Yösyöttö ja koska siitä pääsee eroon?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mä77
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mä77

Näppärä viestien naputtelija
Mitenkä teidän yöt menee? Varsinkin tuo ruokailuosuus.

Minä alan olla aika kypsä noihin heräämisiin. Tyttö kyllä nukahtaa hyvin illalla omaan sänkyyn ja herää myös inhimilliseen aikaan - lue: mitä myöhempään sen parempi, klo 9-10 on ihan jees. Viimeisen kuukauden aikana tyttö heräilee itkien monta kertaa yössä ja nyt parina viime yönä on vaatinyt kaksi kertaa maitoa. Aiemmin yksi yösyöttö riitti. Mä en vain nyt oikein jaksa! Mulle omat unet ovat todella tärkeät ja olen todella kiukkuinen, jos en saa kunnolla nukuttua. Omaehtoinen valvominen on sitten eri asia, on aika monta yötä mennyt kirjaa lukien aina aamuun asti :wink

Eniten minua ottaa päähän miehen asenne. Olen sille monta kertaa sanonut parin kuukauden ajan, että olisiko se vähän aktiivinen tässä asiassa. Kun tyttö oli ihan pieni, niin mies otti muutaman kerran tytön yösyötöt hoitaakseen ja olikin aivan taivaallista nukkua sen 7-8 h yhteen menoon. MUTTA sen jälkeen ei ole asia häntä oikein innostanut! Olen sanonut kyllä ihan suoraan, enkä mitenkään epämääräisesti vihjaillut. :smiley-angry002

Mies myös haluaa, että tyttö saisi rintamaitoa mahdollisimman pitkään (2 v!!!). Hänen kulttuurissaan se on tapana. Siellä lapset myös nukkuvat äidin kanssa usean vuoden ajan samassa sängyssä. Isät nukkuvat sitten jossain muualla. Helppo hänen on sanoa, sillä minähän se tässä imetän ja herään nyt tällä hetkellä öisin. :smiley-angry019

Milloin noista yösyötöistä voi lasta vieraannuttaa hyvällä omalla tunnolla? Meikä haluaa nukkua! Tyttö syö oikein hyvällä ruokahalulla. Hän saa kolme kertaa kiinteitä päivällä (puuroa hedelmän tai marjojen kanssa sekä vihanneksia, kasviksia ja proteiinia) ja nyt ihan viime päivinä saanut myös yhden hedelmävälipalan ruisleivän palan kanssa. Tuo hedelmäinen välipala on ollut greipin puolikas! Tyttö vain syö ja se syö ihan loppuun asti sen puolikkaan - enemmänkin menisi :) Tuon lisäksi tyttö syö maitoa melkein kaikkien ruokailujen päätteeksi (toisinaan annan vettä, kun tyttö tykkää sitä juoda lasista, mutta määrä on aika pieni) ja myös kerran, pari maitohuikkaa ihan pelkästään.

Tässä sitä nyt vain puretaan väsymysagnistia, kun tuntuu, että mies ei tajua yhtään!

P.S. Tyttö on kuitenkin nukkunut aika hyvin, enkä ole missään sumussa elänyt näitä kuukausia. On aika normaaliolo, mutta yhdet 9 h yöunet ovat haaveissa. Kaiken kaikkiaan tyttö on :angel13ja hänen kanssaan on asiat menneet helposti ja aika kivuttomasti.

Muokattu viimeksi:
Mä olen siinä ymmärryksessä, että kun päivällä menee kunnon soseaterioita se 5, niin yösytöistä voi alkaa luopumaan? Voin olla toki väärässäkin..

