Vegevanhempien vauvojen lihansyönti

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja banula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

banula

Satasella mukana keskusteluissa
Meillä mies on täysin kasvissyöjä, ei syö siis mitään lihaa (ei kuitenkaan onneksi vegaani). Itse syön tosi harvoin lihaa, mutta en ole miettinyt vielä babyn kohtaloa tässä asiassa, kun ei ole lihoihin siirtymin vielä ihan ajankohtaista. Mutta löytyykö täältä muita vege- tai tämmöisiä puolivegeperheitä kuten meidän talous? Miten olette toimineet vauvan syönnin suhteen, jättäneet lihan kokonaan kokeilematta vai maistattaneet? Mitä olette tarjonneet sen sijaan?

Täällä puolivegeperhe, jossa siis isä syö lihaa välittämättä mitä ja millaista ja äiti ei syö (kalaa syön, joten kaikkien mielestä en voi itseäni kasvissyöjäksi edes kutsua, mutta ei puututa nyt tähän).

Lapsi on vielä kuukauden verran mahassa, joten pätevin en ole vastaamaan, mutta heitän jotain ajatuksia mitä itselle on noussut.

Naurettavin perustelu lasten kasvissyöntiä vastaan (sekasyöjiltä) on että lapsen pitäisi antaa itse päättää mitä syö, eli vanhemmat eivät saisi päätöstä lapsen kasvissyönnistä tehdä. Kuinkahan monessa lihaa syövässä perheessä tämä toteutuu? Ihanko oikeesti joku kokkaa lapselle kasvisruokaa jos tämä ei lihasta sattuisi pitämään? Tai jos lapselle kelpaa vain jäätelö, niin sitäkö sitten aamupalaksi, päivälliseksi, iltapalaksi...? :) Minusta lapsi syö sitä, mitä kotona tarjotaan niin kauan, kunnes ikää on tarpeeksi päättämään omasta ruokavaliosta. Toivottavaa sitten olisi että se tarjottu ruoka olisi mahdollisimman monipuolista. Oli sitten kasvissyöjä tai ei.

Meillä saatetaan päästä lähelle tilannetta jossa lapsella on oikeasti alusta asti jonkinlainen valinnanvapaus (pois sulkien pelkkien herkkujen syömisen). Mikään tavoite tämä ei ole, vaan villi veikkaus siitä miten asiat lähtevät etenemään minun ja mieheni ruokailutottumuksilla.

Minä en aio lapselle lihaa kokata koskaan. Mutta jos mieheni tahtoo niin tehdä, niin en ole kieltämässäkään. Kunhan liha on laadukasta, eikä mallia valmiit broilerpyörykät tai nakit (juuri oli joku tutkimustulos siitäkin ettei lihanakkeina myytävissä tuotteissa ole osassa lainkaan lihaa....koostumus lienee lähinnä viljaa ja teurasjätettä)
Minun laittamana ruokana tarjotaan (ikään sopien) soijaa, tofua, linssejä, papuja, pähkinöitä ja kalaa. Ja tietenkin kananmunaa, maitotuotteita ja kasviksia (karkeasti pelkistäen). Mutta siis monipuolisesti kaikkea.

Kaikkea pitää maistaa, mutta siitä minulla on toistaiseksi ristiriitaisia tunteita onko lihatuotteita pakko maistaa :D Olen tässä ehkä turhan puolueellinen ja joku voisi vedota siihen ettei kasviksiakaan ole sitten pakko maistaa. Toisaalta kaikki edellä mainittu kuuluu minusta monipuoliseen ruokavalioon myös lihansyöjillä, vaikka kaikki eivät titenkään kaikkea syö.
Lapset pärjäävät kuitenkin hyvin ilman lihaakin. Monipuolisia proteiinin lähteitä on muitakin vaikka kuinka paljon. Tunnen myös n. 30 vuotiaan naisen, joka oli elämänstä ensimmäiset 15 vuotta kasvissyöjä (aluksi ihan vegaani) vanhempien "aatteen" vuoksi. Terve, pitkä, normaalipainoinen ja hyväkuntoinen nainen tänäpäivänä :)

