VERTA isommanhädän yhteydessä

Mari84

Jostain jotain jo tietävä
Ihan kauhea paniikki iski kun kävin isommalla hädällä ja pyyhittäessä paperiin tuli ihan kirkasta verta :O
Samaten pöntössä oli verta.

En oo tuntenut mitään peräpukamia, mut voikohan olla sellasta?!
Muilla ollut?

Soitin neuvolaankin, mut käski vaan seurailla tilannetta ja ottaa Tyksiin 100km päähän yhteyttä vkl jos tulee ongelmia.
Ihan yhtä tyhjän kanssa se soitto.
Ei neuvolasta ehdoteta edes sydänäänten kuuntelua :O

Ei se veri mun mielestä ainakaan emättimestä tullut.
 
Minusta kuullostaa pukamalle JOS ei vuoda ilman kakkailua ja tulee selkeästi pyllyreiästä. Jos vuotelee enemmän tai tulee jostain toisaalta niin menehän näytille.
 
Ei oo ollut peräpukamia itsellä, mut useammalla tutulla tullut raskauden aikana ja he ovat pelästyneet kirkasta verta joka johtunut siis pukamista. Jos olo on sellanen ettei malta seurailla niin lähde oman ja vauvan mielenrauhan säilyttämiseksi käymään tyksissä tai soita ja kysy heidän mielipide. Siitä ei koskaan oo haittaa :-) itsellä ollut nyt ihan vesiripulia ja tullut haalean vaaleanpunaista vuotoa emättimestä mut en oo ite siitä ollu yhtää huolissani kun johtunee varmasti monen tunnin vessassa istumisesta :-D
 
Voi olla hyvin joku sisäinen peräpukama joka vuotelee ponnistuksen yhteydessä.
 
Sisäiset peräpukamat tulee miulaki mieleen. Kokeile apteekin peräpukamille tarkoitettuja suppoja, miun muistaakseni ne sopii käytettäväks raskausaikanaki. Scheriproct ainaki ja neoproct ja ac3 comfort on jotai kauppanimiä.
 
Joskus voi tulla pieniä haavaumiakin, joista jää verta paperiin pyyhkiessä. Mutta olipa pukama tai haavauma, se on sun pyllyssä vaan eikä vauvan oloon varmaankaan vaikuta mitenkään.
 
Jos on vatsa ollut kovalla, voi kirkasta verta tulla pieniä määriä sisäisistä peräpukamista, joista ei itse välttämättä ole tietoinen. Itselläni on taipumusta ummetukseen ja välistä tulee pönttöön verta kakkostarpeen yhteydessä.
Kirkas veri johtuu yleensä peräpukamista.
Vanha veri on mustaa ulostetta, joka voi tulla ylemmästä ruuansulatuskanavasta tai vatsalaukusta esim vatsahaavaa sairastavalla.

Ehkä ei kannata ihan älyttömästi huolestua ja tosiaan voi olla yhteydessä terveyskeskukseen vaivasta, mikäli verenvuoto on runsasta ja jatkuvaa.
 
Mulla sama vaiva! Ja todellinen riesa onkin. Rv 7-10 paikkeilla oli ummetusta, ja joskus rv13 aikoihin alkoi näkymään verta pyyhkiessä.
Tulee siis selkeästi takapuolesta. Sen jälkeen sitä alkoi tulla myös ihan pönttöön. Hain siihen apteekista voiteen, ei apua. Parin viikon jälkeen puhuin asiasta neuvolassa, ja neuvolalääkäri kirjoitti reseptin neoproctiin, eli siis peräpuikko + voide. Mitään ei tunnu/näy, vuotaa vaan verta. Sanoivat siellä olevan sisäinen pukama/ haavauma mikä on niin pahasti auki että vuotaa. No käytin sen reseptilääkkeen- ei apua. Tällä viikolla maha ollut todella jumissa. Mahasta ei saa ulos muuta kun verta, ihan tiputtelemalla ja verihyytymiä... Eilen jouduin hakemaan apteekista microlax peräpuikon, jotta sain mahan tyhjennettyä.. Soitin jälleen neuvolaan ja uusittiin neoproct resepti. Mikäli ei sillä mene ohi niin taas soitto ja sitten lääkärin vastaanotolle. Hätää ei siis ole ja neuvolasta sanottiin, että näyttää varmasti hurjalta. Toki maha pitää saada toimimaan, ei sieltä kai haava pääse parantumaankaan, jos maha on aina vaan kovalla. Mutta inhottava vaiva! Ja oikeesti pelottavan näköistä... Mulla siis nyt 17+4.