Elli söi myös kuukausi takaperin 2-4 kertaa yössä. ja vaikka me kumpikin näiden syöntien jälkeen nukahdettiin ihan hienosti uudestaan, aloin olla aika väsynyt kun yhtäjaksoista unta tuli vaan se noin 2 tuntia kerrallaan. Unikoululla me ratkaistiin nukkumisongelmat, ja tällä hetkellä yöllä syödään kerran, klo 3 aikaan tai sen jälkeen. Aamulla noustaan 6 maissa tai jos oikein hyvä aamu (äidin kannalta) on, niin klo7. :p

Ja mitä tuohon imetykseen tulee, vaikka miehesi olisi mitä mieltä, kannattaa sinun asettaa tässä oma jaksamisesi etusijalle! Sinä valvot ja hoidat, minusta sinä siis myös "määräät" miten haluat asian hoitaa! Toki kannustan myös keskusteluun, mutta itse olen tehnyt niin, että näissä nukkumista ja syömistä koskevissa asioissa olen lähinnä ilmoittanut, että jatkossa toimitaan näin.

Tsemppiä jaksamiseen, kyllä se kohta helpottaa!

Minä vain lopetin yösyönnit tuossa noin viikko takaperin. Poika syö tosiaa 5 kertaa päivässä kiinteitä ja niiden yhteydessä myös imetän, joko ennen tai jälkeen. Alkoi tuntumaan, että poika syö vain tottumuksesta eikä niinkään nälästä. Pari kertaa yössä (entisten syöntien aikaan) laitan tutin suuhun ja poitsu jatkaa uniaan. Nukkuu yleensä noin seiskaan, nukahtaa ysin maissa illalla.

Mie muistelen kuulleeni joskus että 5 kk vauva ei enää ravitsemuksellisesti tarvitse yösyöntiä, toiset vauvathan lopettaa sen jo aiemmin itse. Meillä yösyönti jäi itsekseen pois tuossa 5 - 6kk iässä. Nyt flunssan aikaan tarjosin maitoa yölläkin kun muuten söi ja joi nii huonosti mutta eipä tuo juuri kelvannut :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Voi hyvänen aika! Eihän mies tuollaista voi päättää! Sinähän väsymyksen joudut kärsimään.

Meilläkin tosin vauva syö joka yö kahdesta kolmeen kertaan eikä noilla kerroilla saa tutulla rauhoitettua tilannetta. Mutta tämäkin on jo luksusta, sillä ekat seitsemän kuukautta vauva heräsi seitsemästä kymmeneen kertaan joka yö. Nyt näillä muutamalla herätyksellä tunnen itseni suorastaan virkistyneeksi :D. Mutta ovat nuo vauvat erilaisia. Tytön isotveljet alkoivat kolmen kuukauden iässä nukkua yöt kokonaan.

Ps. Täh? Miksi mun nimi näkyy noin? Oon siis OnnellinenHelmi enkä mikään kryptinen nimimerkki :D

Muokattu viimeksi:
Meilläkin kokeiltiin ennen pääsiäistä muutama yö että mies nukkui neidin kanssa ja minä nukuin toisessa huoneessa. Onnistuttiin saamaan yöt yhdellä syötöllä/syötöttä läpi. Nyt kun oltiin pääsiäinen mummoloissa ja nyt kun neiti on vatsataudissa niin olen antanut syödä silloin kun mielii, eli yhtä tyhjän kanssa oli se meidän "unikoulu". Eikä todellakaan lopettanut itkuja parin yön jälkeen, on nimittäin niin sitkeä sissi että isälleen huusi puoli tuntia joka yö ennen ku alkoi taas katkonaiselle unilleen.. En tiedä miten saadaan kitkettyä tissi pois, hankalalta näyttää. Meilläkin tyttö syö 5 ateriaa päivässä + tissiä päälle jokaisella syötöllä mut toisaalta taas kun saa yöllä tissin suuhun niin syö tosi hanakasti 10-15 minsaa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä myös viisi ateriaa päivässä ja vrkdessa maitoo menee n. 160ml neljä-viis kertaa. Poika nukahtaa yöunille klo 22.30 ja ekan kerran haluu juoda maitoo 5.30-9 välillä. Olis kyllä enemmän ku mukavaa että sais tuon aamun ekan maidon pois yöstä.
Ja huom. mun unentarpeeni on ihan mielettömän suuri joten mun elämässä aamu alkaa vasta klo 11 :)

