velliä/sosetta 2kk vauvalle

piirpauke69

Vasta-alkaja
heippa!
Meillä 8 viikkoinen poika jolla menee reilu 2L nannia päivässä, määrästä johtuen reppana kärsii kamalista vatsavaivoista eikä näihin tunnu tehoavan mikään. Ollaan kokeiltu eri korvikkeita, vaihdettu Rela tipat Gefilus mhbakteereihin, jätetty D3 poies, kokeiltu cuplaton ja kuplastop yms...
Tänään käytin sitten omankädenoikeutta ja valmistin itse perunasta nanniin sekotetun soseen/vellin, poitsu pystyi juomaan tätä siis tuttipullostaan.
Meillä ainakin näytti tehoavan (: Annoin tämän mössön reilu 10h sitten 50-60ml eikä vatsa vaivaa ja poika on selkeästi paremmin voivan oloinen ja nukkui jopa 3h päikkärit (meillä siis nukutaan äärettömän huonosti varsinkin päivisin) ja malttoi olla noin 4h syömättä.
Sattuisiko löytymään "kohtalotovereita" vinkkejä antamaan ja kokemuksia jakamaan?
 
Meillä nyt tämä "vauva" on jo yksivuotias mutta sillon tosiaan kun oli pieni, niin meillä ainaki alotettiin vellit 2kk ikäisenä ja 3kk ikäisenä soseet. Ne neuvolan rajat ja iäthän on vain suosituksia. Esimerkiksi keskosille suositellaan aloitettavan kiinteät aiemmin kuin muille. Meidän tyttö syntyi kuukautta etukäteen. Meillä ei ollut tuota ongelmaa, että olisi mennyt useita litroja maitoa päivässä mutta vauva vaikutti kovin nälkäiseltä koko ajan. Aloitin ensin maissivellillä ja sitten lisättiin pikkuhiljaa ruokavalioon perunaa ja porkkanaa. Ainakin noissa kaupan velleissä on ravintosisältö ihan sama kuin maidossa, että en usko, että ne on sen tuhdimpaa tavaraa. Jos kerran tuommonen omatekoinen maitoperunavelli toimii, niin miksipä et helpottaisi vauvasi oloa ja antaisi sitä? Mää ainaki antaisin ihan hyvillä mielin :)
 
me aloitettiin meidän nyt pian 6kk vauvalle velli hänen ollessaan 2,5kk vanha ja soseet päivää ennen 3kk ikää. meidän vauva syntyi yliaikaisena ja siten isokokoisena eikä mikään maito maailmassa riittänyt hänen tarpeisiinsa kuin ihan alkuun ehkä jonkin 1-2kk ikään asti. vika kuukausi ennen soseiden aloittamista oli ihan tuskaa, koska vauva itki nälkäänsä tunnin välein. meidän vauvan maha kesti hyvin soseet eikä mitään oireita tullut. aloitettiin siis ihan pehmeästi riisivelli sekoitettuna korvikkeeseen vähitellen lisäten ja tosiaan 3kk iässä bataatti-kesäkurpitsa- ja päärynäsoseilla.

mun mielestä järjen käyttö on sallittua vauvan ravitsemuksessa ja meidän olisi ehkä pitänyt jo aikaisemmin aloittaa kiinteitä, koska vauva oli selkeästi nälkäinen ja olisi tarvinnut kiinteämpää ruokaa jo paljon ennen 3kk ikää. sinä itse tunnet piirpauke69 vauvasi kaikkein parhaiten ja osaat huomata, jos jokin ruoka-aine ei sovi hänelle. sanoisinkin, että jatka vain samaan malliin äläkä välitä siitä, mitä muut sanoo, koska ihan varmasti tulet kohtaamaan kauhisteluita ja tuomitsemisia, koska olet käyttänyt järkeäsi ja aloittanut kiinteämmän ruoan jo noin hyvissä ajoin. mun mielestä vauvoja ei pitäisi yrittää laittaa samaan muottiin keskenään ja yleistää, että maito riittää ainoaksi ravinnoksi kaikille siihen 4kk ikään saakka.
 
