Venähdyksiä vatsalihaksissa?

Peukaloinen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei kaikille odottajille!
Etsiskelin sivuilta ko. aihetta vaan kun ei osunut silmään niin aloitettaiskos tästä?
Onko kenelläkään kokemuksia venähtäneistä tai jopa revähtäneistä vatsalihaksista? Aloin tuntea viime viikolla (nyt rv 22+4) hirmuisia kipuja kylkiluiden päällä aina kumartuessa tai kurottaessa. Yölläkin kylkeä kääntäessä pitää ihan ääneen voivotella kun rinnanalus on niin kipeä. Kävin toki lääkärissä, joka epäili että kyseessä olisi vatsalihaksen revähdys.
Onko kokemuksia? Miten saitte hoidettua? Rakkaani määräsi minut vuodelepoon - sinänsä ihan kiva näin helteellä loikoilla vaan kylmäpussin kanssa [;)]

Minulla ei omakohtaisia kokemuksia ole, mutta yhdellä kaverilla kävi taannoin niin että hänen vatsalihakset ilmeisesti repesivät jo aika aikaisessa vaiheessa, ehkä just puolenvälin paikkeilla. Tai oliko lääkärin diagnoosi nyt jokin "kudosten heikkenemää" tjsp. Joka tapauksessa, se vaikeutti kaverini istumista, sillä ylempänä olevat vatsalihakset rasittuivat helposti. En muista oliko kuitenkaan erityisen kipeänä. Hyvät tukivyöt olivat ilmeisen suureksi hyödyksi. Asia saattaa kuulemma korjaantua raskauden jälkeen itsestään, mutta jos ei korjaannu, voidaan jotenkin kirurgisesti korjata viimeistään sitten kun ei enää ole raskauksia suunnitteilla.

Tämä siis kaverini kertomaa [:)]

No en nyt tiedä onko kyseessä sama, kun mitä mulla oli tos vähän aika sitten ja on edelleenkin välillä, mutta kuitenkin [:)]

Elikkä mulla oli viikko takaperin vasemmanpuoleiset "kylkiluut" eli lihakset tooooooooodella kipeänä, hyvä kun sain hengitettyä kunnolla ja jos satuin haukottelemaan niin tuntui, että kylki repeää. Samaten aivastukset yms. äkilliset liikkeet oli ihan tuskaa ja sattu todella pitkään. Venytellä ei voinut, koska en yksinkertaisesti voinut kääntyä sen vertaa, että oisin saanut venyteltyä (eli en kyllä pahemmin lattialta nostellukaan mitään). Jos mä istuin, niin miehen piti auttaa mut ylös, koska en päässyt omin nokkineni ilman tuskaa ylös jne jne jne. No mies kun oli aikansa kattellu mun touhujani, niin yöllä sitten, kun taas tuskissani yritin kääntyä, hän nappasi flunssan aikana käytettävää Vicksin salvaa ja yritti mahdollisimman varovasti hieroa kipeää kohtaa sillä. Okei, se sattui aivan älyttömän paljon, mutta seuraavana ja sitä seuraavana päivänä olo oli paljon parempi. Nyt mä yritän joka päivä vähän kerrallaan venyttää kylkiä, ettei kipu uusiudu. Neuvolasta en oo vielä kysyny mistä oli kysymys, mutta perjantaina ajattelin tiedustella. Vauva vissiin on monottanu sit niin kovaa kylkiin, että johtuu siitä.

Ton Vicksin salvan toimivuus johtu ilmeisesti siitä, että se lämmittää. Ja muutenkin mä hieroin lähes koko ajan kipeää kohtaa, että sain ne lihakset lämpimäks ja kipua pienemmäks.

Taisikin olla lääkärisedän veikkaus revähdyksestä onneksi väärin! Kävin fysioterapeutilla, joka löysi rintarangasta nikamalukon. Tuo lukko aiheuttaa puristusta hermokimppuun, joka haarautuu kyljen kautta ylävatsalle. Ilmankos hierominen ja liikkuminen sattuu! Noh, vaiva toivottavasti paranee ihan perinteisellä hieronnalla ja ryhtijumpalla kotona [:)]

Takaisin