Viisaudenhampaan poisto toisella kolmanneksella

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wish
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wish

Oman äänensä löytänyt
Mietityttää nyt sellanen asia, kuin viisurin poisto. Viisaudenhampaani on pahasti rikki ja siinä on reikä, mutta se ei oireile milläänlaill. Hamppilääkäri kuitenkin haluaisi sen poistaa ettei menis akuutiks yhtäkkiä vaikka vikalla rask.kolmanneksella jolloin poisto kuulemma hankalampaa?

Viisurin antaisinkin ottaa pois, mutta eivät ala ottamaan ilman antibioottiprofylaksiaa, eli saisin ennen toimenpidettä klindamysiiniä ja sen jälkeen tabl. myös. Klindamysiiniä ei olla tutkittu tarpeeksi sikiövauroiden kannalta eikä sitä mielellään suositella raskaana oleville. (Mulla on penisiliiniallergia, siks klindamysiiniä) Taas pitää leikkiä näiden turvallisuusasioiden kans ku vasta pohdin sikalentsurokotteen haittoja ja tää huoli ei niinku ota laantuakseen ku koko ajan jotain ongelmia tulee vastaan et saa pelätä kaikkea [:(]

Kysymys siis: onko teiltä poisteltu, oottako saanu antibiootit, onko tulehtunu jälkeempäin? Apuja/kokemuksia kaivataan.

No kappas, multa poistettiin pari vuotta sitten parin viikon välein kaikki 4 viisaudenhammasta, 2 kerrallaan. Minkäänlaista tulehdusta en saanut eikä mulle edes kyllä tarjottu mitään antibioottia?! Kummastuttaa siis tuo lääkkeen "välttämättömyys". En ole kenenkään ystävänikään tulehdusta tai antibioottia kyseisestä toimenpiteestä saaneen!!

Onko viisaudenhammas ylhäällä vai alhaalla, ja jos on alhaalla, niin leikattaisiinko se..? Viisarin leikkaaminen on nimittäin vaativampi operaatio kuin repiminen irti, ja siksi tikkien takia usein määrätään antibioottia poiston yhteydessä. Tuosta antibiootista itsestään en osaa sanoa, mutta on se aika yleistä, että raskausaikana viisaudenhampaita joudutaan poistamaan, enkä ole kuullut siitä olleen ongelmia sikiölle. (terveitä lapsia on siis syntynyt).
Itselläkin olisi tuo leikkausoperaatio edessäpäin, mutta vasta yläviisareiden poistosta toipuneena haluan pitää taukoa mahdollisimman pitkään. [:D]

Ylhäältä otettais ja sanoi lekurikin että olis ihan helppo ottaa, eikä siis leikata. Oliko Arwen pahat jälkimainingit poiston jälkeen? Kipu? helpottiko parasetamolilla?

Minulta poistettiin kaikki viisaudenhampaat (neljä kpl) vuoron perään puolen vuoden sisällä sitä mukaa kun pinnalle tulivat. Alaleuasta ientä leikattiin ja ne hampaat halkaistiin osiin ja nypittiin pois palasina.

En saanut muuta lääkitystä kuin semmoista purskutteluainetta, desinfioivaa suuvettä tms. Itse sai harkintana mukaan syödä särkylääkettä. Tikit poistettiin aina n.7-10 pv päästä operaatiosta. Eivät tulehtuneet, yksi tikki ratkesi ja siitä jäi aika hassu kuoppa johon tarttui syödessä pakasteherneitä ym. vielä vuoden ajan mutta sekin on nyt tasoittunut.

Jostakin kuulin että raskaana olevien hammaskalustoa tarkkaillaan jopa niin että pääsee hammashoitoon jonossa ohi tavan kansan. Jipii! Hammaskiveä onkin päässyt kertymään :)

Inhottavalta se itse operaatio lähinnä tuntui, ja sitten samana päivänä paikka tuli heti kipeäksi kun tupot otti pois suusta n. tunnin päästä. Niitä ei tarvitsisi pitää edes niinkään kauaa, mutta miulla se vuoto oli sen verran runsasta että hyvää vain teki pitää tuppoa vuodon esteenä.
Kipua kesti vielä seuraavana päivänä, se oli sellaista säteilevää kipua, myös viereinen hammas molemmilla kerroilla oireili mukana kun varmaan hammaslääkärin väline on osunut myös viereiseen hampaaseen, ja miulla hampaat vihloo todella helposti. Enkä kipulääkettä tarvinnut, mutta tosiaan ei siitä kivusta tarvitse kärsiäkään, niin ihan hyvin sellainen kipu voi kerralla lähteä paracetamolilla. [:)] Ja ihan 15 minuutin operaatioita olivat, leikkaushan olisi sitten 45 minuutin.

Tästä päästä on kans kaikki viisaus viety jo muutama vuosi sitten [:D] ja enkä ollut noihin aikoihin raskaana. Yläviisureiden poisto tapahtui vetämällä yhdellä kertaa ja siinä meni vajaat 15 minuuttia puudutuksineen päivineen. Kipua ei tuntunut vasta kun puudutus lakkas ja siihen sai ottaa särkylääkkeitä. En nyt tarkkaan muista, mutta taispa jopa hammaslääkärisetä kirjottaa mulle 600 mg:sen Buranan reseptin...