Kasvissyöjien lapsista huolissaan olevilla ei ole tietoa monipuolisesta ruokavaliosta, ja heidän mielipiteet voi siksi pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Enemmän itse olisin huolissani lihaa syövien lapsista, joille tarjotaan perunamuusia ja valmislihapullia, eikä lautasella näy koskaan mitään vihreään viittaavaakaan.
Ystäväni olen nähnyt lapsensa kanssa ruokailevan ateriana nuudeleita ja nakkeja. Ja tämän äidin omat ruokatottumukset tuntien pelkään pahoin, että kyseessä ei ollut mikään kiireisen päivän poikkeus, vaan ihan heidän tavanomainen ruokailu.

Muuten en tähän vegeruokailuun puutu, koska en siitä tarkemmin tiedä. Uskon kuitenkin, että vegevanhemmat pystyvät tarjoamaan lapselle monipuolisen ruokavalion.

Mutta PiuPiun kommentti nosti hieman karvoja pystyyn. "Enemmän itse olisin huolissani lihaa syövien lapsista, joille tarjotaan perunamuusia ja valmislihapullia, eikä lautasella näy koskaan mitään vihreään viittaavaakaan." Tämä oli mielestäni turha yleistys. Monet sekasyöjät tarjoavat kuitenkin lapsilleen monipuolista itse tehtyä ruokaa. Meillä esimerkiksi ruokaan kuuluu liha ja kala (laadukkaita), kasvikset kuuluvat suureksi osaksi ruoka-ateriaa, välipaloihin kuuluu useat eri hedelmät. Ja teen myös itse välillä lapselleni perunamuusia ja lihapullia. Einekset eivät ole kunnon ravintoa ja vaikka onkin sekasyöjä, niin se ei tarkoita sitä, että ruoka koostuu juuri eineksistä ja muusta epäterveellisestä.

Meidän perheeseen kuuluu kasvissyöjä-isä joka ei ole täysin vegaani muttei juurikaan syö maitotuotteita eikä munaa sellaisenaan kuin aniharvoin, sekä minä joka syön pääosin kasvisruokaa mutta myös kalaa ja välillä maitotuotteita. Eli mekin ollaan samanlainen "puolivegeperhe" kuin banulan perhe :)
Esikoisen (07/11) odotuksen kohdalla käytiin just tätä samaa keskustelua siitä, maistatetaanko lihaa vai ei ja päädyttiin kompromissiin: koska kotona syödään pelkkää kasvisruokaa niin lapsikin totutetaan siihen + kalaan, munaan ja maitotuotteisiin. Meillä jäävät siis pelkästään lihatuotteet pois. 
Lihaa ei aiota maistattaa, lapsi saa sitten itse päättää kun on vanhempi, haluaako sitä syödä vai ei. 

Itse sain kyllä kuulla jos raskausaikana jos jonkinlaisia naurettavia (ja huolestuneita) kommentteja siitä, miten se lapsi mahassa oikein pärjää kun en syö punaista lihaa? Ja että pitää kai mun ottaa ihan hirveä määrä vitamiineja? Ja kai se lapsi sitten pienenä ainakin saa sitä lihaa? 
Itselläni oli koko raskausajan todella hyvät arvot ja kiitän siitä monipuolista kasvisruokavalioita kalalla ja maitotuotteilla höystettynä.
Neuvolassakaan ei olla millään lailla onneksi "tuomittu" vaan pikemminkin kannustettu lapsen (puoli-)kasvissyöntiin. Ja toisaalta meidän tapauksessa ei ole syytä huoleenkaan, ipanalla on hyvä ruokahalu ja ennakkoluuloton asenne maisteluun ja kasvukäyräkin menee ihan oikean mitan mukaan.