Muoks. Itse syön kuituja jo nyt mielestäni ihan riittävästi ja lisäks nyt levolac käytössä, en oo huomannut apua mutta neuvolast ohjeistettiin jatkamaan käyttöä, vaikuttaa kuulemma hitaasti.
 
Muokattu viimeksi:
Laktuloosi on sallittu ummetuslääke raskauden aikana. Eli löyty nimellä Levolac, Duphalac jne apteekista. Sillä ainakin itse saan pehmennettyä vatsaa säännöllisesti vaikka hirveää sokerilitkua se on.
 
SmartLax on täällä käytössä, vadelman makuisena. Ei pahan makuista oikeastaan. Sitä otan jos ei ala päivään kuulua kakkosta, koska jos se viipyy kauemmin niin se menee sitten kans kovaksi vatsaksi, ja kostautuu sitten just tuollaisena kevyenä verenvuotona.

Muutenkin on hyvä tarkistaa ruokavaliota tässä vaiheessa kuitupitoiseen suuntaan, me ollaan vasta puolessa välissä, ja ongelma pahenee loppua kohti. :sad001
 
Kirkkaan veren ei pitäis olla huolestuttavaa, johtuu todennäköisesti sisäisistä pukamista tai peräaukon haavaumista (apteekista löytyy voiteita tohon vaivaan). Jos uloste on mustaa tai muuten veristä niin sillon kannattaa tutkituttaa enemmän. Itse olen käynyt tämän alueen tutkimuksissa ja pistivät kaiken tauolle raskauden ajaksi. Eli siis verta tulee täälläkin, mutta raskauden aikana ei ainakaan meillä päin tehdä tuota tähystystä. Keskenmenoriski.
 
Ummetuksesta kärsitty täälläkin enemmän ja vähemmän koko raskauden ajan,ajoittain jo ennenkin.Verta tullut paperiin välillä kun oikeen kovalla.Käytän pika-apuna levolacia mutta vi-siblin jauhe pehmentää myös hyvin mutta heman hitaasti.En haluis säännöllisesti tota levolacia käyttää niin oon nyt tehnyt niin että 1-2 pvää jos on toimimatta alan syömään tota jauhetta pari kertaa pvässä ja viim parin pvän päästä helpottaa.Jos ei niin sitten sekotan mukaan levolacia.Vatsantoiminta ollu aina laiskaa.Todella kurja vaiva kyllä :sad001
 
Moi, jos tulee kirkasta ns.. Tuoreen väristä verta on useimmiten kyse pukamista tai peräsuolen haavaumista. Jos veri on tummaa ja ns. Vanhahkoa se liittyy sitten suolistoon tms. Pukamat ovat kuulemma olla hyvin yleisiä odottaessa, joten nou hätä. Pahimman vaivan saa pois tällä voiteella https://www.scheriproct.fi , mutta vaikka se on kovin mainostettu niin sitä ei kannata käyttää liian usein tai pitkään , koska voiteessa oleva kortisoni ohentaa limakalvojen ihoa. Toinen perusjuttu on se, että aina isolla asialla käydessään pesee takapuolen ja viimeiseksi valelee kylmällä vedelle, jolloin pukamat pienenee... Ja tää täytyy tehdä aina, koska muutoin ei auta. Monesti on hyvä lisätä joko ihan bebanthenia tai perusvoidetta ni rauhoittuu kummasti. Kun vaiva on pahimmillaan niin kannattaa vältttää pitkiä istumisia koska se vaan lisää niitä.
Ihmettelette varmaan kun aina mulla on esimerkki jos jonkinlaiseen vaivaan...mutta oon tämmönen pienien vaivojen omaava tapaus kautra aikain... Jopa äiti on joskus sanonut, että sulla ei taida olla reikää mitä ei ois tutkittu/hoidettu!!:cool05
 
Takaisin
Top