Vinkkejä ruuhkavuosiin

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten selättää väsymys ja muut ruuhkavuosien haasteet? Onko teillä joitain kikkakolmosia, miten selviätte sutjakkaammin esim. kiireaamuista tai väsypäivistä?

Itse yritän laittaa kaikkea mitä vaan pystyy valmiiksi hyvissä ajoin. Aamupala valmiiksi jääkaappiin, vaatteet valmiina aamua varten, kaikki tarvittava valmiina.
Yhteen hiileen puhaltaminen perheenjäsenten kanssa, maltti ja kymmeneen laskemisen taito ovat myös kiireisinä aikoina kultaa.

Täällä samankaltaisia kikkoja, vaatteet valmiiksi aamua varten, laukut pakattuna jos aamulla lähtö johonkin. Aamupalat ja lämpimät ruoat voi myös tehdä valmiiksi edeltävänä päivänä jääkaappiin, jos seuraava päivä on kiireinen.

Jos on enemmän aikaa, valmistan myös annoksia valmiiksi joita voin laittaa pakkaseen huonompia päiviä varten. Sitä ei välttämättä jaksa alkaa laittaa ruokaa, jos koko perhe on valvonut ja sairastellut. Kalenterin käyttö ja asioiden etukäteen suunnittelu auttaa myös paljon, mutta kaikkia yllättäviä tilanteita ei tietenkään voi ennustaa.

Joskus tai vaikka useinkin on ihan hyvä mennä yli siitä missä aita on matalin. Itselle kannattaa myös olla armollinen. Esim. ulkoilla on hyvä, mutta ei kannata ruoskia itseään jos se nyt jää joku päivä välistä.

Me pyritään tekemään ruokaa niin että siitä riittää muutamaksi päiväksi. Vähentää kokkailun tarvetta. Keitot, laatikot ja kiusaukset on hyviä, kun voi vaan lämmittää seuraavana päivänä.

Meitä myös auttaa kun on joka päivä toistuva päivärytmi. Ei minuutin tarkka, mutta ruuat suunnilleen samoilla väleillä ja esim. aina lounaan jälkeen kuopuksen päiväunet, päiväunien jälkeen välipala ja välipalan jälkeen ulos. Joustoa sitten aina tilanteen mukaan, näitäkään ei tarvitse seurata jos päivä ei toimi niin.

Vaikka olisi kuinka aamupalat tehty illalla valmiiksi, niin aamulla ei kuitenkaan kelpaa/ei ole nälkä/ leipä on vettynyt liikaa yms.

Ja meillä ei ( kiitos HSL:n idioottimaisen syötyöliikennepelleilyn) ole nyt syksyllä yhtään ylimääräistä aikaa, jos esikoinen aikoo ehtiä ajoissa kouluun ja minä töihin.

Ja koska meillä ei ole ruokalaa, niin yleensä ylijäämäruuat ovat minulla eväänä.

Keittoja meillä ei juuri ikinä tehdä, kun minä olen niin monelle asialle allerginen. Laatikkoruuista tehdään ehkä makaronilaatikkoa tai jotain muuta vastaavaa., joka ei kärsi lämmittämisestä.

Näinhän se menee, että se mikä toimii yhdellä ei toimi kaikilla. Mikään neuvo tuskin on niin yleispätevä, että toimisi kaikilla.

Meilläkin kuopus syö aamupalaa hyvin vähän suurimpana osana aamuista. Välillä annetaan vaan muroja, koska hän pitää niistä, eikä viitsi joka aamu nähdä hirveästi vaivaa ruuan eteen, jota lapsi ei kuitenkaan syö.

Takaisin