Vuoden 2020 suosikkinimet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Tytölle Aino, pojalle Leo.. Meillä on uunituore artikkeli viime vuoden suosikkinimistä täällä! Ovatko nämä nimet mieleesi tai löytyykö teiltä kotoa kenties joku jolla on tämän hetken suosikkinimi? Entä montako etunimeä lapsella on? Yleisimmin lapselle annetaan niitä kaksi.

Jutusta löytyy myös viiden suosituimman tytön- ja pojannimen lisäksi Top50-listat!
 
Muokattu viimeksi:
Mulla sattuu olemaan toi suosikkinimi. :shy:
Etunimi ja toinen nimi koostuu molemmat suosikkinimistä. Kyllä äiti tiesi nimetessään mua silloin 90 - luvulla. :grin

Mua miellytti kaikki listan nimet.
 
Ovat kyllä ihania nimiä! Toiseksi nimeksi voisin antaa noista oikeastaan minkä vaan, mutta etunimeksi mieluummin harvinaisemman.. Josta tuli vielä mieleen, olenko ainut joka haluaa erikoisemman nimen ensimmäiseksi etunimeksi?
 
Inhosin itse koulussa sitä, että aina piti laittaa kaikkialle sukunimen ensimmäinen kirjain mukaan, koska aina oli joku, jolla on sama etunimi kuin minulla. Liian yleinen etunimi oli käytännössä täysin turha. Näiden listojen lukeminen ennen lapsen nimeämistä on todella hyödyllistä: ihan vain aikasempien vuosien listoja lukemalla osaa yleensä välttää liian yleiset nimet, ja lapsella on päiväkodissa ja koulussa paremmat mahdollisuudet tulla kutsutuksi etunimellään. Lasteni nimet eivät löydy tältä listalta, ihan tarkoituksella.

Esikoisellani kävi kuitenkin huono tuuri, ja hänen päiväkotiryhmässään oli sattumalta toinenkin lapsi samalla etunimellä. Lapseni vihasi sitä, että hänen nimeensä lisättiin "pikku" ja se toinen lapsi oli "iso", koska tuossa päiväkodissa lapset kiusasivat toisiaan nimittelemällä heitä vauvoiksi tai pieniksi, vaikka kaikki olivat suunnilleen saman ikäisiä. En edes tajunnut tätä alkuunsa, minusta oli oikein suloista kutsua lastani pieneksi, mutta yhtenä päivänä satuin paikalle kun toista lasta kiusattiin, siinä lapsilauma rallatteli pikku-Vilja, pikku-Vilja, pikku-Vilja, jne ja Vilja yritti ensin saada heitä lopettamaan ja sitten rupesi itkemään -- ja tässä vaiheessa vasta tajusin, miksi oma lapseni suuttui aina kun joku sanoi häntä pieneksi. Lopetin lapsilauman rallattelun välittömästi, juttelin Viljan kanssa jotta hänelle tulisi parempi mieli ja sitten menin päiväkodin johtajan luokse puhumaan tästä pikuttelukiusaamisesta, ja toteamaan, etten halua lastani muutenkaan kutsuttavan pikku-Eemeliksi (nimi tässä muutettu), koska lapseni on isojen ryhmässä, ei pienten, ja siksi hän on oletusarvoisesti jo iso. Muotinimet ovat ongelmallisia lapselle.
 
Ei ole oikein omaan mieleen suurin osa näistä nimistä eikä löydy lasten etunimiä listoilta. Muutenkin koitan välttää, etten anna lapselle kaikkein yleisintä nimeä, en silti halua antaa aivan harvinaistakaan. Meillä pojilla on kolme etunimeä kummallakin. Poikien nimissä taitaa olla niin, että molemmilla on nimikolmikon harvinaisin etunimenä. Tai en ole nuoremmasta ihan varma, voi olla että toinen nimi on himpun verran harvinaisempi.
 
Itse kuljin vielä täysi-ikäisenäkin pikku-etuliitteellä ja päätin, ettei lapseni saisi kärsiä vastaavaa.

