Vauvojen tarvikkeet, tarpeelliset/tarpeettomat

Lme

Puuhakas puhuja
Aattelin, että vois täällä keskustella hankkimiemme tarvikkeiden tarpeellisuudesta/tarpeettomuudesta. Ja sitte vaikka ohjeita käyttöön tms.. Tarttisin heti apua nimittäin :D. Ostin manducan ja nyt mietin, että pitäiskö ne olkaimet saada ristiin, oli sitten kantaja minkä kokoinen tahansa?

Mitähä itellä ei ole tullu käytettyä.. hmm.. kantoliina jäi käyttämättä, samoin imetystyynyä lähinnä käytetty vauvan tukemiseen imetyksessä sängyllä (että on kyljellään). Koko potkarit eivät ole olleet ainakaan minun suosiossa, mutta enpä niitä ite ole ostanutkaan. Sitteri, lelukaari ja leikkimatto, jossa on lelukaari ovat olleet aika paljonkin käytössä.
 
Tarpeettomat/huonoksi havaitut: Baby Björn-rintareppu; tyttö ei tykännyt lainkaan olla siinä kasvot minuun päin. Nyt vois ruveta pikkuhiljaa kokeilemaan, josko naama menosuuntaan miellyttäisi enemmän [:)]

Tarpeelliset: Itkuhälytin. Sitteri. Lattialle lelukaari. Sterilisaattori. Ja tietty kaikki vaunut, turvakaukalot yms.
 
Meillä kantoliinaa oon käyttänyt aina sillon tällön. Sitteri taas meillä on ollu loppupeleissä aika turha, ainakin toistaiseksi. Alkuun Joa nukku siinä joitain päikkäreitä mut nyt ei oikeen siinä edes viihdy. Jos ite tarviin kädet vapaaks niin laitan herran lattialle missä sit viihtyy huomattavasti paremmin. Mitä nyt kun osataan kääntyy mahalleen muttei toiseen suuntaan niin meinaa herral mennä aika äkkiä hermo [:D]

Kokopotkarit mäkin heitin sivuun heti kun synnäriltä kotiuduttiin. Ei ole meidän juttu. Ei meillä muuta kauheen tarpeetonta kyllä ole ollut. [:)]
 
Noista kokoputkupöksyistä, meillä on käytössä semmoiset, joissa saa haarukset auki. Mut semmosia, missä tätä ominaisuutta ei oo, nii on pysyneet visusti laatikossa.. 
 
meillä on jokaista varmaan ainakin kokeiltu mutta itsepäisen tyttären päätöksestä tarpeettomaksi jääneet [;)]: kantoliina(kaks erillaista), vaunujen kantokoppa ja ei ne vaunutkaan kovassa käytössä ole olleet, tutit ja tuttipullot

tarpeellisia: matkarattaat keksin tossa pari päivää sitten kun neiti ei ihan selällään suostu olemaan, sitteri, kantoreppu(koirat kiittää) naama eteenpäin kuljettu jo parisen viikkoa ainakin, imetystyyny alkuaikoina kovassa käytössä,
 
Manducaa kokeiltu, vitsit että oli hyvä.. heitän vesilintua babybjörnin rintarepulla :D. Ja eipä se Onni siinä viihtynykkään, huuti vain. Vaunut on ihan jees, ja turvakaukalo.. Molemmissa viihtyy. Kestovaipoista kaikki muut kokeillut olleet susia paitti kushieshin all-in-onet ja fuzzybunzin taskuvaipat :).
 
Tarpeettomia ja epäkäytännöllisiä : Kietaisupaidat (enpä ite ostanu mutta saantivaatteissa oli mukana). Kesävauva ei kokopotkareilla tee mitään kun pelkällä bodyllä tarkenee..

Muut hankitut/saadut jutut onkin olleet ihan tarpeellisia vaikka vaan vasta vajaa muutaman kuukauden on tavaroita käytetty.. Imetystyyny oli alussa apuna, nyt odottelee että muksu alkaa harjottelemaan istumista..

Hyppykiikku on hankittu valmiiksi, saas nähdä oliko turha ostos vai ei... :D
 
Mä en kans saa sitä Manducaa millään säädettyä oikein, tytsy hermostuu alta aikayksikön jos yritän alkaa säätää sillon kun se on siinä.
Joten käyttämättä on jäänyt, elättelen toiveita että viihtyy siinä kun vähän kasvaa -täytyis varmaan taas kokeilla kun sitä vauvaosaa ei tarvii enää käyttää.
Viihtyy sylissäkin paremmin naama menosuuntaan, joten ehkä toimis Manducassakin paremmin niin?
Säädöt vaan tuottaa tuskaa, nyt on varmaan olkahihnat liian kireällä kun muksu on tosi tiukasti rintaa vasten?
Ehkä menen joku päivä liikkeeseen pyytämään apua [:D]
Toivon kuitenkin ettei Manduca tule lukeutumaan niihin turhiin hankintoihin...

Tarpeellisia:
Baby Björnin sitteri (oon NIIN tyytyväinen että sitterissä satsattiin laatuun eikä ostettu halpista niinkun aluksi meinattiin), leikkimatto jossa lelukaari, lyhythihaiset ja -lahkeiset vaatteet joilla olikin yllättävän paljon käyttöä tänä kesänä [:D] ja mä taas olen ihan myyty kietaisu bodeihin joita tänä kesänä ei kyllä paljon silti ole tullut käytettyä kun ovat niin kuumia... Rintapumppu.
Imetysliivit joita en ostanut etukäteen kuin kahdet kuvitellen pärjääväni niillä (enkä tiennyt onnistunko edes imettämään) mutta joita on saanut hakea useammat lisää kun muita ei pysty käyttämäänkään.

Turhia:
Vaipparoskis, kasetillinen versio (siihen ei mahdu kun päivän vaipat -no vähän liioiteltuna). Kehto (tyttö suostui nukkumaan siinä ekat 2 viikkoa). Samoin riippukeinu joka kyllä saatiin mun siskolta lainaan, nukkui ekat 2 viikkoa. Tutit joita meillä on nyt kokeiltu neljää tai viittä eri mallia -ei kelpaa. Rintakumit ostettu odotusaikana täysin käyttämättä, samoin maidonkerääjä ja liivinsuojat -mulla ei falskaa.
Perinteiset potkupuvut jäänyt täälläkin käyttämättä, samoin kun puolipotkarit eli jalkaterälliset housut -kumpiakaan en kyllä mäkään ole itse ostanut. Paidat ei pysy päällä vaan nousee korviin -nekin saatujen vaatteiden joukossa. Vauvaöljyäkään ei oo tullut käytettyä kertaakaan, mutta ehkä sen aika vielä tulee.
Ainiin, imetystyyny on jäänyt tosi vähälle käytölle, mutta nyt tyttö tykkää olla sen päällä masullaan ja odotellaan kun saa tukea istumaan.

Ihan varmasti unohdin jotain, musta ainakin tuntuu että hirveästi on tullut hankittua kaikkea turhaa.
Ja joukossa myöskin muita kun vauvan tarvikkeita, mutta vauvaan liittyviä.
 
Mietin tuossa nuita lahjoitettuja vaatteita. Jos ne tulevat lapsiperheen äidiltä, niin varmasti hänellä on kokemusta siitä, mikkä vaatteet on hyviä ja mikkä ei. Miksi sitten laitetaan kiertoon / ostetaan epäkäytännöllisiä vaatteita? Mä oon ehkä turhan niuho tässä asiassa, mutta itse en tee koskaan toiselle sitä, mikä itseäni ketuttaisi [&:] 
 
Kaipa se näissäkin on et toiset tykkää toiset ei. Tiedän muutamia ketkä vannoo noiden kokopotkareiden nimeen mut mun mielestä ne on vaan hankalat ja ihan tylsiä [:D][:D]
Ite sain just vähän aikaa sit pari laatikollista poikien vaatteita ja rankkasin kaikki kokopotkarit heti pois. Lahjoittaja vaan ihmetteli kun hänen mielestään ne oli olleet niin käteviä muttei onneks loukkaantunu siitä mitenkään. Nyt joudun taas vaateostoksille kun toi herra kasvaa niin älytöntä vauhtia et alkaan noi 68 olla jo tiukkoja!

Onko kellekään käynyt niin että on hankkinut jonkun asian ja kaikki ovat sanoneet ennen vauvan syntymää että no et sä tota kauaa jaksa käyttää? Tyyliin hoitopöytä. Meille kaikki jankkas et toi on ihan turha hankinta (ei tosin maksettu siitä mitään) että parin ekan viikon jälkeen ette jaksa enää mennä sinne hoitopöydälle sitä vaippaa vaihtamaan vaan vaihdatte millon missäkin. No, mä vaihdan edelleen sen vaipan siinä hoitopöydällä enkä vois kuvitella elämää ilman sitä [:D] Joakin viihtyy siinä ihan älyttömän hyvin ja kaikki tarpeellinen on käden ulottuvilla (paitsi vesipiste)
 
Minä en tykännyt minkäänlaisista potkareista mutta nyt olen ostanut yhdet uudet kokopotkaritkin [:D] Tykästyin kuitenkin loppujen lopuksi.

Turhimmat; rintapumppu (sillä en ole saanut mitään ulos, vaikka käsin tulee varmaan kuudesta kohtaa suihkuamalla [:D]), imetystyyny (imetetään kotona kyljellään), tuttipullot (kun täysimetetään eikä ole juuri hoidossa ollut).

Tarpeelliset; kantoliina (rauhoittuu siihen tosi tehokkaasti tosin helteiden vuoksi on useamman viikon tauko, täytyy taas jatkaa), lastenvaunut (päästään kätsysti kauppaan ym), Lansinoh-voide (kipeät on olleet rinnanpäät juu)

Onhan niitä toki muitakin mutta nämä tulee mieleen. Sitteri voitais tietty lisätä tuohon turhakkeisiin koska en ole sellaista edes ostanut...
 
Joo eiköhän se ole makuasia niinkun Mimmu sanoi. Samaten kun kaikki tyttöjen äidit ei tykkää pukea tyttöä pinkkiin. [:)] Mä en kyllä kanssa voi sietää kokopotkareita ihan ulkonäöllisesti... Ja hankalatkin on. Puolipotkareita oon pari kertaa neidille laittanu, mut pääosin meillä mennään bodyllä, sukat ja sellaset velourhousut. Mekko on ollu meidän neidillä päällä kahdesti, ja toinen kerta niistäkin on ristiäiset.. [:D]

Tarpeellisia: sitteri, ja ihan halpisversio on meillä ollut huippu, samallalailla toimii ku joittenki kavereiden kalliimmat, [:)] Harsot, ihmettelin alkuun miks kaikki puhuu et niitä on oltava paljon.. Kun neiti alko puklailla enemmän oli pakko hakea lisää.. [:D] Matkarattaat mihkä saa kaukalon kii, ihan huippu. Tuttipullot kun mamman eväät ei vain riitä..

Turhia: kantoliina, toivon et tulee käytettyä kun päätä ei enää tartte tukea.

Muuta ei nyt hmeellistä tuu mieleen.
 
Ai joo, noi matkarattaat mihin saa turvakaukalon kiinni on meilläkin ollut tosi paljon käytössä, aivan loistava hankinta!
Mä en jaksaiskaan kannella tyttöä kaukalossa pitkiä matkoja ja on tosi kätevät vaikka kaupassa kun tytön saa nostettua nukkuvana kaukalossa rattaisiin, ei tarvii herättää nostaessaan kaukalosta pois.
 
Turhakkeet.
Meillä kallein+turhin hankinta on ollut Mamas&papas sitteri/tuudittaja Star-lite Swing [:@]. Iso vauva on hankala pujottaa siihen ja meidän vauva ei juur muualla hereillä viihdy, kuin sylissä [8|]. Täsä sitterissä painoraja on 9kg ja Juholla on painoa jo yli 7kg alta kolmikuisena. Eli vaikka alkaisi viihtymään siinä kiikussa, se jää ihan just pieneksi [:'(]. Muita turhuuksia on mm. vaunujen renkaiden suojat, useampi malli tutteja (mikään ei herralle kelpaa), Lansinoh-voidetta en käyttänyt ollenkaan, hoitopöytä (onneksi Ikean halpis 20 Eur). Kantoliinan ostin, mutta herra sai hirmuiset hepulit siinä. Vauva-asento ei sovellu hänelle ollenkaan ja pystyasennossakin vaikea saada poika mukavasti asettumaan. Tämän suhteen olen kuitenkin toiveikas, uskoisin että kun niskan tukemista ei enää tarvita niin liinasta saadaan hyvä kantoväline.

Tarpeelliset.
ERGObaby-kantoreppu [:)]. Siihen kyytiin vauva nukahtaa nopeasti ja kauppareissuilla ollut ihan ehdoton, koska pikku herra ei viihdy matkaratas-turvakaukalo-kyydissä hereillä ollessaan. Näyttää jotenkin tyhmältä,kun ollaan kaupassa ja mies työntää tyhjiä rattaita ostokset hampaissa ja minä kannan vauvaa [:D]. Reppu on ollut myös hyvä kun lähdetään vaunuilemaan. Meidän vauva ei nukahda vaunuihin [8|], ellei ole puoliunessa kun sinne koppaan nostetaan. Joten nukutan alkumatkan kantorepussa ja siirrän siitä vaunuihin. Kätsyä myös, jos vauva herää kesken matkan ja yleensähän meillä käy just silleen [&:]. Olin ekat kerrat ihan pulassa, kun yritin toisella kädellä kantaa vauvaa ja toisella työntää vaunuja. En vaan pysty antaa vauvan huutaa siellä vaunuissa[&o].
Matkarattaat on olleet hyvä ostos[:)]. Niihin on hyvä reissussa nukuttaa vauva, kun otettiin sellainen malli minkä selkänojan saa makuuasentoon. Toimii hyvin myös turvakaukalon kanssa travel-systeminä silloin kun vauva nukkuu [:D]. Olen ollut myös tosi tyytyväinen, että vaunuja hankittaessa (yhdistelmät) valittiin kovakoppainen malli. Olleet kelit sen verran hiostavat, että tilava vaunukoppa on ollut hyvä. Pinnasängyn pehmusteet ovat olleet myös tarpeelliset, meillä vauva "piehtaroi" ja kääntyilee niin että töminä käy [:D].
 
Mä kans totesin et jos meille toinen laps suodaan niin hommataan ne vaunut mitä alunperin suunniteltiin. Ei sillä että noissa olisi mitään vikaa, älyttömän hyvät ollu käytössä. Mut katseltiin sillon I´coon yhdistelmävaunuja mitkä on nelipyöräiset mut joissa on kääntyvät eturenkaat ja niihin sais kans kaukalon kiinni. Olen nähnyt yhdellä äidillä sellaiset ja on tosi näppärät. [:)]
 
Meillä on I'coon yhdistelmät ja on toimivat [:)]. Mies kysyi vaunukaupassa, että onko sun ihan pakko saada noin kalliit vaunut vauvalle [:D] mutta vaunut on todella kevyet työntää ja työntöaisan saa säädettyä korkeaksi mikä on hyvä kun mies on aika paljon pidempi kuin minä.
 
Raskausaikana meillä hankittiin ainoastaan vaunut ja kokoon taittuva hoitopöytä. Turvakaukalon mies kävi ostamassa tytön syntymästä seuraavana päivänä. Vaatteita ja muuta tavaraa saatiin perintönä mun siskoilta. Eli aika vähän tarpeetonta on ollut sen takia, että tavaraa hankittiin vasta sitten kun varsinainen tarve tuli.

Perintönä saatua imetystyynyä sen varsinaisessa tarkoituksessa en ole käyttänyt, mutta siitä oli loistava apu vauvan nukuttamisessa pystyasennossa ihan alussa kun tytön närästys ja oksentelu oli ihan jatkuvaa. Myös perintönä saadut tirkoinen kantoliina sekä batapum-kantoreppu ovat olleet aika paljon käytössä. Philipsin Avent-rintapumppu on ollut aivan ehdoton hankinta ja todella kovassa käytössä ekat 2kk kun tyttö ei ennenaikaisuutensa vuoksi jaksanut syödä rinnasta. Myös kokoontaittuvaa hoitopöytää on käytetty jatkuvasti ja se lukeutuu juuri niihin, mistä ihmiset sanoivat etukäteen että sitä ei oikeastaan tarvitse kauaa (kuten Mimmukin mainitsi). Äitiyspakkauksen harsot ei riittäneet alkuunkaan, joten niitä on hankittu tuplasti lisää. H&M:n kuola-laput olleet myös käteviä kun tyttö on puklaillut alusta saakka tosi paljon.

Imetysliiveistä H&M-liivit on olleet aivan surkeita ja jääneet käyttämättä melkeinpä kokonaan, käytän jopa mieluummin ihan tavallisia liivejä kuin niitä! Myös äitiyspakkauksen kestovaipat heitin saman tien kiertoon [:D] Täytyy myöntää, että äitiyspakkauksen kylpyveden lämpömittariakin on tullut käytettyä ehkä yhteensä 2 kertaa. Käsituntumaan on täällä luotettu... Unipussi saatiin lahjaksi ja sitä kokeiltiin muutamana yönä, mutta oli ehdottomasti liian kuuma. Myös kaikki lahjaksi saadut rimpsumekot on aika lailla jääneet kaappiin...
 
Tulipa vaan mieleen, ootteko huomanneet että vauvan kertakäyttöiset kosteuspyyhkeet pyyhkii kakan yllättävän hyvin muualtakin kuin vauvan pepusta (esim. matolta ja vaatteista)? [:D] Toimii myös puklutahroihin paljon paremmin kuin esim. tavallinen kostea rätti...
 
Takaisin
Top