Vietätkö pikkujoulua?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ensi viikolla on jo joulukuu ja tämä viikonloppu on luontevin hetki pikkujoululle. 🎄 Vietätkö sinä pikkujoulua? Onko luvassa esim. työpaikan tai kaveriporukan pikkujoulut tai korkkaatko joulun odotuksen perheen kanssa?

Lapsuudessani vietettiin aina pikkujoulua ja me lapset saatiin ihan pikkujoululahjatkin. (Esim. pienen joulukoristeen tai joulusuklaata). Nyt aikuisena on pikkujoululahja-perinne hylätty, mutta vähän silti vietetään pikkujoulua. Laitetaan ensimmäiset joulukoristeet, kaivetaan lasten joulukirjat esiin, juodaan glögiä ja ehkä syödään jotain jouluherkkua. Varmaan pitää taipua aloittamaan joululaulujen soittaminenkin. 😄

Mulla oli omassa lapsuudessa sama juttu, että pikkujouluna saatiin jotkin pienet lahjat. Ja vietettiin pikkujouluja tiettyyn pisteeseen asti. En tarkalleen muista missä iässä niitä ei sitten enään vietetty. 🤔

Nyt itse kun aikuinen olen en ole koskaan viettänyt pikkujouluja missään. 😅 Vaikka tosin joulukuusen (joulukuuset, 1 mini makkarissa ja toinen pieni mutta vähän isompi olohuoneessa) laitoin jo viime viikolla. Samoin jouluvalot on jo laitettu. 🤣 Mietin kyllä vielä pitäisikö yhteen ikkunaan ainakin ostaa joku valo kun ennen on ollut, mutta 2 oli jotka meni viime vuonna rikki molemmat.

Perinteisesti työpaikan pikkujouluissa tullut käytyä, koska mieliruokaani, ilmaista ruokaa. 😅
Yleensä jengi lähtee paikalta aika nopeasti ruuan jälkeen nykyään, niin ei ne mitenkään ryyppäjäiset meillä ole.
Kotona aina ollut tapana syödä, sitä mitä tekee mieli, niin ainakin joulutorttuja tulee syötyä kera glögin aina kun tekee mieli, mutta en niin paljoa välitä jouluruoasta, että sitä viitsisi kovin monesti syödä ennen joulua.

Me pohdittiin kummisedän kanssa uuden perinteen luomista/ aloittamista eli pidettäisiin pikku tai jälkijoulu noiden pienten ehdoilla.
Omassa lapsuudessa ei pikkujoulua ollut. Erilaisissa yläaste/ lukio luokilla, ja urheiluharrastus porukoissa oli kylläkin. Aikuisiällä on ollut pikkujoulua mm taloyhtiössä, työpaikoilla ja harrasteporukoissa. Ruokaa, juomaa ja mukavaa tarinointia, niistähän ne parhaat juhlat koostuvat.

Työpaikan pikkujoulut siintää tulevassa viikonlopussa. Kaverillakin on pikkujoulut järkättynä ensi viikolle, joten kyllä niitä tässä joulun alla on.

Takaisin