Yöunet

Kyfi8909630

Silmät suurina ihmettelijä
Saattekos nukuttua öisin? Oon itse turhautunu öisin kun herään n. Kolmen aikaan ja menee ihan pyörimiseks loppu yö :sad001

Sent from my GT-N8020 using Vau Foorumi mobile app
 
täälä kanssa on ihan mahdottomat uni vaikeudet...kyllä tuntee olonsa niin lopuksi kun ei pysty edes nukkumaan...mistähän ihmeestä tälläinen johtuu,aiemmissa raskauksissa olen nukkunut vaikka vuorokauden ympäri ihan ilman ongelmia..
 
Nukahtaminen on vaikeaa. Jos ei satu heräämään koko yönä, niin sitten menee hyvi, mutta jos herää, niin pari tuntia voi mennä ennen kuin saa unenpäästä kiinni. Sama illalla. Jos menee klo 22 sänkyyn, niin uni tulee aikaisintaan 23.30


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Viime viikosta asti alkanut nukkuminen huononemaan. Eli n. 4 x yössä vessaan ravaamista ja veden juomista!? Lisäks alkanut tulla outoja painajaismaisia unia välillä, joihin herään. Ja lisäks herää aina välillä selällän ja sitten stressaan "selällään ei saanu enää maata pitkiä aikoja, ei kai vauva ole nyt kuollut hapenpuutteeseen?!" ja sitten kun koittaa nukkua kyljellään heräilee siihen kun vuorotellen toinen lonkka on puutunut...
 
Minä herään kolmen tunnin välein ilman syytä, joka pirskatin yö samoihin aikoihin. :mad: Neuvolan täti sanoi että hormoonit saavat mun kehon jo valmistautumaan vauvan tuloon ja herätyksiin sen takia, mutta ei nyt ihan vielä tarttis. Aiemmin pystyin ihan kepeästi nukkumaan vaikka 12 tuntia putkeen vaikkei nyt niin kauheasti olisikaan väsyttänyt.
 
Täällä herätään myös joka yö yhden maissa vessaan ja sitten pyöritään välillä tuntitolkulla sängyssä. Ja sen ajan, kun saan nukutuksi, näen pahoja unia yleensä liittyen töihin, jolloin olo ei herätessä todellakaan ole hyvin nukkunut.
 
mikähän noissa pahoissa unissakin on kun niitä minäkin näen...eikä ne yleensä edes liity raskauteenkaan...toivottavasti ois ohimenevä vaihe ja menis pian...huoh..
 
Siis ihanko oikeesti ei saa maata pitkiä aikoja selällään? En oo koskaan kuullukaan... Mä nukun hyvin, paitsi jos närästää ja silloin jos ei enää renniekään auta niin on nukuttava melkein istuma-asennossa. Sillon ei oikeen pysty nukkumaan.
 
Mä en nyt mitään virallista aiheesta tiedä, muuta kun että LOPPUraskaudessa suositaan nukkuvan kyljellä ja kai mieluiten vielä vasemmalla kyljellä. Mutta siihen asti oma maalaisjärki sanoo ettei nukkuma-asennolla voi olla kauheasti väliä jos itsellä vaan on hyvä olo, koska muuten ihmisrotu olisi kyllä kuollut sukupuuttoon jos nukkuessa vauva sisälle kuolisi asennon takia..? On sellainen olo että kyllä ihmiskeho on sen verran fiksu että hälyyttää nukkuvaaäitiä jollain kolotuksella tai kivulla että vaihdappa asentoa jos vauva siitä jotenkin kärsisi..? Mutta korostan että en ttosiaan asiasta mitään virallista tiedä..
 
Joo ei se selällään nukkuminen nyt varmaan niin vaarallista ole, mutta kun itsellä on kyseessä ensimmäinen raskaus, niin sitä stressaa kaikesta. Mm. tällästä tietoo löyty tästä nukkuma-asennosta googlettamalla:

"Australialaistutkimuksen mukaan selällään nukkuvat raskaana olevat naiset saattavat kohottaa keskenmenon riskiään, uutisoi Daily Mail. Viisi vuotta kestäneessä tutkimuksessa havaittiin, että selällään nukkuvilla naisilla on kuusi kertaa suurempi todennäköisyys saada kuolleena syntynyt lapsi kuin niillä, jotka eivät nukkuneet selällään.
Aiemmissa tutkimuksissa on jo viitattu siihen, että selällään makoilu pitkiä aikoja kerrallaan voi rajoittaa veren virtaamista vauvalle. Tutkijat uskovat, että oikealla kyljellä tai selällään nukkuminen vähentää verenkiertoa suurissa laskimoissa jaloista sydämeen, mikä vaikuttaa myös kohtuun virtaavan veren määrään."
http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/oletko-raskaana-valta-selallaan-nukkumista

"Experts recommend that pregnant women not sleep on their backs during the second and third trimesters because of the weight of the growing uterus and baby pressing the vena cava, the main vein that carries blood back to the heart from your lower body region. If compressed, it can interfere with optimum circulation (and circulation is a pregnancy's best friend)." http://www.whattoexpect.com/pregnancy/ask-heidi/week-27/sleep-positions.aspx


TOISAALTA löytyy myös tällästä huojentavampaa "maalaisjärkeen"(?) perustuvaa tietoa luotettavan oloisesta lähteestä:

"Selinmakuuasennossa vauva ja kohtu saattavat painaa äidin selkärangan päällä olevia verisuonia niin, että äidin verenpaine laskee. Jos äidin verenpaine laskee huomattavan alas, istukan verenkierto heikkenee ja vauvan hapensaanti on vaarassa. Näin ei kuitenkaan tapahdu äidin huomaamatta. Jos äidille ei tule selinmakuulla huono olo ja tarvetta kääntyä kyljelleen, ei selällä nukkuminen ole mitenkään vaarallista."
http://www.aitiysneuvola.fi/fi/saako-raskausaikana-nukkua-selallaan/


Että hyviä unia vaan kaikille :goodnight
 
Jostain luin, että neljä tuntia olisi maksimi olla selällään, vaikkei tulisikaan huono olo. Oon miettinyt, että öiset heräilyt on varmaan just tästä syystä hyödyllisiä. Tulee vaihdettua asentoa.
 
minulla alkaa selällään makuulla heikottamaan ja tuntuu ilkeeltä olla välillä selällään,ja kyllä sen todella huomaa kun on ollut "riitävän" ajan selällään...nukun yleensä aina raskaana ollessa kylki asennoissa ja tyyny polvien välissä(saa oijottua selkärankaa ja auttaa liitoskipuihin)viime yönä havahduin kun rupesi tuntumaan oudolta,NUKUIN MAHALLAAN!ihan kun olis nukkunu jonku kunnon sammal mätäs kukkulan päällä,hui ei enää...
pystyykö joku vielä nukkumaan mahallaan?
 
Oon viimeksi nukkunut mahallani 7 vuotta sitten... Eli ennenkuin aloin odottamaan ensimmäistä lastani. Sitä ennen tykkäsin mahallaan nukkumisesta. Raskaana ollessa se ei onnistunut ja jostain syystä mun selkäni ei koskaan kunnolla palautunut edellisestä raskaudesta. Sitä alkaa särkeä jos makaan minuutinkin mahallani. Fysioterapeutti oli aluksi sitä mieltä, että kunhan hormonitoiminta palautuu synnytyksen jälkeen, niin kaikki palautuu entiselleen selän liitoksissakin, vaan eipä palautunutkaan. Oon tehny paljon selkälihasjumppaa, mutta ei siihen mikään auta. Saapa nähdä mihin kuntoon se tämän raskauden jälkeen jää.
 
Ihan täysin mahallaan en enää pysty nukkumaan, mutta sillai kyllä, että toinen jalka on koukussa ja vielä parempi jos koukussa olevan jalan alla on tyyny, se vähän kohottaa vatsaa. Pitäis varmaan ostaa sellainen kunnon uni/imetystyyny.

Niin ja mä nukun kyllä ihan hyvin. Herään kerran yössä pissalle, mutta saan heti unen päästä kiinni. Mulla on aina ollut hyvät unenlahjat! Eilen menin lepäämään klo 21.30, kun oli pää kipeä. Tarkoitus oli nukkua puoli tuntia, mutta heräsin sitten klo 1.20 eikä mitään muistikuvaa että herätyskello olis soinut. Kävin sitte pesulla ja nukahdin heti uudestaan :-)

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Muuten nukkuisin ihan hyvin, mutta 3-5 kertaa yössä herääminen pissalle ja miehen kuorsaus ei varsinaisesti auta asiaa.:violent001
 
Mä olen töiden takia niin poikki, että nukun kyllä kuin tukki, jos ei esikoinen herätä. Mahallaan en ole voinut ensimmäisen raskauden ja epiduraalin jälkeen nukkua, lisäksi olen tässä välissä saanut myös kerran spinaalipuudutuksen, ja joku terveydenhuollon ihminen joskus sanoi, että nämä selkäpuudutukset saattavat vaikeuttaa mahallaan nukkumista. Mene ja tiedä mistä johtuu, mutta kovasti kyllä kaipaan mahallaan nukkumista!
 
Ahaa! En ole ennen kuullut, että epiduraali voi vaikeuttaa vatsallaan nukkumista. Siitähän se varmaan johtuukin! Tuo selittääkin kaiken.
 
Juu, näin minulle on kerrottu. En nyt osaa sanoa onko jotenkin tutkittu juttu vaiko ihan vaan kokemuksien perusteella laskettu että näin on, mutta voisin omalta osaltani sanoa, että pitänee paikkansa? =)
 
Ihan alussa mä nukuin kuin vauva. Taisin olla aika väsynyt kaikista muutoksista kehossani. Sitten tuli ne yö- pissat, heräsin 3-5 kertaa yössä pissalle ja olin päivisin sen takia super väsynyt. Nyt se on vähän laantunut. Joskus en herää yhtään pissaamaan, ja joskus vain sen kerran. Mutta nyt olen saanut niitä kummallisia ja kauhu unia vauvasta ja äitiyteen liittyvistä asioista tai, että mieheni jättää mut. Ne ei kyllä kieltämättä ole niinkään kivoja. Aamulla ei ole kiva herätä ihan tunne myllerryksessä eikä tietää oikein miten olla kun itkettää ja huudattaa ja kukaan ei ole syypäänä siihen. hehe
 
Takaisin
Top