Vihta vai vasta? Saunasanastoa :)

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Sain tänään tietää että kaikki ei heitäkään vettä kiukaalle löylykauhalla vaan sen nimitys vaihtelee. Millä teillä heitetään löylyä ja missä päin asut? Ja kun saunasanastossa ollaan niin vihta vai vasta? Entä onko teillä löylykiulu?

Itse olen Turusta kotoisin ja meillä on löylykauha ja löylykiulu. Vihta ja vasta on sekoittunut niin iloisesti että käytän molempia. Liekö toinen tuotu Tampereelta kun isovanhempia on sieltä. Vihta kuitenkin tuntuu kotoisammalta.

Meiltä löytyy vakiintuneet kiulut, kuupat, vihdat ja pesusoikot. Pirkanmaalla asutaan, mutta suku on kotoisin ihan kaikkialta suomesta ja ulkomailta.

Vihta on vihtomista varten. Kuuppa on se muovinen kapistus, jolla mökillä lapataan vettä. Löylykauha on puuvartinen metallikauha jolla heitetään löylyä. Kotona meillä on kiulu ja mökillä sinkkiämpäri löylyvettä varten.

Ei vastaa, nappoa eikä fatia.

Vihta on vihtomista varten. Kuuppa on se muovinen kapistus, jolla mökillä lapataan vettä. Löylykauha on puuvartinen metallikauha jolla heitetään löylyä. Kotona meillä on kiulu ja mökillä sinkkiämpäri löylyvettä varten.

Ei vastaa, nappoa eikä fatia.

Tismalleen näin.

Meillä löylykauhalla otetaan vettä kiulusta ja heitetään löylyä. Vihdalla vihdotaan. Kuupalla kaadetaan vettä hiuksiin mökkisaunassa, vesi otetaan saunavadista. Suku kotoisin Päijät-Hämeestä ja Karjalasta, itse Uudeltamaalta.

Samat täällä, suku Satakunnasta, itse Hämeestä.

Useimmat saunasanat eivät kuulu omaan sanavalikoimaan. Löylykauha on vaan jossain ämpärissä jossa on vettä:laughing014 Vihtaa en ole käyttänyt varmaan viiteentoista vuoteen.

Muoks. Olen syntynyt Itä-Suomessa, nyt jo Helsinkiläistynyt.

Muokattu viimeksi:
Kiulusta heitetään löylykauhalla vettä kiukaalle ja vastalla hakataan veri kiertämään :D pohjois-Savosta oon lähtöisin :)

Takaisin