Vauvojen soseet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja viima
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

viima

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olen miettinyt ja pohtinut ja ettinyt kirjoituksia, ja en ainakaan täältä löytänyt kyseiseen aiheeseen liittyvää.
Odotan nyt toista lastani ja olen vakavasti harkinnut, että sitten kun lapsi on valmis maistelemaan kiinteää ruokaa niin teen kasvis soseet kuin hedelmä soseetkin itse alusta alkaen vauvalle, niin tietää ainakin mitä lapseni syö.
Onhan siinä kova homma, mutta jos joka tapaukses jouydun keittämään ruokaa esikoiselle niin miksi en voisi kuoria yhtä perunaa lisää että nuorempikin saa maistaa.
Ja samalla kun ostan hedelmiä kaupasta niin saan annettua samalla hedelmiä kummallekkin.
Onhan siinä kova homma ja aikaa vievää, mutta ainakin tiedän mitä lapseni syö kun teen ite ruuan, Voitte pitää minua ihan taunona, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että se ruoka mitä kaupasta ostetaan valmiina lapsille on silkkaa myrkkyä! jos koirakaan ei voi sitä syödä, niin miten pieni ihmisen alku sitten. Esikoiselle annoin kaupan valmiita ruokia, kun niitä söi oli koko ajan kipeenä korvatulehdusta kuumeilua ja pientä ihottumaa koko ajan, mutta kun 1 vuoden jälkeen siirryttiin ihan pelkkään omatekemään koti ruokaan niin ei ole ollut mitään ongelmaa sen jälkeen.
Haluaisinkin teidän kommentteja ja mielipiteitä asiasta.

Itse olen samoilla linjoilla kanssasi. Esikoista odotan ja olen päättänyt jo että kun aika tulee että voi kiinteää ruokaa alkaa maistelemaan niin kyllä itse aion ainakin nuo ruokasoseet tehdä..hedelmäsoseista en ole varma..
Jokainen joka on maistanut noita vauvan ruokasoseita tietää kyl niiden maun..ja jos en itse söisi niin miksi syöttäisin niitä lapselleni? Ei kuitenkaan niin suuri vaiva ole kun sitä ruokaa joutuu muutenkin tekemään niin ottaa lapselle siitä oma osuus syrjään :) Ja voihan osan ainakin soseista sitten myös pakastaa..tekee kerralla vähän enemmän ja laittaa pakkaseen pieniin rasioihin..säästyy sitten aikaa.
Hedelmäsoseista taas osa on ihan ok makuisia että hätävarana niitä voisikin käyttää ihan hyvin esim. jos reissun päällä ollaan..

Toki kaikkien oma valinta, mutta itse aion vakaasti valmistaa ruuat lapselle pienestä pitäen :)

ruuan itse tekemisessä on sekin hyvä puoli, kun lapsi tulee yhden vuoden ikään niin on siitä sitten helppo siirtyä ruokiin joita itsekkin syö. Ei tarvitse vieroittaa kaupan purkki ruuista ensin irti ja sitten opettaa syömään tavallista ruokaa.

Pikkusen provosoivaan sävyyn tämä viesti kirjoitettu, ja tämmöinen iän ikuinen tappelun aihe.

Meillä esikoinen syönyt purkkiruokia paljon.
Alkuun tein soseet itte ja tarkoitus oli että teen kaikki ruuat itse mut mitään niistä ei poika suostunut syömään, mut kaikki kaupan soseet on aina kelvannut.
Jos kaupan soseet ois silkkaa myrkkyä, niin eihän niitä myytäisi ;)
Meillä koirillekkin maistuu hyvällä halulla pojalta jääneet soseet :D
ja kyllä itellekki maistuu esim mangosose hyvänä herkkuna :D
Meillä ei oo mitään ongelmaakaan ollut siirtyä normiruokaan.
Ja poika on ollut täysin terve ellei nyt vesirokkoa lasketa joka hakemalla haettiin pojalle ;D

Joten stessi pois tästäkin hommasta, tekee itte jos haluaa mut turhaa on leimata purkki ruokaa myrkyksi jos itse ei sitä halua käyttää.

