Voihan supistus!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko muita, joilla on jatkuvasti supistuksia? Onko vielä kipeitä ja mikä on lääkärin arvio tilanteesta?

Mulla on jatkuvasti supistuksia, eniten liikkuessa, istuen tai maaten kylkeä kääntäessä. Välillä mukana on kipeitä supistuksia, etenkin jos olen ollut vähänkin pidempään jalkeillani esim. kaupassa. Mitään en voi enää kantaa, edes roskia ulos. Uusimpana riemuna on napakat ja kipeät supistukset myös levossa. Neuvolalääkäri on vasta ensi viikolla, hoitaja käski sitä ennen lepäilemään paljon. Ei tällä ololla muutakaan voi... Viikkoja on nyt 32 + 2.

Levossa ja liikkuessa. 2 viikkoa makasin synnytysvuodeosastolla täyslevossa ja tällä viikolla pääsin kotiin suppariestolääkkeiden kanssa. Liikkumiskielto myös kotona. Mies joutuu hoitaa kaiken.. mulla suurimmaksi osaksi harkkasuppareita, jotka tuntuu epämielyttäviltä. Neuvolassa käskettiin elämään normaalisti ja liikkumaan.. olikin väärä neuvo mun kohdalla. Onneks yks maanantai oli neuvola kiinni niin pääsin äitiyspolille näytille, jonne jäinkin samantien.. En osaa sanoa onko ollut kipeitä supistuksia..Nämä sit aukas sisäsuun(jonka näkee vain ultraamalla). Kohdunkaulaa ei lyhentäneet. Kerron tän siksi, että ihmiset oikeasti ottais noi supistukset vakavissaan ja kävis näytillä.. niin ja oli mulla paineentunnettakin noiden lisäksi. Onneks hyvällä hoidolla eli lääkkeillä ja levolla on saanut pidettyä pikkusta masussa nyt 3 viikkoa. Jokainen päivä on plussaa. Voihan se olla et tässä vielä mennään loppuunkin asti, mutta todennäköisesti neiti ei malta pysyä masussa niin pitkään.

.. ja mikä tärkeintä vauvalle kerettiin antaa keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit jos syntyis keskosena.. mulle ei oikeestaan kauheesti toivoa annettu kun osastolle menin ja sanottiin et synnytys on hyvin lähellä, mutta tässä sitä ollaan. Kiitos lääkkeiden ja levon.

täällä ollut kivuttomia harkkareita pitkin matkaa jo monta kuukautta, työaikaan oli rasituksessa jatkuvasti niitä jos oli monen päivän työputkia. nyt sitten pari päivää ollut napakoita, kipeitä suppareita. kävin neuvolassa ylimääräisellä käynnillä, vauvalla kaikki hyvin mutta pää aika alhaalla ja hoitaja meinasi että tuskin enää muuhun asentoon kääntyykään. täällä on huonosti lääkäreitä tolla puolella, ja seuraava tulee vasta ensi tiistaina. täyslepoa neuvoi ja viikonlopun jälkeen yhteys jos tilanne ei rauhotu niin pääsee sit lääkärille. Onhan tää vähän tympee kun ei tiedä onko nuo kivuliaat supparit availlu jotain vaikko ei, mutta ovat nyt kyllä levossa aika hyvin asettuneet.

Ounou Mimoza, onko sulla ollut vuotoja tai muuta oiretta vielä suppareiden lisäksi? Mitä voit tehdä liikkumiskiellossa, voitko syödä ruokapöydän äärellä ja käydä suihkussa normaalisti, vai täytyykö olla ihan koko ajan makuuasennossa? Tsemppiä sinulle ja toivottavasti pikkuinen pysyy masussa mahdollisimman pitkään vielä (: Kylläpä alkoi kertomuksesi jälkeen jännittämään, kun pitää ensi viikkoon asti oottaa lääkärin tutkimuksia... Vähän sama tilanne ja jännitys kuin Windy87:lla, kun ei heti päässytkään tutkimuksiin.

Saan kyllä joo hiukan liikkua ja käydä suihkussa, mut hyvin lyhkäsiä aikoja.. istumista ei suositella kun lisää jotaki painetta tuonne alapäähän.. tuntuu et kaikki normaali on kiellettyä :D.. pakko se silti on syödä niin et istuu.

