Vinkkejä vanhemmille sisaruksille kertomiseen kun perheeseen tulee uusi vauva

Suskikitten

Näppärä viestien naputtelija
Elikkäs otetaan vastaan vinkkejä, miten teillä on lähestytty vanhempia lapsia, kun perheeseen on tulossa uusi vauva.

Itsellä vanhin lapsi olisi noin 2-3 vuotias kun saa toivonmukaan nuoremman sisaruksen. Ajattelin että tässä vaiheessa voi olla hyvä idea alkaa pohjustaa aihetta siitä, että ei ole enää perheen ainoa, mutta edelleen aivan täydellisen rakas ja haluttu. Ja tietty tähän ketjuun voi kasata vinkkejä kaiken ikäisille iso siskoksi/veljeksi tulemisesta ja kertomisesta.

Muistan kun itse olin tyystin vihreä kateudesta kun sain itse pikkusiskon 4 vuotiaana. Haluaisin koettaa helpottaa omalle lapselleni näitä tunteita jo etukäteen.

Meidän isompi oli noin 2,5 vuotias kun vauva synty. Sanoisin että oli hyvin pieni vielä ymmärtämään tästä juurikaan. Puhuttiin ennakkoon paljon vauvasta, raskausmahasta, siitä miten elämä tulee muuttumaan. Siis ihan mitä kaikkea kivaa voidaan tehdä perheenä, saa leikkikaverin yms, mutta myös sit niitä ei niin kivoja asioita eli että vauva ei vielä oikein tee muuta kun nukkuu ja syö, että joskus vauvat itkee, kun ne ei vielä osaa muuten kertoa mitä ne haluaa.

Lainattiin kirjastosta ja luettiin paljon kirjoja missä syntyy sisarus. Isompi oli mukana äitiysneuvolassa, jossa tykkäsi kuunnella sydänääniä. Taapero sai ostaa vauvalle jonku lelun lahjaksi ja minä ostin vauvan puolesta isommalle isosisko lahjan. Sai sen kun tuli käymään sairaalassa vauvaa katsomassa ja kerrottiin että se on vauvalta. 🙈 Nää on kyllä vieläkin rakkaat lelut!

Sit yleisesti kun vauva oli syntynyt niin pyrittiin huomioimaan isompaa yksin. Harrastettiin vaan hän ja vanhempi. Isompi sai olla mukana vauvan hoidossa ja vaikka valita vauvalle vaatteet.

Onkohan asiat jo unohtunu parissa vuodessa, kun ei oikein tuu mitään mieleen. 😅 Mutta hyvin meni meillä onneksi. Tommonen pari vuotias on niin pienikin vielä että aika pian unohtaa sen ajan ku oli ainut lapsi. 🙈

Meidän esikoinen on nyt 5-vuotias. Kertominen ollut sinänsä helppoa, sillä hän on jo 1,5vuotta aktiivisesti toivonut pikkusisarusta joten aihe ollut puheissa. Ihan tämän raskauden alkuvaiheesta saakka hänkin on jo tiennyt, sillä kun asia tuli taas hänen puoleltaan esille vastasin että vauvan siemen taitaa jo olla äidin mahassa. Sitten yhdessä toivottiin että on ja vauva lähtee kasvamaan 🙂 meistä on ollut tosi luontevaa että esikoinenkin on jo alusta saakka ollut mukana odotuksessa, joten uskon että vauvan syntymänkin jälkeinen aika tulee menemään sen osalta leppoisasti kun valmistautumisaikaa on ollut reilusti. Kirjastosta jotain aiheeseen liittyviä kirjoja oon kans ite miettinyt, että voitais lainata ja ruveta lukemaan 🙂

Me puhuttiin koko raskauden ajan vauvasta työnimellä, mikä teki odotuksen ehkä vielä konkreettisemmaksi esikoiselle, joka oli 2v 1kk kun kuopus syntyi kuukausi sitten. Hän odotti vauvaa mielenkiinnolla, muttei ollut mitenkään ekstaasissa 😅 juuri alkanut "minä, minun" vaihe teki luonnolliseksi tehdä eroa vauvan ja hänen tavaroiden välillä, ettei tullut tunne, että vauva vie häneltä kaiken. Kirjaston Puppe saa siskon -kirja oli pikkusisaruksista kertovista kirjoista mieleinen.

Meillä pikkusisko otettiin lämmöllä vastaan ilman lahjoja ja edelleen siskoa pusutellaan ja paijataan. Tässä ehkä tärkein tekijä on se, etten imetä, joten en ole tissistä hitsattu vauvaan kiinni. Esikoinen saa auttaa ja pitää tuttipullosta kiinni välillä, mikä on hänestä kivaa ja katsotaan yhdessä iltaisin mun pumpatessa piirrettyjä. Isä myös käy lapsen kanssa ulkona leikkimässä ja pullakahveilla 😁 Kaiken kaikkiaan, yritetään tehdä paljon asioita yhdessä ja erikseen, niin että esikoinen saa huomiota meiltä molemmilta sekä pääsee osallistumaan pikkuisen hoitoon. Pahimmalta mustasukkaisuudelta ollaan (vielä) vältytty.

Hei elikkä vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Itse olen kolmannella viikolla alkuraskaudessa ja käytössä gabapentin 600mg 6x päivässä. Onko keskenmeno riskiä? Olen itse tiputtanut 3 päivän välein 1 lääkkeen ja käytössä tänään 5x päivässä. Syön niitä hermosärkyyn ollut 2 vuotta käytössä

Me kuuntelimme yhdessä esikoisen kanssa kotidopplerilla pikkusisaruksen sykkeitä.

Siinä konkretisoitui se, että "äidin sisällä on kaksi sydäntä" eli mahassa on vauva.

Esikoinen oli kaksivuotias.

Takaisin