Niin no tää aihe on varmasti tosi paljolti mielipide asia. 
Mut siis poikani on syönyt alusta asti noita kaupan soseita, ei sillon alkuun kelvannut vaikka koitin itse tehtyä ruokaa antaa.  eikä oo kipeenä ollut (lukuunottamatta sairaalasta saatua salmonellaa joka tuli heti pojan synnyttyä). 
Ja meidän nirsolle koiralle kelpaa kaikki pojalta jäänet ruuat. 
Ja olen itsekin syönyt jotain soseita :).
Ja tuosta kaupan ruuasta vierottamisen on huolehtinut poika ihan itse, kun ruokapöydässä hyvin tarkasti katsoo mitä mie syön ja hänen on saatava sitä samaa :). 
Enkä usko et ne mitään myrkkyä on koska ei niit sais varmaan myydä jos ois

viesti ei ole mitenkään provoisoivaan sävyyn kirjoitettu! 

Haluan vaan tuoda oman mielipiteeni julki ja seison sanojeni takana.
onhan se aina terveellisempää antaa lapselle oma tekoista ruokaa kun kaupan valmista, niinhän se on meillä aikuisillakin, että kaupan valmis ruokia tulisi välttää ja syödä tuoretta ja itse tehtyä :)

jokaisella saa olla oma mielipide ja jokainen tekkee tavallaan, 

Tää on kyllä aihe johon kaikilla on varmasti mielipide :)

Mulla oli kanssa täys tarkotus syöttää ometekosia pöperöitä pelkästään mutta meilläkään jannu ei tykänny kun bataatti-kurpitsasoseesta.
Meillä onkin käynyt niin että olen ruvennut maustamaan ruokia lasten hedelmäsoseilla :D Kanaan sopii melkein kaikki ja lihalle taas esim. omena tai päärynä :)

Joskus voi käyä niin että se lapsi opettaakin uusia makuja vanhemmille:)

Mä uskon, että kaupan soseet on laadukkaista raaka-aineista tehtyjä ja turvallisia. Mutta ne on makumaailmaltaan köyhiä eikä käy yksiin perheen oman makumaailman kanssa, valikoima on suppea, koostumus omituinen ja mikrobistoltaan ne on epäterveen puhtaita. En usko, että kaupan soseet on paras tapa kehittää lapsen makutottumuksia, suoliston bakteeriflooraa ja ruokailutaitoja. Mutta uskon, että ne on kelvollista evästä esimerkiksi osana ruokavaliota (lapsi siis saa kotitekoistakin sosetta tai runsaasti sormiruokaa) tai reissuruokana, jos se tuntuu kätevimmältä tai muuhun ei piisaa energia.

Meillä on täysin sormiruokaillut lapsi, joten hän ei ole purkkieväitä syönyt kuin sen verran että päärynäsoseesta olen tehnyt "mehujäitä" ja käyttänyt jonkun kerran leivonnassa sokerin sijasta makeuttajana. Soseruokailijaan olin varautunut, ja viimekesäisiä marjasoseita on pakkanen pullollaan, mutta eipä nuo ole menneet :)

mä tein ruuat aluks ite mut ei maistunu mut kaupan ruuat maistuu entistäki paremmin toki poika saa siis iha samaa mitä muuki perhe syö ja hedelmiä popsii omalta lautaselta ku ei oikee noi hedelmäsoseet maistu :)

vaihoin aika äkkii purkkiruokaan kun mun on nii hankala laittaa pojalle ruokaa ku ite oon nii allerginen et pelkästään normi porkkana peruna sose teki kivat tepposet silmille ja kurkulle vaikken porkkanaa ees syöny, ainoastaan pesin kuorin ja pilkoin... :(

Kaupan ruokaa menee täälläkin (paha minä!). Tyttö siitä tykkää ja syö mielellään. Makuannokset silloin alussa tein itse, ja kyllähän sinne suuhun sen lusikallisen sitä porkkanaa tai bataattia sai, mut sit kun useampi lusikallinen piti alkaa saada alas niin tyttö teki totaalisen nounoun! :/ Kyllähän siinä kerkesi monet paskamutsi-fiilikset tuntea, kun imetyskään ei onnistunut! Mut toisaalta meillä on nyt alettu sormiruokailla enempi, jolloin sit saa noita omatekemiään enemmän ja enemmän annettua, hedelmät ja kasvikset ym. En mä viitti tästä sen enempää kantaa huonoja fiiliksiä, tää nyt on meidän päätös. Mut seuraavaa lasta ajatellen tiedän paremmin! :)

Meillä ekat pari kuukautta soseiltiin pelkästään omatekemiä kasvissoseita, koska niiden tekeminen oli vain yksinkertaisesti niin paljon helpompaa, halvempaa ja vaivattomampaa kuin purkkien kaupasta kantaminen! Lihan tullessa kuvioihin ostin ensin "valmislihasosetta", jonka pystyi vain sekoittamaan kasvissoseeseen mutta vaikka kuinka yritin maustaa esim. yrteillä se oli ihan hirveän makuista ja hais ihan kissanruualle, joten siirryttiin sitten kaupan soseisiin. :D Hedelmäsoseitahan on helppo tehdä itse, sen kuin muussaa hedelmiä.

