Verenluovutus

Oletko luovuttanut verta?

• Kyllä, säännöllisesti

Äänet: 4 25.0%
  • Kyllä, kerran tai muutaman

Äänet: 3 18.8%
  • En, mutta aikeissa on

Äänet: 3 18.8%
  • En, enkä aio luovuttaakaan

Äänet: 0 0.0%
  • Haluaisin luovuttaa, mutta en voi

Äänet: 6 37.5%

• Kaikki äänestäjät
    16
Olen vuosia käynyt luovuttamassa säännöllisesti, yleensä kaverin kanssa tehdään siitä semmoiset kahvittelutreffit kun on yleensä hyvät tarjoilut. Tuleepahan lähdettyä kun on seuraa. Vain raskaudet ja pitkät imetykset ovat pakottaneet pitämään taukoa.

En ole ikinä luovuttanut, vaikka haluaisin. Aina kun on ollut tilaisuus, olen ollut liian kevyt, juuri ottanut lävistyksen tai tatuoinnin tai muuta, joka on kieltänyt luovutuksen.

En ole ikinä luovuttanut, vaikka haluaisin. Aina kun on ollut tilaisuus, olen ollut liian kevyt, juuri ottanut lävistyksen tai tatuoinnin tai muuta, joka on kieltänyt luovutuksen.

Mulla sama :grin
Tosin ei mulla mitään suurta hinkua ole verta luovuttaa. Voisin toki, ei siinä mitään. Ehkä joskus.

Joitakin kertoja yritin, mutta lopulta minulle sanottiin, että poikkeavilla veriarvoilla ei saa verta luovuttaa, ja että ihan turha on tulla verta luovuttamaan ennen sitä, koska veri, jossa jokin arvo ei ole normaali, heitetään pois. Eivät kuulemma lähde tutkimaan, miksi arvot ovat poikkeavat, vaan olettavat sairaaksi. Eivät myöskään ole mikään testauskeskus, vaan normaalit tulokset pitää saada perusterveydenhuollosta ennen kuin menee luovuttamaan verta.

Esikoisen raskaudessa maksa-arvoni olivat ensimmäistä kertaa elämässäni normaalit, mutta sen jälkeen olen synnyttänyt, ollut lapsettomuushoidoissa, ollut raskaana, saanut keskenmenon, ollut lapsettomuushoidoissa, ollut raskaana, synnyttänyt, saanyt verensiirron, jne, ja nuo kaikki estävät verenluovutuksen. Saa nähdä, ovatko maksa-arvoni edelleen normaalit kun seuraavan kerran niitä testataan... mutta sitäkin sanoivat, että jotkut eivät voi ikinä luovuttaa verta, koska kriteerit ovat niin tiukat, eikä se haittaa.

Luovutin ennen ensimmäistä raskautta säännöllisesti olikohan 4kk välein. Keskenmenon jälkeen ei saanut luovuttaa ja muutenkin siellä sanottiin ettei raskautta yrittäessä kannata luovuttaa kun jos raskaus alkaa niin tarvitsee itse kaiken mitä siinä veressä on. Sen jälkeen ei ole tullut käytyä kun vuosia ollut joko yritys, raskaus tai imetys meneillään.

Tästä puuttuu vaihtoehto "haluaisin luovuttaa, mutta en voi". Vereni ei kelpaa tällä hetkellä toiselle ihmiselle, mutta mielelläni kuitenkin olisin halunnut luovuttaa.

Sama homma. Plus omaa veriryhmääni on usein ollut riittävästi kun olen sivuilta katsonut mieleen tullessa. Joko sitten ei ole menekkiä ollut silloin tai luovuttajissa paljon, ei tietääkseni ole yleisin Suomessa kuitenkaan.

En ole luovuttanut, mutta mielessä on välillä ollut. Ennen ensimmäistä raskautta painoin liian vähän. Raskauden jälkeen sitten imetystä ja sitten oma elämä onkin ollut usein turhan vaikeaa. En tiedä myöskään kelpaisinko luovuttajaksi, kun on säännöllinen lääkitys ja lisäksi verenpaine niin alhainen että saattaisi tehdä itselleni liian pahaa. Nyt olen myös raskaana eli voin edes harkita asiaa joskus kun tämän tulevan lapsen imetys on päättynyt.

Aloitin luovuttamisen heti kun sain 18-vuotiaana ja ehdin luovuttaa vajaa 10 vuotta, välillä oli hb vähän alarajoilla. Sitten todettiin reuman tyyppinen nivelsairaus ja lääkkeet estivät ja tulevat estämään luovuttamisen loppuelämäksi. Harmittaa tosi paljon koska luovuttaminen oli mulle helppoa, ei ikinä tullut mitään huippausta eikä mitään ja siitä sai kahvin ja voileivän lisäksi hyvän mielen. Onneksi ehdin kuitenkin monta kertaa luovuttaa:)

Ennen lapsia kävin vuosia luovuttamassa verta säännöllisesti.
Lasten jälkeen se onkin jäänyt. Mut on kyllä muutaman kerran käännytetty liian alhaisen hemoglobiinin takia. Ja nyt kun kolmatta yritetään niin en käy.

Olen luovuttanut reilut pari kymmentä kertaa, siitä asti kun täytin 18v. Nyt se on kyllä jäänyt, kun täällä käy vain liikkuva veripalvelu kuukauden välein ja aukioloa on lyhennetty niin, että en töistä sinne ehdi.

Kävin kerran vuosia sitten yrittämässä. verentulo loppui kesken kaiken, pussia ei saatu täyteen ja tuli hirvittävän huono olo. En ole uskaltanut sitten mennä uudelleen. verenpaineetkin on tosi matalat, eli ehkä liittyi siihen.

Olen luovuttanut verta kymmenisen kertaa. Pari kertaa on käännytetty pois liian alhaisen hemoglobiinin tai jonkun käyttämäni lääkkeen tms vuoksi. Pitäisi käydä useammin, mutta usein on käynyt niin, että juuri, kun olen ajatellut mennä verenluovutukseen, olenkin sairastunut flunssaan, ja sitten se on jäänyt.

Viime kerralla huomasin, että verenluovutus vaikutti tuntuvasti fyysiseen suorituskykyyn useamman viikon luovutuksen jälkeen. Treenasin ennen vähemmän, joten en tätä niin selvästi huomannut, mutta keväällä verenluovutuksen jälkeen huomasin vaikutuksen selvästi. Niinpä on pitänyt ajatella tätäkin puolta, eli en käy verenluovutuksessa kesken kovinta treenikautta.

Nyt haluaisin taas mennä, mutta on ollut kaikkea oireilua sen verran, että verenluovutus saa vielä odottaa. Kävin verikokeissa ja varastorauta-arvo oli niin alhainen, että verenluovutus ei sikälikään sopisi nyt tähän hetkeen.

Takaisin