vaikkapa juutalainen tai muslimi niin heillä on luottohenkilöt tiedossa.

Isabella juuri äskettäinhän oli tapauskin jossa isä oli ympärileikkauttanut pojan äidin tahdon vastaisesti. Äiti oli nostanut pahoinpitelystä syytteet ja mennyt nurin. Kyllä, on sallittua Suomessa, jopa vastoin toisen vanhemman tahtoa kun vanhemmilla on yhteishuoltajuus.

Henkilökohtaisesti pidän sitä lapsen pahoinpitelynä, lapsella tulee olla mahdollisuus päättää itse omasta kehostaan kasvaessaan ja kyetessään tekemään päätökset itse. Sitä ennen on vanhempien asia huolehtia, että lapselle tehdään lääketieteellisesti välttämättömät toimenpiteet, ei mitään muuta. Tämä on todella mielipiteitä nostattava asia ja siksi varmaan ei paljon mitään käytännön vinkkejä tule tähän satelemaan... Itselleni on osunut yksi mies vastaan joka oli ympärileikattu ja hänetkin vahingossa. Olivat sotkeneet leikkausjonossa juutalaisen lapsen kanssa, siis oikeasti. Miesparka.
 
Jup, Suomessa on paljon asian vastustajia, kun asia on niin outo eika silla ole suomalaista kulttuurihistoriaa.
Minulla ei ole koskaan ollut mitaan poikien ymparileikkausta vastaan, kunhan tapahtuu sairaalan toimesta, jolloin toimenpide on asiallinen.
Ex joutui toimenpiteeseen laaketieteellisista syista aikuisialla ja se stressin ja huolen ja totuttelun maara oli kerrassaan sanoinkuvaamaton. Siksi mielestani mita aiemmin se tehdaan sen parempi, vauvalle ei ainakaan jaa asiasta muistoja vaan menee samaan syssyyn koko syntyman kanssa.

Voin kertoa sitten aikanaan miten oman pojan kohdalla toimenpide tulee menemaan.
 
Olen näköjään tietämättäni sulkenut silmät ja korvat asialle. Joo en ala täällä sanomaan omaa näkemystä, Suomessa kun kaikki on rasismia, jos on muuta mieltä kuin Suomen vähemmistöt..
 
Minulla ei ole mitään tyttöjenkään ympärileikkausta vastaan silloin kun se on tytön omasta toiveesta, ja pidän syrjivänä nykyistä sukupuolisidonnaista lakia. Minut on "ympärileikattu" aikuisena - minulla on klitoriksen huppu halkaistu. Ei tytön ympärileikkauskaan aina tarkoita kaikkien ulkoisten sukuelimien poistoa, kiinni ompelua ja silpomista. Mutta kyllä, se on ympärileikkaus silti, vaikkakin pienimuotoinen sellainen. Klitoriksen hupun halkaiseminen tai poisto voi tapauskohtaisesti jopa lisätä seksuaalista mielihyvää naiselle, kun klitoris on silti häpyhuulten suojaama. Eikä pojaltakaan välttämättä tarvitse "kuin vähän nipsaista," mutta kysymys kuuluu - miksi?

Jos siihen on lääketieteellinen TARVE niin se on leikattava sitten silloin, kun tarve ilmenee. Jos se on aikuisellekin kivuliasta ja inhottavaa, niin lapselle se on suorastaan julmaa. Varsinkin, kun esimerkiksi suurin osa ympärileikatuista pojista ei kykene sen jälkeen enää normaalisti nauttimaan seksuaalisuudestaan (masturboimaan ilman liukastinta), vaikka ei sen pahempia arpia tai tulehduksia tulisikaan. Eipä se ole "iso haitta" sekään, mutta jälleen - miksi? Tavan vuoksi? Samalla lailla turhaa siveyden vuoksi leikkelyä kuin tyttöjen silpomisetkin, vaikka poikien elimiä usein kohdellaankin hellemmin eikä leikata suoraan käyttökelvottomaksi ja täysin nautintokyvyttömiksi. Vain osittain. Nykyään kun ei tosiaankaan ole millään hygieniallakaan tarvetta ympärileikkausta perustella, ellei ole sitten sitä oikeaa lääketieteellistä perustetta että esinahka on niin tiukka ja kivulias ettei puhdistus onnistu.
 
Tyton ymparileikkaus on totaalisen vaarin ja taysin eriasia kuin poikien. :schoked025

Mun mielesta poikien ympraileikkauskaan ei kuulu oikeasti osaksi Islamia (vaikka monet ovatkin sita mielta) Oman nakemykseni mukaan se on osa arabialaista kulttuuria ja sellaisenaan sen hyvaksyn. Mieski on ymparileikattu eika silla tai mulla ole asiassa ollut mitaan valittamista. :grin

Mutta joo, taa aihe herattaa mielipiteita..
 
Juuri tuo asenne et tyttöjen leikkaus on väärin ja poikien oikein kertoo siitä et asiaa ei oo ees tutkittu tai mietitty vaa fiiliksellä, ennakkoluuloilla ja "koska se on tapa" mennään. Niin nekin ajattelee missä toi on toisin päin, äidit kokee tekevänsä tyttärelle palveluksen et pääsee hyviin naimisiin. Lisäks ku tytöillekin on ympärileikkauksia ja ympärileikkauksia, aivan eri toimenpiteitä juuri hupun poisto ja umpeen ompelu, niin kaikki tuomitaan samaan syssyyn ehdottoman vääränä mut poikien pikku nipsaisu on sit ihan normaalia.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Tuo on totta etta tyttojen ymparileikkaukseen en ole perehtynyt. Ja olen kasittanyt ilmeisesti virheellisesti tuon klitoriksen hupunpoiston ihan eri asiaksi kuin tyttojen ymparileikkauksen.

