Voiko lapsen pukea "miten sattuu"?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Aihetta sivuttiin aika paljon sukupuolisensitiivisen keskustelun ketjussa. Mutta palataanpa aiheeseen vähän laajemminkin kuin tyttöjen/poikien vaatteiden osalta. Voiko siis sinusta lapsen pukea vähän miten sattuu? Haittaako eripariset vaatteet? Tai kuluneet? Pitääkö olla muodikkaat?

Itseltäni puuttuu silmä sen suhteen, mitkä värit sopii yhteen ja mitkä ei. En siis näe, vaikka jotkin vaatteet jonkun toisen silmiin riitelisi. Niinpä pientä lasta pukiessa olen yleensä aina ottanut vaan pinosta päällimmäiset on sitten minkä värisiä tahansa. 🤷‍♀️ En sitten tiedä onko näyttänyt jonkun toisen silmiin pahalta. Nyt kun lapset on isompia, annan heidän itse valita sään mukaisista vaatteista. (Siis pääasiassa sanon, tarvitaanko pitkät vai lyhyet hihat jne. Ulkovaatteissa on vähemmän valinnanvaraa, joten niissä vanhempi valitsee lapselle ne säänmukaiset.)

Muotia en myöskään ymmärrä ja kuopus käyttää paljon esikoisen vanhoja vaatteita, vaikka ikäeroa on yli kuusi vuotta. Enkä ihan ymmärrä, miksi lastenvaatekirpputorit ei huoli niin "vanhoja" täydenpalvelun myyntiin. Muuttuuko lastenvaatteet viidessä vuodessa niin paljon?

Eli meillä lapset voi hyvin pukeutua epämuodikkaasti ja eriparisiin. Kuopuksella myös on ihan kaiken värisiä vaatteita (esikoinen on valikoivampi värien suhteen). Siitä koitan pitää huolen, että vaatteet on ehjät ja (ainakin liikkelle lähtiessä) puhtaat. Mutta omaan silmääni ei mitenkään ikävästi pistä, jos nyt jonkun lapsen vaatteessa on pieni reikä tai on virttynyt, jos vaate ajaa asiansa. Pidän siis tärkeimpänä sitä, että lapsen on hyvä olla vaatteissa. (Ja kyllä, pukeudutaan tilanteen mukaan esim. juhliin hienommat vaatteet. Pohdin nyt arkipukeutumista.)

Meillä esikoinen saa itse valita arkisisävaatteensa juurikin sään mukaan. Omaan silmään yhdistelmät on välillä hassuja kuten mekko ja kollarihousut, mutta arjessa menee. Pienemmälle valitsen itse ja ihan kaikkea en yhdistele, sillä osa yhdistelmistä vaan hiertää omaa silmää. Miehen jäljiltä välillä vähän hassun näköinen. Mutta hänkin on jo vähän oppinut.😂
Mutta ei näillä oikeasti ole väliä. Rikkinäisiä vaatteita en pidä ihan sen takia koska haluan korjata ne ennen kuin menevät pahemmin rikki. Mutta sen jälkeen taas käyttöön. 😊 Ja tahraiset vaatteet menevät vasta illalla vaihtoon elleivät aiheuta tuhoa ympäristöönsä🫣.

Mä oon kanssa "muotisokea". Varmaan puen riiteleviä värejä ja liian erilaisia ylä- ja alaosan kuoseja kun ei mun silmä erota mikä siinä olisi vialla 🙈 Sukat parittelen koriin, joten aamuisin on jalassa samaa paria. Mut esikoinen varsinkin omatoimisesti riisuilee niitä päivän aikana pitkin kotia, niin välillä kesken päivän jos lähdetään kotoa jonnekin, heitän sille vain kaksi ekana löytynyttä sukkaa jalkaan 😆 Suurin osa sukista on yksivärisiä, raidallisia tai ryhmähau, niin ei niistä niiiiin häiritsevää lopputulosta tule 🤣 Aamuisin puetaan puhtaat vaatteet päälle, mutta
jos kun ne päivän aikana saa ruokatahraa yms, ei vaihdeta ellei olla lähdössä johonkin erikoistilaisuuteen. Tai jos kastuu aivan märiksi niin silloin toki. Pointti siinä että parista pudonneesta makaroonista tulleet ketsuppitahrat ei meillä vielä riitä vaatteen pesuunjoutumiseen kesken päivän, vaan iloisesti käytellään niitä lounaalta iltaan 😅

