Yksin yhdessä (toisen loppuunpalaminen)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Naava
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Naava

Vieras
Saatiin viimeviikolla lopullinen diagnoosi.. mieheni on loppuunpalanut. Tähän yhtälöön kun lisätän 2 pientä lasta uhmakiukkuineen on jaksaminen välillä kortilla. Omaa aikaa minulla ei juurikaan ole tai on silloin kun lapset nukkuu.
Ajatukset ihan sekaisin ja mies ei selvästikään jaksa yhtään lasten kiukuttelua nyt. Lääkäri oli ehdottanut heti sairaslomaa, mut mies ei jäänyt sairaslomalle, koska se sotkee sitten todennäköisesti talouden. Itte oon kotona lasten kanssa ja mies opiskelee.

Onko kellään muulla kokemusta toisen loppuunpalamisesta? Miten selvisitte? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kiitos jos jaksoit lukea.

Anteeksi, kun tuppaudun tänne näin, vaikka minulla ei ole kokemusta puolison loppuunpalamisesta. Mutta minulle tuli mieleen yksi asia, että sinä varmasti saisit neuvolan kautta perhetyöltä apua teidän arkeen, jos vain haluat. Silloin sinä saisit omaa aikaa ja perhetyöntekijä olisi teidän lasten kanssa sen aikaa. Toivon todella paljon jaksamista ja voimia sinulle/ teille ja toivottavasti saisit vertaistukea täältä joltain toiselta, kun minä en valitettavasti pysty sitä antamaan.❤

Minulla ei ole kokemusta loppuunpalamisesta, mutta lapsien ja kodin yksin hoitamisesta miehen sairauden takia kyllä (syöpä ja sen hoidot). Ymmärrän siis täysin tuon jaksamattomuuden tunteet, sekaisin olevat ajatukset ja huolen miehestä. Oma jaksaminen oli pahimmillaan niin pahassa jamassa että saatoin ruveta (illalla, kun ei ollut enää pakko jaksaa) itkemään näennäisesti ilman syytä - ihan vain väsymystä ja stressiä. Siksi neuvon että jos itsestäsi tuntuu että et jaksa, älä epäröi pyytää apua. Onko teillä tukiverkkoa? Joku joka voisi katsoa vähän aikaa lasten perään tai auttaa hieman kotitöissä silloin tällöin? Muista pitää huolta myös itsestäsi ettet itse pala loppuun.

Voimia kurjaan tilanteeseen. Toivottavasti miehesi toipuminen lähtee hyvälle mallille. Suosittelen kyllä sairaslomaa miehellesi. Hänen pitäisi saada sairaspäivärahaa opintotuen sijaan, mikä taitaa olla jopa enemmän kuin opintotuki (ainakin jos teillä ei ole opintolainaa).

Kiitos vastauksista. Ei tämä ainakaan helppoa ole. Täytyy varaan pyytää jostain lastenhoitoapua, että voisi välillä olla itekseen pikkuhetken.

Takaisin