Vinkkejä jakoon :)

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko sinulla vinkkejä, joista voisi olla hyötyä muillekin? Oli se sitten liittyen vanhemmuuteen, meikkaamiseen, ruuanlaittoon, siivoukseen tai ihan mihin vaan!
 
Jos lakanat, erityisesti tyynyliinat, tuntuu keränneen sellaisen ikuisuuspinttymän, niin kokeilkaa soodaliotusta 😁 Kuivaan tyynyliinaan ravistelee soodaa päälle kauttaaltaan ja sit vesiastiaan ja niin kuumaa vettä kuin hanasta lähtee päälle. Jollain välineellä (mulla lyhyt vanha vähän hajonnut ikkunanpesukapula 🤣) sitten painelee ja sekoittelee tuota lakanasoppaa. Just vaihdoin lakanoita ja laitoin ne ennen koneeseen menoa tuohon liotukseen, ja se likavesi mikä niistä irtoaa on samanaikaisesti ällöä ja ihanaa 😅 Meillä siis erityisesti miehen ihotyyppi on tosi rasvoittuva, ja varmaan nykykoneiden ekologisuuden takia ei meinaa pesutehot riittää (vesipihejä ja kovin montaa minuuttia ei taida ohjelmasta sitä säädettyä maksimilämpöä käyttää?). Veikkaan siis että irtoava likavesi on ihmisperäistä iholikaa että aiemmista pesuista jääneitä pesuainejäämiä.

Olis joskus ihanaa ottaa joku oikein iso saavi, varistella kaikkiin talon lakanoihin soodaa päälle, ja oikein keittää kiehuvaa vettä monta isoa kattilallista, mitä kaatais niihin 😍😍
 
Paloiko ruokaa uunivuokaan kiinni? Heittää astian pohjalle sitruunahappoa ja kiehuvaa vettä perään kunnes kaikki lika on veden alla, jätä astia likoamaan ja rapsuttele välillä kuonaa irti. Näin lähtee sitkeimmätkin liat astioista. Sitruunahappovesi toimii myös pohjaan palaneen kuonan irroituksessa, kuumentaa vaan liemeä hellalla ja rapsuttaa vaikkapa kapustalla/tiskiharjalla kunnes kaikki ylimääräinen on irti. Liemeä voi kierrättää vaikkapa kaatamalla vessanpönttöön, jos on pissa päässyt pinttymään pohjalle.

Ja sitruunahappovedellähän ne kahvikoneet, vedenkeittimet yms. saa puhtaaksi kalkkisaostumista. Tosin se ei yleensä ole ongelma suomessa jossa vesi on enimmäkseen pehmeää.

Sitruunahappoa voi ostaa isoissa purkeissa, jos tuntuu että se istuu hyvin oman talouden pyöritykseen. Minun keittiössä se on vakiovaruste, sillä induktioliedellä on vähän turhankin helppoa polttaa ruokia pohjaan.
 
Jos lakanat, erityisesti tyynyliinat, tuntuu keränneen sellaisen ikuisuuspinttymän, niin kokeilkaa soodaliotusta 😁 Kuivaan tyynyliinaan ravistelee soodaa päälle kauttaaltaan ja sit vesiastiaan ja niin kuumaa vettä kuin hanasta lähtee päälle. Jollain välineellä (mulla lyhyt vanha vähän hajonnut ikkunanpesukapula 🤣) sitten painelee ja sekoittelee tuota lakanasoppaa. Just vaihdoin lakanoita ja laitoin ne ennen koneeseen menoa tuohon liotukseen, ja se likavesi mikä niistä irtoaa on samanaikaisesti ällöä ja ihanaa 😅 Meillä siis erityisesti miehen ihotyyppi on tosi rasvoittuva, ja varmaan nykykoneiden ekologisuuden takia ei meinaa pesutehot riittää (vesipihejä ja kovin montaa minuuttia ei taida ohjelmasta sitä säädettyä maksimilämpöä käyttää?). Veikkaan siis että irtoava likavesi on ihmisperäistä iholikaa että aiemmista pesuista jääneitä pesuainejäämiä.

Olis joskus ihanaa ottaa joku oikein iso saavi, varistella kaikkiin talon lakanoihin soodaa päälle, ja oikein keittää kiehuvaa vettä monta isoa kattilallista, mitä kaatais niihin 😍😍
Mä oon pessyt lähes tuolla tavoin tyynyt... Oon luottanut soodan ensin pieneen määrään vettä ja kaatanut sen sitten tyynyjen päälle. Mä pesen ne tyynyy sankossa, yksitelken ja muovihengarilla niitä painelen. Se vesi on alussa aika ällöä
 
Mä oon pessyt lähes tuolla tavoin tyynyt... Oon luottanut soodan ensin pieneen määrään vettä ja kaatanut sen sitten tyynyjen päälle. Mä pesen ne tyynyy sankossa, yksitelken ja muovihengarilla niitä painelen. Se vesi on alussa aika ällöä
Pitäis kyllä tehdä meillä tyynyillekin tuo sama 😝 ja on kyllä aikamoista se veden väri ekalla kierroksella. Puhtaat tuli lakanoista kyllä! Oli yksi vitivalkoinen tyynyliina nimittäin mukana (ennen pesua hieman rasvaisen kellertävä-harmahtava), ja jo pesukoneesta ottamisen jälkeen, saati auringossa pari tuntia pyykkinarulla hengattuaan, on ihan kuin uusi taas 😍 myös pussilakanat ihanasti puhtaankarheammat verrattuna pelkkään normaaliin 90-puuvillapesuun.
 
Takaisin
Top