Me annettiin vauva-aikana aluksi paljon erilaisia vihannesmössöjä maisteltavaksi, ja kun siirryttiin täyskiinteisiin niin oltiin aluksi varovaisia etenkin soijan kanssa ettei puhjennut allergiaa. Sitä ei kai edes suositella alle 1-vuotiaille?
Nykyisin 1v7kk lapsi syö oikeastaan ihan samaa ruokaa kun muutkin, liha korvataan soijatuotteilla, tofulla, quornilla, erilaisilla pavuilla....vihanneksia syödään paljon ja parsakaali on hittikamaa. Päiväkodissa sanoivat että lautaselta katoavat ensimmäiseksi vihannekset. Ensimmäinen ruokaan liittyvä sanakin taisi lapsella olla "hummus" :) 
Kalaa lapsi saa päivähoidossa tai kotona silloin kun kokataan ilman isää.
Meille tää ruokavaliopäätös on ollut suhteellisen helppo, ja se periaate on että lapsi syö sitä mitä kotona on tarjolla on tähän asti toiminut hyvin.

Olisi kiva kuulla millaisia kokemuksia on teillä jotka olette täysin kasvissyöjiä tai vegaaneja?

meillä minä oon ainoa kasvissyöjä (käytän tosin maitotuotteita) ja kaikki muut on lihansyöjiä. päätettiin miehen kanssa jo ennen tytön syntymää, että tyttö syö myös lihaa ja voi ratkaista sitten isompana, alkaako kasvissyöjäksi vai jatkaako lihansyöntiä. tarjoan tytölle myös kasvisruokaa, mutta koska suosin tulisia ja mausteisia ruokia, jää ne aika vähäisiksi. tytölle maistuu hyvin kasvisruoat, itse asiassa jopa paremmin kuin liharuoat :) en näe ongelmana kokkailla kahta eri ruokaa, vaan teenkin usein samankaltaisia ruokia, toiseen en vain laita lihaa :)

mitä ruokiin tulee, kykenen valmistamaan liharuokia vaikka olenkin vege, joten pyrin tekemään lasten ruoat pitkälti itse ja välttämään valmisruokia. pojan kohdalla kokemus on opettanut, että joskus on vain helpointa ja nopeinta tarjota valmisruokia, mutta ne eivät missään nimessä ole jokapäiväistä ruokaa. tyttö on syönyt tähän asti kaupan soseita, nykyään toinen päivän ruoista on kotiruokaa ja toinen sosetta, tosin useimmiten tyttö syö päiväkodissa lounaan, joten päivällinen on kotiruokaa.

Kommenttini sekasyöjien ruokavaliosta ei ollut yleistys, vaan koski niminomaan niitä perheitä joissa eletään valmisruoalla. Ja usein juuri näistä perheistä saa kuulla mutinaa kasvissyönnistä riittämättömänä lapselle.

Tietoiset ja monipuolisesti syövät sekasyöjät ovatkin usein yhtä perillä eri ruoka-aineiden merkityksestä ravitsemuksessa kuin kasvissyöjätkin (ja yleistämättä taas...tiedän kasvissyöjiäkin jotka elävät valmisuualla eivätkä ole lainkaan perillä esim. vitamiineistä tai mistä niitä voisi luontaisessa muodossa saada)

Minä en ole maininnut neuvolassa sanallakaan ruokavaliostani. Ei ole tullut puheeksi. Ruokavaliosta kysyttäessä olen kertonut syöväni mahdollisimman monipuolisesti ja tämä riitti silloin. Kaikki verikokeet ja muut arvot ovat olleet aina huippuhyvät, joten siksikään syömiseni eivät ole kertaakaan tulleet sen jälkeen puheeksi.

Tää on mielenkiintoinen aihe sinänsä, koska olen aikanaan seurustellut miehen kanssa, joka ei syönyt punaista lihaa eikä kalaa lainkaan, mutta maitotuotteita kylläkin. Ja silti voisin melkein väittää, että hän söi epäterveellisemmin kuin nykyinen aviomieheni, joka syö aivan kaikkea mahdollista. Tämä exäni nimittäin kuorutti kaikki kasvisruuat juustolla ja paistoi reilussa voissa. Ruuat olivat kyllä hyviä, mutta pisti kummasti miettimään kolesteroliarvoja kaikessa rasvaisuudessaan. Nykyinen aviomieheni taasen syö runsaasti salaattia, papuja, vihanneksia ja hedelmiä, mutta myös sen verisen pihvin. Ruuat tehdään 99% itse alusta alkaen ja mieluiten luomu aineksista, jos niitä vain suinkin on saatavilla. Toki joskus sorrutaan niihin Hesen hamppareihin, mutta vain noin pari kertaa vuodessa.