Mutta yks ehdoton - meidän beibi ei ole saanut mitään muuta kuin luomua. Sekä itsetehdyt että kaupan soseet, puurot jne., kaikki ehdottomasti luomua, koska viljelyvaiheessa vihanneksiin ja hedelmiin suihkutettavat myrkyt voi aiheuttaa aika hirveyksiä! Nyt pikkuhiljaa pitäis alkaa yrittää antaa muutakin, mutta en tiedä vielä uskallanko! :D

Mä en ajatellut koko soseasiaa ennen kuin se tuli ajankohtaiseksi. Perunalla aloitettiin ja tein sen itse, sitten huomasinkin yhtäkkiä tekeväni kaikki soseet itse. Mökkireissulla pikkuinen sai kaupansoseita ja hyvin nekin maistui, mutta niin maistuu itse tehdytkin. Itse en olisi niitä kaupansoseita kyennyt syömään, yökkis meinasi tulla jo pelkästä maistamisesta. Ei niiden soseiden tekeminen hankalaa ole, varsinkin kun on tehosekoitin ja sauvasekoitin :) Hedelmäsoseita olen tehnyt vasta luumusta, omenasta ja nektariinista, kaikki keitin ensin. Tai omenat höyrytin, kun halusin sitä höyryttämistä kokeilla. Kaikkia soseita mitä olen tehnyt olisin itsekin valmis syömään, nektariini soseen jälkeen maistui kaupan persikkasose (tykkäsin ennen) aika kaameelle sekin.

Kaikki soseet olen pakastanut, en nyt sentään jaksa muutamaa annosta kerralla alkaa noita soseita vääntämäään. Hyvä vinkki oli laittaa niitä silikonisiin jääpalamuotteihin, hyvin saa sitten seuraavana päivänä pussiin tai rasiaan siirrettyä ja ne jääpalamuotit saa taas käyttöön. Sitten kun on useita makuja jo valikoimassa, niin makuja saa hyvin yhdisteltyä ottamalla niitä eri sosekuutioita. Toinen vinkki minkä löysin oli että laittaa soseen pakastinpussiin, ensin laittaa haluamansa määrän sosetta pussiin ja sitten sulkee narulla (itse laitoin maalarinteipillä, sai hyvin leikattua aina annoksen irti) ja laittaa seuraavan annoksen jne.

Perunaa voi pakastaa, mutta rakenne menee hieman rakeiseksi pakastimessa. Tätä en tiennyt ennen kuin pakastin perunasoseet ja rakeistahan sieltä sitten tuli. Meidän pikkuista pieni rakeisuus ei haittaa, mutta huomasin että kun sen perunan lämmittää oikein kuumaksi mikrossa niin se sileä rakenne palautuu, outoa mutta näin kävi. Ja olen kuullut että kun sen perunan pakastaa yhditettynä johonkin toiseen soseeseen niin rakenne pysyy hyvänä, vielä en ole tätä itse kokeillut.

En usko että ne kaupan soseet mitään myrkkyä ovat. Itse päädyin valmistamaan itse nuo soseet ihan huomaamatta ja nyt se on oikeastaan ihan hauskaa. Olen tosin aina ollut omenat, mustikat, mansikat, jne. sadot laittamassa talteen, joten kai tää soseiden tekokin olisi pitänyt arvata :)

No varmasti saa tästä aiheesta myös itseään ruoskittua ja juuri paskamutsi-fiiliksiä revittyä. Mie oon päättänyt että parhaani yritän että omaa ruokaa söisi, mutta jos ei onnistu ni sitten ei onnistu. Sormiruokailu kiinnostaisi mutta aion nyt ainakin odottaa että tämä ruokailija edes syntyisi ensin ;)

