Verikokeet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Milloin viimeksi olet käynyt verikokeissa? Miten meni? Entä mitä mieltä olet ilman lääkärin lähetettä olevista verikokeista, joita voi itse ostaa?

Kävin tällä viikolla, kun lääkäri halusi katsoa parit arvot. Ostin myös ferritiinin, kun sen kanssa ollut huolta. Kumma kyllä näytteet saatiin heti otettua, yleensä suonet niin piilossa että molemmista käsistä yritetään useasti tuloksetta saada. Ei oo piikkikammoa.
Musta on kiva kun saa itse ilman lääkärin lähetettä tsekata haluamiaan juttuja.

Verikokeissa, ilman lääkärin lähetettä, pelkkä ferritiini rv 6 ja hcg...
Tarpeellinen oli fer.testi, arvo oli tosi matalalla(12) aloitin samantien lisärautakuurin. Apteekin farmaseutti neuvoi.
Samoin hcg varmisti tikkutestin tulosta, raskaus oli alkanut.
Minulla on raudan kans ollu ongelmia jo aiemminkin, siksipä sen testautin.
On kovin valitettavaa miten raha arvoistaa jo raskausaikaa, sillä tiedän ettei kaikilla ole mahdollisuuksia noin tuollaiseen n.70-80€ testaukseen yksityisellä labra sektorilla!

Kävin viimeksi sokerirasituksessa viime viikolla, jolloin otettiin verikokeet. Ennen sitä on tullut käytyä näissä neuvolan rutiinitarkastuksissa ottamassa verinäytteitä, hemoglobiini, toinen sokerirasitus ja ennen sitä ne perusnäytteet ihan alussa. Arvoissa ei ole ollut häikkää.

Mielestäni on hyvä, että verikokeissa voi käydä omakustanteisesti mittauttamassa eri arvoja, esimerkiksi tuo ferritiini on sellainen, joka tuntuu aiheuttavan huolta raskaana olevissa/raskautta yrittävissä, eikä sitä kovin herkästi mitata neuvolassa - ainakaan meilläpäin. Mutta, kuten edellinenkin kommentoija totesi, kaikilla ei ole varaa ylimääräisiin verikokeisiin :disappointed-face:

Viimeksi taidettiin ottaa muutama päivä synnytyksen jälkeen kun pyysin hemoglobiinin mittausta. Oli silloin jotain luokkaa 90, joten oli ihan hyvä mitata. Harmikseni jälkitarkastuksessa ei laitettu lähetettä sen tarkistukseen ja olen miettinyt, josko sen ja mahdollisesti ferritiinin testaisi omaan pussiin.

Takaisin