Mekään ei pienistä tahroista laiteta vaatteita vaihtoon kesken päivän. Vaihdetaan pääasiassa sitten jos kastuu, sotkee eteenpäin tai mennään jonnekin missä pitäisi olla siisti. Muutoin vasta illalla vaatteet pyykkiin.

Itselleni lapsen huoleton pukeminen jäljittelee omaa pukemista, eli ainakin
- värit (tai materiaalit) ei sovi toisiinsa
- paita JA housut printillisiä
- tytöllä liian poikamaiset tai toisinpäin
- eripari sukat
- likaiset tai reikäiset vaatteet (pikkuvika ei haittaa)
- merkkivaate läntättynä sen merkin takia (vaate joko kulunut tai ei sovi muihin vaatteisiin)
- epäkäytännöllinen tekemiseen tai säähän nähden
- liian pieni tai iso

Ostaessa tärkein kriteeri on tylsästi hinta, joten käytän enimmäkseen halvimpia käytettyjä, eli jo vähän nuhjuuntuneita osittain. Merkkejä tai muotia en seuraa ollenkaan. Miehen annan pukea lapsen vapaasti, jotta ei tule olo että arvostelen. Kotona en ole yhtä tarkka, mutta ulos lähtiessä katson, että kokonaisuus näyttää siistiltä. Ja kotona juurikin ollaan usein likaisilla vaatteilla.

Tarkennetaan etten siis tuomitse muiden tapaa pukea lapsiaan, vaan tämä on enemmänkin itseironista itsetutkiskelua. Huomaan nimittäin että kuulostan turhan tarkalta, vaikka ulkopuolinen tuskin kuvailisit minua tarkaksi lapsen vaatteiden perusteella 🫣

Esikoisen ajasta en muista, milloin hän itse alkoi valita vaatteensa, mutta silloinkin katsoin lähinnä kotoa pois lähtiessä, että ne olivat puhtaat. Väriyhdistelmistä yms. en välitä.

Jos meillä on jokin aikainen meno aamusta, pistän yleensä pojalle (täyttää loppuvuodesta neljä) valmiiksi sohvan reunalle vaatteet odottamaan, jotka hän pukee päällensä ilman valitusta. Ihan kotona ollessa voin sanoa hänelle, että käy hakemassa itse kaapista housut ja paidan sekä yhdet sukat. Saa siis ottaa vapaasti mieleisensä. Sukkia meilläkin kyllä löytyy päivän jälkeen pitkin lattioita useampia, eli niitä käydään hakemassa useamminkin. 😄 Samalla linjalla täälläkin mennään sen suhteen, että pienet tahrat ei menoa haittaa, illalla sitten vaan pistetään vaatteet pesuun. Vaihdetaan vain kastuessa tai jos ihan kunnolla sotkeentuu, että sotkua olisi sen jälkeen pitkin kämppää. Pienet ratkeamat ja reiät korjaan mahdollisimman pian, koska poika tykkää tökkiä niihin sormiansa (ajatuksissaankin), niin ovat vielä käyttökunnossa sen jälkeen. Paritkin paidat menivät kuteiksi tai roskiin, kun hän suurensi reikiä leikkien lomassa. 😏

Merkkivaatteista en piittaa, haluan lapsille huoletonta ja mukavaa käyttövaatetta päälle, mitä ei tarvitse varoa.

Minäkin saatan laittaa lapselle aamulla sopivat ( ja yhteen sopivat ) vaatteet, mutta iltapäivällä päällä on ihan muuta. 😆
Se mikä riepoo, on se, että päiväkoti sekoittaa puhtaat ja likaiset vaatteet. Eli jos repussa on puhtaita varavaatteita, niin likaiset vaatteet on laitettu sellaisenaan niiden puhtaiden sekaan, jolloin lopputulos on, että kaikki vaatteet haisevat.