Vauva ja ruokailu. Voin lähes 100 % varmuudella sanoa, että se ei todellakaan tule menemään niin kuin sitä ensin ajattelee. Minäkin haaveilin pitkästä imetyksestä ja sormiruokailusta ja ties mistä, ja paskat. Ipana ei koskaan oppinut imemään tissiä, paino laski alussa todella paljon ja sitten siirryttiin korvikkeisiin ja lopulta 1 kk iässä söi pelkästään pullosta korviketta. Seuraavaksi alkoi sitten ne mahavaivat 4 kk iässä, kun korviketta meni niin paljon ettei pienen maha kestänyt. Tein sitten itse innolla peruna ja porkkana sosetta ja bataattia, tarjosin erilaisia puuroja ja vellejä korvikkeeseen tehtynä ja 1 kk yrittämisen jälkeen oli suostunut syömään ehkä 10 lusikallista yhteensä. Ostin sitten lopen uupuneena kaupan sosetta ja jo alkoi upota. Puoli purkkia meni kerralla. 5-6 kk iässä, kun oppi istumaan syöttötuolissa, alettiin antaa sormiruokaa. Kuten aina alussa kaikki lensi lattialle tai muussattiin käteen, joten soseiden antaminen jatkui, jotta ipana saisi jotain kiinteämpää ruokaa. Taas tein innolla lisää vaihtoehtoja parsa-kukkakaalia, kanaa, lihaa ja sama tulos. Ei uppoa niin ei uppoa. Ja taas kauppaan hakemaan Pilttiä ja johan taas syötiin.

Nyt kohta 9 kk iässä syödään sekaisin kaikkea mahdollista. Kaupan soseita, itse tehtyjä soseita ja sormiruokaa. Tämän 9 kk aikana oma mieheni on saanut taottua minulle järkeä päähän siinä, että aivan sama mitä se lapsi syö kunhan se syö. Olen koko ajan kokenut erittäin huonoa omatuntoa imetyksen epäonnistumisesta ja soseiden kaupasta kantamisesta ja todellakin paskaäitifiiliksiä on itketty monet illat ja kerrat ihan huolella. Kaiken lisäksi neitimme painokäyrä laahaa koko ajan kaikkien suosituksien alapuolella ja joka kerta neuvolassa asiasta mainitaan, että käyrä menee alapuolella, joka ei sitten tietenkään yhtään vähennä stressiä siitä syömisestä. Eikä näiden keskustelupalstojen "superäitien" kirjoituksetkaan helpota juurikaan omaa oloa, kun jokainen ruokailu on yhtä taistelua ja vääntöä ja puolet hereilläoloajasta menee sen miettimiseen, että mitä ihmettä tuolle keksisi antaa, että söisi edes jotain!

Nyt olenkin sitten vähitellen päättänyt ns. törkeästi haistattaa pitkät kaikille kaahotuksille ja vouhotuksille ja ties mille. Toki nyt yleisiä suosituksia esim. suolan ja maitotuotteiden suhteen noudatan ja vältän niitä alle 1 vuotialta "kiellettyjä" aineita, mutta muuten se on aivan sama, mitä ipanalle antaa KUNHAN SE VAIN SYÖ, kasvaa ja ON TERVE! Mitä enemmän äiti stressaa sitä ruokailua, sitä enemmän myös lapsi stressaa sitä. Ja se mikä sopii yhdelle, ei todellakaan sovi toiselle. Meillä ollaan sairastettu yksi korvatulehdus yleisen flunssan (joka lienee saatiin perhekahvilasta, kun kiersi kirjaimellisesti koko meidän perheen) yhteydessä ja mitään muita oireita ei ole ollut. Mahavaivat loppuivat kiinteiden aloitukseen lähes kokonaan lukuunottamatta jotain yksittäisiä päiviä, ihottumaa ei ole koskaan ollut paitsi nyt helteillä vähän pyllyssä. Siinä mielessä siis saamme olla onnellisia, että meillä on terve ja (ainakin useimmiten ;) erittäin iloinen lapsi, joka kaikenlisäksi on nukkunut aina todella hyvin.

Hyvä Ramsi, hienosti kirjoitettu :) ! Aika monissa muissakin asioissa vauvan kanssa saa olla varma ettei ne tule menemään niinkuin on suunnitellut, ja kuten sanoit, pääasia että beibi syö! Meilläkin asuu hoikka poika. :)

Jos ei halua perus-Pilttejä antaa, niin onhan olemassa luomupurkkiruokia kuten Hipp, jota itse todennäköisesti koetan kun sen aika koettaa, JOS en jaksa itse vääntää soseita... Luomua ja kasviksia lapselle joka tapauksessa mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon, kuten omassakin ruokavaliossa. Pienimmät minigripp-pussit voisivat toimia soseiden pakastuksessa mainiosti, sulavat nopeammin kuin pakastusrasiat. Ja äidinmaitoa ruokien sekaan, niin ehkä maittaa pojalle paremmin.

