Vinkkejä pulloruokintaan

hildamaija

Vauhtiin päässyt keskustelija
Noni, mulla siis maidontulo on hissukseen minimistään hiipunut - tänään pumppasin ja kerralla tuli tuskaisesti vajaa 80ml, eikä se enää riitä kunnolla edes yhteen ruokintaan joten me siirrytään pulloruokinnan puolelle. Imetysteetä on vedetty melkein koko pakkauksellinen tässä parin päivän aikana, eikä sekään auta mitään. Ja kaikki tää pullottelu, pulverit ja pullojen lämmitys tuntuu yllättävän hankalalta rintaruokinnan jälkeen! Eli koska olen ihan uuno näissä korvike/pullojutuissa kysynkin teiltä parhaimmat ja kätevimmät vinkit pullojen kanssa.Mitä vastikkeita käytätte?

Ostin semperiä kunnes huomasin että esim. Hippillä olis ollut tarjolla ekologistakin. Käytättekö pulveria vai valmista korviketta? Mikä on kätevintä matkalle tai kaupungille lähtiessä (korvike suoraan kotona pulloon? miten on kätevintä säilyttää), ja miten se kannattaa lämmittää? Vai ootteko totuttaneet vauvat juomaan lämmittämätöntä korviketta?
Entä mikä on helpoin/nopein/kätevin tapa öisin?Kokeilin pulveria ja tuntui hankalalta ja hitaalta eka keittää vesi, sit sekoittaa pulveri ja sit jäähdyttää pullo. Plaah. Pitää vissiin vaan hyväksyä ja ostaa pari pulloharjaa talouteen...

Arlan little baby organic, meillä käytössä. Saa sekä 2dl pakkauksissa jotka käteviä reissussa ja 0,5l tölkkejä joita käytetään kotona hinta on pikkupurkkia parempi. Mikrossa lämmitetään, nopeaa ja helppoa! Meillä tyttö kyllä syö myös huoneenlämpöistä korviketta mutta kotona kyllä aina lämmitän. Mutta kiva tietää että jos ei ole lämmitysmahdollisuutta että myös tuo lämmittämätön menee!

Meillä on jauhetta (en ole edes nähnyt valmista korviketta, paitsi apteekissa ökykallista). Keitän kerran päivässä n litran vettä jota säilytyn juomapullossa, tai laitan tuttipulloihin valmiiksi oikean määrän. Lämmitän veden 15sek mikrossa, lisään jauheen, sekoitus ja valmista on. Eli aikaa menee vajaa minuutti. Kaikki vedet, jauheet, pullot ym ovat omalla tarjottimella mikron vieressä valmiina. Kun lähdetään ihmisten ilmoille niin mulla on pienessä termospullossa kuumaa vettä, ja pienessä vesipullossa kylmää, tyhjä tuttipullo ja pienessä rasiassa jauhetta. Sama juttu yöllä, kaikki kamat yöpöydällä valmiina niin ei tarvitse nousta. Kuhan tohon jauheeseen tottuu niin on nopea tapa saada vauvalle lämmintä maitoa :)

Meillä on käytössä Nestlen Nan 1. Alkuun käytettiin 2 desin tetroja, mutta ruokahalun kasvaessa siirryttiin puolen litran pakkauksiin. Kätevämpiä eikä tule niin paljon roskaa.. Öisin olen antanut korvikkeen huoneenlämpöisenä jos ei ole ollut jääkaapissa avattua ja hyvin on maistunut. Välillä on kauheaa temppuilua pullon kanssa ja olen ollut huomaavinani, että paremmin menee haaleampi kuin lämpöisempi korvike.
Kylään lähtiessä ollaan otettu mukaan avaamaton korvikepurkki ja pullo, meillä on käytössä mam anti-koliikkipullot enkä ihan luota ettei pullo vuoda laukussa jos kotona laittaa sinne korvikkeen valmiiksi. Kaupungille lähtiessä olen syöttänyt kunnolla ja jättänyt eväät kotiin, tosin meidän reissut on melko nopeita pyrähdyksiä kun ei huvita neidin kanssa tuntikausia siellä pyöriä.

Hei ihanaa, kiitos vinkeistä! Miten mä en edes tullut ajatelleeksi termospulloa tai sitä että sen veden voi keittää etukäteen ja lämmittää uudelleen???? Ihania ootte, kiitos :D

Väestöliiton sivuilta löytyy pullonpyörittäjän opas, siellä on kattava tietopaketti pulloruokinnasta.

Meilla juodaan ainoastaan korviketta. Ostamme kaupasta vesipulloja, joista annostelen tuttipulloon sopivan maaran vetta ja lammaytan sen mikrossa sopivaksi. Siihen sitten jauheet ja sekoitetaan.

Ma en ole koskaan keittanyt vetta. Pojan vatsa on kestanyt ihan hyvin. Olen itse omin silmin nahnyt kuinka kuumilla ilmoilla aidit ostavat vesipullon kioskista, kaatavat sen tuttipulloon ja antavat vauvalle vetta siita, joten ei tuo keittamaton pullovesi mikaan kummitus voi olla.

