Vierailu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Käykö teillä kotona vieraita tai vierailetteko itse?
Milloin viimeksi? Onko yleensä tarjottavia? Kuinka paljon siivoatte kun vieraita on tulossa?

Meillä käydään kylässä yleensä vain lasten synttäreinä. Asutaan niin "kaukana" (60km päässä) kaikista sukulaista ja kavereista. Eli me kyläillään sitten melkein joka viikonloppu jossain.
Yleensä jos joku viikonloppuna tulee muuten vaan käymään, niin ei varsinaisesti tarvitse erikseen siivota. Astiat koneeseen ja vessan tarkistus tarvitseeko pestä. Jos taas perjantaina niin lähes koko viikon sotkut odottamassa ja siitä ei ihan nopeasti selviä..
Tarjottavia ei yllätys vieraille ole, koska syön itse vierasvarat pois. Jos tietää, että joku on tulossa kylään niin jotain makeaa kahvin kanssa tarjolle.

Ei kyl vieraitten takia oo ikinä tarvinnu ruveta siivoamaan. Keittiössä ehkä likaisia (konepesuun kelpaamattomia) astioita altaassa, jotka sitte tiskaan pois. Käsipyyhkeen usein vaihdan vessaan vieraita varten. Jos isot juhlat kyseessä, niin silloin tulee ajoitettua viikkosiivous edelliselle päivälle. :wink

Tarjottavaa tulee ehkä sitten haettua pikaiseen lähikaupasta, jos ilmoittavat viime hetkellä. Myös voileivät tulee nopeasti ja niihin on aina tarvikkeita kotona. Jos tiedän jo edellisenä päivänä vierailusta, niin saatan innostua jotain leipomaan.:) Pakastimeen on turha mitään ostaa valmiiksi, kun syön ne sitte ite sieltä kuitenkin pois :grin

Meillä käy vieraita, joskus siivoan ja joskus en. Usein suunniteltujen vierailujen vuoksi motivoidun siivoamaan, vaikka ei olisi tarvetta. Yövieraita varten pitää vähän enemmän nähdä vaivaa, kun vierashuoneen sohva vetää puoleensa tavaroita, joilla ei ole paikkaa.

Korona-aikaan vaihdan muutenkin jatkuvasti pyyhkeitä ja pyyhin pintoja, sen tehokkaampi pyyhkiminen olisi jo neuroottista.

Kyllä vieraat aina jotain saavat syödäkseen. Pitkästä matkasta tulevat saavat tukevampaa ja läheltä tulevat jotain kivaa herkkua.

Meille jos tulee vieraita, niin on tarjottavia ja kämpää ei yleensä tarvi siivota, kun meillä on aina siistiä ja kaikki järjestyksessä.
Odotan kun pikkumies kasvaa niin tää varmaan muuttuu. :rolleyes: Mies ja mä ollaan molemmat himo-organisoijia.

Vieraillaan itse usein serkkupojan luona leikkimässä ja he täällä. Toinen mumminkin käy paljon kylässä.

Yleensä jos kutsun vieraita kylään, kutsu itsessään sisältää oletuksen jostain tarjottavasta ("tulisitko käymään kahvilla/illallisella?"). Kahvin seuraksi yleensä leivon jotain tai kesällä saatan ostaa ihan vaan jätskiä. Illallisella sitten on salaattia, pääruokaa ja jälkkäriä, sekä tilanteesta riippuen mahdollisesti viiniä.

Siivoamisesta: yleensä siivoan paremmin jos ruokailussa on tarkoitus mennä pitkän kaavan mukaan. Välillä siivous lähtee vahingossa vähän lapasesta. :hilarious: Lähinnä jos ajattelen, että pyyhkäisen tasot, niin seuraavaksi huomaan hinkkaavani jääkaappia ja mikroa. En siis ota stressiä vaan mietin pikemminkin, että sama se on tämä jääkaappikin tässä hinkata.

Mun ystäväpiirillä on muutenkin enemmän tapana, että tavataan enemmän kaupungilla kahvilassa yms. Jos käydään kylässä niin yleensä tarkoitus on nimenomaan syödä ja juoda hyvin.

En tykkää yllätysvieraista, enkä siitä että taloon lompsitaan avoimesta ovesta kuin kotiinsa. Erikseen ei kahviherkkuja jemmata vieraiden varalle, on jos on :grin tykkään kahvittaa ja käydä itekin kahvilla. Yleensä siivoillaan isommasti kerta viikkoon kuten imurointi jne, muuten yleensä päivittäin esim tiskit koneeseen.

En kummempia siivoile vieraita varten, toki on kiva ku on vähän siistattu keittiötä jos on vaikka just syöty tai ruokaa laitettu.

Jotain tavaraa on lähes aina jossain vähän (vaikka oon tosi järjestelmällinen, muut ei ja raakaan monesti turhaketta pois) , mutta ennen kuljin rätti kädessä, imuroin vähintään kerran päivässä ja kaikki oli tiptop, ja se oli henkisesti tosi kuormittavaa, samaten kauhea siivoaminen äkkiä jos vieraita tuli (ex-anoppi muisti aina haukkua selän takanajjos ykskin pölypallo oli, että on laiska siivoamaan) Pikkuhiljaa oon päässy eroon siitä. En esimerkiksi voinut laittaa nukkumaan ellei keittiö ollut tiptop, nykyinen hellu huolehtii keittiön, kokki kun on, niin pääsin irti siitä pakosta ja ei aamulla edes enää kiinnosta jos joku astia on jääny pöydälle. :smug: Koiraki tiputtelee karvojaan ja lapset unohtelee juttujaan, kivempi on koti jossa keskitytään yhdessäoloon eikä pintojen kiillotukseen :Heartred se tunne ku ei tarvi enää ressata :wav

Kyllä pitää siivota, jos vieraita tulee. Meillä ei ole ikinä siistiä. Ja meillä on 3 lasta, 1-13v. Hankin tai teen jotain tarjottavaa, meillä ei keksit ym säily. Ei kovin usein käy vieraita, lasten kavereita kyllä melko usein. Nyt oli harvinainen viikko, kun ystäperhe oli lomailemassa paikkakunnalla ja kävivät kahdesti meillä. Ekalla kerralla leivoin korvapuusteja ja toisella kerralla tein nokkoslettuja. Rahat oli vähissä juuri ennen lspsilisäpäivää, mutta jotain piti keksiä.

Meillä käy melko trafiikki kotona, ovet on välillä kovilla :grin! Omaa porukkaa toki pääasiassa(7 lasta) , mutta kyllä päivittäin käy joku yllätysvieras. Useimmiten toki vaan pyörähtämässä jollain asialla mutta viikottain ihan kahvipöytäseurana. Sovittuja vieraita varten vähän imuroin ja köökin pahimmat siivoan, mutta keskityn kuitenkin tarjottaviin. Yleensä niin että vieras pyyhkii itse pöydän jos kokee tarpeelliseksi.
Aina keksitään jotain ruokaakin jos vieraat sopivasti käymässä. En suuresti suunnittele tai stressaa asioita etukäteen, se toki joillekin perheessä vähän harmaata aivosolua aiheuttaa.. Rakastan kuitenkin "mun" ihmisiä, ja otan ilolla vastaan jokaisen meille tulevan, oli sotku iso tai pieni. Omat vanhemmat käy myös päivittäin ilmoittamatta, sekin on nyt tosi mukavaa, vaikka alkuun oli vähän piinaavaa :hilarious:

Takaisin