Virtsanäytteen tutkiminen neuvolassa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Äitiysneuvolassa tutkitaan liuskatestillä odottajan virtsasta glukoosi ja proteiinipitoisuus. Teetkö tutkimuksen itse, vai tekeekö sen neuvolan terveydenhoitaja?

Neuvolan terveydenhoitaja ainakin täällä. Pitää käydä antamassa näyte ja jättää vessan kaappiin ennen tapaamista, neuvolan täti testaa sen valmiiksi.

Ihan ensimmäisellä käynnillä terveydenhoitaja muilla itse. Edellisessä neuvolassa oli laite johon liuska laitettiin ja sieltä tulostui testin tulos paperille. Nykyisessä vaan itse tarkistetaan värin perusteella liuska.

Mulle neuvottiin, että itse tehdään ja kerrotaan "tulos" eteenpäin. Sen voi myös jättää kaappiin, josta neuvolan täti käy sitten tsekkaamassa.
Tai noin oli siellä missä kävin ekassa neuvolassa, seuraavat käynnit on omalla terveysasemalla, en tiedä miten siellä toimitaan :grin

Kahdessa eri neuvolassa kahden raskauden aikana asioineena en ole kertaakaan itse testannut. Pissittiin kippoon ja jätettiin vessassa olleesta luukusta ja th teki testin. Alkuraskaudessa muistaakseni oli vain joka toinen kerta pissitesti, lopussa joka käynnillä.

Terveydenhoitaja tekee. Pissapurkki jätetään vessan pöydälle ja terveydenhoitaja käy testaamassa sen jossain kohtaa käyntiä.

Helsingissä kahdessa eri raskaudessa ja neuvolassa olen aina joutunut itse stiksaamaan. Vain jos tulos on epäselvä, jätetään virtsakippo nimettynä vessaan ja terkka käy sen vielä tekemässä.

Jokaisen raskauden aikana terveydenhoitaja on käyny stiksaamassa pissanäytteen joka jätetään vessassa olevaan luukkuun.

Ekaa odottaessa terveydenhoitaja teki. Näyte jätettiin vessaan kaappiin. Näin Turussa vuonna 2014. Nyt toista odottaessa (yhä Turussa) otetaan näyte kotona ja siirretään putkeen, joka viedään neuvolaan. (Sellaiseen alipaineistettuun, että virtsa menee sinne suoraan näytteenottopurkin kannen "läpi".) Nyt on vasta ensimmäinen neuvola takana eikä siellä testattu ollenkaan, mutta sain käsityksen että terveydenhoitaja sitten tikuttaa sinne tuodun näytteen. Tulen korjaamaan toisen neuvolan jälkeen, jos muistan/käsitin väärin. Sinällään kiva systeemi että saa ottaa näytteen rauhassa kotona.

Ekalla käynnillä annettiin semmonen purkki, josta virtsanäyte meni jotenkin alipaineella putkiloihin (2kpl), näyte otettiin kotona ja putkilot vietiin itse labraan.

Sen jälkeen on pitänyt mennä neuvolaan vähän etukäteen ja sieltä annetaan purkki, johon käydään pissaamassa ja itse tikutetaan. Jos tulos on epäselvä, pyydetään neuvolan tätiä tarkistamaan/tikuttamaan.

Neuvolassa pissataan nimettyyn purkkiin, josta terveydenhoitaja käy tekemässä testin. Jokaisella neuvolakäynnillä tehty.

Takaisin