Olettamuksenani oli etta tyttojen ymparileikkaus on aina sita etta kuukautisten alettua poistetaan isot maarat kudosta hapyhuulista ja ommellaan aukko lahes kiinni. Mika siis todellakin on hirvean vaarin. (ja onneksi sita vissiin ei tehda maailman mittakaavalla vaan vain joissakin muutamissa valtioissa ja niissakin osittain enaa laittomasti)

Mut poikien ymparileikkaus on tosiaan mielestani yhta normaalia kuin se etta on esinahka tallessa.

Jenkeissa kun olin vaihto-oppilaana aikanaan, niin jai mieleen eras keskustelu, jossa yksi poika kertoi olevansa ymparileikkaamaton ja se ajatus oli suorastaan kammotus paikalliselle naisvaestolle, joista kukaan ei ollut ikina nahnyt edes esinahkaa, kuin internetin kuvissa. Myytteja liittyy siis myos ymparileikkaamattomuuteen. Mutta mun ymmarryksen puitteissa ilman laaketieteellisia tarpeita kummastakaan ei ole sen kummemmin harmia kuin haittaa.
 
Eikö sen päätöksen vois poika tehä sitten ite aikanaan, kun pystyy itse asiasta päättämään? Aina leikkauksissa on kuitenkin riskinsä ja mistä tietää mitä juuri teidän poika on asiasta mieltä vanhempana?
 
Mun paatos vauva-aikana tehtyyn toimenpiteeseen tulee juurikin siita, etta ex:n kanssa yhdessa aikanaan asiaa puitiin ja se oli miehena vahvasti, sita mielta, etta toimenpide olisi pitanyt tehda hanelle jo vauvana, jolloin siita ei olisi muistijalkea, toipuminen olisi ollut nopeampi eika mielessa olisi pyorinyt pelko siita ettei vehje enaa toimikaan jalkeenpain. Sen aikuisialla tehty toimenpide siis parani kylla hyvin, eika sille jaanyt pysyvaa traumaa noista peloistakaan, mutta vauvana se olisi saastynyt noilta psykologisilta vaikutuksilta.
 
Viela jatkona,
Mun nykyinen mies on ymparileikattu vauvana, joten silla ei ole mitaan muistikuvaa toimenpiteesta.

Lisaksi monet miestenjutut ymparileikkaamisen vaikutuksista ei tosiaan pida paikaansa,
kuten esim. ettei mies muka voi enaa itsetyydyttaa ilman rasvaa, elin ei ole tuntoherkka, tai etta elin on ylituntoherkka.
En sitten tieda mita vaikuttaa, jos joku puoskari tekee toimenpiteen.

Taalla onneksi sairaaloissa toimenpide on rutiini homma kun kyse on vauvoista ja laakarit todellakin tietavat mita tekevat ja pitaisi parantua samalla vauhdilla kuin napanuoran tynkakin.
 
En olis voinut uskoo et viel löytyy ihmisiä jotka pitää ympärileikkausta normaalina.
En ikänä suostuis siihen et mun lapselle tehtäis noin.
Hän saa itse valita isona mitä haluaa.
Minä olen hänet synnyttänyt.
Antanut elämän, mutta mitään minä en hänestä halua poistaa.
Hän on ihana omana itsenään, sellaisena kuin luonto on hänet luonut!

jos ihminen olis tarkotus olla jonkun muun lainen niin se olis.
 
Enpä jaksanut kovin aktiivinen täällä foorumilla olla enää loppuraskaudessa. Palasin kuitenkin laittamaan nyt tiedon ja kokemuksen tasta ympärileikkaus asiasta, ehkä siitä on jollekin hyötyä joskus.

Poikani ympärileikattiin ulkomailla viikon vanhana ja ympärileikkaus on hieman väärä sana kuvaamaan toimenpidettä. Puudutuksessa pojan esinahan alle ja päälle asennettiin muovirengas joka estää verenkierron esinahkaan, jonka seurauksena viikon kuluessa esinahka putoaa pois samaan tapaan kuin napanuoran tynkä. Asennuksen suoritti lastenlääkäri/kirurgi. Renkaan asennus päivänä kotiin tultua pippelin päähän tiputettiin tippa paikallispuudutetta kuuden tunnin ajan tunnin välein. sitten viikon ajan aamulla ja illalla pippeliin laitettiin antibioottivoidetta. viikon jälkeen oli jälkitarkastus, ja jos esinahka renkaineen ei ollut viela pudonnut itsestään, kuten meillä oli, se otettiin pois ja antibiootti voiteen laittamista jatkettiin viela kaksi päivää. Vauva ei itkenyt kertaakaan toimenpiteiden aikana ja vain ensimmäisenä iltana itki hetken aikaa, sitten kun paikallispuudutetta ei enää laitettu, tosin se saattoi olla vatsanväänteitäkin, kun yleensä iltaisin niitä oli itkenyt. Pippeli oli hieman turvonnut ja punainen parin ensimmäisen päivän ajan, mutta ei näyttänyt vauvaa haittaavan mitenkään. Pippeli voi ja toimii hyvin miten kuuluukin.

Suomessa tehtävistä ympärileikkauksista en löytänyt mistään lisää tietoa, mutta kokemuksen pohjalta turhaa on suomessa ympärileikkauskammo, jos se täälläkin tehdään muovirenkaalla.
Jos joku toimenpiteen joutuu jostain syystä tekemään suomessa lapselleen, suosittelen etsimään lastenlääkärin, jolla on hyvin tietämystä ja kokemusta asiasta.
 
Takaisin
Top