yht köyhiä, mistä apua?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jemina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jemina

Oman äänensä löytänyt
haaaveilen muuttavani paskasta avioliistosta pois vauvan kanssa mutta miten ihmeessä on varaa kun
äitiystuki nettona 900
asumistukse tuski nsaa kun 300
lapsilisä 100

eli käytettävissä nyt 1300

menot
vuokra 700
sähkö 50
puhelinlasku 15
kissat (ruoka ja hiekka) 200
ruoka 400
lääkkeet 20
muut menot kuten vaatteet ym yllättävät menot
menoja enemmän kun tuloja siis...

+-0 tilanne tulee ja mitään ei jää käteen. tuskin on varaa ostaa lapselle vaatteita edes kirppurotilta kun mitään ei jää käteen ja sossusta ei anneta ennen kun on lainaa ottanut. en tahtoisi ottaa lainaa

ei ole varaa muuttaa yksin lapsen kanssa kun pitäisi ostaa
mikro
pyykkikone
astianpesukone
vedenkeitin (vauvalle pullosta maitoa ja maitojauhe keitettyyn veteen ja vedenkeitin se vaan helpottaa kummasti elämää)
pölynimuri
matto
verhot
sänky
pyykkiteline

ymym

miten teillä yh äiteillä on varaa!!??? auttakaa tyhmää.

Hei. Mie voin ainaki omasta kokemuksesta kerttoo jonku verran.
Eli ite sain tytön joulukuu/09. Erottiin tytön isän kanssa, kun tyttö oli 8kk ikäinen. Mie olin koko ajan sitä mieltä että ennemmin yksin oon tytön kanssa, kun huonossa suhteessa. Miullakkaa ei ollu mittään koneita, kun muutettiin pois lapsen isän luota. Hakemusta vaan sossuun, ja ne auttaa. Niitten on autettava alkuun. Asunnon takuuvuokran maksovat, sieltä saa pesukoneisiin rahaa yms mitä tarvii. Mitä lainaa siun pitäs sitte ottaa??!!

Mie oon siitä asti ollu yksin tytön kanssa, hyvin ollaan pärjätty siihen nähen että oon nyt opiskellukki ja muutettiin meidän sukulaisista 550km:n päähän, ja siellä tulee käytyä noin joka toinen kk ja olen raskaana, toinen tyttö tulossa(kesäkuu 23. LA).

Neuvoisin menemään käymään sossussa ja selvittämään tilanteen niille. Saat yksinhuoltajakorotuksen lapsilisäänkin.
Toivottavasti asiat alkaa selvitä! Ilmottelehan tänne miten käy. :)

En ole ikinä kuullut, ettei sossuta saisi rahaa ennen kun on ottanut lainaa? :O Eihän todellakaan kaikilla ihmisillä ole ede mahdollisuutta ottaa saatikka saada lainaa. Rohkeasti vaan sossulta kysymään neuvoa. :)

^ tuo pätee opiskelijoihin - opintolainaa on haettava ennenkuin sossu auttaa, eli sossun on oltava vasta oikeasti se viimeinen vaihtoehto. Tässäkin tosin tuntuu olevan paikkakuntakohtaisia eroja...

Mutta kun ei olla edes avioeroa vireille laitettu ja jos asun yksin lapsen kanssa ja ollaan vielä aviossa niin ne kuvittelee siellä sossussa että mies maksaa :'(

Kannattaa laittaa avioero vireille ja niin miljoona hakemusta asuntoa varten kuin vain pystyt. Mielellään jos teidän kaupungista löytyy esim. VVO jolla on vuokratakuu 250€ niin heidän kanssa saa oikeasti soviteltuakin tuota aika paljon. Itse kävin erotessani suunnilleen joka toinen päivä siellä toimistolla kyselemässä että eikö nyt oikeasti olis mitään kun kotona on sellainen tilanne että siellä ei kerta kaikkiaan vain voi olla.

VVO:lle pitää olla eka vuokra ja vuokratakuu maksettuna ennen kuin voi muuttaa ja saa avaimet, mutta saat ne paperit ja sopimukset joilla voit hakea sitä tukea kelasta ja/tai sossusta että saat siihen apua. Samoin muuttoon ja hankintoihin. Jos on avioeroa haettu ja asumusero paperilla (eli se kämppä varattuna) niin ainakaan kelan tukiin ei avioliitto enää vaikuta, en tiedä miten sossuun? Samoin VVO:lla pääsin vähävaraisille tarkoitettuun asuntoon, miehen omaisuutta ei enää huomioitu eikä meidän yhteistä, sain ensin määräaikaisen sopimuksen jonka loppuun mennessä piti toimittaa osituspaperit.

Itselläni oli ero jo paperilla kun jouduin asioimaan sossussa, olin siis murtuneen käden kanssa sairaslomalla enkä saanut kuukausikaupalla korvauksia mistään (kun käsi murtui elokuussa sain lopulta joulukuun alussa vakuutusyhtiöltä rahaa). Olin irtisanonut asuntoni ja sopinut uuden vuokrasopimuksen, ja minulle maksettiin muuttokulut (minulla oli kirjallinen tarjous muuttofirmalta) sekä ensimmäisen kuukauden vuokra ja takuuvuokraan sain maksusitoumuksen normaalin toimeentulotuen perusosan lisäksi. Tykkäsivät, kun oli kaikesta paperit jo valmiina. Minua kyllä hävetti mennä sinne, mutta eipä ollut vaihtoehtoja. Todella ystävällisesti suhtautuivat.

Ruuasta luulisi että saa säästettyä jos jonkin pennin vielä (ellei tuosta suurin osa ole korviketta?) ja syödä oikein hyvin vielä, hätä keksii keinot vaikkei se paljon siinä vaiheessa lohduta kun elintaso laskee. Lisäksi tulet saamaan elatusapua, joko entiseltä puolisoltasi tai valtiolta, jos ei puolisosi kykene lapsensa elatukseen osallistumaan.

Kyllä sitä vaan pärjää pienemmälläkin rahasummalla, itellä "sama" edessä mutta toki hyvät äippärahat saan ku oon takonu töitä ku reikäpää nyt raskausaikanakin. Ja ei mulla siis avioeroa ole tulossa kun ei ole miestäkään mutta yksin lapsen elättäminen. Mullaki on 550e vuokra ja koira jonka erityisruokavalioon menee 100e/kk. Mutta koska oon päättäny pärjätä niin pärjään, en edes halua ajatella vaihtoehtoa etten pärjäis. Tulot ei vaikuttais kovin paljoa isommilta kuitenkaan ku sunkaan...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin