Täällä puolivegeperhe, jossa siis isä syö lihaa välittämättä mitä ja millaista ja äiti ei syö (kalaa syön, joten kaikkien mielestä en voi itseäni kasvissyöjäksi edes kutsua, mutta ei puututa nyt tähän).
Lapsi on vielä kuukauden verran mahassa, joten pätevin en ole vastaamaan, mutta heitän jotain ajatuksia mitä itselle on noussut.
Naurettavin perustelu lasten kasvissyöntiä vastaan (sekasyöjiltä) on että lapsen pitäisi antaa itse päättää mitä syö, eli vanhemmat eivät saisi päätöstä lapsen kasvissyönnistä tehdä. Kuinkahan monessa lihaa syövässä perheessä tämä toteutuu? Ihanko oikeesti joku kokkaa lapselle kasvisruokaa jos tämä ei lihasta sattuisi pitämään? Tai jos lapselle kelpaa vain jäätelö, niin sitäkö sitten aamupalaksi, päivälliseksi, iltapalaksi...? :) Minusta lapsi syö sitä, mitä kotona tarjotaan niin kauan, kunnes ikää on tarpeeksi päättämään omasta ruokavaliosta. Toivottavaa sitten olisi että se tarjottu ruoka olisi mahdollisimman monipuolista. Oli sitten kasvissyöjä tai ei.
Meillä saatetaan päästä lähelle tilannetta jossa lapsella on oikeasti alusta asti jonkinlainen valinnanvapaus (pois sulkien pelkkien herkkujen syömisen). Mikään tavoite tämä ei ole, vaan villi veikkaus siitä miten asiat lähtevät etenemään minun ja mieheni ruokailutottumuksilla.
Minä en aio lapselle lihaa kokata koskaan. Mutta jos mieheni tahtoo niin tehdä, niin en ole kieltämässäkään. Kunhan liha on laadukasta, eikä mallia valmiit broilerpyörykät tai nakit (juuri oli joku tutkimustulos siitäkin ettei lihanakkeina myytävissä tuotteissa ole osassa lainkaan lihaa....koostumus lienee lähinnä viljaa ja teurasjätettä)
Minun laittamana ruokana tarjotaan (ikään sopien) soijaa, tofua, linssejä, papuja, pähkinöitä ja kalaa. Ja tietenkin kananmunaa, maitotuotteita ja kasviksia (karkeasti pelkistäen). Mutta siis monipuolisesti kaikkea.
Kaikkea pitää maistaa, mutta siitä minulla on toistaiseksi ristiriitaisia tunteita onko lihatuotteita pakko maistaa :D Olen tässä ehkä turhan puolueellinen ja joku voisi vedota siihen ettei kasviksiakaan ole sitten pakko maistaa. Toisaalta kaikki edellä mainittu kuuluu minusta monipuoliseen ruokavalioon myös lihansyöjillä, vaikka kaikki eivät titenkään kaikkea syö.
Lapset pärjäävät kuitenkin hyvin ilman lihaakin. Monipuolisia proteiinin lähteitä on muitakin vaikka kuinka paljon. Tunnen myös n. 30 vuotiaan naisen, joka oli elämänstä ensimmäiset 15 vuotta kasvissyöjä (aluksi ihan vegaani) vanhempien "aatteen" vuoksi. Terve, pitkä, normaalipainoinen ja hyväkuntoinen nainen tänäpäivänä :)
Kasvissyöjien lapsista huolissaan olevilla ei ole tietoa monipuolisesta ruokavaliosta, ja heidän mielipiteet voi siksi pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Enemmän itse olisin huolissani lihaa syövien lapsista, joille tarjotaan perunamuusia ja valmislihapullia, eikä lautasella näy koskaan mitään vihreään viittaavaakaan.
Ystäväni olen nähnyt lapsensa kanssa ruokailevan ateriana nuudeleita ja nakkeja. Ja tämän äidin omat ruokatottumukset tuntien pelkään pahoin, että kyseessä ei ollut mikään kiireisen päivän poikkeus, vaan ihan heidän tavanomainen ruokailu.