Ramsin kanssa samaa mieltä että pääasia että lapsi syö :)

Kannnattaa silti käyttää vähän aikaa siellä purkkihyllyn edessä kaupassa ja tutkia mitä niihin on laitettu, suurimmassa osassa nimittäin pääraaka-aineet on valitettavasti vesi ja tärkkelys ja "oikeaa" ruokaa on alle puolet purkin sisällöstä :( Oman kokemukseni mukaan Hippin luomupurkeissa on yleensä eniten varsinaisia ruoka- aineita ja vähiten täyteaineita eli riisi- ym. tärkkelystä.

Toinen juttu on vauvojen puurohiutaleet.. En tajua miksi niihin pitää lisätä maltodekstriiniä eli (maissi)sokeritärkkelystä? Itse ainakin haluan ruokkia lapseni oikeilla ruoka-aineilla enkä tärkkelysjauholla.

Ja vielä pieni haaste: kokeilkaapa lämmittää ne purkit mieluummin vesihauteessa kuin mikrossa, ajallisesti ei juurikaan ole eroa kun keittää vedenkeittimellä veden, mutta ruoan ravintoaineet säilyy vähän eritavalla ;)

Meillä teen kasvis-liha soseet itse. Ja teen isoja annoksia kerralla. Aluksi pakastin niitä jääpälamuotteihin ja siirsin niistä pakastepusseihin (erikseen kaikki vihannekset) . Niistä oli sitten helppo noukkia sopivat annokset lautaselle. MYöhemmin kun ruokahalu kasvoi, aloin pakastaa tyhjiin pilttipurkkeihin valmiita aterioita. Pakkasessa ruoka kuitenkin säilyy sen 2-3kk. Tietysti jos jaksaa niin parempihan se on ilman pakastusta, siinä kun menee osa vitamiineista hukkaan. Mutta meille tämä on kuitenkin ollut oikea ratkasu. Hedelmäsoseet ostetaan kuitenkin kaupoista tuttuja merkkejä käyttäen ja tietäen mistä ne hedelmät on peräisin, Sit siitä kätevästi saa nuo tarvittavat purkit kasvissoseiden valmistukseen. Nyt kun vauva isompi, niin pilttejä käytetään enää puuroissa. Välipalana sitten banaani, mandariini yms. paloja, tai marjoja. Nyt helpompi kun ei tarvii joka välissä olla sauvasekoitin kädessä.

nostan tätä ylös kun on ajankohtaista meillä tää sosejuttu.

ei oo tullut mieleenkään ennen tätä viestiketjua että lapsi voisi kieltäytyä omatekemästä ja syödä kuitenkin hyvillä mielin purkkiruokaa. mikähän ihme siinä on? täytyy siis olla kiitollinen että meille sattui näin hyvin syövä kaveri, mitään ei oo jättäny syömättä. (toisaalta hän veti rotarokotteenkin maiskuttaen) :rolleyes:

minä oon tehnyt kaikki soseet itse, mutta nyt kun takana on jo kohta 2 kk soseiden syöntiä, huomasin naapurikylän kaupassa noita ellas kitchenin 100 % luomu-hedelmäsoseita. asun niin syrjäseudulla ettei useimpia erikoisia hedelmiä ole saatavilla ympäri vuoden, jos ollenkaan ja jos onkin, niin ei todellakaan luomuna. kaikki erikoisemmat olen tuonut kun on ollut käyntiä kauempana, mutta eihän ne tuoreena pysy ikuisuuksia.

joten onpa helpottavaa, mielissäni oon syöttänyt nyt välillä omatekemien lisäksi noita ellas kitchenin hedelmäsoseita (mango ja päärynä) puuron kanssa, vaikka jossain vaiheessa kuvittelin tekeväni aivan kaiken itse.

sitäpaitsi ne on aivan ihanan värisiä ne pakkaukset :p

minäkin olen havainnut hyväksi tuon jääpalamuotti-systeemin ja vesihauteessa/ajan kanssa sulatan. huomasin myös että höyryttämällä maut säilyvät parhaiten, kokeilkaapa esim. bataattia keittää, paistaa ja höyryttää.

ja nyt kun on kesä ja kaupoissa tuoreyrttejä, niillä saa ihanaa vaihtelua makuihin

Yrteistä puheen ollen, löytyykö vinkkejä soseiden maustamiseen? Toistaiseksi ollaan menty puhtaasti raaka-aine + äidinmaito -linjalla, mutta suolatonta maustamistakin voisi jossain vaiheessa kokeilla.

Takaisin