Vuorotyötä tekevien höpinää

Pienityyppi

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin tämmösen tehdä, että me vuorotyöläiset voidaan jakaa murheita ja mietityttäviä asioita täällä. Ja miks ei myös iloisia asioita. :)

Mulla on jo heti ensimmäinen asia mielessä. Teen 3-vuorotyötä ja yövuorot on nyt osottautunu todella rankoiksi, eikä palautuminen niistä oo helppoa. Meillä valvoo 2 yökköä, ennen oli 3, mutta vähennettiin säästösyistä. Eli enemmän hommaa. Kävin tänää neuvolassa ja kysyin sitä, että jos meillä töissä ollaan nihkeenä siitä etten niitä tekis enää seuraavan listan jälkeen, niin kirjottaako lääkäri siitä sitten todistuksen. Terkkari sano ettei osaa sanoa siitä voiko sellasta kirjottaa.

Mä pahoin pelkään, että saan siitä asiasta tapella töissä, kun sieltä on nyt vakkareita pistetty pihalle ja öiden tekijät vähenee. Ite oon määräaikainen ja tehny öitä.

Onko jollain siis tietoa / kokemusta tästä? Terkkari sano, että jos ne öitä laittaa seuraavan listan jälkeen, eikä usko sitä niin sit on vaihtoehto jäädä saikulle. Oon silloin jo rv 20.. mut en töistä haluais kokonaan sen takia jäädä pois. :confused:

Mä teen vuorotyötä ja yhteistyössä esimiehen kanssa sovin, etten tee yövuoroja enkä myöskään viikonloppuja enää. Tosin syynä siihen se, että sillon kun pienemmät miehitykset niin väkivallan uhka korkeampi ja täytyy pystyä niissä tilanteissa toimimaan täysipainoisesti jo ihan turvallisuus syistä

Huomasin kyllä myös ettei yövuorot mennyt enää kovin helpolla, että ei haittaa vaikka niitä ei enää tarvitse tehdä.

Luin mielestäni jostain, että raskaana oleva nainen voi kieltäytyä yövuoroista? Ite teen kaupan alalla hommia joten yövuoroja ei onneksi ole mutta ei päivärytmi yhtään sen säännöllisempi ole kuitenkaan :D

Joo mä oo kans ymmärtäny että yötöistä on oikeus kieltäytyä raskaana ollessa

Kannattaa kyl katsoa omaan työhön liittyvät oikeudet raskaana ollessa. Ite en vuorotyötä tee mut mulla on pomo joka tunnetusti kiertää sääntöjä ja lakiakin jos ei oo tarkkana niin oon joutunu ottaa paljon asioita varmuudeksi selville. Itse, vauva ja oma hyvinvointi on ehdottomasti ykkösprioriteetti.

Mie teen 2-vuorotyötä, en siis öitä, ja aamuvuorotkin saattavat olla helposti 12h mittaisia. Olen esimiesasemassa, joten teen työvuorolistat itse mutta aion ottaa omat vuorot syyniin ja käydä ne läpi omien alaisten ja oman esimiehen kanssa, jotta saisin painetta pois itseltä. Oma terveys etusijalle!

Mä ilmotin tänään töihin, että yövuorot on mulle huono juttu monestakin syystä. Arvasin, että sieltä tuli heti kommenttia, että on siellä ollu monia, jotka öitä on tehny loppuunasti.. :mad:
Asia kun ei oo niin mustavalkoinen. Eli lääkärintodistus siitä asiasta pitää toimittaa, ei ne mua usko. :grumpy: No minäpä vien sen lappusen sinne ni pitäs asian olla sillä selvä.

Itse en tee varsinaista vuorotyötä, tai no kaipa senkin voi vuorotyöksi lukea jos on aina kerralla 24h töissä. Meillä ei paljoa siis voi valita tekeekö öitä vai ei. Hereillä ei kuitenkaan koko aikaa tarvitse olla, niin se helpottaa todella paljon. Vielä ei ole kokenut liian rankaksi, mutta kyllä nyt jo huomannut ettei ihan niin kevyesti mene kun airmmin. Toki jään kokonaan pois töistä jo kuukauden päästä, ensin vuosilomalle ja sitten sairaslomalle, joten enköhän pyri loppuun saakka jaksamaan.

Oletko Aza kenties palomies, siis "palonainen"? :) Se kun on ainoa ala missä tiedän tehtävän 24h vuoroja :) Ihan siis ulkopuolisena huutelen täältä, kun tykkään vaan niin lukea näitä kaikkia keskusteluja :)

Akidi: melko lähelle meni veikkaus. Teen työtä kyllä sinivilkullisessa autossa, mutta väritys on meillä keltapunainen. Eli siis ensihoitajana.

Huutelen tuolta muualta, mut yötöistä on että 20 viikon jälkeen ei työantaja voi vaatia yövuoroja tehtäväksi (ei toimi kaikkialla) ja 30 viikon jälkeen ei enää suositella yövuoroja.
Ite tein vikat yöt 29+1.

Takaisin