Meillä aloitettiin maissivelli muutamaa päivää ennen kuin typy täytti 2kk ja paljon paremmin on mennyt!
Ikää nyt 2kk 11pv ja paljon paremmin menee yöt, ilmat nousee paremmin ja tyttö on iloisempi eikä vedä maitoa niin paljoa enää. Velli menee vieläkin vähän laimennettuna jotta pääsee pullon tutista helpommin. Käytössä siis anti colic pullot :)
Tänään saatiin  aikaiseksi ostaa kakkos tutteja pullohin joten peruna-porkkanaa aloitellaan nyt vähän isommilla määrillä maitoon nähden.
Vatsavaivoja meillä ei ole ollut vellien aloittamisen jälkeen.

Olemme itse myös päättäneet miehen kanssa että aloitamme piltit 2,5kk iässä pikku hiljaa. Eli muutama päivä vielä ennen kuin eka pienen pieni lusikan kärki matkaa tytön suuhun :)

2kk neuvolassa kerroinkin että olemme vellin aloittaneet ja neuvolantäti oli sitä mieltä että jatkakaa samaan malliin. Eli vaikka äidinmaito on imeväisen paras ravinto aina 6kk saakka, oli tämä meidän ihanainen täti sitä mieltä että teemme oikein vaikka jo nyt olemme vellin aloittaneet. Tietenin vauvan ehdoilla edetään ja jos näyttää ettei piltit sovi niin jätämme ne sitten vielä hetkeksi pois.
Nyt pitäisi vain ruveta metsästämään/tekemään pakastimet täyteen pottua, parsaa ja porkkanaa ettei tarvitsisi nuita ainakaan valmisateroina tässä iässä paljon syöttää..
 
Jeps noita tuomitsevia on jo kohdattu ja ai samperi että ketuttaa sellanen lässytys miten vellien antaminen kielletty ja miten se vastaa mukamas pahoinpitelyä ja lässytinlää. Oon täysin samaa mieltä että kaikki vauvat ei tod pärjää sinne vähintään 4kk ikää ilman vahvempaa tavaraa saatikaan sitten sinne 6kk ikään.

Meillä menee nykyään yöt niin että 10 aikaa juodaan noin 120-150ml itsetehtyä perunavelliä (hieman normi velliä kiinteämpää)  herätään vasta 6 aikaan santsaamaan samanmoinen määrä ja heräillään lopullisesti siinä 9-10 välillä (: Kun taas ennen yöt meni miten meni, heräiltiin sen about 2 tunnin välein syömään täysi pullollinen maitoa (160-200ml) ja siinä oli sekä vauva että äiti väsynyt!

Meillä maisteltiin toissapäivänä parin pikkulusikan verran mango sosetta ja tykättiin kovasti (: Eikä massu ole moksiskaan. Muutenkin masu alkanu toimimaan paljon paremmin vellien ansiosta, kakka tulee ihan normaalisti 1 päivässä joskus kaksikin kertaa. Piereskely vähentyny huomattavasti ja muutenkin poitsu voi silmämääräsesti päiväpäivältä paremmin ku aikasemmin (:

Saas nähä millasta satikutia itse tuun samaan tänään neuvolassa kun puhelimessa neuvola tätsä oli kovasti vellejä vastaan ennen sitä 4kk ikää. Suositteli  meille sitä ihme maidonsakeuttajaa mitä saa apteekista mut paskat...
 
vielä kiitos teille vastanneille (: Kiva kuulla tällein harvemmin positiivisia palautteita eikä tosiaan aina sitä tuomitsemista ja huonoksi äidiksi haukkumista
 

yleensä äiti itse tietää mikä on parhaaksi lapselle, kun vaan itseensä luottaa. Lapsetkin on kaikki yksilöitä, eikä kaikkia voi tunkea samaan muottiin ja suosituksiin:) 2 litraa korviketta kuulosti kyllä ihan järjettömälle määrälle! Varmasti tarvitsi jo muutakin evästä:)

 
Tää menee nyt jo aiheen ohi mutta särähti niin lujaa toi tunnustus neuvolassa - lausahdus (Varmaan nyt juurikin siksi että ystävä raskaana ja hän ei viitsi neuvolassa sanoa että tupakoi, kun ei jaksa kuunnella sitä "saarnaa"). Miks täytyy pimittää asioita, jotka ei nyt varmaan oo mitään kauheita kuitenkaan. Tai miksi sit tekis jotain kauheita josta ei vois ees sanoo. Mutta siis, eihän se neuvola ole mikään raamattu, mutta silti.