Minulle lasten pukeminen on aina ollut päivän ihanimpia ja iloa tuottavampia hetkiä. Minulle ei ole väliä onko muilla eri paria ja epäsopivat kuosit yhdessä, kun usein ne joilla kuosit ei sovi yhteen on mitä parhaimpia ja ihanimpia vanhempia. 🥰

Itselle vaan hyvin esteettisenä ihmisenä se vaatteiden valitseminen tuottaa niin paljon iloa. 😂 Ja on onnekas tilanne jos pystyy yhdistellä erillaisia vaatteita ja on tuhlata aikaa sellaiseen. Pidän itseäni sen suhteen onnekkaana.

Se mikä riepoo, on se, että päiväkoti sekoittaa puhtaat ja likaiset vaatteet. Eli jos repussa on puhtaita varavaatteita, niin likaiset vaatteet on laitettu sellaisenaan niiden puhtaiden sekaan, jolloin lopputulos on, että kaikki vaatteet haisevat.

Sama täällä! Usein repun tullessa kotiin saa arvuutella, mitkä vaatteet on ollut päällä ja mitkä ei - tai laittaa kaikki pyykkiin. Samaten hiekkaisia ulkovaatteita laitetaan niiden (vielä hetkeä aiemmin) puhtaiden vaatteiden sekaan.

@Lya M. meidän päiväkodissa onneksi laittavat pyykit muovipussiin! Toki se on varmaan jonkun mielestä turhaa muoviroskaa, mutta ei sentään tarvitse pestä turhaan kaikkia.

Itse kysymykseen niin meidän neiti melkein 3v yleensä pukee ja valitsee itse vaatteensa. Katson vain, että päällä on tilanteeseen sopivat vaatteet. Yhdistelmät ovat kyllä välillä aika mielenkiintoisia, mutta en ole ottanut arjessa stressiä. Ja hän siis pukee usein tahallaan eriparisukat, kun on kiva, että on useampi erilainen kuva. 🤭

Taidan olla vähemmistössä, kun saatan kesken päivän vaihtaa likaiset vaatteet ja usein vaihdan päikkyvaatteet kotiin tullessa. 😅 Vaihdan omatkin vaatteeni, jos tulee sotkua. Ja rikkinäisiä vaatteita en pidä lapsella. Korjaan kyllä vaatteita sen vähän mitä osaan (napit ja pienet reiät tms), mutta en laita lapselle päälle reikäisiä vaatteita. Jossain piharymyämisvaatteissa voi toki olla kulumaa tai resorit vähän puhki, mutta en pue päälle rikkinäisiä vaatteita ennen korjausta.

Päiväkodissa ovat nyt syksyn tullen pukeneet ihan liikaa vaatetta. Ei siis olla viety vielä paksuja ulkohousuja, kun on pärjännyt ihan collareilla tai tuulihousuilla, mutta niin vaan pukevat jotkut päikyn softshellit ja tyttö on ollut aivan hikisenä haettaessa. Kurikset löytyy kyllä naulakosta, jos märkää on.

Meilläkin muuten varsinkin kuopus laittaa välillä tarkoituksella eripariset sukat. Ja vaikka aamulla olisi samaa paria, saattaa päivällä toinen sukka vaihtua kastuttuaan. Itsekin vetäisen jonkun parittoman sukan jalkaan, jos toinen sukka kastuu.

Puen lapset miten sattuu kuhan on sään mukaset. Ja kaikki käytetään eripari sukkia. Oon lapsille sanonu et mulla on parempaakin tekemistä ku ettiä pareja sukille🤣 voivat ite ettiä parit jos tarpeelliseksi tuntevat. pienet tahrat ei päivän aikana haittaa eikä kyllä pienet reiätkään🤷‍♀️ ja hoitoon oon sanonu että meidän lasten vaatteet on käyttöön ja leikkiin tarkoitettu. En ymmärrä miks lapsilla ois semmoset vaatteet päällä joilla ei saa leikkiä. Meillä kans onneks hoidossa laittavat likaset vaatteet pusseihin👍

Takaisin