Hanavetta en ole koskaan kayttanyt korvikkeen kanssa. Me miehen kanssa juomme hanavetta talvisin, mutta kesaisin on pakko juoda meidankin pullovetta. Kesalla meidan vedessa maistuu liikaa kloori ja on liian lamminta silloin juotavaksi. Ruuanlaitossa sen sijaan kaytamme aina hanavetta.

Silloin alussa kun poikaa piti ruokkia oisinkin, tein maitosatsit valmiiksi ja vein odottamaan makuuhuoneen yopydalle. Siita sitten tuttipullon lammittimen avulla lammaytin sopivaksi ilman etta tarvitsi raahautua keittioon mikroaaltouunin luo.
Nyttemmin tuon lammittimen kaytto on jaanyt vahaisemmaksi. Se on mukana lahinna jos ollaan pitemmalla reissulla kaupungilla. Teen aamulla maitosatsin valmiiksi pulloon ja kaytan saman paivan aikana kuitenkin. Meilla on paristokayttoinen lammitin, joten sita voi kayttaa missa vaan. :)

Lisaan viela, etta ostan siis vahamineraalista pullovetta, jota suositellaan vauvoille seka sydan- ja munuaissairaille. :)

Meilläkin on käytössä nuo anti colic -pullot ja ne on aivan loistavia. Ihan ensin meillä oli ns. normaaleja tuttipulloja mutta kun hommattiin nuo niin huomattiin iso ero; noista ei tule läheskään niin paljon ilmavaivoja ja ykköstutilla maitoa ei virtaa solkenaan niinkuin normipulloissa vaan vauva joutuu oikeasti imemään sitä maitoa. Käytetään edelleen sitä ykköstuttia, kokeiltiin kakkosta mutta vaikutti siltä että siitä tuli jo sen verran nopeammin sitä maitoa että poika ei meinannut pysyä tahdissa mukana.

Me käytetään myös NAN1-korviketta joka on sopinut pojalle ihan hyvin. Ei olla sitten edes lähdetty kokeilemaan muuta kun ei tuo ole aiheuttanut mitään kummempia vaivoja missään kohti. Me yleensä lämmitetään korvike mikrossa kädenlämpöiseksi tai vähän lämpimämmäksi mutta uppoaa se pojalle myös huoneenlämpöisenä jos ei ole mahdollisuutta lämmittää. Reissun päälle otetaan niitä avaamattomia pikkupurkkeja ja jos niistä jää yli niin loput kaadetaan tuttipulloon. Kertaakaan meillä ei nuo pullot ole vuotaneet kun osat on vaan laitettu hyvin kiinni. Käärin kyllä pullon ympärille aina varmuuden vuoksi harson tms. kun siinä kuskataan maitoa.

Kuinka tiuhaan te muut keitätte ja pesette pulloja ja paljonko teillä on pulloja käytössä? Meillä on vain kaksi ja niillä on kyllä pärjätty aivan hyvin. Keitän pullot kerran (tai joskus kaksi kertaa) päivässä ja laitan ne tiskikoneeseen aina kun se vaan pyörii. Syöttöjen välissä vaan huuhdon pullon kylmällä vedellä ja laitan kuivumaan. Jotkut kai puunaa pulloja joka syötön jälkeen tai ainakin vähän useammin kuin me, mutta ei nuo ole mitenkään pinttyneet tai alkaneet koskaan haista tms. joten olen arvellut että tuo on ihan riittävä tahti. Tunnustan että me ei edes omisteta mitään pulloharjaa...

Tässä kohti pitää jo nauraa henu-meillä nimittäin on muistaakseni 5 tuttipulloa SEKÄ pulloharja ja poika saa pullosta maitoa ehkä 1-2 annosta/kk... :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on sekä noita mammin että ainun pulloja, mutta ainun pullojen käyttö on jäänyt tosi vähiin kun niistä tosiaan tulee ihan solkenaan ja pari kertaa neiti on häkässyt väärään kurkkuun ja kuulosti niin kauhealta, ettei olla niitä enää käytetty. Pulloja keitellään melko harvakseltaan, taitaa nykyisin olla lähinnä ne tuttiosat mitä keitellään ehkä kerran viikkoon... :rolleyes: Pulloharjaa ei ole, sienen kanssa on minusta tosi kätsä pestä osat ja varmasti lähtevät puhtaaksi kun tutinkin saa käännettuä nurin. Tiskikoneeseen en ole laittanut, käytössä oleva konetiskiaine on sen verran myrkkyä, että ollaan nähty paremmaksi pestä käsin fairyn kanssa. Pulloja on kolme ja välihuuhteluilla olen syöttänyt samasta pullosta parisen kertaa, iltaisin on aina sitten pullojen pesu.
Ja siis yksi pulloista on varmaan joku maanantaikappale kun on vuotanut kotona useaan kertaan, vaikka kuinka huolellisesti on kasattu, ja sen vuoksi en luota muihinkaan pulloihin. :)

Olisi kannattanut heti kerralla ostaa tarpeeksi isoja tuttipulloja. Ma ostelin jo raskausaikana muutaman 150ml:n tuttipullon. Alussa ne olivat ihan ok, mutta sittemmin olen joutunut hankkimaan isompia pulloja, kun nykyisin poika vetaa sen 180ml yhdella kertaa...

