Voiko synnytyksen käynnistää raskauskäynnillä 41+5 ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Crys
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Crys

Vasta-alkaja
Hei,

Olen ensikertaa raskaana ja nyt tulee 40+5 täyteen. Maanantaina 41+3 varaan käynnin sairaalaan loppuraskauden käynnille. Tiedän sen verran että siellä tarkistetaan joitain asioita ja mahdollisesti käynnistää synnytys ja viimeistään 42+1.

Mitä 41+5 käynnillä tapahtuu? Voinko pyytää synnytyksen käynnistämistä? Pitääkö olla joku syy käynnistykselle? En jaksaisi sen jälkeen enään odottaa.

Kiitos kaikille vastaajille.

Pitäisin erikoisena jos synnytyksen käynnistämistä tuossa kohden ei ehdotettaisi tai pidettäisi vaihtoehtona. Nykyään taidetaan usein käynnistää mieluummin ennen 42 raskausviikon loppua raskaus- ja synnytyskomplikaatioiden vähentämiseksi. Mulla ehdotettiin käynnistystä jo 41+2 käynnillä vaikka tutkimuksissa kaikki oli hyvin ja sitten käynnistettiinkin. Ainakin käynnillä katsotaan sikiön sydänääni- ja supistuskäyrät ja lääkäri tekee sisätutkimuksen ja yleensä ultralla kai katsoo sikiön ja istukan kunnon yms. Tsemppiä 😊

Kahdessa viimeisessä raskaudessa jotka meni yli sain suoraan käynnistys ajan 41+3. Olin aikaisemmin jo kertonut etten jaksa kaikkien vaivojen kanssa ja toivoin käynnistystä. Mutta aikaisemmin eivät alkaneet käynnistämään. Mutta kumpikin lapsi alkoi itsestään syntymään 41+2😅

Pitäisin erikoisena jos synnytyksen käynnistämistä tuossa kohden ei ehdotettaisi tai pidettäisi vaihtoehtona. Nykyään taidetaan usein käynnistää mieluummin ennen 42 raskausviikon loppua raskaus- ja synnytyskomplikaatioiden vähentämiseksi. Mulla ehdotettiin käynnistystä jo 41+2 käynnillä vaikka tutkimuksissa kaikki oli hyvin ja sitten käynnistettiinkin. Ainakin käynnillä katsotaan sikiön sydänääni- ja supistuskäyrät ja lääkäri tekee sisätutkimuksen ja yleensä ultralla kai katsoo sikiön ja istukan kunnon yms. Tsemppiä 😊
Ainakin täällä missä asun voi varata ajan vasta 10 päivää lasketun ajan jälkeen eli 41+3 ja aika olisi 41+5. Sitä ennen ei vissiin tehdä jos on terve ja siellä HUSsin sivuilla lukee näin:

Raskaus on yliaikainen, kun raskaus on kestänyt yli 42 raskausviikkoa. Loppuraskauden seurantakäynnit aloitetaan, kun raskaus on kestänyt 41 viikkoa ja 5 päivää (41+5). Voit varata yliaikaisuuskäynnin itse soittamalla suoraan synnytyssairaalaan joko käynnistysyksikköön tai äitiysvastaanotolle. Yleensä synnytyksen luonnollista käynnistymistä voi rauhassa odottaa.

Voimme joissain tapauksissa aloittaa loppuraskauden vastaanotoilla kohdunkaulakanavan kypsyttämisen joko mekaanisesti tai lääkkeellisesti. Mekaanisen kypsytyksen yhteydessä voit yleensä vielä palata kotiin, mutta lääkkeellisen kypsytyksen jälkeen on jäätävä sairaalaan. Synnytyksen käynnistäminen aloitetaan yliaikaisuuden vuoksi viimeistään raskausviikoilla 42+1.
Sen takia kyselin täältä kokemuksia :) ja kiitos paljon!

Takaisin