Voiko halpa olla hyvä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bella Swan
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Voiko esimerkiksi seuraavissa halpa olla hyvää: asunto, vaatteet ja kengät, ruoka, huonekalut, lastentarvikkeet.. Missä tapauksessa halpa voi olla hyvä ja missä tapauksessa ei missään nimessä?

Asunnon hinta on suhteellinen. Halpa voi olla hyvä, jos ostajan tarpeet ovat erilaiset kuin ostajien enemmistön, ostaja siis tarvitsee sellaisen asunnon, josta muut eivät ole kiinnostuneet. Esimerkiksi jos asunnon sijainti on syrjäinen, mutta ostaja on etsimässä kotia juuri kyseiseltä alueelta, ei halpa hinta ole huono.

Edullinen ruoka voi olla yhtä hyvää kuin kalliimpi.

Huonot kengät voivat olla kalliita ja usein ovatkin. Toisaalta halvatkaan kengät eivät välttämättä ole huonot. Omalla lapsellani käytän suositusten mukaisia kenkiä, niitä ei kyllä saa halvalla, mutta toisaalta huonoista jäykistä ja kapeista kengistä voi joutua maksamaan yhtä paljon.

Vaatteita voi saada hyviäkin edullisesti, mutta kyllä siinä aika tuurilla yleensä mennään.

Huonekaluja voi myös saada edullisesti, mutta toki kotimaisesta umpipuisesta teetetystä huonekaluista joutuu maksamaan enemmän kuin ikean halvimmasta mööpelistä. Ikeassakin on ihan hyviä tuotteita.

Useimmiten jos joku on ihmeellisen edullista, siinä on joku vika. Kannattaa silti ottaa selvää, joskus voi tehdä edullisia löytöjä.

Halpa ja kallis, kaikki on suhteellista. Kallis ei aina vastaa laatua mutta kyllähän esim. materiaalivalinnat vaikuttavat suoraan esineiden kestävyyteen. Kyllä 100€ nahkasaappaat kestävät paremmin kuin 20€ muovitossut, mutta tämäkin riippuu siitä mitä tarvitsee ja mihin tarkoitukseen.

Kesäksi ostan aina max. 10€ kangastossut ja aina olen löytänyt hyvät, näissä kun ei nimittäin ole suurta laatueroa kalliimpiin.
Vauvanvaatteissa jotka eivät silloin vielä ole niin kovassa kulutuksessa kuin taaperolla, olen myös suosinut edullisia merkkejä hyvin lopputuloksin.

Tarjouksia kannattaa tarkkailla koska liikkeillä on usein valtava kate tuotteiden hinnoissa. Saattaa löytää edullisesti helmiä jos vain jaksaa tehdä vähän töitä sen eteen.

Ja hyvästä työntekijästä pitää maksaa, siitä en yleensä projekteissa tingi. Halvalla ei kyllä yleensä saa hyvää työntekijää tai asiantuntijaa. Esim. kun on rakentajista ja sähkäreistä kyse.

Kallis ja halpa riippuvat tilanteesta.
Meillä olisi varaa isompaankin asuntoon ja kalliimpaan autoon, mutta emme näe niitä tarpeelliseksi

Esikoiselle en todellakaan osta myöskään mitään kallista vaatetta, koska riippumatta merkistä, vaatteista on joko lähes heti polvet puhki tai niissä on jotain mystistä sotkua, joka ei lähde millään pesuaineella pois. ( Lapsi ei muista, mistä sotku olisi voinut tulla)
Lisäksi, markettivaatteet ovat kestäneet merkkivaatteita paremmin

Kengissä en kyllä lähde tinkimään, jotta lasten jalkoihin ei tule virheasentoja.

Näitä on niin monenlaisia. On hyviä halpoja ja kalliita ja on huonoja halpoja ja kalliita. Esim. lastenvaatteissa ostan halvemmasta päästä. Ne on pääasiassa kestäneet vähintään sen aikaa mitä on lapselle sopineet. Toisaalta halvat tennarit hajoaa kesässä, merkkitennarit on ollut nyt jo pari vuotta käytössä eikä näy juuri kulumista.

Mulle on tuttu sanonta, että köyhän ei ole varaa ostaa halpaa. Toisaalta pitää paikkansa, mutta ei ehkä aina. Mielestäni asia riippuu, millainen käyttötarkoitus on (juurikin vauvanvaatteissa esim. voi ostaa halpojakin, oon huomannut että muutama lahjaksi saatu merkkivaate on kyllä mennyt ihan huonoksi kun en pese vauvanvaatteita kolmessakympissä....) ja se, että varmasti jokaisessa tavarassa on niitä ns. maanantaikappaleita. Toisaalta myös halpa tuote voi kestää pitkään, esimerkiksi suosikkikenkäni (ovat muuten tennarit!) on ostettu kolme vuotta sitten hintaan 15e. Ovat edelleen loistavassa kunnossa, vaikka käytössä ovat olleet. Itse olen aika pitkälti mennyt sillä linjalla (jos vaan olen pystynyt), että en useimmiten osta kaikista halvinta vaihtoehtoa, mutta en myöskään kalleinta. Pitää myös muistaa, että useita halpojakin tuotteita pystyy huoltamaan ja käyttämään huolellisesti.

Toisaalta myös halpa tuote voi kestää pitkään, esimerkiksi suosikkikenkäni (ovat muuten tennarit!) on ostettu kolme vuotta sitten hintaan 15e. Ovat edelleen loistavassa kunnossa, vaikka käytössä ovat olleet.

Minkä merkkiset? Laitan korvan taakse ja toivon että pysyy siellä siihen asti että nykyiset hajoaa. :grin

Takaisin