Ja mielestäni kyllä voi "laihaa"velliä tarjota, aineksista riippuen, asia erikseen jos nyt alkaisit jo pottumuusia ja pihviä tarjota ;)
 
Noniin.. Eilen maistelimme ensimmäistä kertaa luumua eikä mitään oireita ole ilmennyt. Ilme oli kyllä maan mainioin :) Tänään luvassa pieni määrä uudelleen...

Anteeksi säräyttelyni korviinne, mutta valitettavasti raskauden aikana ollut neuvolantäti ei ollut mitään kultaa ja hänen kanssaan valitettavasti oppi sen että joskus vaikeneminen on sitä kultaa.. Mielestäni hyvä esimerkki on esim. se että olin itse yhdella neuvola käynnillä todella huolissani painon nousustani. Tämän tätin mielestä siinä ei ollut mitään ihmeellistä tai suurta. Seuraavalla neuvola käynnillä hänellä oli harjoittelija jonka kuullen alkoi moittimaan siitä kuinka painoni onkaan noussut ja sehän ei ole ollenkaan hyvä juttu. (tällöin siis painon nousu oli vajaa 100g/vk ja pahimman aikaan jolloin ei moitteita tullut oli 1kg/vk)
Esimerkkejä hänestä löytyy vaikka kuinka, mutta tuo oli mieleen painuva :/

Nyt taas lapsen neuvolatäti aivan mahtava ja toimii maalaisjärjellä eikä yritä meitä lyödä johonkin tiettyyn muottiin :)
 
meillä alotettiin vellit 2kk iässä, maissivelli maailman paras! velliä illalla ja yösyötöillä. tytöllä on nyt ikää 3kk, ollaan muutama viikko syöty jo soseita, ja vajaan viikon verran syöty iltapuuro, pikakaurahiutaleista puuroa ja se sauvasekottimella soseeks ja esim kuningatarsosetta päälle. tyttö nukkuu kun enkeli ja herää syömään kerran yöhön. meillä mennään korvikkeilla, menty alusta asti, eikä toi maidon ravinto tunnu riittävän, joten jos ei kerta pikkuisen masu pistä pahakseen tai tuu muitakaa oireita niin miksipä ei.. 
 

Piti kysymäni, että käytättekö valmisvellejä (maissivelli) vai teettekö itse? Meillä ongelma on suuri puklailu ja murehdin jatkuvasti, saako vauva tarpeeksi ravintoa. Lueskelin, että kiinteiden aloittaminen voisi vähentää puklailua ja olenkin harkinnut, että aloittaisiko vellit pikkuhiljaa. Onko teillä kokemusta pukluista suhteessa vellien aloittamiseen? 2 kk neuvola on reilun viikon päästä ja ajattelin asiaa sielläkin kysäistä, mutta kuten todettu neuvolassakaan ei aina ymmärretä ihan kaikkea. 

Niin ja vauvamme itse asiassa syö vähemmän kuin mitä ohjeissa sanotaan ja lisäksi tosiaan puklailee aika paljon. Pelottaa tuo neuvola, että miten on käynyt painon kehityksen. Saisikohan velleillä puklailun loppumaan tai ainakin vähentymään ja sitä kautta myös enemmän ravintoa "pikkuiselle". Meidänkin vauveli painoi syntyessään 4,5 kg, mutta paino tippui ekan viikon aikana 4 kiloon. 6 viikkois lääkärissä painoa oli 5,1 kg eli käyrien yläpäässä, mutta sanomista tuli tosiaan ruokamääristä, että pitäisi syödä enemmän. Mutta mites syötät, kun ei vauva syö enempää :(

 
Kiitos näistä kokemuksista! Meillä muutenkin pitää aloittaa vellit 3kk mutta ajattelin ottaa varaslähdön, kun jo tuntuu ettei tuo pikkususi tule täyteen millään, varsinkaan iltaisin :grin
 
Yleensä äippä tietää parhaiten mikä on lapselle hyväksi, sanoivat neuvolassa mitä vain :) jos näyttää, että maitoa menee paljon normaalia enemmän, niin itse antaisin velliä lisänä.
 
Takaisin
Top