Meillä tehtiin puolen vuoden iässä tassuttelu-unikoulu. MLL sivuilta löytyy hyvät neutraalit ohjeet eri unikoulujen toteuttamisesta. Mun mielestä olennaisinta siinä on johdonmukaisuus. Me oltiin kotona kaks viikkoo ja keskityttiin ruokarytmiin ja unirytmiin. Nyt poika on seitsemän kuukautta ni ollaan päästy tilanteeseen että syö tosi hyvin päivällä ja aamulla n. kuuden aikaan ekan kerran. Sitte nukutaan usein miten vielä kahdeksaan. :) Ennen unikoulua meillä syötiin kahdelta, viideltä ja seitsemältä.

Kerran jouduin myöntymään ja antamaan maitoa ku pojalla oli vauvarokko ja ei ollut syöny kunnolla päivällä. Sitte seuraavana yönä taas onneksi oltiin ilman! Ite pelkäsin jo että koko työ oli menny hukkaan kun jouduin antaa maitoa. Mut ei onneks. Neuvolastakin sanottiin että sitte on eri asia jos lapsi on kipeenä!

Meillä nukkumaan 19.30 ja herätään 8.00-8.30 ja syö 180ml maitoa 5-6 aikaan :) joskus vasta seiskalta... ja en ole ajatellut että pitääkö siitä luopua :) jää pois kun jää :) tosin nyt välillä itkeskellään hampaita... mutta muuten oon tosi tyytyväinen öihin :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

oho. Kyllä on eroja noissa nukkumisajoissa. Mamia: Teillä vauva nukkuu tosi pitkät yöunet. Meillä poju nukkuu just yhdeksän tuntia....

Juu niin nukkuu <3 päivällä on nyt alettu takkuamaan unien kanssa... :/ yhdet päikyt jäänyt kokonaan pois... niin se vain kasvaa :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

No, ei meillä kyllä vielä noita yösyömisiä voi vielä lopettaa. Vaikka tyttö syökin päivällä ihan hyvin (4 kertaa kiinteitä - Miten ihmeessä joku voi syödä 5 kertaa, meillä ei riitä päivän tunnit??? - ja maitoa välillä), niin yöllä tyttö syö kyllä molemmat rinnat ihan tyhjiksi. Kai sitä pitää vielä odotella? Jostain luin, että jotkut olivat antaneet vettä, mikä lopetti vauvan öiset syömiset parissa päivässä. Onko tuo meidän tyttö kuitenkin vielä liian pieni? Ai niin onhan se jo kohta 8 kk!!!

Sain sitten viime viikolla kunnon hysteerisen kohatuksen, kun joku miehen sanoma osui niin nukkumattomaan hermoon. Siinä sitten myöhemmin juteltiin ja on aika hassua miten kahden, ihan järkevän ihmeisen mielikuvat tapahtumista ovat niin erilaisia. No mies sitten syötti yhden yön ja olikin mukavaa, mutta nyt on taas vähän univajetta. Kuinkahan kauan nuo vauvan levottomat yöt voivat jatkua? Nyt on mennyt jo reilun kuukauden katkonaisilla unilla tytön öisten itkukohtauksien vuoksi.

Ihanaa on että tyttö kyllä nukahtaa oikein helposti ja unet kestävät aika tarkkaan klo 22-7.30 yhdellä syötöllä klo 3 maissa. Mutta siihen lisäksi mahtuu mukaan kahdet tai kolmet itkukohtaukset, jotka useimmiten ei mene itsekseen ohi. Äiti on vähän väsy.

