Ylipaino perheessä

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos vanhemmat on ylipainoisia, ovatko perheen lapsetkin yleensä? Kiinnitetäänkö terveydenhuollossa tarpeeksi huomiota ylipainoon?

Aloin miettimään, että jos syödään samaa ruokaa, niin kyllähän se voi vaikuttaa. Jos vaikka syödään monta kertaa viikossa Mäkkäriä koko perheen voimin. Toisaalta jos vanhemmat syö salaa lapsilta herkkuja, eivätkä liiku paljoa, voihan vanhempi olla ylipainoinen ja lapsi ei. Yleensä meidän kohdalla lääkärissä tms. kiinnitetään huomiota painoon aika paljon. Mikä on hyvä, mutta ei se yksinään parin perheen ylipainoisen asioita ole muuttanut.
 
Me ollaan molemmat vanhemmat nykyään ylipainoisia, lapset aika keskikäyrää/alipainoa. Meillä vanhemmilla ylipainon suurimmat syyt on liian isot annoskoot suhteessa liikuntaan. Suht terveellisiä ruokia kotona syödään. Molemmilla vanhemmilla on n. 10kg ylipainoa, eikä siihen ole terveydenhuolto oikeastaan mitenkään ottanut sanallakaan kantaa, muuten kuin että molemmat vanhemmat on itse kolesteroli yms. labroja pyytänyt ylipainoon vedoten ja niihin on lähetteet kirjoitettu.
 
Ylipainokin on vähän liukuva käsite. Meillä toinen lapsista on hieman alipainoinen, on aina ollut tosi siro suhteessa pituuteensa. Syö ihan kunnolla kyllä. Toinen lapsista on pikkuisen ylipainoinen, neuvolassa asiasta huomautettiin vuosi sitten, tänä vuonna toinen hoitaja ei sanonut mitään. Minusta asia on merkityksetön, hän on vanttera ja sopusuhtainen sekä syö terveellisesti ja samalla tavalla kuin toinenkin lapsi, sekä liikkuu paljon, en todellakaan laita laihdutuskuurille.

Itsellä paino on normaaliluvuissa, mies on BMIn mukaan jonkin verrankin ylipainoinen. On kuitenkin lihaksikas ja sopusuhtainen eikä hänellä juuri ole ylimääräistä, niin tässä taas tuo ylipainoin liukuvuus näkyy. Miten se sitten mitataan?

Mutta pointtina se, että samalla tavalla syövät voivat olla hyvinkin erilaisia ihan omista ominaisuuksistaan riippuen. Samaan perheeseen varmasti voi mahtua monen kokoisia ihmisiä.
 
Uskoisin myös geenien vaikuttavan painoasiaan. (Meillä ne vaikuttaa toiseen suuntaan ja neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa huomautellaan liian vähäisestä painonnoususta.) En siis osoittaisi syyttävällä sormella automaattisesti vain elintapoja.
 
Vanhempien ylipaino voi altistaa lihavuudelle myös lapsen kohdalla jos perheen ruokavalio ei ole kunnossa alkuunkaan. Tiedän kuitenkin että monet ylipainoiset voivat syödä tasapainoisesti ja suhteellisen terveellisiä ruokia, mutta aivan liikaa… tällöin luulen että lapsilla on pienempi taipumus ylipainoon vaikka vanhemmat olisivatkin ylipainoisia.

Meillä minä olen ylipainoinen ja mies normaalipainon alarajalla. Pyrin siihen että lapset syövät monipuolisesti ja samalla tavalla kuin minä. Ero on vain se että minä syön liikaa ja lapset sopivasti.
 
No jaa, mies on ylipainoinen ( vähän alle 100kg, mutta on rakenteeltaan aika järeä) ) ja minä taas reilusti alipainoinen ( reilusti alle 50kg.) vaikka syödään samat ruuat ja herkut.
Esikoistyttärellä näyttäisi olevan taipumusta lihomiseen ja muistuttaa rakenteeltaan isänsä, kuopus-tyttö taas on rakenteeltaan sirompi. Kumpikin lapsi on ikäisekseen pitkähkö.
 
Takaisin
Top