Ei kannata kuiteskaa huolestuu, monella on suppareita ja tuntuu et vähä kaikki niistä valittelee näillä viikoilla ja kuitenki suurimmalla osalla kuuluu asiaan ne :) mulla vaan oli tämmönen tuuri tällä kertaa. Toisaalta oon niin onnellinen, että asiat kuitenki näin hyvin tällä hetkellä :) enkä olis ite uskonu että näinki pitkälle päästään :) ja onhan tässä hyvät viikotkin jo jos päättäis syntyä keskosena. Kannattaa aina kuitenki käydä näytillä, jos on mahollista :) Mun onni oli se, että oma neuvola oli kiinni ja oli pakko soittaa äitiyspolille.. muussa tapauksessa olisin uskonut neuvolan th:ta ja jatkanu siivoilua kotona. Sen peruslausahdus kun oli että "jatka normaalia elämää" +hymähdykset päälle.. mun neuvolassa nyt sekoiltii muutenki ihan huolella. Tuolla osastolla lääkäri toi mulle sokerimittauslaitteen ja olin ihan äimänkäkenä et mitä nyt.. no kuulemma mulla RaDi ollut tietämättäni. Neuvolassa kehuttiin hyviä arvoja, vaikka todellisuudessa olis pitänyt jo silloin aloittaa mittailu. Luotin vaan niin paljon siihen terkkariin neuvolassa.. no lähti kyllä se nainen vaihtoon tuon sairaalareissun jälkeen. Ne ei voinu ku ihmetellä siellä sairaalassa, et miten mua oltiin neuvottu neuvolassa. En edes saikkua saanut vaikka itkin miten rankkaa oli olla töissä suppareiden kanssa.. ymym.

Tosi yleisiä nuo supistukset.. Mulla neuvolatäti jäi nimittäin ihmettelemään, kun itse kerroin, ettei ole ollut kuin 1-2 x.. Kuulemma yleensä tässä vaiheessa niitä alkaa jo aika tavalla tulemaan, siis HARJOITUS supistuksia, ne kivuliaat ovat sitten jo asia eriksee. Tsemppiä kaikille supistuksista kärsiville. Toivotaan että pienokaiset jaksaa vielä pysyä yksiössään. <3

Täällä ollaan kolmatta viikkoa saikulla, kun paikat oli alkanu pehmentymään. Tämänki lääkäri huomasi vahingossa kontrolliultradsa.. Nyt oon viikon välein käyny lääkärin luona ja kohdunkaula on lyhentyny joka mittauskerralla. Kivuliaita supistuksia ei oo ollu eikä muitakaan oireita niin sen takia vähä yllätyin omasta tilanteesta. Huomenna ja ylihuomenna käynki hakemassa kortisoonit.. Nyt on menossa 33.viikko, joten vielä pitäis pari viikkoa pikkusen pysyä matkassa.

Ja tosiaan vuodelevossa pitänyt olla koko saikku.. Koska itellä ei mitään oireita ole niin välillä on vaikeeta pysyä makkuulla ja antaa miehen tehä kaikki kotihommat.. Ilman oireitakin voi tapahtua mitä vaan!

Mimosan jutuista tuli mieleen sanoa, kyllä sinne äitiyspolim päivystykseen saa mennä, vaikka olis neuvola auki. En mäkään kysynyt mitään mielipidettä neuvolasta. (Soitin kyllä suvun kätilölle, en ois muuten tajunnu lähteä tarkadtuttamaan tilannetta) Kysyivät kyllä siellä, onko neuvolasta lähetettä. Sanoin ei, eikä sitä ees kommentoitu mitenkään vaan tutkivat kyllä huolella.

supistelee.. on ollu kipeitäki mutta tarkastuksessa polilla kaikki hyvin alakerrassa ja voi liikkua normaalisti :)! tietenki lepoa tässä vaiheessa jo muutenki ja tietty josnpaljo supistelee. nyt parina yönä maha kivikovaks ja polttanu sikana mahaa eritaval ku aikasemmi.. mut menny sit ohi

Kirahvi ekaa kun ottaa ei oo ihan perillä näistä. Luulin että laittavat mut neuvolalääkärin tutkittavaks. Toki tiesin et on auki myös äitiyspoli. Mut kuten sanottu enpä tajunnut.

Niin ja muuten Turussa ei pääse ilman lähetettä! Mut onneks pääsin kun oli kiinni neuvola niin pakko niiden oli sit ottaa mut sinne.

Täällä oli ohjeet, että synnytyspäivystykseen saa mennä ilman lähetettä, joittenkin tiettyjen viikkojen jälkeen.

Mulla oli niin kun soitin keskiviikkona neuvolaan, niin käskivät olla yhteydessä äippäpolille suoraan. No mulla tietty kaikki lääkäri seurannat ollu siellä koko raskauden. Husin sivuilla on hyvät ohjeet miten toimia ainakin tääällä Pk seudulla ja uudella maalla

Emmä kyllä tajua miksei täälläkin saa mennä suoraan. Muistan aina kun sain km niin mua pyöriteltiin tk:n ja naistenklinikan välillä, siitä syystä että piti olla lähete :/ ihan hölmöö. Ja muutenkin siinä tilanteessa ei ollu mukava ajella ees taas.

Ilmeisesti ollaan täällä kaikki naistentautien puolella rv 23 asti ja sen jälkeen sitten äitipolin. Aina oppii uutta, kun näitä selvittelee. Täytyy myös melkein sanoa siis, että ennen rv 23 ei elvytetä vauvoja. Vaikka tämä on aika yleinen käytäntö, tuntuu aika rajulta rajata raskaudet päivälleen esim. 22+6 ei elvytetä, mutta seuraavana päivä jo tehohoito.. Vaikka pakko kai se raja on johonkin vetää.. ( meni vähän aiheen vierestä, mutta oli pakko jakaa tämäkin tieto) :)

Takaisin