Muokattu viimeksi:
Miehestä vielä:
Minua vähän oudoksutti, se miehen auttamisen haluttomuus yösyöttöjen kanssa. Hän on meistä kahdesta enemmän se hoivaihminen. Hän pitää minusta paljon parempaa huolta kun minä sairastan kuin toisin päin. Mutta tässä asiassa on kai sitten kaksi enemmän tai vähemmän univajeesta kiristynyttä pinna, jotka eivät todellakaan ole puhuneet samaa kieltä.
- Minä vedän silti kehiin tuon äiti-kortin ja 8 kk syötöt päivin öin! Että ei noi muutamat öiset tuttipullottelut ihan aja samaa asiaa minun mielestäni.

Nuo yölliset itkukohtaukset taitavat kuulua tähän vaiheeseen kun kaikkea uutta opitaan. Ainakin meillä pärähdetään välillä kovaan itkuun, eikä meinaa rauhoittua. Tosin meillähän ei olla kokonaista yötä nukuttu vielä ollenkaan. Nukkumaan mennään nyt n. Klo 20.30 syödään 4.30 ja ylös 7.00.

Meilläkään ei ole nukuttu koskaan kokonaisia öitä; viime yönäkin syötin kolme kertaa.. Yleensä mennään 1-2 syötöllä+3-4 muuta itkua joka herättää joten aika väsyneitä ollaan täälläkin..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Herätään meilläkin se kaksi kertaa yössä, mutta kertaalleen vaan syödään. Tässä reilun 7 kuukauden aikana kokonaisia öitä, tai siis ilman syöntiä, on ollut kaksi.

Huoh, meillä taas niiin hankalaa nukkumaanmeno. Nukahtaa täysin uupuneena mut herää vartin-tunnin päästä eikä millään nukahda, ei edes viereen. Olen nyt "luovuttanu" ja ottanut hänet hillumaan meidän kans olkkariin.. ennen meni nukkumaan klo 19-20 nyt vasta 23 aikaan. Herää kuitenkin aamulla samaan aikaan klo 7.. todella raivostuttavaa. Mun ainoo oma aika on ollu tähän asti kun lapsi menee ajoissa nukkumaan, nyt ei oo sitäkään. Nipahan EI nuku enää edes päikkäreitä kuin ehkä kerran viikossa.. Onneks on toi miehenturjake auttamassa, muuten olisin jo uupunut.

Vertaistuki auttaa :)

Kiva kuulla, että muuallakin on väsymystä. Tänään nukuin kahdet parin tunnin päikkärit ja hip, hei olo on todella "kirkas". Ajatus kulkee ja töihin tuli tartuttua tarmolla, minkälaista ei ole nähty sitten kuukausiin. Oli jo aikakin sillä töitä olisi nyt oikeasti pakko tehdä. On tässä muutama rauta tulessa - tämän vuoden projekteja. Ikävä kyllä tiedän, että taas huomenna on paluu arkeen ja hämyiseen ajatuksen kulkuun.

Muokattu viimeksi:
Mä havahduin viime viikolla todellisuuteen - mulla alkaa reilun kahden viikon päästä työt!
Hoksasin siinä samalla sitten, että nyt taitaa olla kreivin aika opetella Ellin nukkumaan koko yö ilman syöntiä, koska mä en jaksa/halua töissä käydessäni heräillä yötä myöten. Mun alunperäinen ajatus oli, että isäntä saa opettaa Ellin nukkumaan koko yöt, hän kun ei ihan joka kitinään herää, toisin kuin minä, mutta se tarkoittaisi sitä, että jouduttaisiin nukkumaan kokonaan eri huoneissa, ehkä jopa eri kerroksissa. Ja mä haluan nukkua isännän vieressä. :Heartred

3 yötä täällä kiukuteltiin, ekana yönä 2 tuntia, toisena 1,5tuntia ja kolmantena 40minuuttia. Ja nyt kaksi kokonaista nukuttua yötä takana! Elli nukkuu 21-5.30 ja äiti noin 22.30-6.00. Siistiä! Aika rankat oli noi muutamat yöt mutta kyllä se kannatti! :p

Takaisin