Yövuorot

Mursutartar

Satasella mukana keskusteluissa
Onko joukossa kolmivuorotyöläisiä? 
Itse teen aamu-, ilta- ja yövuoroja viikonpäivästä riippumatta. Ensimmäisellä neuvolakäynnillä sanottiin että yövuorot pitäisi jättää samantien pois, mutta minusta tuo suositus kuulosti hieman liioitellulta, nyt kun oma jaksaminen on yövuorot kestänyt. Ajattelin tämän kuun vielä niitä tehdä ja sitten lopettaa, työnantajan kanssa olen asiasta jo puhunut.

Onko teille tullut millaisia suosituksia ja mitä ajatuksia asiasta?
 
Minä olen sitä mieltä, että niin kauan kun itsestä tuntuu hyvältä eikä rasita liikaa niin kyllä tekisin vuoroja! Toki täytyy muistaa sitten levätä :) minulla on 2-vuorotyö eikä se ainakaan ole sinänsä rasittanut, muutakuin että työn fyysisyys ja raskaus on laittanut mut nyt sairauslomalle. Luulin jaksavani mutta en jaksanutkaan, höh.
 
Mulle ei oo kukaan sanonut mitään ohjeita mut oon aatellu niitä niin pitkään tehä kun tuntuu hyvältä.....
On kaikista helpoimpia vuoroja fyysisesti kun ei ole nostoja/siirtoja ollenkaan (oon erikoissairaanhoidossa) ja toistaiseks oon ollu tosi pirtee yövuorois ja saanut päivällä hyvin nukuttua...
Eipä tosiaan neuvolantätikään mitään sanonut....mutta meillä on hyvä kun tehdään ja suunnitellaan ite työvuorot niin saan laittaa sellasia kun haluan periaatteessa niin yövuorot voin lopettaa koska vaan. Tosin aamut on ihan hirveitä eikä nyt ihan pelkkää iltaakaan viitti tehä joten toistaseks epäsäännöllistä kolmivuoroo :)

Viikon päästä kolmen viikon loma! sit palaan töihin kolmeks viikoks ja sit on taas viikon loma ja sit onkin jo huhtikuun alku joten enpä varmaan kauaa ees sit oo enään töissä kun sairasloma kutsuu :) pomokin jo kehotti hakeen saikkua hyvissä ajoin...... toukokuun lopussa alkaa virallinen äippäloma...
 
ite tein viime raskaudessa loppuun asti yövuoroo ja aion tehä nytkin mikäli olo niin sallii :) Se on tekemisen kannalta raskin vuoro mun töissä, mutta meneepähän joutusasti aika.
 
Täälläki ilmoittautuu yksi kolmivuorotyöläinen hotellin vastaanotosta. Esikoista odottaessa tein yövuoroja lähelle puoltaväliä, mutta ne lopetettiin omasta pyynnöstäni kun en kokenut oloani "turvalliseksi" yksin valvoessani hotellin asiakkaita.. Nyt tässä sitten kolmisen vuotta ollut kotosalla ja palaamassa rv:llä 18 takaisin työrintamalle rytmejä sekoittamaan, alunperin oli tarkoitus mennä tekemää pelkkää yövuoroa jotta olis enemmän vapaapäiviä ja lepoa, mutta lääkäri suositteli yövuorojen lopettamista rv:lla 26 sikiön sekä itseni hyvinvoinnin kannalta joten pomoni ei suostunut pelkkiin yövuoroihin. Esikoista odottaessani seisomatyö olemattomilla tauoilla ja vähäisillä lepopäivillä pisti selän ja jalat koetuksella joten jouduin jäämään sairaslomalle 2kk ennen laskettua-aikaa. Nyt vähän pelottaaki kuinka tuo rytmienvaihtelu ja  seisominen ilman taukoja mahtaa vaikuttaakkaan pitkän tauon jälkeen kun selkää särkee jo valmiiksi.. wuhuu tervetuloa risaset yöunet ja siitä aiheutuva ressi, onneksi isäntä kuitenkin jää hetkeksi 1 ja 2 vuotiaiden tyttöjen kans kotia ettei kaikenkukkuraksi tarvis niitäki hoitoon kuskata 
 
mohomaha: En osaa sanoa miten vaikuttaa kun en edes jaksanut/viitsinyt senkummosemmin kysellä. Sanoin vain meneväni takaisin töihin rv:llä 18 kolmenvuoden tauon jälkeen tekemään pelkkää yövuoroa johon tuo n.50v neukku tokas, että "jaa, menet sitten pelkkää yötä alottelemaan kun normaalisti odottavia äitejä kehotetaan/suositellaan vähentämään/lopettamaan yövuorot rv:n 26 jälkeen sikiön hyvinvoinnin kannalta.." tämän työnantajalleni toistettua, ei syntynyt yökkösopparia vaan menen tekemään tavallista kolmivuorotyötä ja jossain vaiheessa öitä vähennetään ja lopetetaan kokonaan.
 
Ystävälleni sanottiin neuvolasta, että yövuorot pitäisi lopettaa viimeisellä kolmanneksella. Kaipa se vain lisää turhaan kehon rasitusta...
 
Yritin googletella asiaa, mutten löytäny parempaa perustelua kun että yövuoro itessään on rasitus ja raskaus on keholle rasitus ja kun nää lyödään yhteen niin niitä ei oo pakko tehdä, siitä saa halutessaan vapautuksen ja jossei työnantaja pysty järjestämään vuoroja niin ettei öitä tekis, niin sitten sairaslomaa. Muttei ollu sen parempaa selitystä, eli jos jaksaa niin mikään ei estä. Eipä siitä sit vauvalle pitäis olla haittaa jos äiti vaan jaksaa ja on voimissaan.
 
Takaisin
Top