Vinkkivitoset esikoisten vanhemmille ja miksei muillekin

Keskustelun 'Vinkkejä äidiltä toiselle' aloitti KatMar, 14 marras 2021.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. KatMar Silmät suurina ihmettelijä

Näin kolmatta lasta odottaessa mieleen tulee asioita joista olisi halunnut tietää ennen ensimmäistä vauvaa,jaetaan tässä ketjussa omia hyväksi havaittuja vinkkejä. Tässä minun vinkit
    - Älä opeta lasta nukuttamiseen, mikäli et halua että nukkumaan menosta koskaan tulee ongelma. Itse olen kokenut itsenäisen nukahtamisen parhaaksi keinoksi saada myös omaa aikaa iltaisin. Esikoisen kanssa tein virheen,eytä nukutin ja sitten sitä istuttiin monta tuntia iltaisin sängyn vieressä( Ja jokainen nukkukoot perhepedissä, samassa huoneessa tai erihuoneissa ihan miten halua,nämä vain minun mielipiteitä,tarkoitus ei ole ketään arvostella)
    - Älä ota imetyksestä stressiä, onnistuu jos onnistuu,mutta lapsi kasvaa myös korvikkeella
    - Salli valmisruokapäiviä, kaikkea ei tarvitse vääntää alusta asti itse.
    - Pyydä apua tai hanki sitä jos alkaa tuntua ettei jaksa ( ensimmäisen kohdalla uuvahdin,kun yritin olla superäiti)
    - Anna isän osallistua omalla tyylillään, ettei lapsi roiku vain sinussa
    - Hankinnoista ehdoton suosikki lapsen nro 2 kohdalla oli kaukalopussi,jolloin lasta ei tarvinnut topata kauppaan mennessä
    - Älä mene väsyneen lapsen kanssa kauppaan, tilaa siinä tapauksessa kotiin,mikäli mahdollista
    - Ota lapsi mukaan arjen askareisiin ja anna tehdä asioita itse oman osaamisen mukaan
    - Uhmakiukkua voi helpottaa yrittämällä vaihtaa puheenaihetta

Toivottavasti muutkin laittavat tähän ketjuun vinkkejä,vaikka ihan käytännön vinkkejä pukemiseen, tarvikkeisiin jne. Kukin meistä kasvattaa tyylillään ja lapset ovat yksilöitä kaikki vinkit ei toimi kaikilla
    • Tykkään Tykkään x 5
  2. Vargynja Moderaattori Staff Member Helmikuiset 2021

Antaisin vinkiksi että toimi niin kuin teistä tuntuu parhaalta. Teet niin tai näin aina löytyy joku jonka mielestä se on väärin. Tiedät itse parhaiten onko imetys vai pulloruokinta tai perhepeti vai pinnasänky teille paras ratkaisu. :) (Asiantuntijoita kannattaa toki kuunnella ja turvallisuus ennen kaikkea.) Me esimerkiksi nukutetaan kuopusta (nyt 9kk) ja hän osasi kylläisenä ja sopivan väsyneenä nukahtaa itse jo puoli vuotiaana. (Huom. en arvostele KatMarin neuvoa. Tämä on esimerkki siitä kuinka erilaiset toimintatavat sopii eri perheille. Se jää nähtäväksi saako kuopuksen sängyn vierellä istua joskus pitkiä aikoja vai ei.)
    • Tykkään Tykkään x 5
  3. Rouva W Kommentoinnin ninja Huhtikuiset 2021

Vaikka olen ollut äiti vasta 7kk niin vinkkinä antaisin että kannattaa herkillä tuntosarvilla tunnustella ja tutustua lapseen koko ajan aktiivisesti. Helpottaa kummasti asioita kun ei koita saada "muottiin".

Mä elin oletuksella että vauvat nukutetaan aina ja sit joskus kun siihen kyllästyy niin unikoulutetaan pois siitä tavasta tai jotain. No mä nukutin ja nukutin 5kk ja aina se oli vaikeaa ja mulla voimat ihan loppu. Sit aloin tarkastelemaan niitä tilanteita tarkemmin ja testasin miten yksin nukahtaminen sujuisi. No sehän oli se mitä vauva itse halusi! Sama myös vauvan jatkuva viihdytys ja seurassa olo. Kaikki ei sitä halua, oma vauvani on selkeästi introvertti ja kaipaa niitä omia hetkiä niin että suuttuu kunnes hänet vie yksin toiseen huoneeseen. Siellä hän sitten hihkuu riemusta omassa parhaassa seurassaan. Ja jos menee keskeyttämään tämän oman hetken niin paha mieli sieltä tulee. Kutsuttaessa vasta sopii hakea seuraan.

Tarkastele siis aina omaa tilannetta äläkä mieti miten asiat "kuuluisi" tehdä :)
    • Tykkään Tykkään x 8
  4. Yölento Supliikin supersankari Marrasmammat 2016

Minulle kuopuksen kohdalla on ollut tärkeää, että lapsen vieressä ollaan illalla ennen nukahtamista. Kun pienestä asti vaihtaa kuulumisia rauhallisessa tilanteessa, uskon että isompanakin osaa kertoa, jos tulee jotain murheita. Tykkään myös lukea kirjaa myös lukutaitoiselle lapselle, jotta meillä on yhteisiä tarinoita, joista keskustella.

Yleisvinkkinä kehotan, että usein saa mennä sieltä, missä aita on matalin, tai aidan alitse.

Paras hetki palata äitiyslomalta tai hoitovapaalta työelämään on elokuussa, jolloin voi saada haluamansa päiväkotipaikan tai edes jonkun lähes sopivan. Huonoin paluuaika on helmi-maaliskuussa.
    • Tykkään Tykkään x 4
  5. Marbob Jostain jotain jo tietävä

Tuli tuosta valmisruokapäivästä mieleen, että lapsi ei kuole vaikka se söisi joskus vain hedelmiä. Toki en ois sitä kauhessa hormonihuuruissa uskonut jos joku ois sanonut. Mulle oli katastrofi, kun lapsi oli yhtenä päivänä kotona isän kanssa ollessaan syönyt vain hedelmiä. Nyt jo naurattaa.
    • Hauska Hauska x 2