Tärkeintä mielestäni onkin juuri se, että ruoka on monipuolista ja terveellistä ja huomio kiinnitetään niiden raaka-aineiden laatuun, olivat ne sitten kasviksia tai lihaa tai kalaa. Jollain mittareilla teollinen tofu saattaa olla "epäterveempää" ruokaa kuin esim. luomu naudanliha. Mutta nämä ovat näitä mitä-kukakin-tahtoo-uskoa asioita, koska jokaisella tutkimuksella saadaan erilaiset tulokset. Jos lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti eikä puutostiloja tai muita ongelmia tule, aivan sama mitä hän syö. Ns. periaatekysymyksiin ja eettisiin kysymyksiin päätökset voi sitten tehdä itse, kun oma ymmärrys niihin riittää. 

^Ei mulla muuta kuin voin ja juuston epäterveellisyys on aikamoista uskomusta myöskin. Mitään tieteellistä näyttöä ei ole maitorasvan epäterveellisyydestä, terveellisyydestä sen sijaan löytyy useampiakin tutkimuksia. Maitorasva parantaa kolesteroliarvoja.

Helpoimmalla varmaan pääsee, jos antaa lapsen syödä lihaa, siis hoitopaikat, kerhot yms. mutta jos kukaan ei kotona syö lihaa, niin vaivalloistahan se on lasta siihen totuttaa. Enemmän päänvaivaa tulee tietenkin kuin sekasyöjille, koska aivan kaikkea ei kasviksista saa. Omat appivanhemmat esim. kaikista pavuista ja linsseistä huolimatta syövät mielestäni liian vähän proteiinia.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä alle 1-vuotias vegeruokavaliolla oleva vauva saa rautaa? Kun neuvolassa painotettiin, että liharuokien aloitus olisi tärkeätä nimenomaan raudan saannin turvaamiseksi.

Siilipylly (mahtava nimimerkki!! <3) ynnä muut,

hassua että neuvolassa noin sanottiin! Yleensähän lihansyöntiä puolletaan proteiinin takia (mikä on sekin ihan hassua). Nimittäin rautaahan saa vaikka mistä! Ainakin palkokasveista, täysjyväviljasta, kuivahedelmistä, tummanvihreistä kasviksista kuten parsakaalista ja pinaatista.. Toisaalta pitää saada myös c-vitamiinia että rauta imeytyy.

Lisää täs: http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/rauta.html

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä että:

-Eri neuvolatädit neuvovat eri vanhemmille eri asioita, joita ei pidä ottaa liian vakavasti suuntaan eikä toiseen. Ihmiskunta on selvinnyt näihin ältesihin mittoihin siitäkin huolimatta että ennenwanhaan ei ruokaa ollut sen kummemmin lapsille kuin vanhemmillekaan, eikä kaikkialla ole vieläkään. Me eletään yltäkylläisyyden ihmemaassa, missä meille ja lapsillemme on tarjolla kaikki maailman herkut - on hyvä valkkailla ylitarjonnasta omasta mielestä terveelliset vaihtoehdot, mutta liikoja tuskin kannattaa huolehtia. Kuitenkin itsekin mussutetaan välillä pullaa ja karkkia ja ihan hyviä ollaan silti. Meistä ja lapsistamme pidetään myös sellaista huolta ettei monessa maassa uskottaisi todeksikaan, joten jos lapsi vahingossa syökin huonosti, se selviää pian lääkärissä (missä käydään vaikka kaikki olisi kuinka ruusuisesti) ja asia voidaan korjata ajoissa. Fiksua on perehtyä ravinto-opin saloihin, mutta jos ei satu kiinnostamaan niin meitä ympäröi tosiaan sellainen asiantuntijoiden armada että riittää kun osaa laittaa itse haarukan suuhun, ravintoterapeutti kertoo montako kertaa pitää pureskella ja hammaslääkäri montako purkkapalaa aterian jälkeen.