Sama täällä. Ostettiin 5 Chiccon 150ml pulloa kun outletissä olivat melkein ilmaisia. Sitten on yksi pieni mam ja isompi mam. Lisäksi rintapumpun mukana tuli Medelan 150ml pulloja, ei niilläkään enää tee mitään... Tänään lähti nettiapteekkiin tilaus noita isompia mamsin pulloja 3kpl. Mutta siis mamseja meinaan käyttää jatkossakin, niistä poika ei niele ilmaa läheskään niin paljon kun noilla Chiccon jotka vaan pyörivät suussa, varsinkin nyt kun poika haluaa ite pitää pullosta kiinni.

Mä huuhtelen pullot heti käytön jälkeen ja keittiössä mulla on vati jossa ne likoo. Sitten ne menee mikrosteriloijaan, btw elämäni parhaiten sijoitetut 10€! Tuo erikoiskorvike on sen verran jäykkää tavaraa että sitä ei meinaa saada pullosta irti jos sen jättää seisomaan.

Miten paljon teidän vauvan syö korviketta? Kun tuo 2kk suositus on 6 x 150ml ja meidän paksukainen vetäsi jo vuorokauden ekan puoliskon aikana nuo 6 annosta.... Syö siis melkein tuplasti tuon suosituksen, ei ihme siis että kaikki housut alkaa kiristämään :p

Onko kukaan vielä tutkinut, että saako noihin Mamin anti colic -pulloihin vellituttiosia? Vai onkohan joku peruspullo sitten parempi vellin syöntiin?

En osaa vastata, en löytänyt ainakaan itse muita kuin maito/vesi, mut se olikin perusvarusteltu kauppa, jossain isommassa..? Mä ostin itekin semmosen pullon, oon laittanut käyttövalmiiks, mutten vielä kokeillut.
Rakas tyttäreni, joka yrittää kiukkutuulella (50% kerroista) karata sylistä kun tarjoo rintaa, ei tykkää normaali tuttipullostakaan.. Eikä varsinkaan säilytyksen jäljiltä olevasta maidosta, viimeks tuli suihkussa takasi ja isin naamalle.. :confused:
Ihme kranttuilija. 3D tipat menee vielä, vaikka välillä neiti sulkee suunsa totaalisesti.. Yleensä annan ne kun se huutaa naama punasena, suu valmiiks ammollaan.:grin
Panadol oli vihon viimenen juttu ja muuta ei oo kokeiltukaan. Ihan huvikseen vois koittaa joskus vastiketta tarjota ja koittaa jos kelpaa.. Kiinteät.. Ahh, looking forward to it. :smiley-angelic001o_O
Mut siihen anti colic pulloon, niin mielestäni se tuttiosa vaikutti paljon enemmän nänniä vastaavalta, kuin tavispullo, joten saattais kelvatakin? Harmi kun näin myöhään tajusin ostaa..

Muistelisin nähneeni tuttiosia ykkösestä kolmoseen ja vielä vellitutinkin mutta tää ei oo satavarmaa tietoa :) Me ollaan nyt parina iltana annettu vähän velliä maidolla lantrattuna ja se menee kyllä vaivatta läpi ihan ykköstutistakin. Ainakaan se Onni-velli ei ole erityisen paksua joten kannattaa ehkä kokeilla ensin ihan normituttia ennen kuin hommaa muuta.

Meillä kuluu tällä hetkellä maitoa yhteensä vähän päälle litra vuorokaudessa. Siitä puolet on omaa maitoa ja puolet korviketta. Poika syö yleensä 120 ml kerralla mutta toisaalta aika tiuhaan, varsinkin illalla monesti tunninkin välein.

Meillä on käytössä mamin kakkostutit, kun tuo erikoiskorvike on sen verran paksua tavaraa. Luulen, että velli menee samasta.. mutta on olemassa myös 3 ja 4 tutteja.
PS. Amazonista saa melkein puoleen hintaan noita mamin tarvikkeita.

Meillähän ei pulloj käytetä kun kerran viikossa about. Mutta tavan kaupasta ostetut aventin pullot heitin roskiin samoin kun Mam pullon mutta lastentarvike liikkeestä ostetut "nänni"tutilla varustetut aventin antikoliikki pullot, tykkään tosi paljon ja myös vauva tykkää. Niissä on vaan kolme irtoovaa osaa eikä vuoda kun tuttiosan reijistä :) ja tuttiosia oli mun mielestä aika moneen kokoon asti :)

Takaisin