Listalla on kyllä kauniita nimiä, joista itsekin olen haaveillut lapselle. Nimiä, joilla olisi myös perinnettä suvussa. Mikäli joskus meille lapsi vielä suodaan, jää nuo nimet kuitenkin antamatta. Onpahan ainakin hieman epätodennäköisempää lapsen olevan vielä kolmekymppisenäkin pikku...
 
Ei löydy listalta kummankaan lapsen nimiä. Kummallakin on kaksi nimeä. (Tai tulee olemaan. Toista ei ole vielä kastettu, joten virallisissa yhteyksissä on hätäkastenimellä.) En halua antaa liian yleistä nimeä, mutta en toisaalta myöskään tutkinut viime vuosien listoja nimeä päättäessä.

Itselläni on muuten nimi, joka on tosi harvinainen -90 luvulla syntyneillä, mutta silti ammattikoulussa oli saman niminen ja nimeeni lisättiin tämä jo ikäväksi todettu pikku-liite.
 
Toisen lapsen etunimi löytyy kyllä listan puolivälin kohdilta. Toiselta taas kolmas nimi myös puolivälissä. Listalla kivoja nimiä, enkä usko listojen vaikuttavan, jos meille vielä lapsia saamme.

Itselläni etunimi, jota melko paljon ikäisilläni, usein luokalla ollut useampi saman niminen. Meillä päin on ollut tapana liittää etunimen perään sukunimen alkukirjain, eikä kiusaamista tai nimittelyä aiheesta ollut. Yläasteella sitten osaa kutsuttiin sukunimellä pelkästään, eikä sekään tuntunut ketään haittaavan. Nämä on varmaan aika yksilöllisiä juttuja, miten kukakin kokee.
 
Ei löydy kummankaan tytön nimeä listalta (arvasin sen kyllä), vaikka ovat ihan perusnimiä. Tosin valittiin nimet siten, että ovat lausuttavissa myös ulkomailla. Meilläkin oli koulussa aikoinaan monta samannimistä.
Julmin oli ehkä ”pikku-Jorma”
 
Esikoisen nimeä ei löydy. Tämän nuoremman nimi löytyy, mutta vasta loppupäässä. Arvelinkin sen olevan tässä top50-listalla, mutta arvelin sen olevan myös loppupäässä. Onneksi arvaukseni osui oikeaan, sillä mekään emme halua, että tyttö joutuu tätä pikku-kiusaamista kokemaan. Halutaan myös, että tyttöä kutsutaan etunimellä eikä sukunimellä.

Vältettiin myös luoti näköjään! Harkitsimme Oliviaa nimeksi ja se taisi olla toiseksi yleisin.
 
Listalla on ihan kauniita nimiä, mutta minusta nimen idea on se, että kutsumalla omalla nimellä erotutaan muista ihmisistä. Jos lapsella on kovin yleinen nimi, tämä tarkoitus ei täyty. Itselläni on harvinainen nimi ja se on ollut käytännöllinen. Tästä syystä halusin omille lapsillenikin harvinaiset nimet. Ne ovat kuitenkin käytännölliset ja kauniit ja ennakoin, että ne saattavat yleistyä jonkun verran, joten toisina niminä on sellainen nimi, jota voi käyttää yhdessä etunimen kanssa,jos tulisi se tilanne, että muuten saisi pikku-etuliitteen tai kutsuttaisiin sukunimellä.

Toinen käytännön seikka on se, että jos on kovin yleinen etunimi+sukunimi, täytyy käyttää melko paljon mielikuvitusta, että saa itselleen sähköpostiosoitteen. Tämä oli kuopuksen isälle hyvä peruste, hän pitää lähes kaikista maailman yleisimmistä nimistä.
 
Ihan hyviä nimiä, mutta itse en niitä lapselle antaisi. Meidän pojalla on superyleinen (isänsä) sukunimi ja etunimet superharvinaisia mutta ei outoja.
 
Takaisin
Top