Yläviisureiden poisto oli siis niin helppo toimenpide verrattuna sitten noihin mun alaviisureiden poistoon. Molemmat leikattiin (eri kerroilla) jo hyvin aikaisessa vaiheessa puhkeamisesta. Molemmissa operaatioissa meni n. 45 minuuttia, koska ne piti "murskata" pieniksi palasiksi, että saatiin pois. Ja molemmilla kerroilla tämä samainen hammaslääkärisetä määräsi antibioottikuurin ja kirjotti kivun lievitykseen sitä 600 mg:sta Buranaa. Niin ja sitten vielä suositteli kylmähaudetta ja suun puhdistamiseen Corsodyl -nimistä suuvettä, kun kerran hampaiden mekaaninen puhdistus (ts. harjaus) ei ollut suositeltavaa. Näistä toimenpiteistä huolimatta toinen alaviisuri päätti sitten tulehtua uudemman kerran, jonka takia söin toisen antibioottikuurin. Ja olinhan mä aika näky reilun viikon noiden operaatioiden jälkeen, kun poski oli tuhannen turvoksissa ja musta.

Että tämmösiä kokemuksia täällä... Kaikista olen kuitenkin selvinnyt hengissä [:)].

Mulla on poistettu ylhäältä ja alhaalta.. Itselläni aina ollut sen verran kivuliasta, että olen leikkauksen/poistamisen jälkeen nukkunut koko loppupäivän 600 mg buranan avulla. Tyyny on sitten herätessä ollut ihan veren peitossa... Viimeksi minulla kaiken lisäksi leikattiin viime vuonna 21.12, että siinä oli kiva joulu, kun piti varoa syömisiään. Nyt kun rupesin miettimään, muistaakseni minullekkin määrättiin toisella kertaa antibioottikuuri...

Sellaista piti tulla kyselemäni, että oletteko poistattaneet viisurit kunnallisella vai yksityisellä puolella..? Tuo yläviisureiden poisto meni vielä yksityisellä puolella, kun maksoi "vain" 80 euroa, mutta alaviisureiden poisto maksaisikin sitten yli 200 euroa, niin mietin onko se sen arvoista vai saako myös kunnallisella puolella suht hyvää hoitoa. [&:]

Ennen kävin aina kunnallisessa hammaslääkärissä, koska opiskelijalle tämä oli halvin vaihtoehto. Aina sain hyvää palvelua ja asianmukaista hoitoa vaikka hammaslääkärini ei ollut varmaan sieltä hellimmästä päästä. Mutta kun minulla ei ollut paremmasta tietoa (ts. olin aina käynyt tämän saman hammaslääkärin luona), niin hänen hoitonsa kävivät minulle vallan hyvin [:)]. Nykyään olen töissä ja vielä sairauskassan jäsen, niin sen takia menen yksityiselle. Ei ole niin julmetut jonotusajat...

poistata vaan varsinkin kun on ylhäällä. Lähtee helposti.

Mulla ei otettu raskauden takia alhaalta hammasta pois vaikka pyysin. Siis oireili pahasti vaan siihen aloitettiin juurihoito.
Juurihoito vaan pahensi tilannetta ja kaksi kuukautta ravasin kipupäivystyksessä ja hoidoissa kun hammasta availtiin ja juurihoidettiin ja mikään ei auttanut. Kipulääkkeenä pelkkä panadol, joten ihan hirveää oli.
Lopulta hammaslääkäri suostui poistamaan hampaan (mitä olin siis alunperinkin pyytänyt). Ikävä kyllä tulehdus oli jo niin paha että leukaluu ehti tulehtua myös ja kivut eivät loppuneetkaan hampaan poistoon.
SAin toki samalla penisilliinikuurin, mutta koska leukaluu oli tulehtunut, tarvitiin siihen vielä lis'ksi toinen eri antibiootti
Sen kun lopulta päivystävältä leukakirurgilta sain niin alkoi tuska helpottaa.

Eli suosittelen että todella ennenkuin alkaa oireet niin anna poistaa hammas. Viisurin poisto on yleensä vielä helppo ja poiston jälkeinen särky kestää päivän kaksi.

Hei.
Itse kävin viimeviikolla hammaslääkärissä kipeän viisaudenhampaan takia. Hammas poistettiin samalla käyntikerralla, kun ei kuulemma voi kuvata kun on raskaana. Ei ollut kamalaa, puudutettiin (en edes huomannut puudutuspiikkiä) ja kiskottiin pois. oli kuulemma vielä harvinaisen tiukassa. Kipee oli noin 2päivää. Taisin yhden panadolin peräti syödä operaation takia. Eikä mitään lääkkeitä tämän jälkeen. Kannattaa hoitaa homma pois! en tiedä pitääkö paikkansa mutta itse olen kuullut että reijät tarttuisivat hampaasta toiseen...

Takaisin