-Meillä syödään kotona vegesapuskaa, vaikka mies joskus lihaakin ottaa jos tarjotaan. Näinollen tuleva pikku pumpernikkelimmekin saa luvan painottaa tottumuksensa vegeruokaan sitten joskus kun sen aika koittaa. Neuvolassa ollaan meille oltu oikein kannustavia asian suhteen, ei mitään taivutteluja lihansyöntiin millään perusteella eikä ravintolisien napsintaan myöskään niin kauan kun testit näyttää hymyä ja kukkasia kuten tähän asti.

Siilipylly kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mistä alle 1-vuotias vegeruokavaliolla oleva vauva saa rautaa? Kun neuvolassa painotettiin, että liharuokien aloitus olisi tärkeätä nimenomaan raudan saannin turvaamiseksi.

Tämäpä mielenkiintoinen peruste lihansyönnille :) Tuohan tarkoittaisi sitten sitä ettei aikuisetkaan saa rautaa mistään jos eivät syö lihaa. Tietämistäni kasvissyöjistä nimittäin harvat ottavat mitään ravintolisiä purkista.
Pulun viestissä olikin hyvin lueteltu raudan lähteitä :)

Täällähän on saatu oikein keskustelu aikaseks, kiva juttu :) ! Miehellänikään ei ole mitään minun tai babyn lihansyöntiä vastaan (paitsi tosiaan se että sen pitää olla luomua), mutta hän ei niitä tee eikä aio tehdä, jonka ymmärrän hyvin. Mutta en nyt ole silti vielä päättänyt miten tuon tänttärän kanssa tekisi, täytyy varmaan jutella meidän "neuvolamiehen" kanssa.

Mä itse olen ollut lapsena tosi huono syömään vihanneksia, kotona mua ei siihen pakotettu ja koulussa siirsin aina kaiken värikkään lautasen reunalle. Jouduin tämäntästä syömään rautakuureja, lääkärin mukaan juuri siitä syystä ettei se ruokavalio ollut tarpeeksi monipuolinen kun kaikki vihreä puuttuu. Opin tosi myöhään, siis melkein vasta täysikäisenä, syömään kasviksia ja eritoten nauttimaan niistä, silläpä tahdonkin että baby oppisi sen jo ihan pienestä alkaen.

Se hillitön juustonkäyttö on anopin lemppariniksi kun tekee jotain vegesafkaa kun me mennään kylään, toimii, mutta siitä terveellisyydestä en mäkään menis vannomaan. :D

Pulu kirjoitti:
Siilipylly (mahtava nimimerkki!! <3) ynnä muut,

hassua että neuvolassa noin sanottiin! Yleensähän lihansyöntiä puolletaan proteiinin takia (mikä on sekin ihan hassua). Nimittäin rautaahan saa vaikka mistä! Ainakin palkokasveista, täysjyväviljasta, kuivahedelmistä, tummanvihreistä kasviksista kuten parsakaalista ja pinaatista.. Toisaalta pitää saada myös c-vitamiinia että rauta imeytyy.

Ja kun neuvolan mukaan alle 1-vuotiaalle ei saisi antaa pinaattia, kuivattuja papuja ja herneitä..? Toki tuo meidän pikkumies on syönyt jonkun verran täysjyväviljaa 6kk lähtien ja parsakaalia. Tuo käsite kuivahedelmä on mulle myös ihan tuntematon, tulee lähinnä mieleen kuivatut banaanit ja rusinat?

Tuntuu niin oudolta, että ensin kannustetaan täysimettämään 6kk ikään asti ja sitten 6kk iässä yhtäkkiä vauvan pitäisi syödä se 5 ateriaa päivässä ja ehdottomasti joka päivä myös lihaa! Sain kamalat morkkikset kun 6-7kk iässä meillä syötiin tissin lisäksi lähinnä kasviksia ja hedelmiä sormiruokana... Edelleen ruokavalio 10kk iässä on hyvin kasvisvoittoista, ja tästä en todellakaan ole neuvolassa uskaltanut mitään mainita :)

Takaisin